Gå til innhold

Ledsagerbevis, inngang på arrangement med barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn (tenåring) med Aspergers har behov for å ha med seg en forelder på arrangement. Vi har etter hvert fått et ledsagerbevis for ham, av kommunen. Har ikke turt å bruke det ennå, da jeg ikke helt vet hva som er vanlig, det føles veldig stigmatiserende og jeg er redd for at det vil prege opplevelsen til sønnen min, når vi endelig får ham med på noe og han er ute blant "vanlige folk". Dere som har erfaring med dette:

Hvordan er det når man viser billettene man har kjøpt ved inngangen: Hvis jeg holder fram billettene, regner jeg med at de spør om å få se kortet? Kortet hans har en neongul bred linje der det står ledsagerbevis, med tykke bokstaver. Hadde håper å skjule dette for min tenåring, da han trolig vil ta det ille opp at vi ikke av fri vilje betaler oss inn for å gå på arrangement med ham, Han er ikke klar over at vi har fått dette kortet... Pleier de som kontrollerer billettene å gjøre en stor greie ut av ledsagerbevisene - slik at den som eier beviset må dokumentere at han er den som står på beviset? Aller helst skulle jeg heller vist ledsagerbeviset når vi kjøpte billettene, og at vi kunne sluppet det i folkemylderet i inngangen/billettkontrollen.  Kjenner jeg gruer meg til dette... At han på en måte blir mer sykeliggjort/umyndiggjort når han ser at vi bruker et slikt kort. Men det koster masse penger å alltid være med ham overalt, der tenåringer normalt skal klare å gå alene.

Noen som har erfaringer med praktisk bruk av dette kortet, hvordan det foregår i billettkontrollen?

Anonymkode: bbd73...017

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet (endret)

Er selv autist, med ledsagerbevis. Og de få gangene de som vil kontrollere billettene ber om å se ledsagerbeviset så har jeg bare holdt det opp mot dem. Aldri opplevd noe mer rundt det. 

Endret av Lykkedykker
AnonymBruker
Skrevet

Vi har måtte vise ledsagerbeviset hver gang vi bruker det, men de har bare sett kjapt på det og ikke sagt/gjort noe ut av det. Vi sier til vår tenåring at ved å vise det beviset så får vi rabatt/billigere billetter. Vi oppgir ikke at vi har beviset fordi han trenger ekstra hjelp, vi kaller det bare rabattbevis til ham. Funker her i hvert fall, og vår tenåring er også slik at han ikke vil at andre skal vite at han trenger ekstra hjelp.

Anonymkode: e2337...059

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det på jobb noen ganger, jobber i bolig. Da viser vi beviset når vi kjøper billettene, men da får man 2 fysiske billetter og jeg trenger ikke vise det igjen på billettkontroll. På den ene billetten står det bare kr 0/ledsager. 

Men spørs litt hvilket arrangement og om man kjøper billetter på forhånd? Eller kjøper billetter mens man slipper inn? 

Anonymkode: 61dfa...f4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har brukt det på jobb noen ganger, jobber i bolig. Da viser vi beviset når vi kjøper billettene, men da får man 2 fysiske billetter og jeg trenger ikke vise det igjen på billettkontroll. På den ene billetten står det bare kr 0/ledsager. 

Men spørs litt hvilket arrangement og om man kjøper billetter på forhånd? Eller kjøper billetter mens man slipper inn? 

Anonymkode: 61dfa...f4f

Åh, håper det er slik! Det er nemlig et aktuelt arrangement nå, der man må kjøpe billetter på forhånd. Håper det er slik at de ikke spør om å få se ledsagerbeviset når vi går inn gjennom billettkontrollen. Men skal holde beviset klart slik at jeg kan prøve å flashe det så diskret som mulig hvis de ber om det.... Hvis jeg sender sønnen min foran meg inn, er det ikke sikkert at han får det med seg.

:) Haha, alt man skal stresse med her i verden...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åh, håper det er slik! Det er nemlig et aktuelt arrangement nå, der man må kjøpe billetter på forhånd. Håper det er slik at de ikke spør om å få se ledsagerbeviset når vi går inn gjennom billettkontrollen. Men skal holde beviset klart slik at jeg kan prøve å flashe det så diskret som mulig hvis de ber om det.... Hvis jeg sender sønnen min foran meg inn, er det ikke sikkert at han får det med seg.

:) Haha, alt man skal stresse med her i verden...

Men hvis det står et mannenavn (min sønns navn) på beviset, og de ser at jeg er en dame... jeg håper de skjønner at den det gjelder kan være flau over å ha dette kortet, og derfor ikke maser om identifisering og slikt... :)

Skrevet

Har dere vurdert å forklare gutten fordeler med det, lik "rabattkort" som er nevnt? 

Det er veldig individuelt hvor en må vise fram ledsagerbevis. Ibland er det jo veldig tydelige behov for ledsager. Jeg har ofte ikke måtte vise det når jeg kjøper billett men ved inngang. Men jeg har også både kjøpt uten bevis og ikke vist ved inngang heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det meningen å være ledsager for egne barn? 

Litt som de som kaller seg barnevakt for egne barn 

Anonymkode: dfab0...277

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det meningen å være ledsager for egne barn? 

Litt som de som kaller seg barnevakt for egne barn 

Å kjære vene 🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: 48a36...552

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste her hadde kanskje vært å rett og slett forklare ham hva dette er, hvorfor han har det og at det ikke er flaut på noe vis og ikke minst at det innebærer at han kan være med på langt flere kule og morsomme ting fordi ledsager kommer inn gratis. Asperger går jo ikke over så han kommer til å ha behov for ledsager i mange år framover, kanskje for alltid, og han kan like gjerne forholde seg til det først som sist. Jeg tror dere gjør ham en bjørnetjeneste ved å skjule dette.

Anonymkode: 24946...dd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvis det står et mannenavn (min sønns navn) på beviset, og de ser at jeg er en dame... jeg håper de skjønner at den det gjelder kan være flau over å ha dette kortet, og derfor ikke maser om identifisering og slikt... :)

Med mindre det er deres allerførste dag på jobb, har de sett et ledsagerbevis før, og vet hvordan det fungerer. 

Vær forberedt på å skulle vise ID, dvs. stå klar med det i hånden slik du ikke forsinker prosessen. Hvis de vil se ID, så vis det frem med stolthet, som et «badge of honours» som du er føkkings pavestolt over å kunne flashe for dem.

Jeg liker forslaget ovenfor om å betrakte kortet som et rabattkort først og fremst. 

Anonymkode: 1b732...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et for min sønn på 13 med adhd++. Vi har hatt det noen år uten at han har visst at vi har hatt det en gang. Når familien er på greier så ordner jo alltid jeg med billettene. Ofte er de feks bestilt på nett så bare viser jeg billetter og beviset sammen. Har aldri blitt noe snakk eller spørsmål om det. 

Fortalte han det nylig, da han så kortet liggende her hjemme. Men da snakket vi litt om hvordan det er et rabattkort og at det er lurt at de som kan få det vanskelig på arrangementer, feks med å stå i kø osv har mulighet til å ha med seg noen å få gode priser. Her syntes han i alle fall det hørtes veldig bra ut :D Mer som et rabattkort som noen over sier. Poengterer jo ikke at vi har dette fordi han i liten grad funker på slikt uten 1:1 voksen liksom 😛 

Anonymkode: a930c...9e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å kjære vene 🤦🏻‍♀️ 

Jaja, er vel bare meg.  fins alltid noe å sko seg på tydeligvis 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du aner åpenbart ikke hva du snakker om!

• Liker 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan nok trøste deg med at du er ikke den eneste som ikke vet hva ledsager er. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det og må vanligvis vise frem ledsagerbeviset ja. Det er bilde på vårt kort og noen ganger så har barnet måttet vise seg frem slik at de ser at det er riktig barn til riktig kort

Anonymkode: 36ce8...d3a

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (19 timer siden):

Du kan nok trøste deg med at du er ikke den eneste som ikke vet hva ledsager er. 

Elon musk har asperger, tviler på han trenger ledsager, så det blir gjerne en selvoppfyllende profeti når foreldre til asperger og adhd barn sier de må ha ledsager resten av livet for å spare noen kroner

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Elon musk har asperger, tviler på han trenger ledsager, så det blir gjerne en selvoppfyllende profeti når foreldre til asperger og adhd barn sier de må ha ledsager resten av livet for å spare noen kroner

Jeg trenger det egentlig ikke heller. Men det er da en greie som følger med når en får en autismespekterdiagnose, om man ønsker det da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For det er jo ikke forskjell på de med Asberger, alle er like🤦🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har rett, alle med samme diagnose er kliss like i ett og alt. Gleder meg veldig til milliardene begynner å rulle inn her også.

Anonymkode: 37759...38e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...