Gå til innhold

Baby legger på seg 500 gram i uken. Jeg spiser enormt med sjokolade

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby har lagt på seg 500 gram uken så vi nå på 6 ukers kontrollen. Det stemmer også godt overens med at han hadde lagt på seg en kilo siden 4 ukerskontrollen. Så det er med andre ord jevnt hver uke.

hva har det å si for meg? Alle snakker om at jeg er så heldig med så mye og «god» melk. Vet ikke helt om den er så «bra» da.. spiser en del sjokolade for å ikke bli helt slått ut. Mat spiser jeg som nor alt, men kan fint spise 200-300 gram med sjokolade dagen… 

mer det noen her som kan snakke litt vett i meg slik at jeg ikke spiser så mye sjokolade? Jeg er veldig tynn fra før, BMI viser undervektig uten at jeg ønsker å skrive høyde/vekt grunnet gjenkjennelse.. men ja.. jeg er helt ute å kjører når jeg spiser så mye sjokolade ikke sant? Eller er dette en ond sirkel? Jeg ammer mye, må derfor ha i meg mer enegi, som igjen resulterer til mye sjokoladespising..? 🥴

Anonymkode: c030b...6e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på noen kjenner deg igjen her fordi du skriver høyde og vekt 😅😅 Ikke at vi trenger den informasjonen uansett...

Anonymkode: cb18e...fa7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spis mørk sjokolade. Freia sin 70% er kjempegod. Spiste en sånn hver dag da jeg ammet. Jeg har en sunn og frisk unge. Jeg sliter også med å legge på meg. Spiser mørk sjokolade med god samvittighet 😊

Anonymkode: 399f3...2ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Baby legget ikke på seg så mye fordi du spiser mye sjokolade hvertfall

Anonymkode: 76177...f74

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme med førstemann, spiste toffeekake og drakk vørterøl som en tulling. Han la på seg så mye at de kalte han for lille-buddha på helsestasjonen 🤣🤣❤️

Han ble normalvektig etter amming, så det var ikke noe som satt seg😉 tror du skal slappe av og nyte tida med baby som får god melk🥰

Anonymkode: df0a2...581

AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje valgt noe mer næringsrikt enn sjokolade. Både for kroppen sin skyld og tennene sin skyld. 

Anonymkode: 0e903...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis nok ordentlig mat.

Når du spiser 200-300 gr daglig av vanlig sjokolade får du i deg enorme mengder sukker.

Kan du ha fått diabetes under svangerskapet? Eller høyt stoffskifte?

Snakk med legen din og få tatt blodprøver! Og snakk med jordmor - du må få orden på kostholdet ditt, for både din og babyens skyld.

Anonymkode: fafb4...82e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tviler på noen kjenner deg igjen her fordi du skriver høyde og vekt 😅😅 Ikke at vi trenger den informasjonen uansett...

Anonymkode: cb18e...fa7

TS her.

Ironien på sitt beste 😅 «Ikke at vi trenger den informasjonen uansett», vel.. denne tråden trengte ikke akkurat kommentaren din heller, men du skrev den like så 😉

og jo, hvis det er noen i bygda som er på kvinneguiden så skal det ikke mye til for å legge sammen «6 ukerskontroll + spiser en melkesjokoladeplate dagen + er x høy og y vekt = høres jo veldig ut som Karianne i nabohuset»…

eventuelt bare respektere at noen ikke ønsker å skrive høyde/vekt uten å føle et behov for å kommentere det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spis nok ordentlig mat.

Når du spiser 200-300 gr daglig av vanlig sjokolade får du i deg enorme mengder sukker.

Kan du ha fått diabetes under svangerskapet? Eller høyt stoffskifte?

Snakk med legen din og få tatt blodprøver! Og snakk med jordmor - du må få orden på kostholdet ditt, for både din og babyens skyld.

Anonymkode: fafb4...82e

TS her. 

Takk for et godt svar, det skal jeg gjøre. Hadde jeg ikke begrenset meg hadde det blitt mer enn den mengden jeg allerede gjør, så tror nok det er noe kroppen prøver å fortelle meg. Hvis det ikke bare er at baby/amming tar såpass med energi fra meg at jeg prøver å kompensere for det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her.

Ironien på sitt beste 😅 «Ikke at vi trenger den informasjonen uansett», vel.. denne tråden trengte ikke akkurat kommentaren din heller, men du skrev den like så 😉

og jo, hvis det er noen i bygda som er på kvinneguiden så skal det ikke mye til for å legge sammen «6 ukerskontroll + spiser en melkesjokoladeplate dagen + er x høy og y vekt = høres jo veldig ut som Karianne i nabohuset»…

eventuelt bare respektere at noen ikke ønsker å skrive høyde/vekt uten å føle et behov for å kommentere det. 

Jøss, kvasst. Med tanke på innlegget ditt, så kan du være en hvilken som helst dame som skriver og snakker norsk, som er bosatt et sted i hele verden. Du har ikke sagt noe om noe lite tettsted hvor det kun finnes én baby på 4 uker 🤷🏼‍♀️

At du ikke ønsket å skrive det er seff helt uproblematisk og har lite å si for innlegget ditt, og jeg tolket ikke innlegget til hun andre som at hun ønsker å vite. Kun påpekte at du ikke kom til å bli gjenkjent basert på høyde og vekt og at du har en 4 ukers baby og koser deg med sjokkis.

Kos deg videre med sjokolade du, hvis du ellers spiser et balansert kosthold og er normal/undervektig. Ser ikke utfordringen med inntaket da ☺️

Anonymkode: 00666...b22

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS her. 

Takk for et godt svar, det skal jeg gjøre. Hadde jeg ikke begrenset meg hadde det blitt mer enn den mengden jeg allerede gjør, så tror nok det er noe kroppen prøver å fortelle meg. Hvis det ikke bare er at baby/amming tar såpass med energi fra meg at jeg prøver å kompensere for det.

Ammehunger kaller jeg det😆 Jeg kunne fint spise 2 trippel cheeseburgere fra McDonald's og allikevel klare å spise mer😅 Jeg spiste forøvrig masse bakevarer de første månedene🫣 

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller spist et faktisk måltid enn et par kilo sjokolade i uka. Helsa di har ikke godt av så mye sukker. 

Anonymkode: a218e...fc5

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke sjokoladen påvirker melken :) 

Jeg spiste sjokolade med god samvittighet i en tøff babytid. Men om du ønsker å kutte må du forsøke å finne noe som metter uten at det er like usunt kanksje, feks nøtter eller energibarer eller noe?

Sulten fra amming + søvnløshet/dårlig søvn gir gjerne økt sukkercraving har jeg lest. 

Anonymkode: 43ddc...e75

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste tenker jeg er at ikke den sjokoladen blir en lettvint erstatning for annen sunn og næringsrik mat, så du ikke får i deg det du trenger. 

Det er et godt tips å sjekke mtp. diabetes og stoffskifte en annen nevner. Men det er også vanlig å få en voldsom hunger under amming, for å ta igjen energien du bruker på ammingen. Og det kan nok bli enda mer av det, om en har en baby som spiser mye. 

Jeg strevde veldig med å spise nok selv. Hvis du liker nøtter, kan jeg anbefale det, kanskje sammen med tørket frukt og mørk sjokolade. Så blir det mer næring og bedre for deg. 

Anonymkode: f4af0...86a

AnonymBruker
Skrevet

Amming krever en del ekstra energi, men jeg ville nok byttet ut  mesteparten av den sjokoladen med mer næringstett mat. Særlig om du har litt lav vekt. 
Lag deg et ekstra måltid med råvarer som gir gode vitaminer, og god næring, så kan det hende at sjokolade-suget forsvinner. 

Du får bare i deg tomme kalorier ved å spise så mye sjokolade, og det er verken du eller babyen tjent med.

Anonymkode: 6bb18...8f9

Skrevet
FeraVera skrev (1 time siden):

Ammehunger kaller jeg det😆 Jeg kunne fint spise 2 trippel cheeseburgere fra McDonald's og allikevel klare å spise mer😅 Jeg spiste forøvrig masse bakevarer de første månedene🫣 

Åh .hadde helt glemt hvor sulten jeg ble når jeg ammet.. savner den skikkelig god sulten følelsen he he

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Baby har lagt på seg 500 gram uken så vi nå på 6 ukers kontrollen. Det stemmer også godt overens med at han hadde lagt på seg en kilo siden 4 ukerskontrollen. Så det er med andre ord jevnt hver uke.

hva har det å si for meg? Alle snakker om at jeg er så heldig med så mye og «god» melk. Vet ikke helt om den er så «bra» da.. spiser en del sjokolade for å ikke bli helt slått ut. Mat spiser jeg som nor alt, men kan fint spise 200-300 gram med sjokolade dagen… 

mer det noen her som kan snakke litt vett i meg slik at jeg ikke spiser så mye sjokolade? Jeg er veldig tynn fra før, BMI viser undervektig uten at jeg ønsker å skrive høyde/vekt grunnet gjenkjennelse.. men ja.. jeg er helt ute å kjører når jeg spiser så mye sjokolade ikke sant? Eller er dette en ond sirkel? Jeg ammer mye, må derfor ha i meg mer enegi, som igjen resulterer til mye sjokoladespising..? 🥴

Bytt ut sjokoladen med annen kaloririk mat? Nøtter, påleggssalater har mye kalorier f.eks. Eller snakk med legen om næringsdrikker. Det kommer til å bli bedre om noen uker/måneder for babyen kommer nok til å roe ned matinntaket litt. Men om du er undervektig og produserer  veldig masse morsmelk så trenger du jo masse kalorier. Er ikke sikkert det er så dumt med litt sjokolade i den situasjonen.

Anonymkode: f343b...9f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...