Gå til innhold

Lyst å jobbe med å hjelpe mennesker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som går i 9 trinn. Må begynne å tenke på hva han vil gå på videregående. Sier at han vil jobbe med å hjelpe folk. Men vet ikke hva. Bør han gå helse og sosial fag da? 

Anonymkode: 2bef3...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hva han vil hjelpe dem med. Jeg kan nevne svært mange yrker der en hjelper mennesker, der en slett ikke trenger å gå helsefag.

Uansett kan han ta studiespesialiserende når han tar helsefag, så han kan bli hva han vil, enten han vil bli sykepleier, fysioterapeut, barnehagelærer, logoped eller politi. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange veier til rom. 🙂 Alt avhenger jo av hva han ønsker når han blir større. Om han er glad i skole, anbefaler jeg studiespesialiserende. Da kan han gå høyskole/universitet, for å bli sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, barnehagelærer etc. 

Om skole bare er helt okei, anbefaler jeg helse og oppvekstfag som det heter nå. Skole, lærling og eventuelt kan søke seg videre på fagskole/påbygg om han ønsker høyere opp.

Anonymkode: ec2d0...bdd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mange veier til rom. 🙂 Alt avhenger jo av hva han ønsker når han blir større. Om han er glad i skole, anbefaler jeg studiespesialiserende. Da kan han gå høyskole/universitet, for å bli sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, barnehagelærer etc. 

Om skole bare er helt okei, anbefaler jeg helse og oppvekstfag som det heter nå. Skole, lærling og eventuelt kan søke seg videre på fagskole/påbygg om han ønsker høyere opp.

Anonymkode: ec2d0...bdd

Han synes at skole er ok. Får for det meste 4 og 5 i fagene. Synes dette er vanskelig å velge 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han synes at skole er ok. Får for det meste 4 og 5 i fagene. Synes dette er vanskelig å velge 

Det er nok lurest å ta studiespes, så har han noen år å modnes på før han trenger å velge noe spesifikt, samt at det selvsagt gir bedre lønn og jobbmuligheter med en høyere utdannelse.

Anonymkode: a583c...14f

AnonymBruker
Skrevet

Studiespesialiserende, og så kan han feks gå barnevernspedagog eller vernepleier?

Anonymkode: 5dff2...e24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...