AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #1 Skrevet 13. juni 2023 Har en ikke veldig slektning som er gammel og svært alvorlig syk og nå er lagt inn på sykehus. Hun kommer til å blir såpass frisk i en kort periode (før hun trolig dør) at hun ikke får bli værende innlagt på sykehuset. Men omsorgsboligen hennes er nå så ille at g hjemmesykepleierne nekter å gå inn til henne. Hun nekter å slippe meg eller andre inn for å rydde og hun nekter å flytte på sykehjem. Nå har hun fått varsel om at hun kastes ut, hvis ikke boligen ryddes og vaskes. HUn har bare meg, og jeg er ikke i nær slekt, men alstså den eneste som kan hjelpe, men uten de rettigheter og plikter man har som "nærmeste pårørende" Men altså hun nekter all hjelp. Det er også vanskelig å rydde ut uten henne, for hva skal man beholde og hva skal man kaste? Jeg tror jeg skal først snakke med henne og si det som det er rett ut. Så skal jeg snakke med sykehuset og si at de må insistere på sykehjemsplass (men det vet jeg de kanskje ikke klarer, så lenge hun er klar i hodet og nekter). Jeg må også insistere på at de ikke kaster henne ut fra boligen, det har de sikkert egentlig ikke lov til. Og prøve å få noen til å komme og rydde og vaske litt, i hvert fall, noen profesjonelle. Eller hva annet kan man gjøre? Hvem hjelper med sånt? Hvilken rekkefølge skal jeg ta dette i? Hjelp Anonymkode: a4e4c...b8b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #2 Skrevet 13. juni 2023 Kontakte fastlege og be legen vurdere om personen trenger en verge? Anonymkode: 9471f...2cd 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #3 Skrevet 13. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kontakte fastlege og be legen vurdere om personen trenger en verge? Anonymkode: 9471f...2cd Hun trenger det ikke, for hun er fullt oppegående i hodet. Da bestemmer hun alt selv. Anonymkode: a4e4c...b8b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå har hun fått varsel om at hun kastes ut, hvis ikke boligen ryddes og vaskes. HUn har bare meg, og jeg er ikke i nær slekt, men alstså den eneste som kan hjelpe, men uten de rettigheter og plikter man har som "nærmeste pårørende" Men altså hun nekter all hjelp. Det er også vanskelig å rydde ut uten henne, for hva skal man beholde og hva skal man kaste? Anonymkode: a4e4c...b8b Sorry å si det, men her hadde ikke jeg gjort noe. Hvis hun har kort tid igjen, blir kastet ut pga rot og ikke vil rydde eller ordne opp for seg selv, så hadde jeg latt henne stå i det. Det er hennes valg - og hennes liv. Til tross for sykdom. Vær sjeleglad for at du ikke er nærmeste arving til det der. Anonymkode: cd0ac...8ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #5 Skrevet 13. juni 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Sorry å si det, men her hadde ikke jeg gjort noe. Hvis hun har kort tid igjen, blir kastet ut pga rot og ikke vil rydde eller ordne opp for seg selv, så hadde jeg latt henne stå i det. Det er hennes valg - og hennes liv. Til tross for sykdom. Vær sjeleglad for at du ikke er nærmeste arving til det der. Anonymkode: cd0ac...8ca Jeg er niesen, så det er jo ganske nært, og hun har ingen barn eller barnebarn eller andre nevøer eller nieser. Vi har ikke vært nære gjennom livet, selv om vi bor i samme by, men vi hat sett hverandre sporadisk, bl.a. har vi invitert henne på julaften. Anonymkode: a4e4c...b8b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #6 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er niesen, så det er jo ganske nært, og hun har ingen barn eller barnebarn eller andre nevøer eller nieser. Vi har ikke vært nære gjennom livet, selv om vi bor i samme by, men vi hat sett hverandre sporadisk, bl.a. har vi invitert henne på julaften. Anonymkode: a4e4c...b8b Fint for deg. Tenker du er fritatt dette. La det være hennes eget, eller en annens problem (helsevesen) Anonymkode: cd0ac...8ca
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #7 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har en ikke veldig slektning som er gammel og svært alvorlig syk og nå er lagt inn på sykehus. Hun kommer til å blir såpass frisk i en kort periode (før hun trolig dør) at hun ikke får bli værende innlagt på sykehuset. Men omsorgsboligen hennes er nå så ille at g hjemmesykepleierne nekter å gå inn til henne. Hun nekter å slippe meg eller andre inn for å rydde og hun nekter å flytte på sykehjem. Nå har hun fått varsel om at hun kastes ut, hvis ikke boligen ryddes og vaskes. HUn har bare meg, og jeg er ikke i nær slekt, men alstså den eneste som kan hjelpe, men uten de rettigheter og plikter man har som "nærmeste pårørende" Men altså hun nekter all hjelp. Det er også vanskelig å rydde ut uten henne, for hva skal man beholde og hva skal man kaste? Jeg tror jeg skal først snakke med henne og si det som det er rett ut. Så skal jeg snakke med sykehuset og si at de må insistere på sykehjemsplass (men det vet jeg de kanskje ikke klarer, så lenge hun er klar i hodet og nekter). Jeg må også insistere på at de ikke kaster henne ut fra boligen, det har de sikkert egentlig ikke lov til. Og prøve å få noen til å komme og rydde og vaske litt, i hvert fall, noen profesjonelle. Eller hva annet kan man gjøre? Hvem hjelper med sånt? Hvilken rekkefølge skal jeg ta dette i? Hjelp Anonymkode: a4e4c...b8b Prøv å få henne inn på noe avlastningsopphold direkte fra sykehuset før hun kommer hjem til leiligheten, så har dere kjøpt dere litt tid til å områ dere. Anonymkode: 6f8a8...ccb
cisco1 Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 Hun har nok traumer fra barndommen. Hoarders/ekstreme samlere, har ofte det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå