Gå til innhold

Ungdommen angrer på at han ikke brukte chatgpt..!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere medelever har brukt dette i diverse innleveringer i ene faget. Han valgte å være ærlig og skrive oppgavene selv. Dette gjorde at han fikk dårligere karakter i standpunkt enn flere andre. Er det slik det har blitt nå, at en må jukse seg til en god karakter?

Anonymkode: 2e9fd...e88

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det ikke juks å bruke chat.gpt når man har tilgang til det. Men mulig ungdommene ser det som det. Jeg bruker det som hjelpemiddel ved oppgaver på universitetet. Dessuten er sånn halvparten av svarene fra det feil, så det er jo en risiko. Og så, synes jeg at det er opp til skolen å lage oppgaver hvor AI kan brukes til hele besvarelsen, samt sjekke innleveringer ordentlig. Og det er fremtiden å bruke AI. Tiden hvor man skal sitte å pugge ting er for lengst over. 

Anonymkode: 46e86...86f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

For meg er det ikke juks å bruke chat.gpt når man har tilgang til det. Men mulig ungdommene ser det som det. Jeg bruker det som hjelpemiddel ved oppgaver på universitetet. Dessuten er sånn halvparten av svarene fra det feil, så det er jo en risiko. Og så, synes jeg at det er opp til skolen å lage oppgaver hvor AI kan brukes til hele besvarelsen, samt sjekke innleveringer ordentlig. Og det er fremtiden å bruke AI. Tiden hvor man skal sitte å pugge ting er for lengst over. 

Hvor AI IKKE kan brukes skulle det stå. 

Skrevet

Har de fått lov til å bruke dette? Ville tatt det opp med lærer. 

• Liker 1
Skrevet

Chatgpt er et kjempegodt hjelpemiddel for å finne ideer, får hjelp til å strukturere tekst, og finne ideer til informasjon du kan søke opp hos pålitelige kilder. Sønnen din må bare lære seg å bruke det som et hjelpemiddel først som sist. 

Du blir tryggere på hvordan formulere deg, argumentere og flette inn tekstbindinger. Men øving må til, så han bør nå begynne å trene på gode prompts. Tekster og innleveringer må bearbeides etter man har brukt hjelpemidlet, legge sin stemme i teksten og selfølgelig ikke kopiere direkte -blir upersonlig og skjeldent godt resultat. 

Be han sjekke ut Ai i skolen (Randabergskolen) for tips. Nytter ikke sitte på benken og kLage når toget går, litt mer framme i skoa bør han være. Nå ligger han et skoleår bak de andre. 

Hilsen lærer

AnonymBruker
Skrevet

Har en 10. klassing som brukte chatgpt som inspirasjon og litt struktur i forberedelse både til skriftlig og muntlig eksamen samt til en innlevering. Koblet denne strukturen opp mot egne refleksjoner på en eksamen og til hva ha har lært. Selv i denne alderen visste han at han ikke kan drive avskrift, at det er greit å spisse spørsmålet litt og liten justering gir litt ulike innfallsvinkler. Synes selv det er et fantastisk verktøy, spesielt som inspirasjon.  Synes ikke det er juks når alle har tilgang til det. Stiller bare litt krav til hvordan man bruker det.

Anonymkode: d1644...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker chatgpt hver dag på jobb. Er programmerer.

Anonymkode: 00290...103

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Snabeltann said:

Chatgpt er et kjempegodt hjelpemiddel for å finne ideer, får hjelp til å strukturere tekst, og finne ideer til informasjon du kan søke opp hos pålitelige kilder.

Da trenger man strengt tatt ikke få barn, man kan bare la roboter og AI ta over. Bare bortkastet med menneskelig hjerne fremover.

Anonymkode: 2ef7b...d08

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Juks? Hæ?

Anonymkode: 7735e...d78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da trenger man strengt tatt ikke få barn, man kan bare la roboter og AI ta over. Bare bortkastet med menneskelig hjerne fremover.

Styrken blir å kunne bruke AI. 

Anonymkode: 3ea3e...5b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Styrken blir å kunne bruke AI. 

Ja, selv med AI må man kunne validere teksten. Det var litt sånn når søkemotorene ble bedre og man kunne finne mer informasjon, man få fortsatt kunne finne frem riktig og vite hvordan man bruker kunnskapen. Henvisninger er fortsatt viktig og det får man ikke med ai, så man må jo ev lete etter hvor man kan henvise og da har man jo lært litt av det også.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Banænie skrev (5 timer siden):

Har de fått lov til å bruke dette? Ville tatt det opp med lærer. 

Eg er lærar. Eg bruker minst like mykje tid på å bevise at elevar har brukt chatbot og/eller omsettingsprogram, som eg bruker på å rette og gje tilbakemelding på tekstane dei ærlege elevane leverer. For nei, det er ikkje rettferdig for medelevane som gjer jobben sjølv, men som risikerer å få dårlegare karakterar.

Men herregud, så jævla unødvendig det er, og særleg fordi dei slepp unna med det fordi ikkje alle lærarar gidd å gjere den jobben, eller makter å gjenkjenne juks. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Syns faktisk ikke det er juks så lenge man bruker det som et supplement, og ikke som en fasit. ChatGPT er helt genialt. Det kommer til å bli en del av hverdagen, så er bare å omstille seg. Når AI verktøyene forbedres kommer ikke skoler til å være i stand til å ta folk for plagiat heller. Så syns skolen burde lære ungdommen om kildekritikk og hvordan man kan bruke det på en lur måte, istedenfor å forby det. For hvis man faktisk blir tatt for juks på høyere utdanning, kan man risikere utestengelse. Så gjelder å skape en fornuft rundt bruk av AI chatboter. Man kan slippe unna med mye på ungdomsskolen og vgs som gir en kraftig smekk på fingrene på universitetet. 

Kjenner flere som bruker det som hjelpemiddel på bachelor og masteroppgaver. Dette har vært spesielt til hjelp for de som har hatt manglende undervisning om akademisk skriving. Kompisen min bruker det på daglig basis, han er programmerer (som en annen også kommenterte over her). Tror mange ikke helt hva ChatGPT er og hva det kan gjøre, det er ikke bare for klipp og lim. Men har man ikke peiling på pensum fra før av, så kommer man ikke langt med AI. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har løst dette i år med at alle skriftlige oppgaver må "forsvares" muntlig. ChatGPT er et greit hjelpemiddel, men om man har brukt det og ikke oppgir det, risikerer ungdommen nedsatt adferdskarakter. Vi har satt noen ned i år. oppgir man at man har brukt det og hvordan man har brukt det, er det et lovlig hjelpemiddel. Hos de fleste er det ikke vanskelig å avsløre. Den skriver veldig akademisk, noe våre elever ikke er så gode til enda. Det krever mye øvelse å bruke dette på riktig måte, en må også kunne fagstoffet, da den har en del feil. 

Er du sikker på at alle andre har fått så gode standpunktkarakterer?

Det er relativt vanlig å legge på litt for kjentfolk. Jeg kjenner ikke alltid igjen de karakterene elevene oppgir. 

Anonymkode: d0bac...488

• Liker 1
Skrevet
Snabeltann skrev (11 timer siden):

Chatgpt er et kjempegodt hjelpemiddel for å finne ideer, får hjelp til å strukturere tekst, og finne ideer til informasjon du kan søke opp hos pålitelige kilder. Sønnen din må bare lære seg å bruke det som et hjelpemiddel først som sist. 

Du blir tryggere på hvordan formulere deg, argumentere og flette inn tekstbindinger. Men øving må til, så han bør nå begynne å trene på gode prompts. Tekster og innleveringer må bearbeides etter man har brukt hjelpemidlet, legge sin stemme i teksten og selfølgelig ikke kopiere direkte -blir upersonlig og skjeldent godt resultat. 

Be han sjekke ut Ai i skolen (Randabergskolen) for tips. Nytter ikke sitte på benken og kLage når toget går, litt mer framme i skoa bør han være. Nå ligger han et skoleår bak de andre. 

Hilsen lærer

Om lingvistisk AI fungerer som du skriver, det vet vi faktisk ikke. Er ikke publisert noen gode kliniske pedagogiske studier med praktisk relevante resultatmål som jeg kjenner til. Med tanke på tid fra konsept til ferdig publisering, og at slike verktøy er så ferske, så er jeg nok så sikker på at det faktisk ikke eksisterer.

Alle endringer kan ha 3 resultater innen vi har studert effekt:

- Gi en forbedring

- Gi en forverring 

- Neutral effekt

AnonymBruker
Skrevet
Snabeltann skrev (11 timer siden):

Hilsen lærer

Helt enig!

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, selv med AI må man kunne validere teksten. Det var litt sånn når søkemotorene ble bedre og man kunne finne mer informasjon, man få fortsatt kunne finne frem riktig og vite hvordan man bruker kunnskapen. Henvisninger er fortsatt viktig og det får man ikke med ai, så man må jo ev lete etter hvor man kan henvise og da har man jo lært litt av det også.

Om man ber AI å bruke henvisninger, så gjør den det. (så må man dobbeltsjekke at henvisningen viser til noe ekte og med kvalitet). 

Men ja, ts, som flere skriver - be guttungen bruke AI - men riktig, så får han god hjelp uten at han jukser seg til gode karakterer. AI er for skriving det kalkulator var for regning. Nytter ikke å henge igjen, men bare å bli med på toget!

Anonymkode: 38037...40c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Prøv å bruke chatGPT selv, så kanskje du får mindre fordommer for verktøyet?

Anonymkode: 00290...103

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (8 timer siden):

Eg er lærar. Eg bruker minst like mykje tid på å bevise at elevar har brukt chatbot og/eller omsettingsprogram, som eg bruker på å rette og gje tilbakemelding på tekstane dei ærlege elevane leverer. For nei, det er ikkje rettferdig for medelevane som gjer jobben sjølv, men som risikerer å få dårlegare karakterar.

Men herregud, så jævla unødvendig det er, og særleg fordi dei slepp unna med det fordi ikkje alle lærarar gidd å gjere den jobben, eller makter å gjenkjenne juks. 

Er det egentlig juks? All den tid man skal bruke det på arbeidsplassen, og det oppfordres til det - så må vel skolen tilpasse seg også snart. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det egentlig juks? All den tid man skal bruke det på arbeidsplassen, og det oppfordres til det - så må vel skolen tilpasse seg også snart. 

Ja takk, gjerne - men da må vi få inn en brukeravtale først. Slik det er nå, bryter aktiv bruk av ChatGPT GDPR-regelverket, og da kan vi ikke bruke den i skolen. Vi har heller ikke verktøy for å avdekke bruk av KI. Resultatet er at vi ikke kan lære elevene å bruke det ordentlig, og heller ikke sjekke om det har blitt brukt på en for dårlig måte. 

AnonymBruker
Skrevet
Alan Smithee skrev (44 minutter siden):

Ja takk, gjerne - men da må vi få inn en brukeravtale først. Slik det er nå, bryter aktiv bruk av ChatGPT GDPR-regelverket, og da kan vi ikke bruke den i skolen. Vi har heller ikke verktøy for å avdekke bruk av KI. Resultatet er at vi ikke kan lære elevene å bruke det ordentlig, og heller ikke sjekke om det har blitt brukt på en for dårlig måte. 

Absolutt! Det krever en endring, men det er jo bra hvis man er positiv til det - for det er her for å bli. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...