Gå til innhold

ENDELIG. Skolepenger for utlendinger.

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er fair. Vi vil fremdeles ha gratis utdanning for de landene der vi kan studere gratis (EU), men begynne å ta penger fra land som gjør det samme med norske studenter. 

Eks USA. Vil vi studere der, betaler vi det hvite ut av øyet. Hvorfor skal amerikanske studenter komme hit og få det gratis?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

idk_ skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er veldig dumt. Det er så mange flinke folk som er motivert til å ta utdanning, og nå blir denne utdanningen kun tilgjengelig for de som er rike. Det er ikke sånn at de utenfor Europa kommer og stjeler studieplassene "våre" heller. En del studier har få norske søkere. Her må de kanskje legge ned en vellykket masterutdannining på grunn av dette. 

De som kommer fra andre land, spesielt tredje verden er jo stort sett allerede fra øvre sjiktet i det aktuelld landet. 

Vi skal ikjd opprettholde studier for å huse utlendinger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AdonisFFM said:

Tja det blir vel noen spekuleringer fra din side.

Det med Nordisk utveksling er rett og slett en konsekvens av at Norden alltid har vært grensefri; med stor likhet over grensene; lik arbeidsrett og sterk  felles historie. 

Dette har ikke like mye å gjøre med netto nytteverdi, som hva som føles riktig for et mer samlet Norden.

Hva gjelder nytteverdi ellers, det er jo færre nordmenn som benytter seg av utveksling i forhold til de som kommer hit. Vi får ikke tilbake det vi gir.

Du svarer fortsatt ikke på det jeg spør om, men det i seg selv er jo også et slags svar. Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det koster 400.000 kr pr år å ha en student her. Hvorfor skal Norge betale den kostnaden for utlendinger? 

Noen med gode argumenter for hvorfor dette er bra bruk av penger i det offentlige Norge? (Istedenfor veier, sykehjem, legetilbud og annet)

Endret av Samfunnsdebatt
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er en katastrofe. Manglende utdanning er både en av hovedårsakene til fattigdom og også en av hovedårsakene til mindre likestilling i følge FN. Det er særlig land utenfor Europa som trenger ordningen med gratis utdanning, så det å fjerne den setter verden 150 år tilbake. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delt. Jeg er enig i at norske skattebetalere ikke skal betale for kunstutdanning til brasilianeren, men jeg synes at det å utdanne f eks ingeniører i vannteknikk, personer i byplanlegging og f eks jordbruk eller medisin kan regnes som hjelp til selvhjelp,  og en form for uhjelp vi absolutt bør ta oss råd til, f eks burde Norge tilby studieplasser til afghanske kvinner gratis

Endret av Topsi
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bygger jo bedre akademiske miljøer av å tiltrekke oss de klokeste hodene fra hele verden. Nivået vil nok bli lavere siden Norge ellers har lite å tilby og det ikke er noen grunn til å velge et norsk universitet når det finnes så mange bedre alternativer.  Men det et klart det koster. Jeg synes det er synd, men skjønner at regjeringen har prioritert slik de har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la norske skattebetalere  ta regningen for utdanne utenlendinger er ikke riktig, utdanning er ikke veldedighet men en investering i norsk fremtid og samfunn. Tallene viser også at de færreste blir i Norge etter endt studie, så vi har utdannet bl.a. leger som vi sårt trenger selv og en amerikaner som har spart hundretusenvis av kroner tar plassen til en nordmann.

Det er dessuten middel- og overklassen som kommer da de må betale de høye kostnader for å leve i Norge.

Utveksling med andre europeiske land gjennom Erasmus er bra og akkurat dette blir ikke berørt av innføring av studiepenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (11 timer siden):

Nå har jeg jobbet på et av de store universitetene som studiekonsulent, og kan love deg at det ikke noensinne har vært "gratis utdanningsinstitusjon for alle som ønsker det". Det er forsvinnende få utlendinger som går som ordinære studenter. Utvekslingsstudenter utgjør det store volumet, og der er det jo avtaleverk som sikrer at begge parter får igjen for det. Det er såpass få at du ikke kan snakke om at disse "stjeler" plasser fra nordmenn på makronivå.

Det har jo vært åpent uten skolepenger for alle som ønsker det (og som har vært kvalifisert til de ulike studiene) uten geografiske begrensninger. Hvor mye er forsvinnende få? På stedene jeg studerte var det en betydelig andel ikke-europeiske studenter tidligere i alle fall, men det kommer jo helt sikkert an på hvilke fagfelt man snakker om. Det er uansett også noe som evt. kan endres. Selv om Norge er et lite land og sikkert ikke det mest populære studievalget for mange, så ser man at andre land lukker sine utdanningssystemer. Det er jo dessverre slik at da kan ikke Norge være eneste land igjen. 

Utvekslingsstudenter er ikke den store utfordringen, for der er det jo tross alt gjensidig, der også norske studenter kan studere ved partnerinstitusjonene uten å betale skolepenger. Da går det mer opp i opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med gratis utdanning for utlenninger er egentlig studentboligene.

Utenlandske studenter har førsteprioritet på studentbolig, det har gjort at 80% av studentboligene bebos av utenlandske studenter. De norske har blitt presset over privatmarkedet som ikke klarer å svelge unna alle. Dermed har leieprisene blitt presset opp. Når antallet utenlandske studenter har gått fra 30.000 til 50.000 på 20 år burde vi i det minste hatt en tilsvarende vekst i antallet studentboliger.

Endret av hraff
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (1 time siden):

Det største problemet med gratis utdanning for utlenninger er egentlig studentboligene.

Utenlandske studenter har førsteprioritet på studentbolig, det har gjort at 80% av studentboligene bebos av utenlandske studenter. De norske har blitt presset over privatmarkedet som ikke klarer å svelge unna alle. Dermed har leieprisene blitt presset opp. Når antallet utenlandske studenter har gått fra 30.000 til 50.000 på 20 år burde vi i det minste hatt en tilsvarende vekst i antallet studentboliger.

Det er også et godt poeng. Man har jo ansvar for studentene også, og da er det viktig å kunne sørge for nok ressurser til de som kommer. Utover bolig handler det jo også om f. eks. tilgang til helsevesen og evt. andre sosiale ordninger. Studieplasser er samlet sett en betydelig ressursinvestering, så man må sørge for at det er bærekraftig også i tiden som kommer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Capt. Obvious said:

Det har jo vært åpent uten skolepenger for alle som ønsker det (og som har vært kvalifisert til de ulike studiene) uten geografiske begrensninger. Hvor mye er forsvinnende få?

Fra regjeringen.no nedenfor. På mitt universitet var det satt av 2-3 plasser per studieprogram til studenter fra utenfor EØS:

image.thumb.png.a64704678d8ce9638c2da75d840356fe.png

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*De som får studieplasser her er ikke fattige i ansre labd. Oftere er studentene fra rik bakgrunn. 

*USA, Australia og UK tar dyre skolepenger og ser ikke ut til å plages med å rekruttere folk.

*Merkostnadene med å huse og skaffe andre goder vi har i Norge blir nok en ekstra ting som skattebetalerne må dekke.

*Uansett hvor mange det er snakk om på hvert utdanningssted vil summen av "gratispassasjerer" utgjøre mange klasser med avviste Norske studenter.

Løsning:  

*De som synes dette er viktig kan  å påta seg å dekke utgifter for dette.

*Deres egne land kan selvsagt dekke utgifter så lenge det er ledige plasser etter alle Norske har fått tilbud.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et milliardsløs som ikke kjenner noen grenser. I mellomtiden sliter den norske familie med å betale barnehageplassen. Hvem er disse som ønsker å fortsette denne plyndringen av det norske folk? Neppe det norske folk. Få det bort.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Marius skrev (På 13.6.2023 den 17.37):

Hva er egentlig rettferdighet? Norges vel og vell er kun bygd opp av flaks fra oljelotteriet. Er det rettferdighet at vi stenger muligheten for å gi noen som trenger gratis utdannelse for å kunne bygge seg et bedre liv?

Hva er det som gjør ting lettere for norske å studere i Norge nå? Utdype gjerne dette.

Er det naivt å ville andre vell i livet? Utdannelse er DEN viktigste elementet for å komme seg ut av fattigdom.

Hva andre gjør dårlig er ikke et eksempel på hva vi skal utøve. Å leke smågutt i en sandkasse er ikke oss verdig.

Med etisk bra, så mener jeg hva er etikken din med å ikke gi andre en mulighet. Er det etisk bra at vi med oljelotteriet skal holde ting tilbake?

Det er ikke noe hell i å lykkes med å grunnlegge et land her i den kalde utkant av Europa. Vår rikdom har mye lengre historie enn vår olje. Det norske folk er et av de mest sofistikerte i verden. Bare en internasjonalist eller en fremling ville spyttet slik på vår historie slik du gjør nå. Det gjør det lettere for det norske folk å få studentbolig og helsehjelp, og det letter på en stor utgiftspost som ikke gir oss noe tilbake. Internasjonaliseringen av Norge har ikke gitt det norske folk noe som helst. Det har gitt utlendingene alt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Marius skrev (På 13.6.2023 den 17.37):

Hva er egentlig rettferdighet? Norges vel og vell er kun bygd opp av flaks fra oljelotteriet. Er det rettferdighet at vi stenger muligheten for å gi noen som trenger gratis utdannelse for å kunne bygge seg et bedre liv?

Hva er det som gjør ting lettere for norske å studere i Norge nå? Utdype gjerne dette.

Er det naivt å ville andre vell i livet? Utdannelse er DEN viktigste elementet for å komme seg ut av fattigdom.

Hva andre gjør dårlig er ikke et eksempel på hva vi skal utøve. Å leke smågutt i en sandkasse er ikke oss verdig.

Med etisk bra, så mener jeg hva er etikken din med å ikke gi andre en mulighet. Er det etisk bra at vi med oljelotteriet skal holde ting tilbake?

Flaks? Den teknologien og selve jobben med som er gjort er ikke kommet av seg selv. Konsekvenser for det norske samfunnet er kommet av ganske mye hardt arbeid, fra veldig mange mennesker, over veldig lang tid. Utvikling av plattformer, borreteknologi, skip, logistikk, utstyr som står om bord på skip og platformer, forvaltningen av verdier, en kystbefolkning som har sekundære oppgaver.. Osv Flaks? Poff der stod det utstyr for flere hundre milliarder, hyllevare kjøpt på en nettbutikk i Kina. Nei, vi har hatt et samfunn som sammen politikere og næringsliv har gjort en kjempejobb.

Resten, der vi skal unne andre, er jeg enig i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg faktisk midt i ræva om dette når det fortsatt er klin umulig å få tak i studentbolig!!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplekakepåpizza skrev (På 16.6.2023 den 19.08):

Bryr meg faktisk midt i ræva om dette når det fortsatt er klin umulig å få tak i studentbolig!!!!

Mens utlendingene har første pri på studentboligene? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2023 at 6:13 AM, Samfunnsdebatt said:

Hvis det koster 400.000 kr pr år å ha en student her. Hvorfor skal Norge betale den kostnaden for utlendinger? 

Noen med gode argumenter for hvorfor dette er bra bruk av penger i det offentlige Norge? (Istedenfor veier, sykehjem, legetilbud og annet)

Det er jo småpenger om studentene blir værende, jobber og betaler skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...