AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #81 Del Skrevet 15. juni 2023 DelvisPresley skrev (9 timer siden): Sjansen er svært stor for at jeg ikke lever ved fylte 70, som trolig er pensjonsalder når vi blir gamle. Orker ikke tenke 30 + år frem i tid. Jeg lever for i dag og i morgen. Nei, jeg forstår heller ikke hvorfor folk stresser sånn med dette. Jeg skal sørge for som sagt å ikke ha gjeld når jeg går av. Men jeg kommer heller ikke til å gå av når jeg er 70, uavhengig av hva staten måtte mene om det. Jeg har betalt ned ekstra på lånet, ikke pga å "sikre pensjonen" men for å bli gjeldsfri. Samme her, er 70 om 25 år, hvem vet i det hele tatt om vi lever da? Så kjipt om det var da jeg skulle reise, også hadde jeg ikke hatt helse til det. Nei, å dø med millioner av penger på bok, eller ha de der mens du sitter der på gamlehjemmet? Neitakk!! Anonymkode: d7ce8...42c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #82 Del Skrevet 15. juni 2023 I dag har vi 2 små barn, 2 biler med lån, huslån osv. Gitt at mannen og jeg bare vil ha oss selv å bruke penger på og huset er i stor grad nedbetalt(eller helt) og i tillegg har man fått noe arv fra foreldre oppi dette så tviler jeg på at jeg trenger å spare så voldsomt mye for å kunne opprettholde levestandarden selv med drastisk lavere inntekt. Store deler av vår inntekt i dag går jo til lån og barn. Anonymkode: c67d2...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #83 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 11.52): Pensjonen blir underregulert med 0.75% pr.år etter man har gått av. Min far er 77år. Gikk av med 66% lønn (gammel ordning) for 15 år siden. 15år x 0,75% underregulering = 11.75. Dvs at hans kjøpekraft er minsket med 12% siden han ble pensjonist. Fra 66% til 54% Underreguleringen er etter økning som skjer ut ifra lønnsøkningen. En 3% økning i lønningene betyr 2,25% økning i pensjonene. Pensjonene har økt mer enn inflasjonen de siste årene. Anonymkode: 6916c...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #84 Del Skrevet 15. juni 2023 Thanos skrev (På 13.6.2023 den 12.46): Politikerne ønsker uansett på sikt å fjerne offentlig pensjon. Jeg tipper det vil skje allerede før jeg pensjonerer meg nei, det er bred politisk enighet om at vi skal ha offentlig pensjon. Da må systemet reformeres når det blir færre som betaler inn Anonymkode: 6916c...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #85 Del Skrevet 15. juni 2023 Ja, for det første vet man jo ikke om man vil nå pensjons tilværelsen. On 6/13/2023 at 12:06 PM, AnonymBruker said: Helt enig! Man lever nå, å så lenge man sikrer seg å være gjeldsfri når man går av, da har man det godt. Hvor mye utgifter har man da egentlig? Ikke mye. Gjelden utgjør mesteparten. Gøy å ha tre millioner på konto når man er 75. Nei, leve mans man har helse til det. Anonymkode: d7ce8...42c Denne er jeg enig i. Man kan jo ikke vite om man vil være så heldig å nå pensjonsalderen. Kjedelig å ha spart opp til pensjon hele livet for så å dø første uka man kan ta dette i bruk. Skjer sikkert det av og til. Man må satse på å leve i nuet og nyte dagene og ha livsglede. Anonymkode: 9b74c...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #86 Del Skrevet 15. juni 2023 NakenPanda skrev (16 timer siden): Du skal neppe gå av når du er 62 år, med mindre du lagt av betydelige midler. AFP er død og begravet lenge før dette, 40 års opptjening, de fleste av oss var ikke i arbeid når vi var 22. Så nedgangen i pensjonene du får fra 62 samt muligens mindre enn 40 år opptjening vil treffe post 1963 generasjonen hardt. Jeg er i akkurat samme situasjon selv, men ser tidligpensjon som usannsynlig Satser på det. Forventer arv på rundt 5 mill. Går av på Særavtale ved 57 og jobber ekstra fra 57 til 62.(Full pensjon + vanlig inntekt i det private) Har lagt til siden rundt 1 mill. i forskjellige spareformer så langt og planlegger med å være gjeldfri. MEN det betyr at jeg beholder kjøkkenet slik det er nå i eneboligen og utsetter nye bil 2-3 år til og justerer ned unødig forbruk og heller slite med det jeg har. Beholder heller 65" TV en stund til istedenfor oppgradering til 75", beholder mobilen 1-2 år ekstra osv. Egentlig bare småting men prøver å være mer bevisst. Ser heller ikke bort fra at vi etter hvert flytter fra Norge til et lavkostland med varmere klima siden alle barna srår støtt på egne ben. Sosialistene hater FIRE (Financial Independence Retire Early) og fjerner alle muligheter for få det til. At alle helst skal jobbe til de stuper er foretrukket utiftra politikken de fører så det kan godt være at scenarioet jeg prøver å få til ikke er gjennomførbart etter 6 år med AP med Kirsti Bergtsø SV på vippen. Anonymkode: 22432...f4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 15. juni 2023 #87 Del Skrevet 15. juni 2023 Lev mens man fremdeles er ung nok, ikke spar betydelige beløp til en uviss pensjonisttilværelse. Man vet ikke hvor gammel man blir, hva man vil ha helse til og hva skal man egentlig bruke pengene på utenom å reise litt (og angående reising blir jo helsa en problemstilling)? Må gjerne spare litt, men man trenger neppe mye ekstra som pensjonist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #88 Del Skrevet 15. juni 2023 norw skrev (1 minutt siden): Lev mens man fremdeles er ung nok, ikke spar betydelige beløp til en uviss pensjonisttilværelse. Man vet ikke hvor gammel man blir, hva man vil ha helse til og hva skal man egentlig bruke pengene på utenom å reise litt (og angående reising blir jo helsa en problemstilling)? Må gjerne spare litt, men man trenger neppe mye ekstra som pensjonist. Det man sparer og ikke bruker går til dem som kommer etter oss. Anonymkode: 6916c...c8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #89 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, for det første vet man jo ikke om man vil nå pensjons tilværelsen. Denne er jeg enig i. Man kan jo ikke vite om man vil være så heldig å nå pensjonsalderen. Kjedelig å ha spart opp til pensjon hele livet for så å dø første uka man kan ta dette i bruk. Skjer sikkert det av og til. Man må satse på å leve i nuet og nyte dagene og ha livsglede. Anonymkode: 9b74c...692 Samtidig er det kjedelig og kanskje leve fra 65 til man er 92 i fattigdom.. Det er 27 år med first price, ingen ferier, uteklær i stua pga høye strømregninger og dusj 2-3 ganger i uka. Ikke råd til kafebesøk eller reise på besøk til venner og slekt. Presanger til barnebarn blir uoverkommelig. Det veldig mange pensjonistersa ihvertfall at de angrer på at de ikke sparte opp mer. Nå er denne artikkelen 20 år gammel, og de som gikk av da hadde 67% i pensjon ikke 55% som de som kommer etterpå. https://www.nettavisen.no/angrer-pa-darlig-sparing/s/12-95-168733 Hadde vært spennende å se hva de i tilfelle sier?. Stoltenberg pensjonsforlik slår inn for alvor i tiden fremover for store grupper. Og Mange vil merke godt å gå fra lønninger på 700.000 til 350.000 i pensjon og måtte leve med det 20 år. Anonymkode: 22432...f4c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #90 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det man sparer og ikke bruker går til dem som kommer etter oss. Anonymkode: 6916c...c8c Syns synd på de med en slik tankegang. Aldri sette seg selv først og sine behov, kun tenke på andre hele tiden? Anonymkode: d7ce8...42c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 15. juni 2023 #91 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det man sparer og ikke bruker går til dem som kommer etter oss. Anonymkode: 6916c...c8c Så man gir avkall på ting som ung for å spare til å etterlate arv? Jeg har ikke barn, og tviler på at det blir barn på meg, så for meg er ikke det en særlig aktuell problemstilling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #92 Del Skrevet 15. juni 2023 Dette avhenger helt av forbruk og forventninger, tenker jeg. Hvis man har et høyt forbruk og ønsker å opprettholde høyt forbruk, og forventningen er at man blir gammel og frisk nok til å gjøre det man vil - ja, da høres det lurt ut å fokusere på pensjon. Jeg tenker sånn: jeg forbruker lite. Både jeg og min mann har hobbyer som kan gjøres innendørs. Jeg liker ikke å reise, og mtp klimaendringer så tror jeg ikke vi kommer til å reise så mye til utlandet når vi blir eldre (syden kommer jo hit). Jeg vet ikke om jeg vil være frisk når jeg blir eldre. Det kan hende jeg dør når jeg er 60 år, eller lever de siste 20 årene av livet mitt med redusert livskvalitet som ingen penger betaler meg ut av. Ut fra den samlede risikoen, jobber jeg derfor deltid nå for å leve best mulig og ha tid til våre barn. Det er nå jeg er frisk og kan leve godt. Pga lavt forbruk har jeg lik el en god slump penger som kan spares. Anonymkode: 41bb4...705 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 15. juni 2023 #93 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): nei, det er bred politisk enighet om at vi skal ha offentlig pensjon. Da må systemet reformeres når det blir færre som betaler inn Anonymkode: 6916c...c8c Tro meg. Den vil fjernes helt. Det vil skje snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 15. juni 2023 #94 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dette avhenger helt av forbruk og forventninger, tenker jeg. Hvis man har et høyt forbruk og ønsker å opprettholde høyt forbruk, og forventningen er at man blir gammel og frisk nok til å gjøre det man vil - ja, da høres det lurt ut å fokusere på pensjon. Jeg tenker sånn: jeg forbruker lite. Både jeg og min mann har hobbyer som kan gjøres innendørs. Jeg liker ikke å reise, og mtp klimaendringer så tror jeg ikke vi kommer til å reise så mye til utlandet når vi blir eldre (syden kommer jo hit). Jeg vet ikke om jeg vil være frisk når jeg blir eldre. Det kan hende jeg dør når jeg er 60 år, eller lever de siste 20 årene av livet mitt med redusert livskvalitet som ingen penger betaler meg ut av. Ut fra den samlede risikoen, jobber jeg derfor deltid nå for å leve best mulig og ha tid til våre barn. Det er nå jeg er frisk og kan leve godt. Pga lavt forbruk har jeg lik el en god slump penger som kan spares. Anonymkode: 41bb4...705 Støtter dette helt og holdent. Kjenner en kar som jobbet og sleit hele livet og hadde tjent seg opp en formue før pensjon. Han døde av hjertesvikt et år etter han pensjonerte seg. Lev i nuet og ta eventuelle utfordringer når de kommer i fremtiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #95 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 11.00): Jeg snakker bare for meg selv jeg. Jeg kommer ikke til å ha noe gjeld når jeg går av som pensjonist. Hvorfor skal jeg da ha millioner av kroner er på konto, når jeg får pensjon? Anonymkode: d7ce8...42c Dette bestemmer du da helt selv. Vil du ikke spare så lar du bare være. Anonymkode: a3246...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #96 Del Skrevet 15. juni 2023 Thanos skrev (26 minutter siden): Tro meg. Den vil fjernes helt. Det vil skje snart. Tull, det er ikke et eneste parti på stortinget som ønsker det Anonymkode: 6916c...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #97 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 10.16): Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for? man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden? Skjønner meg ikke på dette maset jeg. Anonymkode: d7ce8...42c Nåtidens pensjonister er gjeldende, men kommende pensjonister kommer ikke til å være det. Anonymkode: 48e19...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 15. juni 2023 #98 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tull, det er ikke et eneste parti på stortinget som ønsker det Anonymkode: 6916c...c8c Ikke akkurat nå, men det vil endre seg lynraskt når norge snart mister skatteinntekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #99 Del Skrevet 15. juni 2023 37 minutter siden, Thanos said: Ikke akkurat nå, men det vil endre seg lynraskt når norge snart mister skatteinntekter. Norge får vel stadig mer skatteinntekter, når folks formuer øker i kroneverdi og synker i reell verdi. Antall som betaler formuesskatt vil øke kraftig. Anonymkode: 8c0f6...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 15. juni 2023 #100 Del Skrevet 15. juni 2023 Hvis man nedbetaler et huslån så er det sparing i seg selv. Mange vil arve noen mill når de er 60-70 år. Jeg er ikke imot sparing, men egentlig tror jeg mange har mer bruk for litt ekstra penger når de er 30. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå