Helene Skrevet 13. juni 2023 #1 Skrevet 13. juni 2023 Leser innpå her gjentatte ganger. Vi har ikke råd. Får lite feriepenger. Vi kan ikke gjøre ditt eller datt. Og inntekten er i min verden hinsides stor. Dette er ikke en tråd hvor jeg skal fremheve min uføreinntekt. Dette er et spørsmål til de som jobber og har stabil og normal inntekt. Jeg var økonom før ufør, takk og pris for det. Jeg er ikke fattig i dag. Ja, jeg har liten inntekt, men har også få utgifter. Å være fattig betyr at du ikke får betalt faste regninger. Inntekten strekker ikke til. Å leve fra måned til måned. Balansere økonomi i hverdagen. Hvilken regning skal jeg prioritere i dag? Med faste utgifter mener jeg bolig, strøm, innboforsikring, telefon, og eventuelt internett. Har man skolebarn er internett en nødvendighet. Dere som klager over liten inntekt eller lite feriepenger. Prøv å redusere forbruket litt. Se på kontoutskrifter, få en oversikt over hva dere bruker penger på. Gå i dere selv, spør, er dette nødvendig. De som er fattige har ikke noe valg. Jeg har selv sagt det, min luksus er å kan kjøpe pålegg og frukt/bær. For endel år siden hadde jeg ikke råd til dette heller. Hva er fattigdom for deg? Slutt klage over ting du ikke har råd til. Bli kreativ, gjør det beste ut av situasjonen. 9 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #2 Skrevet 13. juni 2023 Jeg tror fattigdom kan deles inn i flere begrep, men jeg tror forskjellen er dette: Hvordan ser du på deg selv og din økonomi? Sammenligner du deg selv med andre? Og da gjerne oppover? Må du hele tiden kjøpe inn gardiner/telefoner/pyntegjenstander etc? Jeg sammenligner ikke meg selv med andre. Jeg lever som en "fattig" men føler meg ikke fattig av den grunn. Jeg gjør som jeg vil. Jeg trenger ikke det nyeste stasjet, jeg vet å sette meg selv først ved å spare i fond månedlig. Jeg trenger heller ikke det største huset, på den beste beliggenheten, med den nyeste telasen. Og hytte. Jeg tror de som klager på fattigdom, sammenligner seg selv med andre og bruker mye tid på dette. en psykolog kan hjelpe til med dette. Anonymkode: 284fb...2a0 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #3 Skrevet 13. juni 2023 Fattigdom for meg er å leve fra mnd til mnd. Og at ting baller på seg, slik at man hele tiden henger litt bakpå med alt. Har hatt lite inntekt i 3mnd, mindre enn vanlig. Er nå bakpå med huslån, div regninger og ja. Har ca. 200kr om dagen, som skal dekke alt fra mat til evt regning. En "luksus"ting som mange fattige ikke har råd til er feks å handle på salg. Derfor må de bruke mer penger når de faktisk må ha noe. Den hadde jeg ikke tenkt over før jeg var i den situasjonen selv. Har man unger som MÅ ha nye sko, så er det kjipt å ikke ha råd til å kjøpe sko når feks skoringen har salg eller 3 for 2. Så da må man kjøpe de for full pris mnd etterpå når man har spart seg opp litt.. i helga hadde kapphal 25% på sommertøy. Da er det kjipt å måtte handle de på full pris om ett par uker når feriepengene er kommet. Og ja, man kan la vær å handle, men det er ikke lett det heller. Brukt tøy koster jo og mye for tiden. Anonymkode: c57fb...3a8 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Skrevet 13. juni 2023 Jeg syns du har en veldig god beskrivelse av fattigdom, TS. Jeg tenker også at fattigdom er å ikke ha nok til å dekke de utgifter man har, FORUTSATT at man har gjort alt som man med rimelighet må forvente at gjøres på utgiftssiden for at utgiftene skal harmonere med ens økonomiske situasjon. Men så er jo diskusjonstemaet kanskje hva som med rimelighet kan forlanges? Bør en ufør flytte fra omgangskretsen sin til et sted hvor boligprisene er lavere? Bør en godt voksen bo i kollektiv? Skal man leve på et kosthold som ikke oppfyller ernæringsmessige minimumsanbefalinger? I hvor stor grad bør det være rom for cafebesøk og ferier? Anonymkode: 0e17f...2da 1 1
Helene Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2023 Salg eller ikke. Har du ikke penger så spiller det ikke noen rolle om der er salg. Heldigvis arvet jeg brukte barneklær. Ungen min overlevde. Søsteren min derimot skulle ha Det merke til barna. Alt skulle være topp og innanfor. Alle barna lever og er voksen i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #6 Skrevet 13. juni 2023 Fattig på energi. Fattig på tid og fattig på generell glede. Jobber meg til døde for å holde økonomien i gang. 1,5 million er ikke lenger verdt det. Vil bare gire ned... Men har en familie som prioriterer som resten av sauene. Er min kjærlighet for dem som holder meg i det jævla rotteracet. Føler med dere som må snu på hver krone og den usikkerheten det må medføre. Min stilling kunne blitt delt i 2 stillinger. 700 000 i året og arbeidere med masse energi. Det er noe galt i landet. Ser folk på gulvet i bedriften blir sykemeldt av utbrenthet. Klarer de ikke å reise opp igjen blir de bare byttet ut. Aldri følt meg så rik som da jeg levde av naturens goder i 2 år forbundet med en organisasjon som studerte gorillaene i Kongo... Fattigdom er så mangt ved siden av tykkelsen på lommeboka. Anonymkode: f1ee8...57c 5 5 2
Majer Skrevet 13. juni 2023 #7 Skrevet 13. juni 2023 Fattigdom er å ha mindre enn de rundt seg. En som er på leiemarkedet og bor i Oslo vil være fattigere enn en med samme inntekt, men som bor i Hammerfest. 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #8 Skrevet 13. juni 2023 Helene skrev (30 minutter siden): Leser innpå her gjentatte ganger. Vi har ikke råd. Får lite feriepenger. Vi kan ikke gjøre ditt eller datt. Og inntekten er i min verden hinsides stor. Dette er ikke en tråd hvor jeg skal fremheve min uføreinntekt. Dette er et spørsmål til de som jobber og har stabil og normal inntekt. Jeg var økonom før ufør, takk og pris for det. Jeg er ikke fattig i dag. Ja, jeg har liten inntekt, men har også få utgifter. Å være fattig betyr at du ikke får betalt faste regninger. Inntekten strekker ikke til. Å leve fra måned til måned. Balansere økonomi i hverdagen. Hvilken regning skal jeg prioritere i dag? Med faste utgifter mener jeg bolig, strøm, innboforsikring, telefon, og eventuelt internett. Har man skolebarn er internett en nødvendighet. Dere som klager over liten inntekt eller lite feriepenger. Prøv å redusere forbruket litt. Se på kontoutskrifter, få en oversikt over hva dere bruker penger på. Gå i dere selv, spør, er dette nødvendig. De som er fattige har ikke noe valg. Jeg har selv sagt det, min luksus er å kan kjøpe pålegg og frukt/bær. For endel år siden hadde jeg ikke råd til dette heller. Hva er fattigdom for deg? Slutt klage over ting du ikke har råd til. Bli kreativ, gjør det beste ut av situasjonen. Dette ble veldig rart Helene. Du har jo fyrt litt løs mot fattige i alle år, at de ikke er kreative nok, ikke like flinke som deg, og skrytt veldedig av deg selv og hvor flink du er med penger. Helt til tråden du opprettet for litt siden om din voksne datter uten inntekt, aksjer du har som du taper penger på, snart tom for sparepenger.. også fikk dere/ datteren din 3 eller 500 kr av nav til mat så det ordener seg sånn midlertidig? Har det ordnet seg permanent nå da, siden du er i gang igjen? Du er ikke fattig i dag? I følge deg selv har du utbetalt 60 000 i året, og det forsørger du deg og voksen datter på? Ok. fattigdom for meg er utenforskap først og fremst, og også å ikke kunne ta vare på egen helse og tannhelse. Ordet « nyfattig «, som brukes om de som har fått mye høyere utgifter og har måtte gå ned i levestandard, som feks at de ikke har råd til og feriere der de pleier og feriere er et dårlig ord. Det er en kjip følelse og gå ned i levestandard, men det er ikke fattig. Inntil vi finner et nytt ord er det « nyfattig «. Anonymkode: 1cdfa...e03 9 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #9 Skrevet 13. juni 2023 Helene skrev (15 minutter siden): Salg eller ikke. Har du ikke penger så spiller det ikke noen rolle om der er salg. Heldigvis arvet jeg brukte barneklær. Ungen min overlevde. Søsteren min derimot skulle ha Det merke til barna. Alt skulle være topp og innanfor. Alle barna lever og er voksen i dag. Tror du mister poenget - jeg er ikke fattig, men har under medianinntekt og må være forsiktig. Mitt beste tips er og ligge i forkant, og å kunne kjøpe alt på salg/ tilbud. Når forbruksvarer jeg bruker fast, alt fra dopapir, hudkrem, vitaminer, zalo osv så er på tilbud kjøper jeg det, og gjerne flere. Jeg går aldri tom , og må derfor aldri kjøpe det til full pris. En som lever fra måned til måned må vente og kjøpe for full pris. Når jeg så at vinterskoene mine var på siste året i mars så kjøpte jeg nye på salg da, istedenfor og vente til høsten og kjøpe de på full pris. nei, har du ikke penger spiller det ingen rolle om det er salg, derfor er det dyrt og være fattig. Det er også billigere på sikt og kjøpe skikkelige ting av kvalitet , enn dårlige ting som hele tiden må byttes ut. ja, ungen din overlevde, og er voksen uten inntekt, for du er mer opptatt av og belære kg om økonomi enn og følge opp datteren din tydeligvis . Anonymkode: 1cdfa...e03 9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #10 Skrevet 13. juni 2023 Helene skrev (2 timer siden): Leser innpå her gjentatte ganger. Vi har ikke råd. Får lite feriepenger. Vi kan ikke gjøre ditt eller datt. Og inntekten er i min verden hinsides stor. Dette er ikke en tråd hvor jeg skal fremheve min uføreinntekt. Dette er et spørsmål til de som jobber og har stabil og normal inntekt. Jeg var økonom før ufør, takk og pris for det. Jeg er ikke fattig i dag. Ja, jeg har liten inntekt, men har også få utgifter. Å være fattig betyr at du ikke får betalt faste regninger. Inntekten strekker ikke til. Å leve fra måned til måned. Balansere økonomi i hverdagen. Hvilken regning skal jeg prioritere i dag? Med faste utgifter mener jeg bolig, strøm, innboforsikring, telefon, og eventuelt internett. Har man skolebarn er internett en nødvendighet. Dere som klager over liten inntekt eller lite feriepenger. Prøv å redusere forbruket litt. Se på kontoutskrifter, få en oversikt over hva dere bruker penger på. Gå i dere selv, spør, er dette nødvendig. De som er fattige har ikke noe valg. Jeg har selv sagt det, min luksus er å kan kjøpe pålegg og frukt/bær. For endel år siden hadde jeg ikke råd til dette heller. Hva er fattigdom for deg? Slutt klage over ting du ikke har råd til. Bli kreativ, gjør det beste ut av situasjonen. Du snakker om absolutt fattigdom, de som du nevner snakker om relativ fattigdom, at de ikke kan være med på ting som anses som vanlig i samfunnet å delta på. Anonymkode: 5d515...66b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #11 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ja, ungen din overlevde, og er voksen uten inntekt, for du er mer opptatt av og belære kg om økonomi enn og følge opp datteren din tydeligvis . Det der var faktisk helt unødvendig å skrive. Anonymkode: 5d515...66b 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #12 Skrevet 13. juni 2023 Fattigdom for meg med barn er å ikke kunne gi barna mine nok sunn, næringsrik mat. Og ikke kunne gi de et minimum av opplevelser ala teltturer og enkle ferieturer fordi endene ikke møtes. Anonymkode: 3d406...dcf 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #13 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det der var faktisk helt unødvendig å skrive. Anonymkode: 5d515...66b Ja, absolutt unødvendig. Jeg synes ts skriver mye unødvenig og, selvgodheten hennes har irritert meg over tid og derfor blir de to parallelle trådene litt komisk. jeg synes synd på datteren altså, hvis hun faktisk er syk, men situasjonen hun har kommet i kunne jo moren ha advart mot på forhånd hvis hun liksom skal ha så peiling. Anonymkode: 1cdfa...e03 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #14 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, absolutt unødvendig. Jeg synes ts skriver mye unødvenig og, selvgodheten hennes har irritert meg over tid og derfor blir de to parallelle trådene litt komisk. jeg synes synd på datteren altså, hvis hun faktisk er syk, men situasjonen hun har kommet i kunne jo moren ha advart mot på forhånd hvis hun liksom skal ha så peiling. Anonymkode: 1cdfa...e03 Du, det er visse brukere jeg også irriterer meg over og har gjort det over tid. Men det er visst kommet nye regler nå hvor man ikke skal forfølge en bruker (altså dra opp hva brukeren har skrevet i en annen tråd). Anonymkode: 5d515...66b 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #15 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du, det er visse brukere jeg også irriterer meg over og har gjort det over tid. Men det er visst kommet nye regler nå hvor man ikke skal forfølge en bruker (altså dra opp hva brukeren har skrevet i en annen tråd). Anonymkode: 5d515...66b Ok, var ikke klar over nye regler. « forfølge» faktisk 😅 men greit nok og ikke dra opp hva brukeren har skrevet i en annen tråd. Anonymkode: 1cdfa...e03
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #16 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, var ikke klar over nye regler. « forfølge» faktisk 😅 men greit nok og ikke dra opp hva brukeren har skrevet i en annen tråd. Anonymkode: 1cdfa...e03 Ja syns noen av reglene var litt drøye jeg også bare så det er sagt 😅 Anonymkode: 5d515...66b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #17 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja syns noen av reglene var litt drøye jeg også bare så det er sagt 😅 Anonymkode: 5d515...66b Jeg var ikke klar over de nye reglene, men skal ha det i mente og ikke bryte. Jeg føler vel ikke akkurat at jeg forfølger Helene , og ikke følger jeg henne heller, men har lagt merke til henne da. Anonymkode: 1cdfa...e03
tussi680 Skrevet 13. juni 2023 #18 Skrevet 13. juni 2023 Fattigdom er å måtte tigge til seg penger på sosialen for å få brød nok ut uka. Spinke og spare på kr, snu dem, vente litt og se, kanskje lønna klarer den strømmen, å greie å ha litt mat på bordet slik at ungene kan spise seg mette. Byturer: Nei. Prioritere seg selv sist innen klesveien. 2 3 1
Helene Skrevet 13. juni 2023 Forfatter #19 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette ble veldig rart Helene. Du har jo fyrt litt løs mot fattige i alle år, at de ikke er kreative nok, ikke like flinke som deg, og skrytt veldedig av deg selv og hvor flink du er med penger. Helt til tråden du opprettet for litt siden om din voksne datter uten inntekt, aksjer du har som du taper penger på, snart tom for sparepenger.. også fikk dere/ datteren din 3 eller 500 kr av nav til mat så det ordener seg sånn midlertidig? Har det ordnet seg permanent nå da, siden du er i gang igjen? Du er ikke fattig i dag? I følge deg selv har du utbetalt 60 000 i året, og det forsørger du deg og voksen datter på? Ok. fattigdom for meg er utenforskap først og fremst, og også å ikke kunne ta vare på egen helse og tannhelse. Ordet « nyfattig «, som brukes om de som har fått mye høyere utgifter og har måtte gå ned i levestandard, som feks at de ikke har råd til og feriere der de pleier og feriere er et dårlig ord. Det er en kjip følelse og gå ned i levestandard, men det er ikke fattig. Inntil vi finner et nytt ord er det « nyfattig «. Anonymkode: 1cdfa...e03 Jeg er helt enig, og legger meg flat. Jeg har en alminnelig inntekt på 60 000 i året, ifølge selvangivelse. Jeg greier å forsørge meg selv på det. Jeg føler meg ikke fattig da jeg greier å betale alt av faste utgifter. I tillegg har jeg penger til å kjøpe mat. Og jeg går til tannlegen en gang i året. Spørsmålet mitt i denne tråden er; hva regner dere andre som fattigdom? 1
Helgekarjol Skrevet 13. juni 2023 #20 Skrevet 13. juni 2023 1 hour ago, Helene said: Jeg er helt enig, og legger meg flat. Jeg har en alminnelig inntekt på 60 000 i året, ifølge selvangivelse. Jeg greier å forsørge meg selv på det. Jeg føler meg ikke fattig da jeg greier å betale alt av faste utgifter. Alm. inntekt sier ikke alt. Det er mer interessant hva du har utbetalt etter skatt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå