AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #1 Del Skrevet 13. juni 2023 Hei, Vurderer å ta med hunden på en ferietur til Danmatk i sommer. Har lest meg opp på pass og vaksinerregler ved inn- og utreise, men en ting jeg ikke forstår er dette med hundeansvarsforsikring som står omtalt her: https://www.norden.org/no/info-norden/reise-med-hund-eller-katt-til-danmark Jeg har både hundeforsikring og innboforsikring, men ser ikke at noen av dem dekker det som beskrives her (dvs. skader forvoldt av hunden)? Jeg finner også bare treff fra danske sider og forsikringsselskaper når jeg prøver å google hundeansvarsforsikring. Noen som har erfaring med å ta med hund på ferie til Danmark ift. dette? Anonymkode: 4c8de...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 13. juni 2023 #2 Del Skrevet 13. juni 2023 Hundeforsikring dekker bare når hunden er syk eller skadet, den dekker åpenbart ikke skader gjort av hunden. Det må du nok selv stå ansvarlig for uansett hvilket land du befinner deg i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #3 Del Skrevet 13. juni 2023 Men det jeg lurer på er om jeg kan dra til Danmark med hunden uten å tegne en slik forsikring? På siden jeg linket til ovenfor står det: Quote Hvis du er hundeeier, må du ha en hundeansvarsforsikring. Dette gjelder også under korte opphold, for eksempel på fritidsreiser. og inne på If Danmark sine sider står det bl.a. Quote Det er de færreste forsikringer i Danmark, der er lovpligtige, men netop hundeansvarsforsikringen er. Betyr det at jeg kan få noen form for straff dersom det blir oppdaget at jeg ikke har denne typen forsikring, selv om hunden ikke gjør noen skade? Eventuelt må jeg tegne en forsikring i Danmark og si den opp igjen når jeg reiser tilbake? Virker som dette med "hundeansvarsforsikring" er en særdansk greie, så jeg lurte på om andre nordmenn har erfaringer ift. dette og ferietur til Danmark med hund. Anonymkode: 4c8de...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Del Skrevet 13. juni 2023 2 hours ago, Nutz said: Hundeforsikring dekker bare når hunden er syk eller skadet, den dekker åpenbart ikke skader gjort av hunden. Det må du nok selv stå ansvarlig for uansett hvilket land du befinner deg i. Jeg har hundeansvarsforsikring innbakt i hundeforsikringa mi, men jeg bor heller ikke i Norge. Det er ikke et krav her jeg bor, men en ganske vanlig del av hundeforsikringer likevel. Den dekker også kansellering av ferier dersom hunden blir syk (uavhengig av om hunden er med på ferien) og advokatutgifter. Land har ulike regler for forsikringer, så rart at du svarer så bastant når du ikke ser ut til å vite noe om danske regler. TS, kanskje du har kontakte ditt eget forsikringsselskap og høre? Eventuelt ta kontakt med forsikringsselskaper i Danmark og se om du kan ordne det gjennom dem for en ferietur? Anonymkode: 8e98a...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #5 Del Skrevet 13. juni 2023 Vi har hatt med hund til Danmark 3 ganger og jeg har ikke tenkt på det en gang🙈 Anonymkode: 47cb6...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Del Skrevet 14. juni 2023 Er dette noe nytt? Jeg har vært en lengre periode i Danmark med hund, og dette har ikke jeg hørt om. Det eneste jeg fikk beskjed om var at hunden måtte registreres i det danske hunderegisteret. Anonymkode: aa36b...92b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå