Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor starter man når man vil introdusere fast føde til baby? Kan vi bare koke og mose grønnsaker selv, og gi henne det? Ser noen skriver at de blander det ut med morsmelk for å få det mer flytende, kan jeg da blande det ut med mme? Burde jeg starte med grøt eller frukt/grønnsaker? Hvor mye skal babyen få og hvor ofte? Ser også noen skriver at de har begynt å gi babyen vann. Hvor mye og hvor ofte kan de få det? Skal vi gi mat før eller etter flaske, eller som mellommåltid? Hvordan vet vi når vi kan gi større porsjoner med mat? Herregud, mange spørsmål, men jeg skjønner ikke hvordan andre finner ut av alt dette!

Også lurer jeg på om jeg må fortsette å sterilisere flasker, eller om det holder å rengjøre dem? Hun er nå 4,5 måneder og får kun mme. 

Anonymkode: 8d1e4...f9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere gjør egentlig som dere vil. Vi startet med kokt blomkål og gulrøtter, mos av avokado med ulike nøtter, fisk, most kjøtt, egg og ulike typer grøt. Du kan godt ha MME i, men du trenger ikke. Mengden tar du etter interessen på baby og ser hvordan det går.

På en så liten baby er det jo mest smaksprøver og ikke måltid, så ville begynt helt lavterskel med å mose samme type mat som du/dere spiser selv og gi litt på en skje, og gi barnet noe i hånden som den kan veive med og "spise" på. Min likte godt å få litt på en butt smørekniv i tre og spise selv av den.

Så kan du velge om du vil kjøre en miks av spise selv og mating, og se på baby hvor fort det går fremover. 

Anonymkode: e66ca...dae

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ingen fasit 😛 jeg liker appen solid starts, der praktiseres blw som vår setter pris på (at de får biter tilpasset alder og kan utforske maten) å så gir vi mos i tillegg. 
Vi startet med grønnsaker og grøt, frukt ventet vi litt med siden noen kan bli så glad i det søte at de ikke vil prøve «kjedelig» mat som blomkål osv siden det ikke er søtt. I starten er ofte en te skje nok. 

Anonymkode: 25af8...87a

Skrevet

Jeg begynte i går, da fikk han most avokado tidlig på dagen og peanøttsmør på kvelden. Liten smakebit bare, for han er 4 måneder.

Les dette: https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/tidlig-introduksjon-av-mat-kan-forebygge-matallergi-hos-barn.html

Jeg skal gi han litt eggerøre i dag. Og kanskje litt kokt og stavmikset økologisk eple (må skrelles først).

Videre blir det nok mos av moden banan, svisker, dadler, kokt blomkål/brokkoli/gulrot/kålrot.

AnonymBruker
Skrevet

Flasker brukt til MME skal alltid steriliseres etter hver gang uansett hvor gammel baby er :) Råd du evnt leser om at det holder å vaske etter en viss alder gjelder flasker brukt til å gi vann eller pumpet morsmelk.

Anonymkode: f993d...841

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra 4 mnd stakk vi fingeren ned i alt vi spiste og lot henne smake. Begynte å gi små måltider med mat uten salt - mos av avokado, gulrot, potet, banan, søtpotet, brokkoli, blomkål fx - og grøt. Fra 6 mnd gav vi staver så hun kunne prøve seg selv. Nå 9 mnd spiser hun stort sett alt hun blir tilbudt og strekker seg for å smake også :) Fisk og mango er favoritten. 

Anonymkode: e4e6e...a97

• Liker 2
Skrevet

Vi begynte med å gi fast føde ved 4 mnd og gjorde det først én gang om dagen. Det gikk mest i grøt eller hjemmelagede grønnsaks- eller fruktmoser. Begynn med veldig lite og øk etter hvert som barnet spiser opp til du har nådd en full porsjon. I starten når de bare fikk smaksprøver eller helt små porsjoner fikk de melk etterpå (gav ikke melk først for da ville jo barnet være for mett på melk til å være interessert i mat). 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har allergi i familien, så for å være trygge ga vi smakebiter av en og en ting, i tre dager, før vi introduserte noe nytt. Bare en skje til å begynne med. Vi startet med potet, så søtpotet, gulrot, avocado, etc. Begynte da hun var fem måneder. Nå er hun syv måneder og vi gir havregrøt med sviske og banan hver dag, samt biter av vår middag, men da usaltet. Vi bytter på å gi mos i bolle, eller et slikt matnett for matvarer som ikke er så våte, f.eks leverpostei og potet.

Vi blander alltid i pumpet morsmelk, siden smaken da er kjent, og morsmelk beskytter mot allergi. 

I går hadde vi Bacalao, noe som ikke er barnevennlig, så da fikk hun mos av avocado, makrell i tomat og morsmelk 😊 

Anonymkode: 496ff...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...