Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har søkt meg inn på et årsstudium i trondheim nå til høst og har allerede leig hybel og alt. 

Er det vanlig at alle kommer inn på disse studiene i og med at det ikke er noe snittkrav utenom generell studiekompetanse? Jeg har 4.4 elller noe i snitt. Tror dere jeg får plass?

Anonymkode: cd330...f0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig stor sannsynlighet ja. Men dumt om du har leid en hybel som ikke er mulig å si opp om du får avslag

Anonymkode: 7343b...5a7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Veldig stor sannsynlighet ja. Men dumt om du har leid en hybel som ikke er mulig å si opp om du får avslag

Anonymkode: 7343b...5a7

Snakket med de og i værste fall om de ikke hadde kø som gjorde at de bare delegerte leiligheten videre så må jeg bare betale for 1 måned også brytes kontrakten siden hyblene kun er for studenter. Men hva mente du med høy sannsynlighet? At alle kommer inn eller ikke?

Endret av Studentkar
Skrevet

Forsøk på et grundig svar om søkertall og inntak:
Hvis det ikke står noe om krav til karaktersnitt på Samordna opptak er det fordi alle kvalifiserte søkere kom inn i fjor. Det skjer når  det er  færre søkere enn antall studieplasser, eller akkurat like mange som de velger å sende ut tilbud til. 

Søkertallene kan svinge fra år til år, men for de fleste studier er forskjellene små, og utgjør kanskje noen få tideler på inntakskravet. Hvis det har vært få søkere før, er det sjelden at antall søkere eksploderer fra ett år til det neste.

Før opptaket er gjort kan ingen her si med 100% sikkerhet at du kommer inn, men sannsynligheten er selvsagt veldig stor på et studium der alle søkere har kommet inn tidligere. Du kan finne ut enda mer ved å undersøke søkertallene til studiet. Det gjør du her: Søkertall alle studier, universiteter og høyskoler. På denne siden kan du også ta ut rapporter fra tidligere år for å sammenlikne.

Hvis det er færre søkere enn antall studieplasser er du i alle fall sikker på å komme inn. Hvis det er færre søkere enn i fjor er sannsynligheten for å komme inn også veldig høy. Er det fryktelig mange flere søkere enn tidligere blir det mer spennende. Da kommer det helt an på karakterene til de som har søkt. 

• Liker 1
Skrevet
Ullvott skrev (8 timer siden):

Forsøk på et grundig svar om søkertall og inntak:
Hvis det ikke står noe om krav til karaktersnitt på Samordna opptak er det fordi alle kvalifiserte søkere kom inn i fjor. Det skjer når  det er  færre søkere enn antall studieplasser, eller akkurat like mange som de velger å sende ut tilbud til. 

Søkertallene kan svinge fra år til år, men for de fleste studier er forskjellene små, og utgjør kanskje noen få tideler på inntakskravet. Hvis det har vært få søkere før, er det sjelden at antall søkere eksploderer fra ett år til det neste.

Før opptaket er gjort kan ingen her si med 100% sikkerhet at du kommer inn, men sannsynligheten er selvsagt veldig stor på et studium der alle søkere har kommet inn tidligere. Du kan finne ut enda mer ved å undersøke søkertallene til studiet. Det gjør du her: Søkertall alle studier, universiteter og høyskoler. På denne siden kan du også ta ut rapporter fra tidligere år for å sammenlikne.

Hvis det er færre søkere enn antall studieplasser er du i alle fall sikker på å komme inn. Hvis det er færre søkere enn i fjor er sannsynligheten for å komme inn også veldig høy. Er det fryktelig mange flere søkere enn tidligere blir det mer spennende. Da kommer det helt an på karakterene til de som har søkt. 

Studie hadde 643 søkere i år og ifjor var det 799, så regner med at alle kommer inn? Ser også at det er veldig få av de som søker som har satt det som første valg

AnonymBruker
Skrevet
Studentkar skrev (2 timer siden):

Studie hadde 643 søkere i år og ifjor var det 799, så regner med at alle kommer inn? Ser også at det er veldig få av de som søker som har satt det som første valg

Nei, det er ingen studier som har så mange studieplasser...

Så vidt jeg ser fra tallene i 2022 var årsstudium i psykologi det årsstudiumet med flest studieplasser, 145 stk, og da 2,3 førstevalg-søkere pr studieplass.

Anonymkode: 680e6...682

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ingen studier som har så mange studieplasser...

Så vidt jeg ser fra tallene i 2022 var årsstudium i psykologi det årsstudiumet med flest studieplasser, 145 stk, og da 2,3 førstevalg-søkere pr studieplass.

Da har det kanskje noe å gjøre med antallet som prioriterer det som første valg? Det er forresten historie på NTNU jeg ser på. Og skjønner jo at det ikke er 600+ plasser, men antallet som gjør det til første valget er betydlig langt mindre enn antall søkere og siden alle kom inn ifjor så burde det være det samme i år siden antallet som vil ha det som første valg ligger under antall plasser det er på studiet

Endret av Studentkar
AnonymBruker
Skrevet

Tror du kommer inn.

Hybel er ikke noe problem, alltid lange køer uansett. Folk sover i skogen, på hotell, båt, i bilen... 

Anonymkode: 989fa...a89

AnonymBruker
Skrevet
Studentkar skrev (15 timer siden):

Da har det kanskje noe å gjøre med antallet som prioriterer det som første valg? Det er forresten historie på NTNU jeg ser på. Og skjønner jo at det ikke er 600+ plasser, men antallet som gjør det til første valget er betydlig langt mindre enn antall søkere og siden alle kom inn ifjor så burde det være det samme i år siden antallet som vil ha det som første valg ligger under antall plasser det er på studiet

Det er ikke antall som har det på førsteplass som har noe å si, men hvor godt snitt de har. Om du ser på tidligere år så har det vært veldig svingende på det studiet, med litt høyt snitt i 18 og 20, mens lavere i 19, og alle inn i 21...

Men en som har det på andrevalg, og har bedre snitt enn deg, vil da få tilbud om plass før deg om den personen ikke kommer inn på sitt førstevalg.

Jeg kom inn på mitt andrevalg, og jeg vet jeg utkonkurrert flere som hadde det studiet på førstevalg, fordi jeg hadde bedre snitt. Og jeg ikke var kvalifisert for mitt førstevalg.

Men samtidig, du har ett greit snitt, så jeg ville ikke vært veldig bekymret uansett!

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...