Gå til innhold

Hvorfor dette konstante gnålet om viktigheten av å spare til pensjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for?

man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden?

Skjønner meg ikke på dette maset jeg.

Anonymkode: d7ce8...42c

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med fortsatt høy inflasjon blir pensjonen spist opp uansett. Du må evnt spare i noe som ikke faller i verdi hvert år. Som kan selges når du trenger pengene.

Anonymkode: 72b2b...1b3

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil opprettholde levestandarden sin, eller kanskje øke den ved å for eksempel reise mer, så må man ha mer enn den vanlige pensjone, sånn er det bare.

Mange blir gjeldfrie lenge før pensjon, så det blir en stor overgang å få mindre utbetalt.

Husk også at selv om pensjonen er god de første årene, så blir den lavere etter 10 år. Mange av oss vil fortsatt være spreke selv etter de ti årene.

Men, som det meste annet i livet, er dette heldigvis valgfritt, så du trenger ikke spare om du ikke vil 🙂

Anonymkode: 39830...c23

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjon har jo også politisk risiko. Du reduserer det noe om du sparer på flere måter.

Schmuhu

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skjønner meg ikke på dette. Alle gnåler hele tiden om viktigheten av å spare til pensjon, ved siden av det man får via jobb. Men hva skal du spare for?

man har jo ikke gjeld når man er pensjonist, så hvorfor skal du da måtte spart opp flere millioner ved siden av pensjon fra jobb/folketrygden?

Du skriver at man ikke har gjeld når man er pensjonist. Hvor ble dette opplest og vedtatt? 

De aller fleste som blir pensjonister i dag og i 30 år fram i tid vil sannsynligvis ha noe gjeld. 

Anonymkode: 822b2...c40

• Liker 27
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver at man ikke har gjeld når man er pensjonist. Hvor ble dette opplest og vedtatt? 

De aller fleste som blir pensjonister i dag og i 30 år fram i tid vil sannsynligvis ha noe gjeld. 

Anonymkode: 822b2...c40

Jeg snakker bare for meg selv jeg. Jeg kommer ikke til å ha noe gjeld når jeg går av som pensjonist. Hvorfor skal jeg da ha millioner av kroner er på konto, når jeg får pensjon?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når min generasjon blir pensjonister, får vi mye mindre utbetalt enn dagens pensjonister. Og vi hører nærmest daglig hvor synd det er i pensjonistene, som har så lite penger å rutte med.

Og jeg har ingen ønsker om å måtte "snu på krona" de siste 25 årene av livet mitt.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe kos deg med pensjonen 🤪 Tror aldri noen har angret på at de har penger på bok akkurat. 

Ting kan jo skje selv om man ikke har gjeld. Mine besteforeldre har vært gjeldsfri i et par-tre ti-år, men så kom det "plutselig" fram at sameiet de bor i ikke hadde satt av noe som helst penger til vedlikehold i framtiden. Etter 20 år måtte tak og vinduer i bygget byttes, sameiet får ikke lån og alle beboerne måtte cashe ut 150-200k fra egen lomme. Flere av beboerne var så gamle med så lav pensjon at de slet med å få lån.

Det var et shit show og synd på mange.

At situasjonen kunne vært unngått er en helt annen sak og en annen diskusjon, poenget er at gjeld ikke er det eneste man trenger penger til.

Anonymkode: 3e796...08e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange har gjeld. Mange starter familie og kjøper bolig sent. Mange starter familie nr. 2 sent i livet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på å dø før jeg blir minstepensjonist. Får begynne med basehopping når jeg passerer 65!

Anonymkode: 2330a...223

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å spare i noe sim ikke faller vekk når du dør.

Dør su når du er 67, går alt du har betalt inn til andre sine pensjoner. Ikke din familie.

Pengene er dine, bare du lever.

Jeg opplever pensjon som å få en ny mamma som gir deg lommepenger (dine egne penger) når hun har bestemt.

Får du kreft og har to år igjen, får du likevel ikke ut mer enn avtalt beløp.

Nei takk!!

Anonymkode: 8057c...887

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er over 50. Sparer ikke til pensjon. Har nedbetalt enebolig før vi går av. Ingen problem å låne på den, om det blir nødvendig. Man skal leve godt, før man evt får helseproblemer, eller dør tidlig. Barna har gode utdannelser og jobber, så tenker ikke på at jeg har noe ansvar for å etterlate meg mange mill i arv. Jeg får nok ca 600000 i arv i løpet av ganske få år, som kan være en sikkerhet dersom jeg lever lenge. 

Nå skal det spares til en lekker bobil, som vi kan nyte lenge 🙂

Anonymkode: 0d40f...3b7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.

La oss tenke litt høyt. Folk utdanner seg til de er 25 år. Sitter med 400.000 i studielån hver.. Så fester man og drikker, reiser og selv realiserer til de er 30 år. Så kjøper man et hus 5.000.000, trenger jo 2 biler 750.000 til sammen, kjøper hytte 2.000.000 som kona vil ha, MC 250.000 til far, kanskje Campingvogn 300.000. (Stryk det som ikke passer)

Gifter seg koster minst 150.000. Får 2 barn med kostnad 3.600.000 (over 18 år minst) beregnet av staten.

Så trenger man asfalt på tunet 150.000. Pusse opp badet 250.000. pusse opp kjøkken 250.000. Kaqnkje taket må byttes 200.000. Man er jo norsk

Så er man plutselig 40 år, gift, 2 barn 6.500.000 i gjeld til 5% rente (325.000 pr.år + avdrag). Så trenger man ny bil hvert 3-5år, pusser opp  osv som igjen øker gjelden omtrent i det tempo man betaler ned.

Før man veit ordet av det er man 45 år gammel og innser man har 20år å betale ned 250.000 pr år i renter+ 350.000 avdrag for å klare å kvitte seg med gjelden før 65.

Så får man bare håpe man holder seg frisk og ikke havner på uføretrygd eller AAP. Da er man fucked big time.

Man innser at tidlig pensjon kan man glemme. Spare til pensjon må utsettes eller kanselleres??

Men kanskje arv etter mor og far kan redde økonomien etter 65??.😊

Neida, da kommer de rødgrønne  innfører arveskatten igjen (Solberg fjernet den). Så forsvant 25% etter mor og far. Det er jo tross alt urettferdig at noen ikke arver og formuende foreldre videreføring av forskjells Norge pga av eiendom er en rød klut for SV og Rødt..

Anonymkode: 22432...f4c

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg snakker bare for meg selv jeg. Jeg kommer ikke til å ha noe gjeld når jeg går av som pensjonist. Hvorfor skal jeg da ha millioner av kroner er på konto, når jeg får pensjon?

Hvis du vil realisere eventuelle drømmer du har hatt da. Jeg har f.eks. lyst til å kjøpe en "hytte" i utlandet og reise mye, oppleve ting... ting som jeg ikke har kunnet gjøre pga jobb, unger, osv. Da må jeg ha penger. Pluss at jeg har lyst til å beholde huset mitt og selv om jeg skulle bli gjeldfri, så er det fortsatt en del kostnader med det.

Anonymkode: 88d3d...55c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil opprettholde levestandarden sin, eller kanskje øke den ved å for eksempel reise mer, så må man ha mer enn den vanlige pensjone, sånn er det bare.

Mange blir gjeldfrie lenge før pensjon, så det blir en stor overgang å få mindre utbetalt.

Husk også at selv om pensjonen er god de første årene, så blir den lavere etter 10 år. Mange av oss vil fortsatt være spreke selv etter de ti årene.

Men, som det meste annet i livet, er dette heldigvis valgfritt, så du trenger ikke spare om du ikke vil 🙂

Anonymkode: 39830...c23

Pensjonen blir underregulert med 0.75% pr.år etter man har gått av.

Min far er 77år. Gikk av med 66% lønn (gammel ordning) for 15 år siden.

15år x 0,75% underregulering = 11.75.

Dvs at hans kjøpekraft er minsket med 12% siden han ble pensjonist. Fra 66% til 54%

Hadde han gått av  idag med nye regler ville pensjonen som var 54% fra 62år, som 77 åring knappe 41% av tidligere lønn. Han har i tillegg blitt enkemann. Så glem god råd, hvitvin i Nice eller cruise i kariben. Det blir 16 Grader inne om vinteren snu på hver krone. Oppvarmet middag i 3 dager og ensom for TV for kafebesøk blir for dyrt for neste generasjon.

Hilsen Stoltenbergs pensjonsreform som kun FRP stemte i mot.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Hadde vi kunnet spart penger til det hinsidige ville vi nordmenn gjort det også. Vi er er noen tusseladder med penger, penger kan ikke nordmenn forholde seg til. Det kommer fra politikerne, de later som vi er fattige, øker skatter og avgifter hele tiden for å sikre velferden, mens vi har mange tusen milliarder i verdier "trygt" forvart i "banken". Vi gnir oss i hendene når vi blir stadig rikere. Her og nå kjeder vi ræva av oss. Vi våger ikke annet, av frykt for framtiden, det som teller er at jorda ikke går under og at vi kan sikre framtiden for barnebarna våre. Dette har vi blitt tutet ørene fulle av, så dette tror vi på. Egne meninger har vi lite av, livsglede til å sette fyr på øyeblikket er helt ukjent. Det tør vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner heller ikke det. Greit nok at man kanskje ikke angrer på å ha penger på bok, men tror godt man kan angre på ting man ofret for de pengene. Jeg vil heller jobbe mindre for å få mer tid med familien nå enn å ha masse penger som pensjonist 🤷‍♀️

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er bedre å spare i noe sim ikke faller vekk når du dør.

Dør su når du er 67, går alt du har betalt inn til andre sine pensjoner. Ikke din familie.

Pengene er dine, bare du lever.

Jeg opplever pensjon som å få en ny mamma som gir deg lommepenger (dine egne penger) når hun har bestemt.

Får du kreft og har to år igjen, får du likevel ikke ut mer enn avtalt beløp.

Nei takk!!

Anonymkode: 8057c...887

Helt enig! Man lever nå, å så lenge man sikrer seg å være gjeldsfri når man går av, da har man det godt. Hvor mye utgifter har man da egentlig? Ikke mye. Gjelden utgjør mesteparten.

Gøy å ha tre millioner på konto når man er 75. Nei, leve mans man har helse til det.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært igjennom en pensjonsreform, som betyr at mere av pensjonsutbetalingene kommer fra private pensjoner og ikke fra folketrygden.  En av premissene her, er arbeidsgiver finansiert pensjonsinnbetalinger, og at dette nå blir den bærende delen av pensjonsutbetalingen. 

Utfordringen er at denne bare går i 10 år. Så, hvis du pensjonerer deg ved 67, så stopper hoveddelen av utbetalingen ved 77.  Da er du over til å overleve på 257.040 i året med årets sats. Selv med en del besparelser på utgifter, er ikke dette mye å prøve ha et godt liv på. Og lever du til 97, er det 20 år å sutte på labben. 

Da kan du selvfølgelig realisere bolig, men i dag vil ikke det nødvendigvis frigjøre mye kapital hvis du ikke bor lukrativt til og flytter ut av infrastruktur

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt enig! Man lever nå, å så lenge man sikrer seg å være gjeldsfri når man går av, da har man det godt. Hvor mye utgifter har man da egentlig? Ikke mye. Gjelden utgjør mesteparten.

Gøy å ha tre millioner på konto når man er 75. Nei, leve mans man har helse til det.

Ikke noe problem det. Bare spar resten av Norge for dine klager når man sitter der som frisk 70 åring og kan se frem til de neste 10 årene i fattigdom. Livet er ikke over når man er 70 (som mange synes og tro). Men når man står der med plastposen foran matutdelingen til frelsesarmeen vil jeg ikke høre noe klaging.

Carpe diem og greier. Fest og turet på så lenge det gikk. Ikke klag da.

Har kompiser som valgte bohem livstilen og hora rundt i Thailand og Filipinene i 15 år. Kom hjem som 45 åringer og etablerte seg med 2 små unger og asiatisk dame uten jobb  i leid leilighet. Skal jeg betale ekstra skatt for at disse valgte annerledes?? For disse blir minstepensjoniser med tenåringsbarn, og SV kommer til å klage på forskjells Norge og økte forskjeller. Folk må ta litt ansvar selv.

Egentlig synd man ikke kan planlegge god helse. På planeten Melmac https://alf.fandom.com/wiki/Melmac_(planet) hvor Alf kom fra ble alle 400 år gamle. På 300 års dagen mistet man alle kredittkort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...