AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #1 Del Skrevet 13. juni 2023 Fordeler og ulemper? Anonymkode: 22962...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #2 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg jobbet turnus før, og før jeg fikk meg dagjobb selv klarte jeg ikke å ta inn over meg hvor mye fri man faktisk har med dagjobb. Og hvor fleksibel man er(vel, kommer an på jobben antar jeg) Det eneste positive med turnus er at du kan ha fri på dagtid for f.eks legebesøk, som gjerne er stengt etter normal arbeidstid. For å dra til legen i arbeidstiden i turnus kan du bare glemme, det er ikke mulig i praksis selv om man har rett på det i teorien. Jeg har utsatt nødvendig behandling av meg selv mange ganger fordi å flytte min pasients time ikke er mulig. Problemet er at denne tiden på dagen ofte må bli brukt til å ta igjen søvn, så å gjøre ting på dagtid var det sjelden jeg gjorde. Du jobber alle røddager, helger, blir kalt hjem fra ferie og beordret på jobb(skjedde tre av fire år), blir ringt på fritid og ferie av ferievikarer, turnus er ofte fysisk krevende(jeg har krøpet på alle fire fra bilen til badegulvet i utmattelse), du bruker mye av din fritid på å sove så balansen mellom jobb, søvn og fritid er dårlig, økt risiko for overvekt og diabetes når man jobber turnus... Spingskift er det verste. Du opererer på max 5t søvn. Kaffe er din beste venn:p Nå kan man vel lese av det jeg beskriver at jeg ikke har hatt den beste arbeidsplassen, men selv i den perioden den var god, så var jo bla. Ubalansen mellom jobb, fritid og søvn likevel tilstede. Anonymkode: 264a9...1d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 13. juni 2023 #3 Del Skrevet 13. juni 2023 Fordeler og ulemper vil jo avhenge av hva man jobber med. Men hovedforskjellen er lønn. I alle yrker som jeg kjenner til hvor man har et reelt valg mellom turnus og dagtid er det så stor forskjell i lønn mellom de to at å velge turnus er en no-brainer. Likevel er det så mange som har små barn at de kjemper med nebb og klør om de få, rævva betalte, dagtidsstillingene som finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 13. juni 2023 #4 Del Skrevet 13. juni 2023 Fordeler: Litt ekstra penger 60-70k i året for meg. Fri på dagtid og alenetid. Tid til å gjøre noen ærend. Deilig i sommermånedene å jobbe kveld. Litt forskjell i arbeidsoppgaver på dag/kveld/natt. Ulemper: Dårlig søvn, jobbe sent og så dagen etterpå gir lite søvn. Mindre tid med familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå