Gå til innhold

Starte eget firma

black rose

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenker å strarte opp eget firma i hage og uterom design og jeg har noe år erfaring og relevant utdanning. Jeg lurer på hvordan jeg må starte opp egentlig og er det lurest med aksjeselskap eller enkeltmannsforetak i en sånn sitauasjon? Jeg skal reklamere på sosiale medier og er veldig usikker på om det blir noe inntekt eller ikke. Men jeg må nesten prøve. Takk for tips på forhånd ! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
34 minutter siden, black rose said:

Hei,

Jeg tenker å strarte opp eget firma i hage og uterom design og jeg har noe år erfaring og relevant utdanning. Jeg lurer på hvordan jeg må starte opp egentlig og er det lurest med aksjeselskap eller enkeltmannsforetak i en sånn sitauasjon? Jeg skal reklamere på sosiale medier og er veldig usikker på om det blir noe inntekt eller ikke. Men jeg må nesten prøve. Takk for tips på forhånd ! :) 

ENK er enkelt å drive og kan være en grei måte å starte på. Forutsatt at du ikke har mye økonomisk risiko i firmaet ditt. Som i ansatte som skal ha lønn. Og risiko for at kunder kommer løpende etter deg med store krav osv. I et ENK så er du personlig ansvarlig for alle økonomsike krav mot foretaket f.eks. I et aksjeselskap så er dette begrenset til at du taper aksjekapitalen ved en evt konkurs.

Men som sagt, driver du noenlunde risikofritt så er ENK en bra og enkel måte å drive på.

Anonymkode: df82d...3fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

black rose skrev (34 minutter siden):

takk for svar. noen andre med innspill?

Hei,

Hvis du skal ha en virksomhet med større risiko, gjennom et større kostnadsbilde, så er det helt klart å foretrekke med AS. Som du vet, så hefter du personlig ansvar i et ENK, men i langt mindre grad i et AS. Du får også en del mer tyngde i et AS, (seriøsitet).

Men det innebærer også en god del mer papirarbeid, og du skal ha en brukbar kompetanse i regnskap og rapportering hvis du skal gjøre dette selv (og ikke bruke regnskapsfører/revisor). Etableringskost er også ca 6.000 kroner, og du binder opp minimum 30.000 kroner i aksjekapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (24 minutter siden):

Hei,

Hvis du skal ha en virksomhet med større risiko, gjennom et større kostnadsbilde, så er det helt klart å foretrekke med AS. Som du vet, så hefter du personlig ansvar i et ENK, men i langt mindre grad i et AS. Du får også en del mer tyngde i et AS, (seriøsitet).

Men det innebærer også en god del mer papirarbeid, og du skal ha en brukbar kompetanse i regnskap og rapportering hvis du skal gjøre dette selv (og ikke bruke regnskapsfører/revisor). Etableringskost er også ca 6.000 kroner, og du binder opp minimum 30.000 kroner i aksjekapital.

Man binder ikke opp aksjekapitalen, den kan fritt benyttes.

Anonymkode: 5cb93...537

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltid greit med firma. Kostnaden for registrering og bryderi med årsregnskap er minimalt sammenlignet med den økonomiske risikoen med å være personlig ansvarlig for noe som går galt. Jeg veit ikke om du planlegger å bli møkkete på fingrene selv, eller om du bare skal tegne forslag for kunder, men bare noe så banalt som å grave over en strømførende kabel fra Hafslund koster fort etpar hundretusen kroner. Yrkesforsikringen dekker en god del uhell, men om de finner ut at du ikke har opptrådt aktsomt og f.eks hentet ut tegninger og fått påvist ledninger under bakken før arbeidet startet kan de fort kreve regress. 

Og blir regningen høy nok er det bedre å slå selskapet konkurs enn at man skal bruke de neste 20 årene på å betale for en liten feil man gjorde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold din nåværende jobb så lenge som mulig mens du bygger kundebase og prosjektportefølje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Man binder ikke opp aksjekapitalen, den kan fritt benyttes.

Jesus.........

Privat binder du den opp. Du må investere 30.000 kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må forvente 5 år uten å gå i pluss mens du bygger deg opp. 

Anonymkode: 85725...288

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (2 timer siden):

Jesus.........

Privat binder du den opp. Du må investere 30.000 kroner.

En trenger ikke binde opp kapital i det hele tatt. Det kan være tinginnskudd.

Jesus.........

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du må forvente 5 år uten å gå i pluss mens du bygger deg opp. 

Ehhh …. Nei. Det kan du ikke si på generelt grunnlag. En konsulent som bare selger timer f.eks går ikke i 5 år og venter på overskudd.

Jeg gikk i pluss etter 2 mnd når jeg starta opp. Det er ikke det samme som at firmaet var eneste levebrød. Jeg beholdt en jobb ved siden av mens jeg bygde meg opp. Men jeg har bare solgt min egen tid med minimale investeringer så det tok ikke lang tid før det gikk med overskudd. Mange som driver på denne måten starter enk, og det er i sånne tilfeller en enkel og god måte å drive på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

En trenger ikke binde opp kapital i det hele tatt. Det kan være tinginnskudd.

Jesus.........

Dette er helt riktig. Har man utstyr for 30 k kan dette føres som akjsekapital i er AS. Snakk med en regnskspsfører om hvordan dette gjøres om du tenker tanken slik at regler for riktig verdsetting osv blir fulgt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehhh …. Nei. Det kan du ikke si på generelt grunnlag. En konsulent som bare selger timer f.eks går ikke i 5 år og venter på overskudd.

Jeg gikk i pluss etter 2 mnd når jeg starta opp. Det er ikke det samme som at firmaet var eneste levebrød. Jeg beholdt en jobb ved siden av mens jeg bygde meg opp. Men jeg har bare solgt min egen tid med minimale investeringer så det tok ikke lang tid før det gikk med overskudd. Mange som driver på denne måten starter enk, og det er i sånne tilfeller en enkel og god måte å drive på.

Det er snakk om å starte eget firma. Da tenker jeg på et firma med ansatte og ikke konsulentvirksomhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, newman01 said:

Det er alltid greit med firma. Kostnaden for registrering og bryderi med årsregnskap er minimalt sammenlignet med den økonomiske risikoen med å være personlig ansvarlig for noe som går galt. Jeg veit ikke om du planlegger å bli møkkete på fingrene selv, eller om du bare skal tegne forslag for kunder, men bare noe så banalt som å grave over en strømførende kabel fra Hafslund koster fort etpar hundretusen kroner. Yrkesforsikringen dekker en god del uhell, men om de finner ut at du ikke har opptrådt aktsomt og f.eks hentet ut tegninger og fått påvist ledninger under bakken før arbeidet startet kan de fort kreve regress. 

Og blir regningen høy nok er det bedre å slå selskapet konkurs enn at man skal bruke de neste 20 årene på å betale for en liten feil man gjorde

Både ENK og AS er akkurat like mye et firma med eget org nr og regnskap og hele pakka. 
Men det er riktig at det er forskjell på hvor mye man personlig hefter for av krav mot foretaket. Ref det jeg skrev i det første svaret i denne tråden. I ditt eksempel vil AS være et klokt valg. Men mange driver næringer med betydelig lavere risiko og da kan ENK i en del tilfeller være et godt valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er snakk om å starte eget firma. Da tenker jeg på et firma med ansatte og ikke konsulentvirksomhet. 

Litt rart at du tenker på å starte et firma med ansatte siden TS skriver i Hi at det er usikkert om det blir noen inntekter. Jeg har ikke inntrykk av at det er planer om å ansette noen. 
Virker som det mer er tenkt å prøve å selge noen timer uten for store investeringer, og dermed ganske sammenlignbart med konsulentvirksomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 hours ago, AnonymBruker said:

Konsulentvirksomhet er også en jobb, og selskaper som driver med slik kan ha ansatte... Må ikke bare snakke negativt om konsulenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, newman01 said:

Konsulentvirksomhet er også en jobb, og selskaper som driver med slik kan ha ansatte... Må ikke bare snakke negativt om konsulenter. 

Selvsagt er det en jobb. Fikk vel ikke inntryk av at noen prøvde å snakke negativt om konsulenter her. Det var jeg som dro frem eksempelet selv om jeg ikke skrev det du referer til. Poenget var egentlig bare at noen som starter et lite foretak i det små, uten større investeringer og bare selger timer der de yter sine egne tjenester, selvsagt ikke holder på sånn i 5 år før de går i pluss. Det er en generalisring som ikke hører hjemme i denne tråden i det hele tatt.

TS skal starte et lite foretak for å hjelpe folk med å designe hagen sin. Hun skal ikke starte en møbelfabrikk med 100 ansatte og investeringer i millionklassen. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal gå i pluss etter svært få oppdrag, og jeg tror ENK er den beste organisasjonsformen her. Om firmaet skulle vokse og få ansatte, og ellers pådra seg større ansvar på noe vis så er det bedre å starte et AS når den tiden kommer tror jeg.

ENK er enkele og rimeligere å drifte og lite risikabelt i dette tilfellet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...