Gå til innhold

Skolevegring og ventetid hos ppt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen har ca 80% fravær dette skoleåret. Har søkt hjelp hos alle instanser. Skolen gjør ikke stort, sier det er en sak for ppt, har henvist ungdommen til ppt. Fikk brev der fra om forventet oppstart av saken innen 8mnd. Er det greit, lov, hva gjør vi nå? 

Hen er jo nesten ferdig med ungdomskolen før hen får noe hjelp da? 

Det er ikke mobbesak. Heldigvis er ungdommen min sosial og er med folk. Er med på turdager og lignende. Men sier selv at "skolen ikke er for meg da det er alt for vanskelig. Jeg lærer ikke noe og det eneste skolen gjør er å få meg til å innse hvor dum jeg er". 

Det rare er at hen har alltid fått gode tilbakemeldinger, aldri tenkte at det var faglige utfordringer, men plutselig sa det bare stopp. 

Å selvfølgelig, Prøvd å presse, sette krav, trekke inn goder for å få hen på skolen, men alt ble bare mye verre og ble ikke mer skole av den grunn. Nå prøver jeg å motivere og støtte for å få hen ut døra. 

Skal vi virkelig måtte vente 8mnd på ppt? Finnes det private alternativer til ppt? 

Anonymkode: c8537...a96

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må dere, ja, men ring og mas. Her venta vi et helt år. 

La ungdommen være sosial, også gjør dere noe skole hjemme. Det finnes ulike nettressurser - ta kontakt med skolen for tilgang. 

Anonymkode: e9f43...36a

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skolen har også en plikt. Her sliter vi med en ungdom som nå skulle ha gått siste året på ungdomsskolen. Hen har ikke vært på skolen på halvannet år. Får undervisning hjemme en dag i uken, pluss undervisning på teams to dager i uken. Dette ble arrangert gjennom et samarbeid mellom oss foreldre og skolen. Skolen kan ikke fraskrive seg alt ansvar, siden de faktisk har et visst ansvar for at elever får den undervisningen de skal ha. Vår har i tillegg fått fritak for karakterer dette året. 

men nå er nok vår litt mer komplisert enn din ts, da hen har null sosial kontakt annet enn ved undervisning og litt gjennom spill på pc, men null ordentlig sosial kontakt. Ønsker deg masse lykke til, vet hvor frustrerende det er! 

Anonymkode: 213b4...74a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er disse barna? 

Anonymkode: 0260e...2f3

AnonymBruker
Skrevet

Hørtes mer ut som en sak for BUP. Veldig synd det er så stor forskjell på ppt rundt om. Her har de et eget team som jobber med skolevegring.

Anonymkode: 83896...d76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hørtes mer ut som en sak for BUP. Veldig synd det er så stor forskjell på ppt rundt om. Her har de et eget team som jobber med skolevegring.

Anonymkode: 83896...d76

Vært innom Bup system, men de mener det ikke feiler ungdommen noe og at skolefraværet skyldes dårlig tilrettelegging og mener det er sak for skolen og ppt. Det er kjørt noe tester hos Bup, ordforråd og arbeidsminne var i helt nedre normal. 

Har vært meldt til barnevernet, de konkluderte med god omsorgevne og ikke noe feil i hjemmet, og peker mot at det må være noe på skolen eller lærevansker av noe slag, eks dysleksi.

Er en svært utfordrene situasjonen å være i. Lei av å vente, lei av å mase. 

Ts 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Skolen skal følge opp og tilrettelegge hele tiden. Ingen kan innta en holdning om "å vente å se". Eller vente på ppt ( eller andre instanser). Så til spørsmålet....nei ppt har ikke lov å ha ventelister, men mange pp-tjeneater har det fordi kommuner sparer penger og har for få ansatte i ppt. Du bør snarest klage til statsforvalteren. Det kan være kort, så legger du med kopi av brev om ventetid. Jeg ville også klaget til kommunalsjef for oppvekst. Kommunene har plikt til å følge opp alvorlig skolefravær (det har feks ikke bup) men de færreste kommuner har gode systemer for dette. Her er vi foresatte altfor langt bakpå tror jeg. Vi må klage videre slik at det kommer frem at kommunene ikke gjør jobben sin og at vi mister ungdommer helt på veien 😕

Anonymkode: bdf05...245

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klag til statsforvalter; PPT- har ikke lov å ha ventelister! Det er ulovlig! 

Anonymkode: 84f8a...d5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha ADD? Det oppdages ikke alltid like lett. Konsentrasjon og oppmerksomhetsproblemer. Fører jo til at man kan føle seg dum siden "alle andre" lærer/forstår.

Anbefaler at hun går yrkesrettet siden hun gjerne henger etter. Kanskje noe hun er mer interessert i? Da jeg gikk yrkesrettet så virket lærerne mye ner villig til å tilrettelegge for elever. Og det er mulig å ta påbygg hvis hun vik utdanne seg videre.

Anonymkode: 502d0...08f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klag til statsforvalter; PPT- har ikke lov å ha ventelister! Det er ulovlig! 

Ah, sånne som deg. Hva tenker du de ansatte på PPT skal gjøre da? Det er fakatisk begrenset hva de kan følge opp. Her er ingen diagnoser i bildet, altså dreier det seg rett og slett om oppdragelse, og det er ts sin jobb, ikke ppt.

Anonymkode: f9f5f...6e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan hyle så mye man vil om at PPT ikke har lov å ha ventelister. De får ikke gjort mer enn de har antall ansatte × timer i uka. Prioriterer de ditt barn, går det utover et annet. Dersom de som hyler høyest og truer med Statsforvalteren kommer foran i køen, er det mer urettferdig enn ventelister.

Jeg skjønner ikke hva skolen sitter og venter på. De skjer ikke noe magisk og skolen får ikke noe ressurser om PPT kobles på. Skolen er pliktet til å tilrettelegge, og det er jo åpenbart at det faglige er for vanskelig om barnet føler seg dum hele tiden. Det er heller ikke slik at PPT anbefaler spesialundervisning kun fordi barnet ikke vil på skolen. Ja, de kan avdekke diverse lærevansker, men løser det noe da? Poenget mitt er; skolen må ta tak! Ikke vente på noe som sannsynligvis ikke endrer noe i praksis. 

Anonymkode: a7924...c2a

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Man kan hyle så mye man vil om at PPT ikke har lov å ha ventelister. De får ikke gjort mer enn de har antall ansatte × timer i uka. Prioriterer de ditt barn, går det utover et annet. Dersom de som hyler høyest og truer med Statsforvalteren kommer foran i køen, er det mer urettferdig enn ventelister.

Jeg skjønner ikke hva skolen sitter og venter på. De skjer ikke noe magisk og skolen får ikke noe ressurser om PPT kobles på. Skolen er pliktet til å tilrettelegge, og det er jo åpenbart at det faglige er for vanskelig om barnet føler seg dum hele tiden. Det er heller ikke slik at PPT anbefaler spesialundervisning kun fordi barnet ikke vil på skolen. Ja, de kan avdekke diverse lærevansker, men løser det noe da? Poenget mitt er; skolen må ta tak! Ikke vente på noe som sannsynligvis ikke endrer noe i praksis. 

Minner om at skolen heller ikke har flere enn de som jobber der og timene de har. De kan ikke trylle de heller, og prioriterer de ditt barn, går det ut over et annet eller hele klasser. Her hos oss har de ikke mindre enn tre 20-åringer med pauseår som vikarierer for sykmeldte kontaktlærere denne våren. Jeg er glad for at mine barn er ferdige med grunnskolen, for det blir neppe bedre fremover. Skolen har en helt umulig oppgave, og de ansatte hverken makter eller orker, selv om de bryr seg mye om elevene! 

Anonymkode: e529f...7c7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Minner om at skolen heller ikke har flere enn de som jobber der og timene de har. De kan ikke trylle de heller, og prioriterer de ditt barn, går det ut over et annet eller hele klasser. Her hos oss har de ikke mindre enn tre 20-åringer med pauseår som vikarierer for sykmeldte kontaktlærere denne våren. Jeg er glad for at mine barn er ferdige med grunnskolen, for det blir neppe bedre fremover. Skolen har en helt umulig oppgave, og de ansatte hverken makter eller orker, selv om de bryr seg mye om elevene! 

Så hva skal jeg gjøre da? Gi opp? 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hva skal jeg gjøre da? Gi opp? 

Ts

Selvsagt ikke❤️ Jeg kommenterte innlegget der ppt på en måte ble "unnskyldt" med personalmangel og timer, mens skolen fremdeles blir forventet at skal utrette mirakler med manglende ressurser.. Jeg synes det er skummelt når de instansene som skal støtte og bistå skolen trekker seg, og så kaster ballen tilbake til skolen. Skolens hovedoppgave er undervisning, og de har svært mange som skal ha tilpassing, selv om de ikke er skolevegrere. Det er ikke sånn at resten er en homogen masse. Når det har gått så langt at en elev/ungdom ikke greier å møte opp på skolen engang, så er det nesten alltid noe mer, underliggende, som trenger mer enn skolen har kompetanse til. Jeg tror jeg hadde vurdert hjemmeundervisning hvis det var mitt barn, ellers tar det fort altfor lang tid! Vet ikke om det er et alternativ for dere, men finnes det ikke folk, så finnes de ikke, selv om man har krav på det.. Man vil jo også ha folk med kompetanse til å hjelpe i slike tilfeller, og ikke en tilfeldig vikar. Lykke til, jeg håper det ordner seg for dere på en god måte❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ah, sånne som deg. Hva tenker du de ansatte på PPT skal gjøre da? Det er fakatisk begrenset hva de kan følge opp. Her er ingen diagnoser i bildet, altså dreier det seg rett og slett om oppdragelse, og det er ts sin jobb, ikke ppt.

Anonymkode: f9f5f...6e7

Åh, sånne som deg, som mener det er foreldrene. 
nei, ppt har IKKE lov å ha ventelister, og kommunen blir straffet for nettopp dette. Barn har rettigheter for å få utdanning, og rett på tilrettelegging. Skal de bare godta at de ikke får det og taper skolegang og får et liv deretter?! Det SKAL ordnes for sårbare barn!! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vært innom Bup system, men de mener det ikke feiler ungdommen noe og at skolefraværet skyldes dårlig tilrettelegging og mener det er sak for skolen og ppt. Det er kjørt noe tester hos Bup, ordforråd og arbeidsminne var i helt nedre normal. 

Har vært meldt til barnevernet, de konkluderte med god omsorgevne og ikke noe feil i hjemmet, og peker mot at det må være noe på skolen eller lærevansker av noe slag, eks dysleksi.

Ts 

Meldt til bv pga fravær?? Når de vet hvorfor?? Og det faktisk er skolen sitt ansvar????

En del skoler er helt ute å kjøre!!!

Når dere selv søker hjelp overalt og blir overlatt til dere selv! Meld inn skolen!

BV burde gått gjennom med skolene hva som er opplegget og hva de kan melde og ikke. Hva som faktisk er skolen sitt ansvar som de tydligvis fraskriver seg!

Anonymkode: c0184...afb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Meldt til bv pga fravær?? Når de vet hvorfor?? Og det faktisk er skolen sitt ansvar????

Når dere selv søker hjelp overalt og blir overlatt til dere selv! Meld inn skolen!

BV burde gått gjennom med skolene hva som er opplegget og hva de kan melde og ikke. Hva som faktisk er skolen sitt ansvar som de tydligvis fraskriver seg!

Feil, det er foreldrenes ansvar å få barna på skolen! Sier ikke at det var riktig å melde til BV i TS sitt tilfelle, for det vet jeg ingenting om. Men det er jaggu mange ungdommer som ikke kommer seg på skolen pga tafatte foreldre som har mistet grepet for lengst. Å sjekke ALLE arenaer i sånne saker, fremfor å automatisk skylde på skolen er kjempeviktig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Feil, det er foreldrenes ansvar å få barna på skolen! Sier ikke at det var riktig å melde til BV i TS sitt tilfelle, for det vet jeg ingenting om. Men det er jaggu mange ungdommer som ikke kommer seg på skolen pga tafatte foreldre som har mistet grepet for lengst. Å sjekke ALLE arenaer i sånne saker, fremfor å automatisk skylde på skolen er kjempeviktig.

Tja, opplever det egentlig ikke som noe krise å vært undersøkt av barnevernet. Det må sies at det var litt godt og trygt faktisk å bli grundig undersøkt og så få konkludert med at jeg gjør ting rett, jeg er en god mor, det er ikke min evne som foreldre som er problemet. Jeg har det dokumentert nå.

For det var en stund jeg tvilte på meg selv, følte meg som en mislykket mor som ikke klare å få ungen min til skolen engang... 

Ts

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts 

Ordforråd og arbeidsminne henger sammen. Det betyr at eleven får lite utbytte av å høre på undervisning / lytte læring er vanskelig. Kan visuell støtte hjelpe? Var det andre områder som elevene skårte lavere på? 

Anonymkode: db10d...1a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ordforråd og arbeidsminne henger sammen. Det betyr at eleven får lite utbytte av å høre på undervisning / lytte læring er vanskelig. Kan visuell støtte hjelpe? Var det andre områder som elevene skårte lavere på? 

Anonymkode: db10d...1a8

Nei, det var kun de to områdene psykologen på Bup nevnte, men han tenkte ikke det var språkvansker. Men at ungdommen trenger å få mindre informasjon om gangen. 

Ungdommen selv sier at det ikke er vits å lese noe for hen husker ikke hva hen leser. Har trodd det bare var en unnskyldning... 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...