Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er ikke fra Norge opprinnelig og hvor jeg bodde før var det helt uanbefalt å spare i fond ved banken for de var vanligvis dårligere enn de andre private aktører.

Jeg har lest litt og det ser ut at i Norge er det safe å gjøre det.

Er nå kunde hos SpareBank, DnB og Danske Bank (inntil videre).

Er det en av disse bankene som anbefales mest ang. Sparing ? (Og mer presist i fond) 

Er det noe som er helt uanbefalt å kjøpe ? (Leste at fondene eid av bankene er soso mens DnB, KLP og Odin var kanskje litt bedre generelt ?) 

Hvordan er det med skatt og ASK/fond? Så lenge at jeg investere hovedsakelig i fond da er det 22 av inntekter mens hvis jeg starter og har mye aksjer da er det dyrere når jeg får inntekter sant?

Er veldig ny med dette 😬

Takk for gode råd !

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vist du har mye penger på konto ville jeg satt dei inn på høyrente konto nå når renten er så høy 😀

Anonymkode: 34d9c...339

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vist du har mye penger på konto ville jeg satt dei inn på høyrente konto nå når renten er så høy 😀

Renten på høytentekonto er jo ikke høy den er skikkelig lav

Anonymkode: 5d732...17f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, eventa said:

Hei

Er ikke fra Norge opprinnelig og hvor jeg bodde før var det helt uanbefalt å spare i fond ved banken for de var vanligvis dårligere enn de andre private aktører.

Er det en av disse bankene som anbefales mest ang. Sparing ? (Og mer presist i fond) 

Er det noe som er helt uanbefalt å kjøpe ? (Leste at fondene eid av bankene er soso mens DnB, KLP og Odin var kanskje litt bedre generelt ?) 

Hvordan er det med skatt og ASK/fond? Så lenge at jeg investere hovedsakelig i fond da er det 22 av inntekter mens hvis jeg starter og har mye aksjer da er det dyrere når jeg får inntekter sant?

Er veldig ny med dette 😬

Takk for gode råd !

Jeg ville ha kjøpt DNB Global indeks på en aksjesparekonto i DnB, eller åpnet en spareavtale hos Kron. Sett inn jevnlig, minst en gang i måneden. Ikke fall for fristelsen på å kjøpe enkeltaksjer, man kan ha flaks men man bør vite litt om når man bør kjøpe og selge.

Anonymkode: 25029...e7c

AnonymBruker
Skrevet
eventa skrev (6 timer siden):

Hei

Er veldig ny med dette 😬

Takk for gode råd !

Jeg har lite peiling, men har i flere år spart månedlig i DNB teknologi som har pr nå gitt rundt 100% i avkastning. Har et langtidsperspektiv og tenker dette er sparing til pensjon. Har også andre fond med mindre risiko, det har gitt mindre avkasting og ikke så «gøy» å følge. Du kan ta ut det du har satt inn uten å skatte av det, slik jeg skjønner det (men jeg er ingen ekspert!)

Anonymkode: 1e312...1fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du har….

Til TS: Ikke ta finansielle råd fra folk som ikke kan stave.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Snok1 said:

Hvis du har….

Til TS: Ikke ta finansielle råd fra folk som ikke kan stave.

Pff, dårlig hersketeknikk. Høyrentekonto trenger da ikke å være det dummeste. Handler om hvilken risiko man ønsker å ta. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pff, dårlig hersketeknikk. Høyrentekonto trenger da ikke å være det dummeste. Handler om hvilken risiko man ønsker å ta. 

Nei, om man synes det er greit at sparepengene blir mindre verdt hvert eneste år så er høyrentekonto helt ok det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke hersketeknikk, det er folkeopplysning. Jeg løfter bunnen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Renten på høytentekonto er jo ikke høy den er skikkelig lav

Anonymkode: 5d732...17f

Jeg tjener nå virkelig over 5000,- i mnd kun på renter 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Selv om du vil kjøpe f.eks DNB global indeks fond så trenger man ikke kjøpe fondet nødvendigvis via DNB. Se i nettbanken din og se liste over hvilke fond man kan kjøpe der.

anbefaler globale indeksfond.

Liker veldig godt Handelsbanken usa index og KLP aksjeverden index.

DNB teknologi fondet er ganske nytt men har hatt en heftig økning , så der sparer jeg også litt.

se på fondsveileder på nett, så kan du velge hvor stor risiko osv du ønsker og så får du opp forslag.

Anonymkode: ddb17...61a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tjener nå virkelig over 5000,- i mnd kun på renter 🙄

Det hjelper jo ikke så lenge inflasjonen er flere prosentpoeng høyere enn renten. I tillegg må du betale skatt på renteinntektene. I beste fall klarer du å kompensere for drøye halvparten av inflasjonen ved å ha pengene på høyrentekonto. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, -jk- said:

Det hjelper jo ikke så lenge inflasjonen er flere prosentpoeng høyere enn renten. I tillegg må du betale skatt på renteinntektene. I beste fall klarer du å kompensere for drøye halvparten av inflasjonen ved å ha pengene på høyrentekonto. 

Nei, men igjen er det jo risiko da. Finansmarkedene er ikke akkurat friskmeldt heller, og risikoen for stagflasjon er der. Plutselig får vi en dupp på 30 % på globale indeksfond og kanskje 40 % på teknologifond, den risikoen er det ikke alle som ønsker å ta. På lang sikt 5+ år kanskje er indeksfond nobrainer, ellers er det useriøst og si at det er den eneste løsningen.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Å kjøpe fond via bankene er i mange tilfeller dyrere, det har du rett i.

De billigste fondene får du via Kron, KLP og S-banken. Kjøp indeksfond derfra. Finansportalen har en oversikt. https://www.finansportalen.no/plassere-penger/indeksfond/

Anonymkode: 4d533...aa7

Sbanken er nå en del av DnB, så ville jeg ikke ha satsa mine kort der fremover hvis du vil ha lave gebyrer. Jeg har DnB fond hos DnB, bare antatt at de er rimeligst på egne fond :D Men det stemmer kanskje ikke ...

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 9.47):

Å kjøpe fond via bankene er i mange tilfeller dyrere, det har du rett i.

De billigste fondene får du via Kron, KLP og S-banken. Kjøp indeksfond derfra. Finansportalen har en oversikt. https://www.finansportalen.no/plassere-penger/indeksfond/

Anonymkode: 4d533...aa7

Dette. For enkelte fond kan også Nordnet vurderes. Se konkret på hvilke fond du ønsker å kjøpe - prisene varierer ganske mye. 
Jeg har fond i både Sbanken og Kron. Hvis du er akademikerne+ -kunde (noe du kanskje er siden du nevner Danske Bank?), har de avtale med Kron som gjør prisene enda bedre. Både Kron og Sbanken har fine apper. Kron rebalanserer automatisk, og det kan du ikke skru av. Så hvis du ikke ønsker det, må du enten velge en annen bank, eller ha én ASK per fond i Kron. 
Selv er jeg glad i Sbanken, men jeg er redd prisene snart vil endres pga oppkjøpet til DNB. Så jeg ville nok satset på Kron, kanskje med mindre jeg kun ønsket å kjøpe KLPs fond. 

Anonymkode: ab26f...d95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 1.19):

Dette er er veldig dårlig råd, med mindre det er snakk om kortsiktig sparing (mindre enn fem år), eller man er veldig risikoavers.

Å sette penger på høyrentekonto = garantert tap. Men det blir ikke et enormt stort tap, så det er forutsigbart sånn sett - det er forutsigbart at du taper penger.

Anonymkode: ab26f...d95

Skrevet

Tråden er ryddet for annonsering av tjenester.

Rhodiola, adm.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...