Gå til innhold

Rødt flagg når noen snakker stygt om eksen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som overskriften sier, er jeg skeptisk når noen snakker stygt om eksen sin. Jeg tenker ikke automatisk at den som sier det har rett. Det er alltid minst to sider av en sak. Og så er det lite sjarmerende med folk som er selvmedlidende og bare finner feil hos andre. Noen ganger ER eksen nuts, andre ganger er det bare snakk om to personer som er veldig ulike, atter andre ganger er det faktisk personen selv som er nuts.

Jeg mener ikke å være belærende, men jeg tror flere hadde sluppet dårlige forhold dersom man så med litt mer kritiske øyne på daten i begynnelsen og ikke slukte historiene om eksen(e) rått. Jeg har jo venninner som kommer med historier om hvor gal kjærestens eks(er) er, selv om hun aldri har møtt vedkommende og kun har hans versjon. Spesielt skeptisk bør man være dersom alle ekser blir fremstilt som drittpersoner.

Enig?

Anonymkode: 73c0a...821

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare erfaring med at menn som omtaler eksen som gal/psykisk sjuk osv, gjerne enten er grunnen til at hun klikket, eller er det selv.

Jeg er en av min eks gærne ekser, og jeg er det fordi jeg eksploderte pga hans langvarige utroskap, bare at når han forteller den historien videre så sier han at jeg nektet ham å ha kvinnelige venner.. 

Jeg har selv eks som viste seg å både slå og på andre måter være fæl, men den snakker jeg ikke om, det forklarer jeg bare én gang om trengs.

Men ja, folk som kun skal klage på eksen, baksnakke eksen, og i det hele tatt snakke så mye om eksen, er ikke helt bra. 

Anonymkode: 3fd48...a4e

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en eks, men snakker kun negativt om han hvis man er inne på samtaleemne om ekser. 

Han voldtok meg, angrep meg med kniv og masse annet. Desverre fpr han seg dame på dame og gjør  akkurat det samme fordi han er jo så "snill" 🤦🏽‍♀️

Anonymkode: 84b73...d1e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er helt enig. Da min x mann, et menneske jeg var gift med for 20 år siden snakket stykt om x, trodde jeg på han. Skjønte fort at x en hadde rett. Jeg var for ung til å skjønne ting. 

I dag har jeg gått ifra en mann etter nesten 20 års forhold. Jeg mener fortsatt at mannen er trivelig og en god mann. Men ikke min mann. Vi har forskjellige verdier i hverdagen, men prøver å ikke snakke stygt om han. De jeg snakker med i dag kan skjønne hvorfor jeg gikk. Der er konkrete ting som skilte oss. Men, x er fortsatt en trivelig og god mann. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De som har masse "gale og voldelige" ekser er stort sett ikke noe å samle på selv

Anonymkode: c5cba...825

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En tidligere ex sa at alle hans exer var gale og klengete. Men fant ut av at det var de for han spilte spill med følelsene dems. En skikkelig drittsekk som leker han e snill og grei, og skjønner lite.. en tafatt type som hadde en boler som mentor og fortalte han alt han skulle mene og gjøre. 

Uff, jeg ga opp det derre fort når jeg skjønte at fyren var tom i sjela. Det er virkelig red flag når de begynner å slenge drit om eksene

Anonymkode: 955bd...ce2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er rødt flagg med de som bruker benevnelsen rødt flagg

Anonymkode: 6a1eb...cf4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, som overskriften sier, er jeg skeptisk når noen snakker stygt om eksen sin. Jeg tenker ikke automatisk at den som sier det har rett. Det er alltid minst to sider av en sak. Og så er det lite sjarmerende med folk som er selvmedlidende og bare finner feil hos andre. Noen ganger ER eksen nuts, andre ganger er det bare snakk om to personer som er veldig ulike, atter andre ganger er det faktisk personen selv som er nuts.

Jeg mener ikke å være belærende, men jeg tror flere hadde sluppet dårlige forhold dersom man så med litt mer kritiske øyne på daten i begynnelsen og ikke slukte historiene om eksen(e) rått. Jeg har jo venninner som kommer med historier om hvor gal kjærestens eks(er) er, selv om hun aldri har møtt vedkommende og kun har hans versjon. Spesielt skeptisk bør man være dersom alle ekser blir fremstilt som drittpersoner.

Enig?

Enig med deg.. Jo mere dritt jeg hører, jo mindre troverdig er det. Å slenge dritt er mennskenes hevn, for noe de er blitt skuffet av. En fornuftig dame som skryter av eksen, er noe jeg smelter av🥰 "Hun vil jeg ha barn med, for da får jeg fornuftige, snille og omsorgfulle barn"  Ikke at jeg skal ha flere barn altså, det var bare en tanke som slo meg. For da er vi kliss like, både jeg og dama🤍

AnonymBruker
Skrevet

Damer snakker dårlig om eksen fordi han har traumatisert dem 

Menn snakker dårlig om eksen for å prosjisere egne feil (utroskap, kontroll, sjalusi, drama) over på andre i håp om å ikke bli avslørt av ny kjæreste 

Anonymkode: 4e666...f12

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har jo venninner som kommer med historier om hvor gal kjærestens eks(er) er, selv om hun aldri har møtt vedkommende og kun har hans versjon. Spesielt skeptisk bør man være dersom alle ekser blir fremstilt som drittpersoner.

Enig?

Jeg er helt enig. Jeg har dessverre gått i fella én gang, men lærte av det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er rødt flagg med de som bruker benevnelsen rødt flagg

Anonymkode: 6a1eb...cf4

Du er altså et rødt flagg?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker ikke at det nødvendigvis handler om at en sak har to sider, i noen tilfeller kan man ha grunn til å være eitrendes sint på eksen. Men jeg forventer av voksne mennesker at de venter med å prøve på nytt til de har jobbet seg gjennom det verste sinnet på egen hånd. Og at de lar være å la den nye ta støyten for at den forrige var en idiot. Jeg synes ikke at det er så interessant å får lange monologer om eksen, det holder å si at det var et trasig brudd og at de ikke har kontakt lenger. Jeg skjønner tegninga.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke å snakke om ekser med nye dater eller kjærester, verken positivt eller negativt. Jeg er heller ikke interessert i å høre om deres ekser.

Anonymkode: f38d5...ec8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte en mann og vi falt pladask. Alle hans ekser var toxic og han orket ikke mer drama i livet sitt.

Vi flyttet sammen og da kom jævelen ut sakte men sikker. Han var en egoist, rakket ned på meg for absolutt alt. Kom han hjem fra jobb kunne jeg få kjeft fordi kolleger hadde vært ufin mot han.

Jeg kunne skrevet mye om han og ikke noe er positivt.

Han fikk raskt ny dame etter meg. De flyttet sammen og 4 mnd senere vsr det slutt også.

Han egner seg ikke til å være i noe forhold.

Anonymkode: 44e5e...865

• Liker 1
Skrevet

Det blir litt som de som har dårlige naboer uansett hvor de bor . . .

Jeg er jeg selv en eks og innser gjerne at jeg er ganske vanskelig på mange måter. Som prinsipp diskuterer jeg ikke eksen min og fremfor alt snakker jeg aldri stygt om henne. Da ville jeg følt med veldig liten og dum. Man bør heller prøve å lære selv av det som gikk feil.

Nå er jeg så heldig å ha fått meg en ny kone som er like "gal" (minst) som meg selv.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det skjer tidlig, så er det et rødt flagg. Hvis man deler ting om livet når man blir bedre kjent, og det kommer frem at eksen har dårlige sider, så syns jeg ikke det er et rødt flagg. Men jeg ville alltid stilt oppfølgingsspørsmål jeg da. Jeg vet f.eks at min eks syns jeg maset og aldri var fornøyd med det han gjorde og at jeg ville ha det strøkent til enhver tid. Hvis han hadde sagt dette til en ny dame som hadde stilt kritiske spørsmål, så ville hun fort ha skjønt at "å ha det strøkent" betyr å vaske badet én gang i måneden, sette inn i oppvaskmaskinen etter seg, ikke spare på alt av gammelt skrot, så det ser nogenlunde ryddig ut osv. Vi hadde gjenstander og esker langs de fleste veggene i huset. Jeg ble beskyldt for å være for opptatt av fasade og å ville ha det som på Instagram. 

Det med at jeg "aldri ble fornøyd" kunne han si når han en sjelden gang hadde ryddet ut av oppvaskmaskinen den dagen, uten at jeg kommenterte det, selv om jeg hadde stått opp med ungene, tatt dem med ut, ordnet alle måltider og stell, gjort annet husarbeid osv som vanlig. 

Det var forøvrig jeg som gikk til slutt, men han fremstiller det nok som om det var han som ikke orket mer.

Anonymkode: 54264...a29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det skjer tidlig, så er det et rødt flagg. Hvis man deler ting om livet når man blir bedre kjent, og det kommer frem at eksen har dårlige sider, så syns jeg ikke det er et rødt flagg. Men jeg ville alltid stilt oppfølgingsspørsmål jeg da. Jeg vet f.eks at min eks syns jeg maset og aldri var fornøyd med det han gjorde og at jeg ville ha det strøkent til enhver tid. Hvis han hadde sagt dette til en ny dame som hadde stilt kritiske spørsmål, så ville hun fort ha skjønt at "å ha det strøkent" betyr å vaske badet én gang i måneden, sette inn i oppvaskmaskinen etter seg, ikke spare på alt av gammelt skrot, så det ser nogenlunde ryddig ut osv. Vi hadde gjenstander og esker langs de fleste veggene i huset. Jeg ble beskyldt for å være for opptatt av fasade og å ville ha det som på Instagram. 

Det med at jeg "aldri ble fornøyd" kunne han si når han en sjelden gang hadde ryddet ut av oppvaskmaskinen den dagen, uten at jeg kommenterte det, selv om jeg hadde stått opp med ungene, tatt dem med ut, ordnet alle måltider og stell, gjort annet husarbeid osv som vanlig. 

Det var forøvrig jeg som gikk til slutt, men han fremstiller det nok som om det var han som ikke orket mer.

Anonymkode: 54264...a29

Veldig enig med deg!

AnonymBruker
Skrevet

Dater ingen som prater stygt eller nedlatende om eksen. Selv har jeg som mange andre opplevd litt vonde ting med min eks men omtaler han bare med respekt. 

Anonymkode: b3efe...c12

Skrevet

Alltid spennende å lese om de som forteller at sin ex som snakket stygt om sine tidligere partnere, sier at han var psyko/jævel/gal/... Et lite snev av ironi der? 

At man etter noe tid snakker om hva som skar seg i tidligere forhold er en sak, men man bør jo ikke ta med seg for mye av følelsene inn i neste forhold. Det bør ikke være noe man snakker mye om.

Men personlig ville jeg vært forsiktig om jeg traff en sjarmerende dame som hadde flere gale exer å snakke om, ville tenkt litt på hva grunnen var. Høna og egget, og slikt. 

Skrevet

Reagerer selv alltid negativt på folk som prater stygt om eksen. For det første, så er det informasjon jeg ikke trenger når jeg sitter på date 1, 2 eller 3. For det andre, så forventer jeg at de som snakker skit om eksen vil prate skit om mange andre også. Og jeg orker ikke leve med ei som sitter og klager på kollegaer som er dumme, venninner som skuffer dem eller familiemedlemmer som har gjort noe dumt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...