AdonisFFM Skrevet 13. juni 2023 #1 Skrevet 13. juni 2023 Selv om dette foreløbig bare gjelder for land utenfor EU, er det et STORT PLUSS at vi slutter å gi gratis utdanning til så mange utlendinger. Gratis til NORDISKE borgere, helt kkaft. For andre er det godt å se fornuften nå. 14 2
Ole Marius Skrevet 13. juni 2023 #2 Skrevet 13. juni 2023 Gjerne utdyp bakforliggende årsak til hvorfor dette er et pluss. Kom med 2-3 argumenter på hvordan dette styrker Norge, Norges rolle i verden og hvorfor dette er etisk bra for Norge. 16 1
AdonisFFM Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2023 Ole Marius skrev (11 minutter siden): Gjerne utdyp bakforliggende årsak til hvorfor dette er et pluss. Kom med 2-3 argumenter på hvordan dette styrker Norge, Norges rolle i verden og hvorfor dette er etisk bra for Norge. *Gir en rettferdighet ovenfor Norske skattebetalere (som betaler for utdanning til folk fra andre land) *Gjør det lettere for våre egne å kunne studere mer det de vil. *Slutter å gi inntrykk av at Norge er full av naive folk som gir bort alt andre vil ha. Hva dette har med "vår rolle i verden" å gjøre er meg et mysterium. Så du mener vi skal gi amerikanere gratis studier, mens våre egne må betale dyre dommer i USA? Hva i all verden mener du med "etisk bra"? 28 3
Ole Marius Skrevet 13. juni 2023 #4 Skrevet 13. juni 2023 Hva er egentlig rettferdighet? Norges vel og vell er kun bygd opp av flaks fra oljelotteriet. Er det rettferdighet at vi stenger muligheten for å gi noen som trenger gratis utdannelse for å kunne bygge seg et bedre liv? Hva er det som gjør ting lettere for norske å studere i Norge nå? Utdype gjerne dette. Er det naivt å ville andre vell i livet? Utdannelse er DEN viktigste elementet for å komme seg ut av fattigdom. Hva andre gjør dårlig er ikke et eksempel på hva vi skal utøve. Å leke smågutt i en sandkasse er ikke oss verdig. Med etisk bra, så mener jeg hva er etikken din med å ikke gi andre en mulighet. Er det etisk bra at vi med oljelotteriet skal holde ting tilbake? 8
Gjest Vitalogy Skrevet 13. juni 2023 #5 Skrevet 13. juni 2023 Det er (selvsagt) et legitimt standpunkt å være imot endringen som nå finner sted, men uttalelser som at det er "tidenes største skamplett i norsk utdanningspolitikk" (NSU), "rasering av akademia" (Abid Raja) og "fremmedfiendtlig politikk" (den brasilianske studenten) er ville overdrivelser.
Capt. Obvious Skrevet 13. juni 2023 #6 Skrevet 13. juni 2023 Ole Marius skrev (21 minutter siden): Hva er egentlig rettferdighet? Norges vel og vell er kun bygd opp av flaks fra oljelotteriet. Er det rettferdighet at vi stenger muligheten for å gi noen som trenger gratis utdannelse for å kunne bygge seg et bedre liv? Hva er det som gjør ting lettere for norske å studere i Norge nå? Utdype gjerne dette. Er det naivt å ville andre vell i livet? Utdannelse er DEN viktigste elementet for å komme seg ut av fattigdom. Hva andre gjør dårlig er ikke et eksempel på hva vi skal utøve. Å leke smågutt i en sandkasse er ikke oss verdig. Med etisk bra, så mener jeg hva er etikken din med å ikke gi andre en mulighet. Er det etisk bra at vi med oljelotteriet skal holde ting tilbake? Norge har hatt velferdsstat før oljen også, og med skattefinansiert utdanning da også. Oljen har gjort det litt lettere å tilby flere velferdstjenester, men høyere utdannelse har vært prioritert relativt høyt. At studieplasser ikke fylles opp, vil jo naturlig nok gjøre det enklere for norske og europeiske studenter, når konkurransen blir mindre. Nei, det er ikke naivt å ville andre vel, men det må skje som en samlet innsats blant mange land. Stadig flere land lukker dessverre sine utdanningssystemer, med betaling for "overseas" studenter. Norske studenter som ønsker/må ta en utdannelse i andre land møter ofte nøyaktig det samme der, så jeg syntes ikke det er urimelig at mange utenlandske studenter nå må gjøre det samme i Norge. Tiltak for å motvirke fattigdom, programmer for å tiltrekke enkelte veldig gode studenter osv. kan gjøres med kvoteordninger (og da gjerne sammen med andre land, og på en gjensidig måte, slik at norske studenter også kan studere utenlands uten å betale stive skolepenger) heller enn å åpne for allmenn tilgang til norsk høyere utdanning. Å være realistisk er ikke å være trassig i en sandkasse. Norge er et lite land og har ikke kapasitet over tid til å være gratis utdanningsinstitusjon for alle som ønsker det. Særlig i en tid der man må forvente mindre oljepenger inn, færre i arbeidslivet og generelt et betydelig mindre økonomisk overskudd i tiårene som kommer. 12 1 7
Alivamale Skrevet 13. juni 2023 #7 Skrevet 13. juni 2023 AdonisFFM skrev (2 timer siden): *Gir en rettferdighet ovenfor Norske skattebetalere (som betaler for utdanning til folk fra andre land) *Gjør det lettere for våre egne å kunne studere mer det de vil. *Slutter å gi inntrykk av at Norge er full av naive folk som gir bort alt andre vil ha. Hva dette har med "vår rolle i verden" å gjøre er meg et mysterium. Så du mener vi skal gi amerikanere gratis studier, mens våre egne må betale dyre dommer i USA? Hva i all verden mener du med "etisk bra"? I hvor stor grad har utenlandske studenter hindret «våre egne» i å studere det de vil? Jeg tviler på at det er et utbredt problem. For øvrig gjør ikke Norge nå noe annet enn mange andre europeiske land allerede gjør, der ev. skolepenger avhenger av om man er fra et annet EU/EØS-land eller et land utenfor EU/EØS. Jeg tenker det er helt greit. 2 1
AdonisFFM Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2023 Alivamale skrev (1 time siden): I hvor stor grad har utenlandske studenter hindret «våre egne» i å studere det de vil? Jeg tviler på at det er et utbredt problem. For øvrig gjør ikke Norge nå noe annet enn mange andre europeiske land allerede gjør, der ev. skolepenger avhenger av om man er fra et annet EU/EØS-land eller et land utenfor EU/EØS. Jeg tenker det er helt greit. Hvor stor grad det affekterer kvalifiserte NORSKE søkere vet ikke jeg, men en som ikke får plass på bekostning av utlendinger er en for mye. 8 1
AdonisFFM Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #9 Skrevet 13. juni 2023 Ole Marius skrev (2 timer siden): Hva er egentlig rettferdighet? Norges vel og vell er kun bygd opp av flaks fra oljelotteriet. Er det rettferdighet at vi stenger muligheten for å gi noen som trenger gratis utdannelse for å kunne bygge seg et bedre liv? Hva er det som gjør ting lettere for norske å studere i Norge nå? Utdype gjerne dette. Er det naivt å ville andre vell i livet? Utdannelse er DEN viktigste elementet for å komme seg ut av fattigdom. Hva andre gjør dårlig er ikke et eksempel på hva vi skal utøve. Å leke smågutt i en sandkasse er ikke oss verdig. Med etisk bra, så mener jeg hva er etikken din med å ikke gi andre en mulighet. Er det etisk bra at vi med oljelotteriet skal holde ting tilbake? Hva er det etiske dilemma med å ta penger fra fattigfolk i et "rikt" land og gi dem til rikfolk i et "fattig" land? Det handler ikke om å IKKE ville andre vel, men om å hjelpe de som har rett til det. 4 2
Bovina sancta Skrevet 13. juni 2023 #10 Skrevet 13. juni 2023 Norge kan fort kan tape enorm fremtidig verdiskapning på dette. Gjennom kunnskapsdeling knytter man bånd. Gjennom å ha alumner i alle verdenshjørner som kjenner Norge og norsk kultur kan man bygge verdier og selskaper på tvers. Fremtiden er kunnskapsbasert og tverrfaglig. Norge er et lite land som trenger at verden kjenner til oss. Da er å utdanne fremtidens innovatører og ledere et lurt sted å starte. Det blir litt det samme som å spare seg til fant eller å pisse i buksa for å holde deg varm; det ser veldig lurt ut på kort sikt. På lang sikt vil vi miste noe det kan ta generasjoner å bygge opp igjen. La oss håpe neste regjering rydder opp dette rotet etter sittende regjering. 6 1
Snok1 Skrevet 13. juni 2023 #11 Skrevet 13. juni 2023 AdonisFFM skrev (13 minutter siden): Hvor stor grad det affekterer kvalifiserte NORSKE søkere vet ikke jeg, men en som ikke får plass på bekostning av utlendinger er en for mye. For vi liker jo ikke konkurranse her i Pottitvika! 1
Bovina sancta Skrevet 13. juni 2023 #12 Skrevet 13. juni 2023 (endret) 2 hours ago, Capt. Obvious said: være realistisk er ikke å være trassig i en sandkasse. Norge er et lite land og har ikke kapasitet over tid til å være gratis utdanningsinstitusjon for alle som ønsker det. Særlig i en tid der man må forvente mindre oljepenger inn, færre i arbeidslivet og generelt et betydelig mindre økonomisk overskudd i tiårene som kommer. Nå har jeg jobbet på et av de store universitetene som studiekonsulent, og kan love deg at det ikke noensinne har vært "gratis utdanningsinstitusjon for alle som ønsker det". Det er forsvinnende få utlendinger som går som ordinære studenter. Utvekslingsstudenter utgjør det store volumet, og der er det jo avtaleverk som sikrer at begge parter får igjen for det. Det er såpass få at du ikke kan snakke om at disse "stjeler" plasser fra nordmenn på makronivå. Endret 13. juni 2023 av Bovina sancta Feilsitering 1 3
AdonisFFM Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #13 Skrevet 13. juni 2023 (endret) Bovina sancta skrev (1 time siden): Norge kan fort kan tape enorm fremtidig verdiskapning på dette. Gjennom kunnskapsdeling knytter man bånd. Gjennom å ha alumner i alle verdenshjørner som kjenner Norge og norsk kultur kan man bygge verdier og selskaper på tvers. Fremtiden er kunnskapsbasert og tverrfaglig. Norge er et lite land som trenger at verden kjenner til oss. Da er å utdanne fremtidens innovatører og ledere et lurt sted å starte. Det blir litt det samme som å spare seg til fant eller å pisse i buksa for å holde deg varm; det ser veldig lurt ut på kort sikt. På lang sikt vil vi miste noe det kan ta generasjoner å bygge opp igjen. La oss håpe neste regjering rydder opp dette rotet etter sittende regjering. Det er underlig at mange andre land ikke tenker slik da... Nå må det bli slutt på alle som higer etter å vise seg selv fram som mest mulig globalist og mibst muøig bry seg om eget folk. Man kan jo spørre narkomane som ikke får behandlingstilbud grunnet budsjett eller eldre som knapt har råd til å no i eget hus om hva de mener om å "spare seg til fant". Endret 13. juni 2023 av AdonisFFM 5 1
Bovina sancta Skrevet 13. juni 2023 #14 Skrevet 13. juni 2023 Just now, AdonisFFM said: Det er underlig at mange andre land ikke tenker slik da... Nå må det bli slutt på alle som higer etter å vise seg selv fram som mest mulig globalist og mibst muøig bry seg om eget folk. Man kan jo spørre narkomane dom ikke får behandlingstilbud grunnet budsjett eller eldre som knapt har råd til å no i eget hus om hva de mener om å "spare seg til fant". Dette svarer jo ikke på noe av det jeg skrev 🤔
AdonisFFM Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #15 Skrevet 13. juni 2023 Bovina sancta skrev (1 time siden): Nå har jeg jobbet på et av de store universitetene som studiekonsulent, og kan love deg at det ikke noensinne har vært "gratis utdanningsinstitusjon for alle som ønsker det". Det er forsvinnende få utlendinger som går som ordinære studenter. Utvekslingsstudenter utgjør det store volumet, og der er det jo avtaleverk som sikrer at begge parter får igjen for det. Det er såpass få at du ikke kan snakke om at disse "stjeler" plasser fra nordmenn på makronivå. Nåja, det er bel begrenset hvor gjensidig denne "utvekslingen" er. Uansett hvor mange dette gjelder, så er det ikke Norske borgere. Utveksling imellom Nordiske land synrs jeg er heøt greit, men gorøvrig bør vi revurdere all systematisk utveksling. 3
Bovina sancta Skrevet 13. juni 2023 #16 Skrevet 13. juni 2023 9 minutter siden, AdonisFFM said: Nåja, det er bel begrenset hvor gjensidig denne "utvekslingen" er. Uansett hvor mange dette gjelder, så er det ikke Norske borgere. Utveksling imellom Nordiske land synrs jeg er heøt greit, men gorøvrig bør vi revurdere all systematisk utveksling. Jeg er interessert i tallene og analysene som ligger til grunn for denne vurderingen?
AdonisFFM Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #17 Skrevet 13. juni 2023 Bovina sancta skrev (2 minutter siden): Jeg er interessert i tallene og analysene som ligger til grunn for denne vurderingen? Hva tenkte du på?
Bovina sancta Skrevet 13. juni 2023 #18 Skrevet 13. juni 2023 (endret) 3 minutter siden, AdonisFFM said: Hva tenkte du på? Det jeg siterte deg på? "Det er vel begrenset hvor gjensidig denne utvekslingen er" og at det (lest mellom linjene, korrigér meg hvis jeg tar feil) er gevinst i å ta inn utenlandske studenter fra nordiske land uten å fakturere skolepenger. Edit: Men altså ingen gevinst i å ta inn andre. Endret 13. juni 2023 av Bovina sancta
idk_ Skrevet 13. juni 2023 #19 Skrevet 13. juni 2023 Jeg synes det er veldig dumt. Det er så mange flinke folk som er motivert til å ta utdanning, og nå blir denne utdanningen kun tilgjengelig for de som er rike. Det er ikke sånn at de utenfor Europa kommer og stjeler studieplassene "våre" heller. En del studier har få norske søkere. Her må de kanskje legge ned en vellykket masterutdannining på grunn av dette. 1
AdonisFFM Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #20 Skrevet 13. juni 2023 (endret) Bovina sancta skrev (12 minutter siden): Det jeg siterte deg på? "Det er vel begrenset hvor gjensidig denne utvekslingen er" og at det (lest mellom linjene, korrigér meg hvis jeg tar feil) er gevinst i å ta inn utenlandske studenter fra nordiske land uten å fakturere skolepenger. Edit: Men altså ingen gevinst i å ta inn andre. Tja det blir vel noen spekuleringer fra din side. Det med Nordisk utveksling er rett og slett en konsekvens av at Norden alltid har vært grensefri; med stor likhet over grensene; lik arbeidsrett og sterk felles historie. Dette har ikke like mye å gjøre med netto nytteverdi, som hva som føles riktig for et mer samlet Norden. Hva gjelder nytteverdi ellers, det er jo færre nordmenn som benytter seg av utveksling i forhold til de som kommer hit. Vi får ikke tilbake det vi gir. Endret 13. juni 2023 av AdonisFFM 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå