AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #1 Skrevet 13. juni 2023 Min samboer har en del gjeld, og på grunn av høyt lønnstrekk + annen gjeld og barnebidrag, er det jeg som må betale alt av felles regninger, mat, ferie og opplevelser. Dette begynner å svi litt, og vi har sett litt på muligheten for å få refinansiert gjelda hans, sånn at vi har mer kontroll på hans utgifter (og han kan begynne å betale på fellesutgifter igjen, og begynne å spare). Siden han har betalingsanmerkninger får han ikke refinansiert noe uten skyhøye renter, med mindre han kan stille med noe som sikkerhet. Jeg har sagt at han kan sette boligen vår som sikkerhet, mot at den settes 100 % på meg (som egen sikkerhet) inntil han har betalt ned hele gjelda. Her er mitt spørsmål, som jeg håper noen her vet noe om: Jeg ønsker IKKE å ha mitt navn på dette. Jeg ønsker ikke noe form for lån eller negativ gjeld i mitt navn, da jeg er opptatt av likviditet. Er dette mulig? Vi har "søkt" om omstartslån/refinansiering noen steder bare for å se hva vilkårene er for vurdering, og alle steder har vi blitt bedt om å sette opp medlånetaker. Noen som vet råd? Del gjerne andre erfaringer eller kunnskap du har om refinansiering av gjeld med betalingsanmerkninger ❤️ Anonymkode: 06a33...d6f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #2 Skrevet 13. juni 2023 Jeg forstår ikke hvordan han kan sette din bolig som sikkerhet uten at du er involvert på noe vis? Hadde vært veeeldig skeptisk her. Hadde ikke vært i der forholdet når jeg tenker meg om. Anonymkode: 1093f...697 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #3 Skrevet 13. juni 2023 Herregud. Kom deg langt vekk. Selvfølgelig pantsetter du ikke boligen!!! Anonymkode: c1c1b...5b5 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg forstår ikke hvordan han kan sette din bolig som sikkerhet uten at du er involvert på noe vis? Hadde vært veeeldig skeptisk her. Hadde ikke vært i der forholdet når jeg tenker meg om. Anonymkode: 1093f...697 I offentlige dokumenter eier vi 50/50. I vår samboerkontrakt står det 0/100. Gjelda hans er ikke høyere enn verdien på hans halvdel av boligen. Anonymkode: 06a33...d6f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #5 Skrevet 13. juni 2023 Hvis han drar/ eller ikke betaler: mister DU leilighet!! Anonymkode: d40ae...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #6 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud. Kom deg langt vekk. Selvfølgelig pantsetter du ikke boligen!!! Anonymkode: c1c1b...5b5 Kan du skrive litt om hvorfor? Anonymkode: 06a33...d6f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #7 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis han drar/ eller ikke betaler: mister DU leilighet!! Anonymkode: d40ae...9f5 Ja, men dersom boligen skulle bli tvangssolgt, får jeg hele salgssummen. Altså, han har 300K i gjeld, boligen er verdt ca. 5 millioner. Dessuten kommer jeg til å ta over hans økonomistyring, så alle avdrag vil bli betalt. Anonymkode: 06a33...d6f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #8 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du skrive litt om hvorfor? Anonymkode: 06a33...d6f Fordi han allerede har vist elendig karakter ved å dra på seg all denne gjelden og i tillegg synes det er helt greit at du sitter og betaler for han. Den dagen dere kommer i en eller annen form for konflikt så kommer han til å stikke, helt uten ansvar fordi du står alene på boligen, mens du sitter der og betaler på gjelda og han er gjeldsfri. At du ikke klarer å tenke deg fram til det er ene og alene grunn til at du på ingen måte skal pantsettelse boligen. Anonymkode: c1c1b...5b5 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #9 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men dersom boligen skulle bli tvangssolgt, får jeg hele salgssummen. Altså, han har 300K i gjeld, boligen er verdt ca. 5 millioner. Dessuten kommer jeg til å ta over hans økonomistyring, så alle avdrag vil bli betalt. Anonymkode: 06a33...d6f Ja du får salgssum- gjeld, den kan bli fort større ved mislighold og høye renter og gebyrerer pluss pluss. Anonymkode: d40ae...9f5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #10 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I offentlige dokumenter eier vi 50/50. I vår samboerkontrakt står det 0/100. Gjelda hans er ikke høyere enn verdien på hans halvdel av boligen. Anonymkode: 06a33...d6f Dette er svært uheldig. Banker, meglere, advokater, namsmann ++, er pliktig til å følge tinglyste eierandeler. Her er ikke samboerkontrakten mye verdt. Anonymkode: 8cbe0...408 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #11 Skrevet 13. juni 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Min samboer har en del gjeld, og på grunn av høyt lønnstrekk + annen gjeld og barnebidrag, er det jeg som må betale alt av felles regninger, mat, ferie og opplevelser. Dette begynner å svi litt, og vi har sett litt på muligheten for å få refinansiert gjelda hans, sånn at vi har mer kontroll på hans utgifter (og han kan begynne å betale på fellesutgifter igjen, og begynne å spare). Siden han har betalingsanmerkninger får han ikke refinansiert noe uten skyhøye renter, med mindre han kan stille med noe som sikkerhet. Jeg har sagt at han kan sette boligen vår som sikkerhet, mot at den settes 100 % på meg (som egen sikkerhet) inntil han har betalt ned hele gjelda. Her er mitt spørsmål, som jeg håper noen her vet noe om: Jeg ønsker IKKE å ha mitt navn på dette. Jeg ønsker ikke noe form for lån eller negativ gjeld i mitt navn, da jeg er opptatt av likviditet. Er dette mulig? Vi har "søkt" om omstartslån/refinansiering noen steder bare for å se hva vilkårene er for vurdering, og alle steder har vi blitt bedt om å sette opp medlånetaker. Noen som vet råd? Del gjerne andre erfaringer eller kunnskap du har om refinansiering av gjeld med betalingsanmerkninger ❤️ Anonymkode: 06a33...d6f Dette vil du ikke gjøre. ender det med tvangssalg så kan du ende opp slik som en leilighet i moss. der lå 50% av leiligheten ute for tvangssalg. i dokumentene måtte kjøper belage seg på at han ikke kunne krever leie x antall mnd etter salget. men etter dette kunne kjøper kreve leie. og dette vil du ikke være en del av. jeg kjenner kjøper. hans plan er å øke leien gradvis til den som bor der i dag ikke har råd til å bo der lenger. og sjangsen er da stor for at han kan kjøpe resterende 50% for det andre eier har i lån. altså laaaangt under markeds verdi (med mindre den andre eieren drar på seg masse lån med sikkerhet i sine 50%) Anonymkode: 83f35...939
Mt3 Skrevet 13. juni 2023 #12 Skrevet 13. juni 2023 Hvordan tenker du det skal være mulig at boligen står 100% på deg, men at han refinansierer gjelden med pant i "din" bolig uten at du på noe vis involveres? Når hans gjeld kun er på 300.000 og husets verdi er på 5mill, og du tar på deg økonomistyringen frem til gjelden er betalt så er det vel helt greit at han fortsatt står som eier av 50% av boligen. Det viktigste er jo å hindre at han kan ta opp ny gjeld, altså må han registrere seg som ikke kredittverdig.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #13 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men dersom boligen skulle bli tvangssolgt, får jeg hele salgssummen. Altså, han har 300K i gjeld, boligen er verdt ca. 5 millioner. Dessuten kommer jeg til å ta over hans økonomistyring, så alle avdrag vil bli betalt. Anonymkode: 06a33...d6f hvis boligen blir tvangssolgt får du salgsum - gjeld = overskudd ( delt på to eller til en) Hvis boligen blir tvangssolgt påløper det en rekke utgifter, samt at man kan forvente en dårligere pris enn ved ordinært salg. Jeg vet ikke hva de 5 mil du nevner i versi her er basert på, verdivurdering, markedspris. Men ville hvertfall tenkt omlag 1 mil i fratrekk bare fordi det selges på tvang også har man jo sannsynligvis boliglån som også skal innfris. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I offentlige dokumenter eier vi 50/50. I vår samboerkontrakt står det 0/100. Gjelda hans er ikke høyere enn verdien på hans halvdel av boligen. Anonymkode: 06a33...d6f Jeg tenker egentlig at planen er no go, sådan kommer dere bedre ut av at han eier 50/50 fordi terskelen blir høyere for å begjære tvangssalg på en halvdel. Her skal det også sies at hvis det er trolig at han reelt betaler for 50 % så vil dette være gjeldende. Altså de faktiske utgiftene overgår en eierbrøk. Rettslig ville det da for å følge opp din plan vært slik at kontrakten må samsvare med det som er reelt. Skal han eie 0 skal det også betales i en slik grad at det er sannsynlig. Alt i alt, sannsynligvis bidrar planen til mere rot enn godt. 300k er ikke all verden og bør være greit å betale ned ute å risikere hus & hjem. Anonymkode: 87ca1...370
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #14 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fordi han allerede har vist elendig karakter ved å dra på seg all denne gjelden og i tillegg synes det er helt greit at du sitter og betaler for han. Den dagen dere kommer i en eller annen form for konflikt så kommer han til å stikke, helt uten ansvar fordi du står alene på boligen, mens du sitter der og betaler på gjelda og han er gjeldsfri. At du ikke klarer å tenke deg fram til det er ene og alene grunn til at du på ingen måte skal pantsettelse boligen. Anonymkode: c1c1b...5b5 Jeg mente, kan du si hvorfor du mener det er ulurt å stille bolig som sikkerhet som løsning på situasjonen vi står i. Ikke hvorfor jeg skal "komme meg langt vekk". Hvorfor er det jeg som blir den store taperen, dersom det verste skulle skje? Da sitter han med null penger på konto og har mistet boligen sin, mens jeg sitter med 5 millioner på konto? Og den siste kommentaren kunne du spart deg for. Makan til barnslighet. Anonymkode: 06a33...d6f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #15 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mente, kan du si hvorfor du mener det er ulurt å stille bolig som sikkerhet som løsning på situasjonen vi står i. Ikke hvorfor jeg skal "komme meg langt vekk". Hvorfor er det jeg som blir den store taperen, dersom det verste skulle skje? Da sitter han med null penger på konto og har mistet boligen sin, mens jeg sitter med 5 millioner på konto? Og den siste kommentaren kunne du spart deg for. Makan til barnslighet. Anonymkode: 06a33...d6f Hva er regnestykket her? Anonymkode: 87ca1...370
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #16 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja du får salgssum- gjeld, den kan bli fort større ved mislighold og høye renter og gebyrerer pluss pluss. Anonymkode: d40ae...9f5 Aha, ja, det har jeg ikke tenkt på. Planen er å sette opp et budsjett, og at jeg tar over økonomistyringen hans. Men det er flott å være klar over all potensiell risiko. Takk! AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er svært uheldig. Banker, meglere, advokater, namsmann ++, er pliktig til å følge tinglyste eierandeler. Her er ikke samboerkontrakten mye verdt. Anonymkode: 8cbe0...408 Hva mener du? Vet ikke om jeg forsto det riktig. Hvis han har 300K i gjeld, og boligen må tvangsselges... Da forsvinner 300K, men vil han få utbetalt resterende 50 % av boligsalget? Vil samboerkontrakt bli overstyrt i slike tilfeller? Anonymkode: 06a33...d6f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #17 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette vil du ikke gjøre. ender det med tvangssalg så kan du ende opp slik som en leilighet i moss. der lå 50% av leiligheten ute for tvangssalg. i dokumentene måtte kjøper belage seg på at han ikke kunne krever leie x antall mnd etter salget. men etter dette kunne kjøper kreve leie. og dette vil du ikke være en del av. jeg kjenner kjøper. hans plan er å øke leien gradvis til den som bor der i dag ikke har råd til å bo der lenger. og sjangsen er da stor for at han kan kjøpe resterende 50% for det andre eier har i lån. altså laaaangt under markeds verdi (med mindre den andre eieren drar på seg masse lån med sikkerhet i sine 50%) Anonymkode: 83f35...939 Lei sak! Mener å huske å ha lest denne. Var det ikke slik at mannen hadde skjult sine gjeldsproblemer for kona, og at hun ikke visste noe om dette før det var for sent? Dersom 100 % av boligen sto på henne, ville vel hun fått hele salgssummen for boligen, minus hans gjeld? Anonymkode: 06a33...d6f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #18 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er regnestykket her? Anonymkode: 87ca1...370 Han har misligholdt gjelda si, og boligen må tvangsselges. La oss si at boligen selges for 5,4 mill. Da får jeg utbetalt salgssummen, minus resterende gjeld. Jeg sitter med en verdi, og han eier ingenting. Anonymkode: 06a33...d6f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #19 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Aha, ja, det har jeg ikke tenkt på. Planen er å sette opp et budsjett, og at jeg tar over økonomistyringen hans. Men det er flott å være klar over all potensiell risiko. Takk! Hva mener du? Vet ikke om jeg forsto det riktig. Hvis han har 300K i gjeld, og boligen må tvangsselges... Da forsvinner 300K, men vil han få utbetalt resterende 50 % av boligsalget? Vil samboerkontrakt bli overstyrt i slike tilfeller? Anonymkode: 06a33...d6f Ja, tinglyste eierandeler vil overstyre samboerkontrakt. Megler er pliktig til å utbetale salgssummen fordelt etter tinglyste eierandeler. Anonymkode: 8cbe0...408 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #20 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): hvis boligen blir tvangssolgt får du salgsum - gjeld = overskudd ( delt på to eller til en) Hvis boligen blir tvangssolgt påløper det en rekke utgifter, samt at man kan forvente en dårligere pris enn ved ordinært salg. Jeg vet ikke hva de 5 mil du nevner i versi her er basert på, verdivurdering, markedspris. Men ville hvertfall tenkt omlag 1 mil i fratrekk bare fordi det selges på tvang også har man jo sannsynligvis boliglån som også skal innfris. Jeg tenker egentlig at planen er no go, sådan kommer dere bedre ut av at han eier 50/50 fordi terskelen blir høyere for å begjære tvangssalg på en halvdel. Her skal det også sies at hvis det er trolig at han reelt betaler for 50 % så vil dette være gjeldende. Altså de faktiske utgiftene overgår en eierbrøk. Rettslig ville det da for å følge opp din plan vært slik at kontrakten må samsvare med det som er reelt. Skal han eie 0 skal det også betales i en slik grad at det er sannsynlig. Alt i alt, sannsynligvis bidrar planen til mere rot enn godt. 300k er ikke all verden og bør være greit å betale ned ute å risikere hus & hjem. Anonymkode: 87ca1...370 Takk for kommentaren din! Summen er basert på verdivurdering for to år siden (4,8) + litt ekstra for dagens markedsverdi og betydelig oppussing siden siste vurdering. Så antar at den vil selges for betydelig mer enn den gamle verdivurderingen. Uansett... Jeg setter pris på rådene dine. Har du kanskje noen andre tips til hvordan vi ellers kan håndtere situasjonen? I dag går mye av hans inntekt til å betale gjeld (og det er jo helt supert at han blir tvunget til å betale ned så store summer!), MEN jeg har ikke råd til å stå i alt alene. Det er rentehevinger på alt, og dessverre har sparekontoen min fått kjørt seg godt de siste månedene. Jeg får vondt i magen av det, men å unngå å betale hans halvdel av regninger med mitt navn på, er selvfølgelig ikke et alternativ. Hvordan kan jeg beskytte egen økonomi, uten å gå fra han? Anonymkode: 06a33...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå