Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har fått meg ny jobb og har takket ja. Ny arbeidsgiver vil jeg skal starte 1.september. Jeg har en oppsigelsesfrist på 3 måneder og har leveret den i dag (13.06.2023). Må jeg jobbe til 1.oktober da eller kan jeg høre med nåværende arbeidsgiver om jeg kan jobbe 2 av de 3 månedene? eller går oppsigelsen fra i dag også frem i 3 måneder? Er det noen som ar jobbet mindre enn oppsigelsesfristen? 

Til opplysning: Jeg trodde jeg hadde 1 måned oppsigelse pga prøvetid på 6 mnd,men jeg hadde ikke det derfor ble det litt misforståelse angående oppsigelsen. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med dette og jobbe mindre enn de 3 mnd. 

Anonymkode: d60b4...1af

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1688355-m%C3%A5-man-jobbe-ut-oppsigelsestiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor trodde du det? Har du kontrakt? Hva står det i denne? Du kan selvsagt be om å få fratre stillingen uten å stå ut oppsigelsestiden, men oppsigelsen din løper normalt sett fra 1.7 og da er din siste arbeidsdag siste dag i oktober. 

Anonymkode: 3507c...c51

• Liker 1
Sitat

Er arbeidstakeren ansatt med en prøvetid gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. I prøvetiden regnes oppsigelsestiden fra den datoen den er mottatt av den andre parten.

Hva sier kontrakten din TS?? Sier den at du har prøvetid på 6 mnd? 

Oppsigelse i prøvetiden - Arbeidsmiljøloven (arbeidsmiljoloven.com)

AnonymBruker

Her er du nødt til å undersøke hva som står i arbeidskontrakten din. Forstår jeg deg rett i at du er i prøvetid i den jobben du har i dag, så er det vanlig med 14 dagers oppsigelsesfrist fra den dagen du sier opp. Hvis det uttrykkelig står i arbeidskontrakten din at du har tre måneders oppsigelsestid i prøvetida, så har du tre måneder fra 1. juli. 

Det er ikke helt uvanlig å få slippe tidligere i oppsigelsestida, men det er opp til arbeidsgiver. Jeg ba om, og fikk tillatelse til å  slutte to uker før på en tidligere arbeidsplass. 

Anonymkode: 79c12...f1d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...