Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, da blir det 13 mnd mellom nr 1 og 2. Termin i januar og ikke barnehageplass til eldste før i august. Noen med erfaringer eller tips?

Og ja vi brukte kondom😅

Anonymkode: 7c191...4ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipset er; dont do it.

Anonymkode: a4de1...76d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

16 mnd mellom mine, jeg var hjemme med begge. Har ingenting i mot barnehager, men å sende en ett-åring dit uten at man må, ville jeg ikke gjort.

Mine begynte i barnehage samtidig, den tilvenninga gikk som en lek fordi de hadde hverandre.

Anonymkode: eb257...5f6

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at her må dere være nøye med å legge kabalen for å ikke miste rettigheter.

Du bør for eksempel forsikre deg om at du ikke tar ulønnet perm i tidsrommet hvor du tjener opp neste runde med foreldrepenger, for eksempel. 

På samme måte bør dere ha en plan B for hva dere gjør dersom du blir syk/eller dårlig form etter fødselen og ikke kan ta vare på ettåringen. Er du for syk til å ta vare på baby kan far overta din permisjon, men det finnes ingen tilsvarende rett for ettåringer uten barnehageplass. Han kan selvsagt ta omsorgspenger for syk barnepasser, men det er et begrenset antall dager årlig. 

Jeg tror jeg ville hivd meg rundt og gjort alt i min makt for å prøve å finne en barnehageplass til eldste. Eventuelt avtalt om dere har andre omsorgspersoner rundt som kunne vært dagmamma i alle fall for noen timer om gangen.

Anonymkode: cd61e...492

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer så mye:) 

Jeg prøvde på det samme, men fikk ikke til så er 25 mnd mellom mine to minste. Jeg ville nok sendt i barnehagen, hadde ikke orket å være høygravid og hatt eldste hjemme, samt i babtytiden der omtrent all tid går til amming osv. Men ønsker man det klarer man det jo:) 

Anonymkode: ba3af...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Det var 12 mnd mellom min fostersøsters to barn, har en vennine med tre barn på tre år også og det gikk helt fint med begge. Slitsomt selvsagt, men ikke mer enn at det går fint om dere som foreldre er på nett med hverandre :)

Anonymkode: 24028...0a8

AnonymBruker
Skrevet

Vær forberedt på lite søvn, og gled deg over dobbelt lykke!❤️❤️ Den første tiden blir kanskje døgnet snudd litt på hodet, så ikke ha så store forventninger til rutiner, men etterhvert glir det seg til. Kjøp søskenvogn, og venn eldste til lekegrind. Vi hadde ei stor, gammeldags tregrind. Der var favorittlekene, og det var stor stas å komme oppi dit, hvis jeg måtte amme, stelle osv. Og baby kunne ligge trygt der, mens største sprang og herjet. Etterhvert som vi fikk litt faste sovetider, som minste formiddag og ettermiddag, og eldste midt mellom, sånn at begge fikk egentid. Fra de var ett og to, var de blitt samkjørte. De lekte med hverandre, badet sammen, la seg samtidig osv. Anbefales på det sterkeste å få to tette. 

Anonymkode: d23c5...e75

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer! Barna kommer til å få mye glede av hverandre. Og du kan ignorere idiotkommentarene!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jepp, da blir det 13 mnd mellom nr 1 og 2. Termin i januar og ikke barnehageplass til eldste før i august. Noen med erfaringer eller tips?

Og ja vi brukte kondom😅

Nå kunne sikkert mannen min svare deg bedre på dette enn meg, men jeg gjør et forsøk.  Han gikk hjemme i permisjon med 2 barn samtidig  (han tok hele permisjonen) fordi vi ventet på barnehageplass og jeg var student. Han hadde mottatt sluttpakke fra jobben på et års lønn pga nedbemanning, og vi valgte da å flytte nærmere min familie. Det er 16 måneders forskjell mellom de 2.

Barna begynte da i barnehage samtidig, som 1 åring og 2 åring.

Anonymkode: 8fefe...c0d

Skrevet

det går nok fint! men pass på permisjonsrettighetene dine, usikker på om du må jobbe noen uker for å få ny rett til full perm?

AnonymBruker
Skrevet

16 mnd mellom meg og mitt søsken, det folk påstår med at de har mye glede av hverandre er bare tull, slett ikke alle har det. Vi var hund og katt hele barndommen. 

Jeg har to vennepar med tette barn (hhv 13 og 15 mnd), begge de forholdene røk glatt når unge nr 2 kom. Det fremstilles som dobbel gleder og bare lykke, men det er et sant helvete av våkenetter, et barn som er snurt for å ikke få amme når minste får, sjalusi, krangling, foreldre med dårlig samvittighet, dårlig økonomi og null pustehull. Som en annen sier over må dere ha en plan for hvordan det skal løses hvis du blir syk og dere ikke har bhgplass, staten betaler (heldigvis) ikke for sånt. 

Anonymkode: cd050...145

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må ha jobbet eller vært i lønnet permisjon i 6 av de siste 10 måneder før du går ut i ny permisjon for å ha rett til foreldrepenger. Men jeg regner med du skal ut i jobb når pappaen skal ut i permisjon, så da blir det vel neppe noe problem? Har du problemer med å oppfylle de 6 av 10 måneder før permisjonen starter, så kan du starte permisjonen tidligere. Du kan starte permisjonen inntil 12 uker før termin, men da blir det jo mindre permisjon med babyen.

Skrevet

Ryddet for avsporing og brukerdebatt. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 23 mnd mellom 1 og 2 og 18 mnd mellom 2 og 3. har hatt redusert plass til alle i barnehagen, så hadde to dager i ukene med alle tre hjemme en lang periode. Nr 2 var mest krevende som baby. Eldste lekte mye selv så det gikk ganske greit da nr to kom. Eldste sov også enda et par timer hver dag.

Nr 3 var veldig rolig og vi opplevde ganske lite sjalusi mellom dem. Nr 2 hadde enda ikke noe språk da minste ble født. 
Jeg prøvde å ha mest fokus på baby under amming når far var hjemme eller de andre sov. Vi har hatt mange fine stunder i sofaen der yngste har ammet mens mellomste har sittet tett inntil oss med melk på flaske mens jeg leste for ham.

Det er selvsagt mye travlere enn å være hjemme med bare en baby, men dersom du ikke får alt for krevende baby så går det nok fint. Senk standard på hus og hverdagsmiddager og inkluder gjerne barna der du kan. Å få løpe rundt med en mopp er mye mer spennende enn jeg kom på at det kunne være.

Anonymkode: 292f4...853

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! Min søster har så tett mellom sine, og det var hektisk en stund, men det er det jo alltid med småbarn. Hatt stor glede av hverandre, og småbarnsperioden som alltid er litt strevsom blir jo komprimert ved at det ikke er stor aldersforskjell. 

Lykke til! Dette går nok bra. ❤️

Anonymkode: 14e8e...f5e

AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt utenfor tema, men hvordan blir man gravid med kondom? Jeg har nemlig IKKE lyst til å bli gravid nå, og siden kondom er 100 prosent sikkert, kjører vi med det. Men jeg leser om flere som har fått såkalte oopsie-babies selv om de brukte kondom. Hva gjør man galt (slik at jeg selv kan unngå det)?

Anonymkode: 603ce...fa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er litt utenfor tema, men hvordan blir man gravid med kondom? Jeg har nemlig IKKE lyst til å bli gravid nå, og siden kondom er 100 prosent sikkert, kjører vi med det. Men jeg leser om flere som har fått såkalte oopsie-babies selv om de brukte kondom. Hva gjør man galt (slik at jeg selv kan unngå det)?

At den sprekker😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kondom er ikke 100% sikkert. Det er kun ca 90% sikkert. 

Anonymkode: 8472b...774

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du ikke lest på pakken? Eller sett Friends?😅

Ikke 100 % sikkert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...