Gå til innhold

Hvordan i huleste flørter man?

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto
Skrevet (endret)

De siste ukene har jeg laget forskjellige tråder. Fordi jeg er nervøs for å begynne med dating for første gang i livet.
Så jeg har spurt mange spørsmål for å liksom "lære" hvordan ting fungerer og hva andre kvinner tenker.
Sakte men sikkert begynner denne angsten å forsvinne, men jeg har ironisk nokk 2 nye spørsmål

1: Hvordan skal man flørte når man aldri har lært hvordan en skal gjøre det?
Du vil sikkert foreslå at jeg begir meg på en form for trening. Men jeg er virkelig nølende om det.
Jeg har satt livet mitt på vent i flere år (sykdom) og er endelig tilbake i verdenen.
Orker ikke mer venting. Jeg vil ta handling nå

2: Kan du som kvinne, gi meg et eksempel på hva som er flørtereplikker/kommentarer fra en mann?
Ordrett og spesifikt. Foretrekker om du bruker de fra egen erfaring.
Jeg er veldig flink med ord og å holde interessante, flytende samtaler når jeg først er i viben (ikke representert i skriftlig form her)
Men flørting er helt Gresk for meg. Det eneste jeg kan gjøre er å pakke flørtefulle kommentarer inn i form av lekne "dad jokes".
Et eksempel "øynene dine er like vakre og brune som den trestammen der borte",
Tror virkelig ikke majoriteten setter pris på den type humor i dating, selv om det er intensjonelt dårlig.
Det er mye enklere for meg å komplimentere hennes personlighetstrekk og utseendet på en
(respektabel) måte som kan beskrives som 50% spøkefull og 50% sensuell.
Og det kan jeg si av egen erfaring, da jeg hadde kjæreste i 2010 og brukte samme metoder.
Men det er urgammelt og irrelevant nå, og jeg har forstått det slik at den type flørting som kommenterer persona/utseendet
er klisje og dårlig i dag. Ingen vil ha det

Fortell meg hva dere tenker

Endret av Inverto
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å være ærlig? Du var så nydelig at jeg måtte komme bort og prate med deg. Vil du ta en drink med meg? Danse med meg? Etc. 

Anonymkode: a8f21...70d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest på nett at "ingen vil ha det"?

Akkurat det eksemplet med hvordan kommentere øynene (som trestammen), den hadde nok ikke fungert på meg. Men samtidig, om det ble sagt av en som jeg allerede var godt i gang med å date, hvor vi hadde en leken samtale og samme humor og det passet i situasjonen, så kunne det sikkert fungert på den måten at vi hadde ledd av det sammen.

Som så ofte med mange av spørsmålene du stiller, så er svaret at det er individuelt hva noen liker. Du må egentlig bare tørre være deg selv, være positiv, forsøke å lese den andres humor og stemning. Om du er oppmerksom og observant, og kjemien er på plass, så kommer det mer av seg selv.

Om man sier noe "feil", som man selv mener oppriktig, og det ikke blir tatt godt imot, da er man mest trolig uansett ikke kompatibel.

Flørt for meg er ikke så konkret som jeg forstår at du gjerne ønsker en oppskrift på. Flørt for meg er en pakke, hvor det er blikkontakt som viser både anerkjennelse, glede, humor og alvor (hvordan gjør man det - føler det, og er oppriktig interessert i den andre og i å kommunisere med den, tror jeg). Det er kroppsspråk. Det er hvordan samtalen flyter mellom oss. Om vi kan noenlunde slappe av i hverandres selskap (selv om begge ev. er spente om det er gjensidig tiltrekning og man blir valgt inn eller avvist). Om man greier å holde en samtale flytende sammen, så kommer ofte humoren og flørten mer automatisk.

Direkte kompliment er gode så lenge den som sier det virkelig mener det, ikke bare sier noe fordi han tror det er det man skal si. Om en date sier til meg at jeg er sexy, før vi en gang vet om vi vil gå videre, så er det ikke et kompliment for meg. Andre kan mene at det er et godt kompliment.

Jeg liker heller komplimenter som går på ting jeg gjør/kan, hvem jeg er, og ev. oppriktige og troverdige kompliment på væremåte, humor og utseende.

Nei... det er vanskelig å forklare, for om jeg tenker gjennom de jeg har flørtet med, datet og hatt forhold til, så har flørten og komplimentene vært så forskjellige. Og det tror jeg er fordi kjemien mellom meg og de ulike mennene også har vært ganske forskjellige.

Det bringer meg tilbake ca der jeg startet - vær deg selv, se den andre, lytt, vær oppmerksom, og se an hver situasjon og hver dame du møter.

Flørting er ikke vitenskap, det er å være i øyeblikket, være seg selv, se den andre og gjensidig anerkjenne at man setter pris på det man ser, hører, den den andre er osv.

Og som alltid - slutt å lese så mye om det på nett, gå heller ut og møt folk, øv deg på å kommunisere med kvinner. Når du blir avslappet og tryggere på deg selv når du kommuniserer med kvinner, så tror jeg det vil komme litt av seg selv å flørte.

Lykke til :)

Anonymkode: 6731c...64b

• Liker 2
Gjest Inverto
Skrevet

Bare føyer til her for de som er ny med meg: jeg har autisme (høytfungerende).
Det kan forklare hvorfor jeg ser på flørting/dating på en veldig strukturert og empirisk måte.
"Dette sier folk de ikke vil ha og dette vil de ha" osv. Jeg overanalyserer det

Jeg har klart å kvitte meg med denne feilen på flere deler av livet, men den kommer tilbake når jeg står ovenfor noe nytt
som for eksempel dating og romanse

AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (31 minutter siden):

Bare føyer til her for de som er ny med meg: jeg har autisme (høytfungerende).
Det kan forklare hvorfor jeg ser på flørting/dating på en veldig strukturert og empirisk måte.
"Dette sier folk de ikke vil ha og dette vil de ha" osv. Jeg overanalyserer det

Jeg har klart å kvitte meg med denne feilen på flere deler av livet, men den kommer tilbake når jeg står ovenfor noe nytt
som for eksempel dating og romanse

Jeg tror hver enkelt etterhvert kan utvikle sin måte å flørte på, eller vise hvem man er, men selv da vil hvordan man flørter variere alt etter hvem man møter og hvordan den personen er.

Tenk at en livspartner også bør være din beste venn/nærmeste. Så kanskje det kan virke litt mindre fremmed om du tenker at du skal bli god venn med en kvinne du liker, og så kan du se hvordan samtaler utvikler seg, gi forsiktige kompliment, se hvilke signal hun sender deg - og så bare gjøre det som føles rett for deg der og da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (1 time siden):

De siste ukene har jeg laget forskjellige tråder. Fordi jeg er nervøs for å begynne med dating for første gang i livet.
Så jeg har spurt mange spørsmål for å liksom "lære" hvordan ting fungerer og hva andre kvinner tenker.
Sakte men sikkert begynner denne angsten å forsvinne, men jeg har ironisk nokk 2 nye spørsmål

Du vil sikkert foreslå at jeg begir meg på en form for trening. Men jeg er virkelig nølende om det.
Jeg har satt livet mitt på vent i flere år (sykdom) og er endelig tilbake i verdenen.

2: Kan du som kvinne, gi meg et eksempel på hva som er flørtereplikker/kommentarer fra en mann?
Jeg er veldig flink med ord og å holde interessante, flytende samtaler når jeg først er i viben (ikke representert i skriftlig form her)
Men flørting er helt Gresk for meg. Det eneste jeg kan gjøre er å pakke flørtefulle kommentarer inn i form av lekne "dad jokes".
Tror virkelig ikke majoriteten setter pris på den type humor i dating, selv om det er intensjonelt dårlig.
Det er mye enklere for meg å komplimentere hennes personlighetstrekk og utseendet på en
Og det kan jeg si av egen erfaring, da jeg hadde kjæreste i 2010 og brukte samme metoder.
Men det er urgammelt og irrelevant nå, og jeg har forstått det slik at den type flørting som kommenterer persona/utseendet

1. Få av oss har lært eksplisitt å flørte. Det er rett og slett som regel impulser som kommer i puberteten som man prøver ut. 

2. Skjønner ikke hva du mener med at å kommentere utseende og personlighet er ting ingen vil høre. Det er jo en klassiker. Det finnes dog en tredje vei som går litt mer på å understreke likhetstrekk og felles hobby etc. Og en fjerde vei som går mest på humor. Det er litt individuelt hva folk foretrekker. 

Anonymkode: 60987...46f

• Liker 1
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

gi forsiktige kompliment, se hvilke signal hun sender deg - og så bare gjøre det som føles rett for deg der og da.

Den sier jeg meg enig i. Men tror du ærlig det er godt nokk? Er ikke det slik at man må flørte så raskt som mulig for å få dama til å skjønne at du vil ha noe romantisk med henne, og ikke platonisk?

Uansett, takker jeg deg og dere for svar. Keep'em coming

AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (8 minutter siden):

Den sier jeg meg enig i. Men tror du ærlig det er godt nokk? Er ikke det slik at man må flørte så raskt som mulig for å få dama til å skjønne at du vil ha noe romantisk med henne, og ikke platonisk?

Uansett, takker jeg deg og dere for svar. Keep'em coming

Igjen vil det variere fra person til person. Jeg har blitt kjent med menn som venner og så plutselig en dag har kjemien mellom oss endret seg og vi har flørtet/datet. Men har også møtt menn som det har vært flørt med fra første sekund, og som så har enten ikke blitt mer, vi har blitt venner, eller vi har blitt sammen.

Noen foretrekker å bruke tid på å bli kjent, at det ikke gås for raskt frem. Andre føler de "kaster bort tiden" sin om en potensiell partner ikke gir signaler med det samme. De fleste finnes kanskje et sted mellom der, men kan ha svingninger mot begge ytterpunktene, avhengig av hvor de selv er i livet, kjemien mellom de to som møtes m.m.

Den dagen du møter ei hvor kjemien er riktig, så tror jeg ting går seg litt til av seg selv, så lenge du tør å vise litt av følelsene dine, tør være deg selv, dere trives sammen, kan snakke godt sammen, kan le sammen.

Du kan sikkert alltid lese om generelle tegn på om den andre er interessert, men igjen - det vil være individuelt. Jeg har lest noen slike artikler hvor kanskje noen punkt stemmer på hva jeg gjør i en slik situasjon, mens mange andre ting som sies å være helt sikkert, stemmer overhodet ikke på meg. Så vær oppmerksom på akkurat den dama du har foran deg, vær interessert, lytt, del litt om deg selv.

Ikke tenk så alvorlig på det, om en du møter ikke er interessert - da har du ikke tapt noe, du er der du var før møtet/daten. Kanskje er du faktisk litt rikere enn du var før, fordi du har fått litt erfaring du kanskje kan bruke i møte med en annen dame som passer deg bedre. Ikke ta det så alvorlig og ikke stress for mye med det. Bare nyt tiden :)

Skrevet

Flørtingen er som en snikende romantisk værktøy.. for å komme innpå noen med, med erotiske hensikter🥰

Jo bedre flørting blir, jo lettere blir vi sjarmert. Og når vi blir sjarmert våkner sommerfuglene i magen. Og når sommerfuglene våkner, er det kort vei ned som romsterer i underlivet. Når underlivet blir romstert, er det lett å bli opphisset. Og når man blir opphisset, forsvinner en del av fornuften. Og når fornuften forsvinner kan alt skje.. Vi ligger mest sannsynlig å elsker med hverandre, og higer etter pusten i hærlige orgasmer.

Det blir ingen sex før flørting, så flørting er viktig for å komme innpå noen. Noen biter på, mens andre ikke forstår helt hva du prøver på. Det er den store forskjellen mellom sex, og være konstant singel.

I dyreverden kaller vi det for kurtisering.. da gjør de seg flott i pelsen, stiller seg opp i positur og beviser manndommen.. Og enkelte dyr sloss, for å vinne hokjønnets gunst. Det er fordi hun vil ha friske sterke gener.. Så sånn sett er hankjønnet bare til avl, men vi må flørte.. ellers dør livslinjen vår ut..

Bare hør på "Lifelines" med A-HA, så skjønner alle hva jeg mener🤭

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva med å være ærlig? Du var så nydelig at jeg måtte komme bort og prate med deg. Vil du ta en drink med meg? Danse med meg? Etc. 

Anonymkode: a8f21...70d

Rema1000 reklamen passer alltid.. "Det enkle er oftes det beste"😇

Ærlighet er også en del av flørtingen, for er man uærlig er man også en player til den man flørter med. Hvis vi tenker oss litt om, så er det ingen som vil ha en uærlig partner? Du kan si nesten hva som helst, så lenge du er ærlig. Det vil bestandig gi det beste resultatet, for da slipper man selv å bli lurt av uekte kjærlighet💔

Er man redd for å si ærligheten, er man uansett ikke klar for flørting og romanse. Det kan virke som å komme utenfor  comfortsonen, er vanskeligere enn å si sannhet av ting enkelte liker. Jeg synes det er godt å kjenne på den spenningen i et nytt forhold.. liker hun meg fordi jeg er den jeg er, og er dønn ærlig? Da kan jeg puste lettet ut, da slipper jeg kopiere noen jeg ikke er😉

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å tenk at damer er like. 
Flørtingen som venninnen min faller for, er flørting som jeg synes er superkleint, og ville ført til kjapp avvisning fra meg.  

Noen damer foretrekker en rolig tilnærmelse og forsiktige hint, andre vil ha veldig direkte flørting.
Noen synes dad jokes er det latterligste som finnes, andre elsker det. 

Jeg takler ikke påtatt flørting, jeg hater det. En kommentar som "du var så fin at jeg måtte komme å si hei" ville jeg absolutt ikke blitt sjarmert av. 
Noen som starter med å flørte og gi masse komplimenter uten å ha peiling på hvem jeg er eller hvilken personlighet jeg har, det er så påtatt og så overfladisk at jeg snur meg å går. 

Anonymkode: a9041...7ac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Inverto
Skrevet
Bamseklemmer skrev (1 time siden):

Flørtingen er som en snikende romantisk værktøy.. for å komme innpå noen med, med erotiske hensikter🥰

Jo bedre flørting blir, jo lettere blir vi sjarmert. Og når vi blir sjarmert våkner sommerfuglene i magen. Og når sommerfuglene våkner, er det kort vei ned som romsterer i underlivet. Når underlivet blir romstert, er det lett å bli opphisset. Og når man blir opphisset, forsvinner en del av fornuften. Og når fornuften forsvinner kan alt skje.. Vi ligger mest sannsynlig å elsker med hverandre, og higer etter pusten i hærlige orgasmer.

Det blir ingen sex før flørting, så flørting er viktig for å komme innpå noen. Noen biter på, mens andre ikke forstår helt hva du prøver på. Det er den store forskjellen mellom sex, og være konstant singel.

I dyreverden kaller vi det for kurtisering.. da gjør de seg flott i pelsen, stiller seg opp i positur og beviser manndommen.. Og enkelte dyr sloss, for å vinne hokjønnets gunst. Det er fordi hun vil ha friske sterke gener.. Så sånn sett er hankjønnet bare til avl, men vi må flørte.. ellers dør livslinjen vår ut..

Bare hør på "Lifelines" med A-HA, så skjønner alle hva jeg mener🤭

Du er foreløbig den første og eneste mannen her som ikke har skrevet til meg på en sarkastisk og ond måte xD du er like beroligende og hyggelig som en 60 år gammel respektabel bestemor :D forfriskende. Hva er haken? XD

Skrevet

Ikke flørt. 

Gjest Inverto
Skrevet
svartkatt skrev (21 minutter siden):

Ikke flørt. 

Flørtepoteter

AnonymBruker
Skrevet

Flørting kan ikke beskrives for det er ikke en oppskrift. Det er noe som må falle seg naturlig, og for noen sitter det bare ikke. Før man tenker på flørting må man også ha holdningene sine til kvinner og dating i orden. 

Anonymkode: 985a1...162

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (8 timer siden):

Enkelt. Vis interesse for henne. Kleine replikker fungerer svært skjeldent.  Blir litt påtatt og ikke eksklusivt. Hva tenker du selv er det som gir deg interesse for en dame? 

Anonymkode: 29f01...8a1

Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva tenker du selv er det som gir deg interesse for en dame? 

Anonymkode: 29f01...8a1

Å finne en å dele livet med. En bestevenn jeg kan også være romantisk med og både gi og motta kjærlighet fra. Å dele nedturer og oppturer sammen, å være vitne til hverandres utvikling og seiere. Hun gjør meg til en bedre person

Med andre ord: de logiske grunnene

Skrevet
Inverto skrev (3 timer siden):

Du er foreløbig den første og eneste mannen her som ikke har skrevet til meg på en sarkastisk og ond måte xD du er like beroligende og hyggelig som en 60 år gammel respektabel bestemor :D forfriskende. Hva er haken? XD

Jeg er like omsorgsfull, god og snill som ei gammel bestemor, det er bare det at jeg har litt mindre pupper😅

Haken? Min livskvalitet har økt, etter at jeg ble en positiv person for mange år siden. Jeg er brutal ærlig, når jeg skriver om ting jeg føler meg trygg på. Og jeg blir rørt av takknemlighet, og se på andres glede i øynene. Jeg er blitt en hjelper, så andre kan dra nytte av min gode erfaring.. Enkelt forklart: jeg er mannen svar på "Mor Theresa"😅 Og nå kom gliset frem for jeg er jo også en tullball🙈

Jeg ser du vil lære å flørte.. jeg synes du kan lese litt hva andre skriver. Men det er en ting jeg fraråder deg å gjøre, det er å tro at du gjør feil pga av at kvinner er så forskjellige.. bare glem det.. Den beste erfaringen du kan få er å feile litt, du gjør ingen stor skade av det. De fleste kvinner kan å fnise, hvis ikke alt går etter boka.. Forresten tror jeg flertallet faller for sjarmen, at du prøver så godt du kan. Møter du på ei som blir pottsur, fordi du gjør en liten feil.. ja.. hva skal du med henne? Humor er en fin greie for å lette litt på den stive seriøsiteten, og liker hun ikke humor.. ja.. hva skal du med henne?

Jeg leser jo hva du skriver, og du virker som en romantisk mann.. Jeg har ingen bekymringer for at du skal lykkes i flørtingen.. Kvinner elsker romantiske menn, for det er en mangelvare i norge😅✔️👍

Skrevet

Være hyggelig, smile, blikk kontakt, ærlige fine komplimenter. 

Skrevet

Litt usikker på om flørt kan "læres" eller om det bare sitter i ryggmargen - eller ikke.

Som en person med autisme tipper jeg at du også har tyngre for å oppfatte andres flørt med deg. Du må øve på å legge merke til hvem som bevisst oppfører seg på en måte som har til hensikt å få deg til å føle deg bra, som vil at du skal kjenne deg velkommen, inkludert og som blir positivt berørt av at du er i nærheten. Som vil ha deg der.

Å flørte dreier seg i stor grad om å dryppe velvilje og positiv interesse. Du speiler den andre, og gir positiv oppmerksomhet på det den andre trenger å høre. "Så godt å se deg her, jeg liker å snakke med deg. Skal jeg ta med et glass vin til deg?"
Flørt skjer på overflaten av en relasjon eller måte å skape kontakt på, og må ikke forveksles med sjekking.
Flørt er en positiv måte å samhandle på, der hensikten er å få andre til å føle seg vel i din nærhet, enten det er i forbifarten, eller det er i en etablert relasjon. Man kan ha en flørtende tone i en kø f.eks. "Jeg velger å la dama med de vakre øynene gå før meg!" Si det med et smil, og gestikuler at hun skal gå før deg. Neste gang dere møtes har dere allerede noe positivt å huske hverandre for.

Jeg tenker at du bør lære deg å skille mellom vennskap, flørt og sjekking.
Vennskap er tillitsrelasjoner basert på interesse av å holde kontakt, men oftest aromantiske og uerotiske.
Forsøk på flørt med en venn kan lett føre til at du har en venn mindre... fordi forutsetningene for kontakten endres.
En flørt er en måte å gi et positivt inntrykk på andre, ved å oppføre seg fint, gi positiv respons til andre - uten å være hverken anonym eller påtrengende.
Å sjekke opp noen er noe mer konkret, et målretta forsøk på å bli mer kjent med noen, forføre dem eller gjøre sine intensjoner klare. Kan være trinn to eller tre etter å ha blitt kjent med noen via flørt, eller det kan være trinn en etter f.eks. nettdating. - Der flørten kanskje har blitt tatt skriftlig, på kamera e.l. og man allerede er et steg nærere avklaring ved første møte.

Hvordan andre føler seg i din nærhet sier mye om deg som person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...