Gå til innhold

Jente (5) som ofte har tisseuhell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere ganger i uken er det tisseuhell der hun ikke klarer å nå frem til do før hun tisser seg ut. Noen ganger setter hun seg bare ned på gulvet og roper at tisset kommer for fort. Også selv om hun fint kunne hatt tid til å nå frem til do. Hun virker noen ganger som hun ikke klarer å kjenne etter om hun skal på do. F.eks.om hun er midt i en lek eller ser tv. Føler det er oftere uhell nå enn før. Det kan være både to og noen uker 3 dager med tissevåte klær som kommer hjem fra barnehagen, men de ansatte der har ikke tatt det opp med oss. Siden hun er skolestarter neste år tenker jeg imidlertid at vi må gjøre noe med dette om det fortsetter sånn ut året. 

Noen som har erfaringer med dette? Er det normalt? Har jeg grunn til å være bekymret her? 

Anonymkode: d9ab1...439

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er helt normalt. Det er jo veldig individuelt hvor raskt dette med tissingen setter seg. Det er senteret i hjernen /hormonet som styrer vannlatningstrangen og det å kunne holde urinen tilbake som ikke er ferdig utviklet. 

Vår på 4 har av samme grunn frem til nå nylig måttet bruke bleie om natten. Og fortsatt har hun uhell enkelte ganger. Vi må derfor følge henne på do en gang ekstra før vi legger oss i 23-24- tiden. Hender også fortsatt hun har et og annet uhell om dagen ved at hun ikke rekker fram til toalettet i tide. Slik du beskriver.

Dette er nok bare en litt langtrukken fase vil jeg tro.

Mitt beste råd er å kartlegge hennes inntak av væske og toalettvaner. Vet dere det har gått lang tid siden sist hun tisset, så minn henne på at hun kanskje burde gått på do. Heller mas en gang for mye enn lite nå en periode. Etterhvert går nok disse tingene seg til av seg selv. Mest sannsynlig innen skolestart:)

Anonymkode: 9e6c1...01d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minne henne på å gå på do/følge med på signaler samt be henne hjelpe med å tørke opp (ikke på en sint måte, men en hyggelig hjelpe forelder nå, måte), tror jeg hjelper. Vaske seg selv, Finne nye klær selv og kle på seg selv. Hun finner vel fort ut at det er mer effekt/går glipp av mindre lek ved å løpe på do i tide. 

Anonymkode: 9ce6b...77d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår hadde ofte tisseuhell, og vi tenkte det samme som deg at han var for oppslukt i leken han holdt på med. Men vi oppsøkte legen som mente at det var andre årsaker.

Det skilles mellom nattlig sengevæting og om det kun skjer på dagtid, eller begge deler. Jeg anbefaler og oppsøke legen så behandling kan bli satt i gang, for det blir et problem for barnet når det begynner på skolen og også i andre sosiale sammenhenger.

Vi prøvde alarm-truse på natten, uten at jeg vil si det var noen særlig suksess. Men Minirin tablettene som vi fikk utskrevet hadde god effekt på nattlig sengevæting. På dagtid så gjelder det å få barnet til å tisse / tømme blæren flere ganger for dag, selv om de ikke føler seg tissa-trengt. Dette hjelper barnet med å kjenne sin blærefunksjonen bedre.

Etter hvert så går det gradvis bedre, vår gutt hadde uhell frem til han var 11 år, men det ble sjeldnere.

Lykke til, og da mest for barnets skyld.

Anonymkode: e94bb...2f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Minne henne på å gå på do/følge med på signaler samt be henne hjelpe med å tørke opp (ikke på en sint måte, men en hyggelig hjelpe forelder nå, måte), tror jeg hjelper. Vaske seg selv, Finne nye klær selv og kle på seg selv. Hun finner vel fort ut at det er mer effekt/går glipp av mindre lek ved å løpe på do i tide. 

Anonymkode: 9ce6b...77d

Her tar du muligens veldig feil, barnet gjør ikke dette på trass, og da er det lite hensiktsmessig å "straffe" henne med å pålegge henne oppgaver som følge av uhell. Problemet er at de ikke kjenner signalene, for tro meg, barnet har ikke lyst til å tisse på seg. Men barnet kan ofte utvikle en nonchalant holdning til det å tisse på seg, mest for å beskytte seg selv, og ikke av trass.

Det er unødvendig at foreldrene skal skam belegge problemet, for det klarer medelever veldig fint når hun begynner på skolen, og da må noen være der og støtte barnet. Forklare at det er et medisinsk problem og at det blir snart bedre med behandlingen og treningen som blir gjort.  

Det som først og fremst hjelper er å oppsøke en lege for å avdekke om det foreligger en diagnose, deretter samarbeide med barnet for å få det til å kunne utvikle evner til å kjenne når man er tissetrengt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her tar du muligens veldig feil, barnet gjør ikke dette på trass, og da er det lite hensiktsmessig å "straffe" henne med å pålegge henne oppgaver som følge av uhell. Problemet er at de ikke kjenner signalene, for tro meg, barnet har ikke lyst til å tisse på seg. Men barnet kan ofte utvikle en nonchalant holdning til det å tisse på seg, mest for å beskytte seg selv, og ikke av trass.

Det er unødvendig at foreldrene skal skam belegge problemet, for det klarer medelever veldig fint når hun begynner på skolen, og da må noen være der og støtte barnet. Forklare at det er et medisinsk problem og at det blir snart bedre med behandlingen og treningen som blir gjort.  

Det som først og fremst hjelper er å oppsøke en lege for å avdekke om det foreligger en diagnose, deretter samarbeide med barnet for å få det til å kunne utvikle evner til å kjenne når man er tissetrengt.

Enig i denne. Barnet kjenner ofte på skam rundt uhellene sine fra før. «Å straffe» det gjør jo bare skammen enda sterkere og barnet kan få et skikkelig knekk i selvbildet.

Anonymkode: 9e6c1...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...