Gå til innhold

Skaffe oss katt..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har bestemt oss får å skaffe oss katt! Nærmere bestemt innekatt, mulig Exotic! Etter å ha lest litt rundt har vi funnet ut at vi skal kjøpe to, for dyrenes del!

Så et spørsmål; lønner det seg å kjøpe to jenter enn en jente og en gutt? Vil i allefall ha en jentepus!

Hvordan er det å ta med kattene på lang kjøretur.. kanskje ca. 6 timer? Er det måter man tilfelle kan gjøre turen bedre for kattene på? Eller bør man absolutt hente de i nærheten?

Hvor mye er vanlig å gi for en slik katt? (Exotic)

Blir glad for svar! Kommer sikkert på mer etterhvert :)

Endret av Cuba
Videoannonse
Annonse
Gjest miracle ikke innlogga
Skrevet

heihei

kan så absolutt anbefale deg å kjøpe katt, og som du sier er det smart for dyrenes del å ha to dersom du skal holde dem inne.. planen var hos oss også da vi skaffet katt å holde den inne, men den kom fra en familie som hadde vært ute, så den begynte p bli ganske så sprelsk etterhvert og en dag prøvde den å hoppe ut gjennom vindu så da måtte vi bare sleppe den ut...

men er det to stk fra en fam som e rvant itl å være inne så vil det fort bli lettere..

en annen ting er når det gjelder kjøring, mener du fra der du skal hente den? da er det ingen som riktig vet om den liker det eller ikke, for da har den vel ikke vært så mye uteå kjøre ellers... min katt måtte på sin første kjøretur etter 2 dager og da mjauet den litt. men vi har tatt den med regelmessig ut i ettertid, også n¨r vi har dratt på hytta, 4 timers kjæring, satt den i bur og holdt den med selskap, og det har alltids gått bra, den mjauet litt til å begynne med men sluttet fort og la seg til rette..

så det er veldig opp til en hver katt;)

ønsker deg lykke til;)

Skrevet

Angående kjøring: Katten vår hater å kjøre bil - en av de første kjøreturene gjorde han fra seg i reiseburet før vi kom til postkassa, og han mjauer hele turen. Men det virker som han takler bedre å være "løs" i bilen, evt med bånd på seg, kanskje. Dersom dere har mulighet for det bør dere (eller oppdretter) trene litt med katten i bil før den skal kjøre så langt.

Kjønn: Dersom dere har tenkt å kastrere kattene spiller ikke kjønnet noen viktig rolle etter min mening, men jeg har ikke egen erfaring med å ha mer enn èn katt.

Skrevet
Så et spørsmål; lønner det seg å kjøpe to jenter enn en jente og en gutt? Vil i allefall ha en jentepus!

Kjønn spiller ingen rolle, så lenge du kastrerer kattene. Selv har jeg to tøffe guttepuser som innekatter, men det har aldri vært noen rivalisering mellom dem siden jeg tidligkastrerte dem (dvs før de ble kjønnsmodne). hvis du får deg en av hvert kjønn er det også viktig å kastrere dem tidlig nok, så det ikke er fare for innavl. To jentepuser er heller ikke noe problem, men igjen viktigheten av kastrering siden løpetider kan føre til livmorbetennelse og p-piller fører til pattekreft. En stuide (nå har jeg desverre ikke linken her tilgjengelig) viste at kastrering av hunnkatter før første løpetid reduserer sjansen betydelig for pattekreft.

Hvordan er det å ta med kattene på lang kjøretur.. kanskje ca. 6 timer? Er det måter man tilfelle kan gjøre turen bedre for kattene på? Eller bør man absolutt hente de i nærheten?

kattunger er meget tilpasningsdyktige. Ikke noe problem å frakte dem et stykke. Jeg ville nå helst foretrukket å kjøpt kattunge hos en oppdretter i nærheten, så jeg kanskje kunne kommet på besøk noen ganger mens de var små og fortsatt hos mora. Men det kommer jo an på hvor sentrakt man bor. Dessuten er det mye viktigere å finne en seriøs oppdretter enn om den får en liten kjøretur. Det er ikke uvanlig at kattunger blir sendt med fly til andre delen av landet, og det er jo også noen som importerer rasekatter for å få friskt blod inn i landet. Så en liten kjøretur er ikke noe problem. 6 timer synes jeg dessuten ikke var så altfor mye. Jeg vil anbefale deg til å vende katten til å kjøre bil etter du har fått den også, så slipper du en stressa katt når dere skal til veterinæren senere i livet dens. katter vender seg til mye helt uten problemer, bare de blir vendt til det fra de er små.

Hvor mye er vanlig å gi for en slik katt? (Exotic)

Blir glad for svar! Kommer sikkert på mer etterhvert :)

Er litt usikker på eksakt pris, men vil tro det ligger rundt 5000. De er jo dyrere enn perserne, og de koster ca 3000. Så kommer det jo an på hvilken kvalitet du vil ha på kattens eksteriør: om du vil ha utstillingskatt, avlskatt eller kun til kos (alle kattene er jo selvsagt ment til kos ;) ).

Det er heller ikke urimelig å spørre om en liten rabatt hvis du kjøper to fra samme kullet. Oppdretterne har jo generelt den oppfatningen at hvis man ikke har råd til å betale for katten, så har man kanskje ikke råd til å ha katt i det hele tatt. Men de fleste oppdretterne skjønner at utgiften kan bli vel stor når man kjøper to på en gang, dessuten vet jeg at oppdrettere synes det er hyggelig når man vil ha to fra samme kullet. Det er jo det mest smertefrie med tanke på tilvenning til den andre katten å få seg to katter på samme tid. :)

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med den norske perserring for råd osv.

De har også skrevet noen råd for kjøp av perser/exotic:

råd ved kjøp av exotic

Les også litt på NRR sine sider

Synes du starter med et veldig fint utgangspunkt for å bli en god katteeier: du må ta til deg all informasjon du kan få tak i. Selv er jeg oppvokst med katt hjememfra, men hadde aldri hatt innekatt før. Det er ganske annerledes enn å ha en katt som også går ute, så jeg lærte masse første året jeg hadde innekatt. Får håpe du finner en god oppdretter som kan gi deg mange gode råd! Vær også klar over at Perser/exotic har vært utsatt for litt useriøs avl gjennom tidene (populære raser opplever gjerne det), så vær obs på at foreldrene til katten er sjekket for pkd, og vær obs på problemer med rennende øyne på katten. Jeg vet det finnes mange useriøse perseroppdrettere, vet ikke hvor vanlig det er med exoticoppdretterne. uansett finnes det jo selvsagt veldig mange veldig flinke oppdrettere, så du bør få kontakt med en av disse. Det kan være lurt å gå på en katteutstilling bare for å komme i kontakt og snakke med forskj oppdrettere. :)

Skrevet

Tusen takk for kjempe bra svar alle sammen :klem:

Skal lese og finne ut alt jeg kan så jeg er fullt forberedt når tiden er inne til å gå til anskaffelse av noen små krabater ;)

Takk igjen!

Skrevet

Har tittet litt rundt på nettet nå og funnet ut at vi har lyst på to persere!

Blir nok ikke noe kjøp med det første, kanskje et par måneder eller noe.. Men om noen vet om noen som selger i østfold-området hadde det vært artig! Også steder man kan kjøpe tilbehør!

Eller en samleside med flere sider!

Skrevet (endret)
:) Endret av Cuba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...