Gå til innhold

(K)PTSD - inkluderer det alltid ADHD/ADD? Noen her med (K)PTSD men uten fokus-og konseprob?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften over sier; er det noen her som har (K)PTSD men uten fokus og konsentrasjonsproblemer? Jeg og flere jeg kjenner med diverse former for traumelidelser har også stort sett tegn på adhd/add og er utrolige underytere. Men adhd/add er jo en nevrologisk greie og medfødt, så det skal jo egentlig være noe som eksisterer uavhengig av traumer. Så da må vel finnes folk med godt behandlet traumelidelser som IKKE har tegn på fokus og konsentrasjonsproblemer med diverse utfordringer med organisering m.m.?

Anonymkode: 7179f...884

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ptsd. Hadde ikke problemer med å konsentrere meg før jeg fikk det. Nå sliter jeg, men regner med at med hardt arbeid vil være tilbake der jeg var.

Har iallefall ikke adhd eller add, det er sikkert.

Anonymkode: b471f...d14

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ptsd for 4 år siden. Men har ikke noe annet enn dette. Er ganske frisk nå å, så ptsd’n har gått over parallelt med behandling hos terapeut. 

Anonymkode: 27ed8...429

AnonymBruker
Skrevet

Tror man kan se det som Tsjernobyl. Ved kptsd så blir det en eksplosjon med kortisol i hippocampus. Ødeleggelsene rammer området med konsentrasjon, fokus og hukommelse og etterlater seg ødemark. 

Anonymkode: 9ac97...3f8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Konsentrasjonsvansker er en del av ptsd. Men det er ikke det samme som adhd. Lærevansker av ulik art kan også gi konsentrasjonsvansker, det samme kan angst og depresjon. Det betyr ikke at man "får" adhd med alt det innebærer. Man får vansker med å konsentrere seg.

Anonymkode: 63c13...7fb

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke konsentrasjonsvansker, men har OCD og er kontrollfrik. Men jeg kan prokastinere noe voldsomt, men jeg har det i bakhodet konstant. Jeg er litt der at jeg ikke liker å si at jeg har traumer, jeg har nok det dog, psykologer mener det.. men jeg har veldig sterke overlevelsesmekanismer som overskygger dem med ADHD lignende mengder av ideer/prosjekter og mål jeg setter meg fore- så jeg har aldri tid til å tenke over dem.

Anonymkode: 03e8b...b22

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke konsentrasjonsvansker, men har OCD og er kontrollfrik. Men jeg kan prokastinere noe voldsomt, men jeg har det i bakhodet konstant. Jeg er litt der at jeg ikke liker å si at jeg har traumer, jeg har nok det dog, psykologer mener det.. men jeg har veldig sterke overlevelsesmekanismer som overskygger dem med ADHD lignende mengder av ideer/prosjekter og mål jeg setter meg fore- så jeg har aldri tid til å tenke over dem.

Må sies at jeg også har angst for å ikke være fokusert. Så jeg overfokuserer

Skrevet

Jeg har kptsd, men har i utgangspunktet ingen problemer med å konsentrere meg, med mindre jeg er midt i et flashback eller noe. Om noe er jeg heller over snittet god på konsentrasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også KPTSD, og har til tider store konsentrasjonsvansker. Jeg har ikke ADHD/ADD. Som noen allerede har nevnt, er det ikke uvanlig med konsentrasjonsproblemer med denne diagnosen. Jeg kan også prokastinere, har en tendens til å utsette alt. 

Anonymkode: 9575e...793

Skrevet

ADHD er ikke traumeutløst. Det er en medfødt nevrologisk tilstand.
At traumer kan gi mange av de samme symptomene gjør det ikke til noe av det samme.
Årsak og dermed også behandling er ulikt.

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende man får adhd diagnose hvis man dissosierer et barndomstraumet? Altså at man ikke husker traumet og dermed for diagnosen adhd i stedet? Eller hvis man ikke forstår sine flashbacks og triggere?

Anonymkode: f4ae4...fab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Konsentrasjonsvansker er en del av ptsd.

Ikke nødvendigvis nei. Og det er ikke et diagnosekriterium. 

Anonymkode: 6f171...345

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan det hende man får adhd diagnose hvis man dissosierer et barndomstraumet? Altså at man ikke husker traumet og dermed for diagnosen adhd i stedet? Eller hvis man ikke forstår sine flashbacks og triggere?

Om man ikke husker traumet og ikke er preget av Flashbacks og triggere får man ikke ptsd diagnose og oppfyller man ike kriteriene for en adhd diagnose får man ikke den diagnosen heller.

Anonymkode: 19002...f0e

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være overlappende/ like symptomer, men det betyr ikke at man har adhd også. Konsentrasjonsvansker er vanlig med PTSD. 

Anonymkode: 517ac...52d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil tro det kan hende. Endel av overaktiveringssymptomer er veldig like både ADHD og bipolar lidelse. Men skjer når man girer seg selv opp for å ikke kjenne på konsekvensene av traume(t/er).

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil tro det kan hende. Endel av overaktiveringssymptomer er veldig like både ADHD og bipolar lidelse. Men skjer når man girer seg selv opp for å ikke kjenne på konsekvensene av traume(t/er).

Jeg har dette med overaktivering og har lurt på om jeg kan ha en av disse diagnosene men det er ingen av dem jeg kjenner meg 100% igjen i mens alle kjenner jeg meg litt igjen i. Jeg blir lett overaktivert, det et vanlig liv krever føles som å være en hel dag på Leos lekeland for meg. Å kjøre kollektivt i rushtiden er et mareritt, jeg blir kvalm av luktene og trengselen, mangel på luft. Etterpå kan jeg sjelve og når jeg er kommet til jobb så skrur jeg tempo opp for å holde følge med uroen inni meg. Pauserommet oppleves ikke avslappende for meg. Sover veldig dårlig, det å jobbe overtid og bli sittende utover kvelden på jobb kan rase hele lasset for da er det umulig å sove på flere dager. Men jeg får ikke komme til dps så jeg får aldri vite.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har dette med overaktivering og har lurt på om jeg kan ha en av disse diagnosene men det er ingen av dem jeg kjenner meg 100% igjen i mens alle kjenner jeg meg litt igjen i. Jeg blir lett overaktivert, det et vanlig liv krever føles som å være en hel dag på Leos lekeland for meg. Å kjøre kollektivt i rushtiden er et mareritt, jeg blir kvalm av luktene og trengselen, mangel på luft. Etterpå kan jeg sjelve og når jeg er kommet til jobb så skrur jeg tempo opp for å holde følge med uroen inni meg. Pauserommet oppleves ikke avslappende for meg. Sover veldig dårlig, det å jobbe overtid og bli sittende utover kvelden på jobb kan rase hele lasset for da er det umulig å sove på flere dager. Men jeg får ikke komme til dps så jeg får aldri vite.

Det er ikke noe av det du skriver som automatisk skriker verken ptsd eller adhd,og da er det heller ille rart du får avslag på dps

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor kommer du deg ikke til dps? Kanskje du har råd til  å gå til privatbehandler hvis du jobber? Håper det ordner seg for deg! Ts.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe av det du skriver som automatisk skriker verken ptsd eller adhd,og da er det heller ille rart du får avslag på dps

Dumt å uttale seg så skråsikkert om noe du strengt ikke kan vite sikkert hverken den eller den andre veien... TS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dumt å uttale seg så skråsikkert om noe du strengt ikke kan vite sikkert hverken den eller den andre veien... TS.

Når ingen ting av det du nevner skriker verken ptsd eller adhd kan jeg uttale meg jo da jeh uttaler meh basert på det du skiver. Og dps er er jo tydeligvis enig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...