Gå til innhold

Må man like barn fordi man har vært barn selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste en kommentar på en annen tråd her inne der det sto at det var forferdelig å ikke like barn, for man har da vært barn selv. Og de som ikke ville ha barn måtte ha et kaldt hjerte osv. 

Selv om man har vært barn selv så er man ikke forpliktet til å like dem mener jeg. Jeg ønsker meg ikke barn, jeg har ikke noe imot barn og kan godt snakke med barn eller leke med dem, men jeg er ikke sånn overbegeistret heller. Driver så klart ikke å sier det til folk jeg møter og i selskaper og sånt da. Jeg tror egentlig noen (ikke alle) som er veldig glad i barn ikke klarer å ta innover seg at det er andre som ikke føler det på samme måte.

Hva er din mening? Er man et forferdelig menneske om man ikke ønsker seg barn og ikke er overbegeistret for dem?

Anonymkode: b4d9c...828

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Dem»?

Er jeg og du «vi»?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

«Dem»?

Er jeg og du «vi»?

Ok.

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok.

Ja hvis jeg snakker med noen barn, dem.

AnonymBruker
Skrevet

Det må være ett av de aller dummeste argumentene jeg ser mot frivillig barnløshet, at man er forpliktet til å like barn fordi man har vært et selv. Det er ikke som om man hadde noe valg da man var barn, jeg kunne gjerne vært født voksen. 😛 

Anonymkode: 4c77c...d92

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, man er ikke et forferdelig menneske. Men det er noe sært å generalisere så mange ulike mennesker og si at du ikke liker dem som gruppe. Alle barn er ikke like.

• Liker 7
Skrevet

Grunnene til at jeg personlig er skeptisk til å skulle få barn er først og fremst bekymring for fremtiden (ressursknapphet, klima, politisk uro, økonomiske usikkerhet), og videre tanker om alt som kan gå galt utenfor min kontroll (sykdom, mobbing, utenforskap, ulykker etc etc...) Føler meg ikke veldig kaldthjertet nei.

Å ikke like barn i det hele og det store høres i min verden litt spesielt ut. Jeg kan forstå at man foretrekker selskapet til voksen mennesker, kan lite om barn, har liten interesse for å passe eller ha ansvar for barn o.l. Men å avfeie alle barn i alle aldre sånn uten videre? Det er jo ikke helt greit å si "jeg liker ikke middelaldrene kvinner", "jeg liker ikke unge voksne" el "jeg liker ikke pensjonisert" heller. Jeg skjønner hvorfor det er litt sosialt tabu å bastant si at man ikke liker barn. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nei, man ble tvunget til å være barn. Ikke logisk at man liker barn bare av den grunn at man har vært et barn selv.

Jeg liker barn som er veloppdragne, høflige, som går an å snakke vanlig med og som er sjarmerende og snille. Men det er faktisk et fåtall i dagens samfunn. Og helt ærlig er det stort sett jenter som er slik. Veldig mange gutter er forjævlig ufyselige.

Mye bortskjemte skitunger, unger som er stygge med hverandre, noen er direkte ondskapsfulle.

Endret av DelvisPresley
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja hvis jeg snakker med noen barn, dem.

Jaha….de er fortsatt ikke en gruppe med noe mer til felles enn deg og en annen tilfeldig på samme alder.

Dette er så fordummende utsagn.

»Jeg liker ikke folk mellom 32 og 37 år». Åja, de ja. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Hedda-78 said:

Alle barn er ikke like.

Men barn i ulike tidsfaser har veldig mange likheter. Og det kan være de likhetene man ikke liker.

Anonymkode: 1f56c...4a4

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Jaha….de er fortsatt ikke en gruppe med noe mer til felles enn deg og en annen tilfeldig på samme alder.

Dette er så fordummende utsagn.

»Jeg liker ikke folk mellom 32 og 37 år». Åja, de ja. 

Ok. Sorry da.

Skrevet
DelvisPresley skrev (1 time siden):

Nei, man ble tvunget til å være barn. Ikke logisk at man liker barn bare av den grunn at man har vært et barn selv.

Jeg liker barn som er veloppdragne, høflige, som går an å snakke vanlig med og som er sjarmerende og snille. Men det er faktisk et fåtall i dagens samfunn. Og helt ærlig er det stort sett jenter som er slik. Veldig mange gutter er forjævlig ufyselige.

Mye bortskjemte skitunger, unger som er stygge med hverandre, noen er direkte ondskapsfulle.

Ja, det kan jo være noen av de bortskjemte skitungene man treffer på lever i akkurat denne tvangen da.

Noen har det helt fint, andre går hver dag til skolen med skjulte blåmerker fra vold og seksuelle overgrep hjemme.

Andre mobbes halvt ihjel på skolen, mens den neste ungen er familiens midtpunkt. 

Felles for alle de ungene er at de ikke kommer seg ut av forutsetningene de tvinges til å være i, på godt eller vondt.

Folk som snakker ned de mest forsvarsløse er jo empatiløse duster. 

«Jeg liker ikke den gruppen jeg». Nehei, da får du jobbe med deg selv da. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis du mener om det er ok å mislike barn - som er det motsatte av å like, så tenker jeg det er en sær innstilling..

Å mislike noen man ikke kjenner er sært. Barn er mennesker med personligheter - som voksne. 
Jeg tror du også ville ha syns det var urettferdig om noen skulle ha drevet å mislikt deg - uten å kjenne deg?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Må man like barn fordi man har vært barn selv? 
har ikke alle vært barn ?🤪🤪 

dette var det dummeste jeg har lest 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange anti-barn tråder her om dagen 🧐 Hva er greia? De fleste som er imot, er som regel ganske unge selv. Det forandrer seg med årene. 

Anonymkode: f3fe2...ee0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe imot barn skrev jeg jo. Men jeg elsker de nok ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Er man empatiløs fordi man ikke ønsker seg barn også? Jeg har valgt det bort fordi jeg sliter med mye.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på tur med 60 14-åringer i helgen, jeg har full forståelse for at mange ikke liker barn, for en andel var bare helt jævlige for å si det mildt. Det er også lett å mislike barn på fly. Barn som rett etter barnehagen blir dratt med i butikken bare for å nevne noen eksempler. 

Jeg er jo glad i egne barn og barnas venner fordi jeg har blitt kjent med de, men ellers så er det mange ufyselige barn.

Anonymkode: bbf79...0af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn er jo unge mennesker. Klar man kan være skeptisk mot barn som får alt for mye frihet uten disiplin, men det finnes jo voksne som er slik også.

Anonymkode: 5765e...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...