AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Litt frustrert nå. I en alder av 27 i 100% jobb er det ikke så kult å bo hjemme for å spare opp egenkapital, noe jeg har gjort i 4 år nå. Men uansett hvordan jeg vrir og vender på det er det nærmest umulig å komme seg inn på boligmarkedet. Selv om jeg har ca 550k inntekt hjelper det meg ingenting når jeg har prøvd alle banker om boliglån. Begynner å bli frustrert.. jeg tjener for godt for å få hjelp til å kjøpe av husbanken eller annet. Jeg tjener for lite for å få mer i lån. Ikke alle har mulighet til å få hjelp til å kjøpe. Skal jeg bo i kjelleren resten av livet? Anonymkode: ec522...978 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Folk har råd til lånene sine og velger derfor å ikke selge i et noe usikkert marked. Få selger og rekordlite bygges. Da blir det kamp om det som er igjen til salgs. Jeg tror ikke prisene skal ned. Fortsett å spar du. Plutselig møter du noen pg 2 x din inntekt og sparing gir nok grei bolig Anonymkode: c5f57...bed 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk har råd til lånene sine og velger derfor å ikke selge i et noe usikkert marked. Få selger og rekordlite bygges. Da blir det kamp om det som er igjen til salgs. Jeg tror ikke prisene skal ned. Fortsett å spar du. Plutselig møter du noen pg 2 x din inntekt og sparing gir nok grei bolig Anonymkode: c5f57...bed Det som også er frustrerende er at en leilighet til 50kvm til grei pris er et renoveringsprosjekt med tg3 på bad og er helt skeivt gjennom leiligheten, mens helt nye 30kvm som bygges koster 4mill.. Anonymkode: ec522...978
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Men det kan sies at jeg er smart nok til å bo billig hjemme for å spare istedet for å kaste ut pengene i et leiemarked 😊 Anonymkode: ec522...978 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men det kan sies at jeg er smart nok til å bo billig hjemme for å spare istedet for å kaste ut pengene i et leiemarked 😊 Anonymkode: ec522...978 Joda, men hva gjør det med livskvaliteten? Kunne ikke sett for meg å kaste bort 20-årene hjemme hos mamma og pappa. Kjøpte først når jeg ble 33 og angrer ikke på det. Anonymkode: f2e97...474 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Litt frustrert nå. I en alder av 27 i 100% jobb er det ikke så kult å bo hjemme for å spare opp egenkapital, noe jeg har gjort i 4 år nå. Men uansett hvordan jeg vrir og vender på det er det nærmest umulig å komme seg inn på boligmarkedet. Selv om jeg har ca 550k inntekt hjelper det meg ingenting når jeg har prøvd alle banker om boliglån. Begynner å bli frustrert.. jeg tjener for godt for å få hjelp til å kjøpe av husbanken eller annet. Jeg tjener for lite for å få mer i lån. Ikke alle har mulighet til å få hjelp til å kjøpe. Skal jeg bo i kjelleren resten av livet? Anonymkode: ec522...978 Hvor mye egenkapital har du, og hvilket prissjikte ser du på? Jeg hadde ca. 700 000 i egenkapital (men også 300k+ i studielån), og fikk finansieringsbevis på 3,4m med en inntekt nær din. Summen varierte riktignok veldig i de ulike bankene. Anonymkode: c178a...bb1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 Fikk beskjed om maks 2 mill i lån pga den høye og usikre renta, har ca 500 egenkapital, men også studielån på 300 Anonymkode: ec522...978
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #8 Skrevet 13. juni 2023 Kan du ikke kjøpe en leilighet til 2.5 millioner? Du kan begynne med en liten leilighet og selge etter noen år for å kjøpe større. Bo utenfor sentrum å heller pendle. Anonymkode: 39d14...543 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #9 Skrevet 13. juni 2023 Flytt ut fra storbyen Anonymkode: 12563...a3a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #10 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor mye egenkapital har du, og hvilket prissjikte ser du på? Jeg hadde ca. 700 000 i egenkapital (men også 300k+ i studielån), og fikk finansieringsbevis på 3,4m med en inntekt nær din. Summen varierte riktignok veldig i de ulike bankene. Anonymkode: c178a...bb1 Og dette er i nyere tid etter at de strammet inn forskriftene, og rentene begynte stige? AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det som også er frustrerende er at en leilighet til 50kvm til grei pris er et renoveringsprosjekt med tg3 på bad og er helt skeivt gjennom leiligheten, mens helt nye 30kvm som bygges koster 4mill.. Anonymkode: ec522...978 Er det frustrerende at leiligheter med god standard er dyrere enn de med dårlig standard? Det skjønte jeg ikke... Det er jo veldig naturlig at de leilighetene som ikke har behov for modernisering er dyrere, enn de hvor man må påregne arbeid... Den skeive leiligheten på 50 kvm koster vanligvis mindre enn de nye på 30 kvm, selv etter man har plusset på investering i nytt bad. Men skal du ha noe med nybygg-standard, så må du selvfølgelig betale for det... Anonymkode: 547cb...c06
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #11 Skrevet 13. juni 2023 Det vil nok være slik så lenge bolighaiene eller rike mammaer og pappaer har råd til å kjøpe det opp. Desverre... Klem fra meg som er evig leietaker grunnet feil prioriteringer. Anonymkode: eb7af...821 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #12 Skrevet 13. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Flytt ut fra storbyen Anonymkode: 12563...a3a Hadde glatt heller bodd hos foreldre i byen enn på ett eller annet grisgrendt strøk. Anonymkode: dd731...9ea 4
Duraton Skrevet 13. juni 2023 #13 Skrevet 13. juni 2023 Kommunene trenger en del kommunale boliger til de vanskeligstilte som kommer langveis ifra. Og kommunene har ikke noe problem med å kjøpe for over antydet verdi. så boligprisene vil muligens synke litt når blant annet Ukrainerne kan dra hjem igjen, nårtid det enn skjer.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #14 Skrevet 13. juni 2023 TS: Kunne du skrevet litt mer om din situasjon og hvor du bor/ønsker å kjøpe? Du skriver at du har ca inntekt på 550k og bodd hjemme i 4 år. En rask titt på skatteetatens sider, burde du da sitte igjen med ca 32.500 etter skatt (netto) Du bor hjemme for å spare. Nå sier ikke du noe om hvordan du lever livet ditt og hvordan du velger å leve. Men la oss si at du bruker 7.500 på mat, kollektiv, kino, cafe-og byturer og denslags, burde du da sitte igjen med 25.000, med mindre du må betale husleie til dine foreldre, noe jeg forstod det som at du ikke måtte. 25.000 på 12 måneder blir 300.000, og på 4 år blir det da 1.200.000 Nå vet ikke jeg om hvor mye du klarer å spare i måneden, men jeg tenker et budsjett på 7500 i måneden for å leve mens du sparer til bolig burde holde. Hvor mye har du spart på disse fire årene og hvor dyrt er det der du vil kjøpe? Håper du kan oppdatere med noen tall og tilleggsinformasjon. Anonymkode: 1f18a...e47 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #15 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du ikke kjøpe en leilighet til 2.5 millioner? Du kan begynne med en liten leilighet og selge etter noen år for å kjøpe større. Bo utenfor sentrum å heller pendle. Anonymkode: 39d14...543 Problemet er at det ikke finnes leiligheter til den prisen. Minstepris i området er 3 millioner. Og nybygd leilighet til 30kvm koster 5 millioner, så nybygd er noe jeg ikke ser på en gang. Problemet er at hvis jeg skulle fått mulighet til å kjøpe leilighet til 3 mill, da har jeg ikke råd til å fikse et bad på tg3 med vannskader. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS: Kunne du skrevet litt mer om din situasjon og hvor du bor/ønsker å kjøpe? Du skriver at du har ca inntekt på 550k og bodd hjemme i 4 år. En rask titt på skatteetatens sider, burde du da sitte igjen med ca 32.500 etter skatt (netto) Du bor hjemme for å spare. Nå sier ikke du noe om hvordan du lever livet ditt og hvordan du velger å leve. Men la oss si at du bruker 7.500 på mat, kollektiv, kino, cafe-og byturer og denslags, burde du da sitte igjen med 25.000, med mindre du må betale husleie til dine foreldre, noe jeg forstod det som at du ikke måtte. 25.000 på 12 måneder blir 300.000, og på 4 år blir det da 1.200.000 Nå vet ikke jeg om hvor mye du klarer å spare i måneden, men jeg tenker et budsjett på 7500 i måneden for å leve mens du sparer til bolig burde holde. Hvor mye har du spart på disse fire årene og hvor dyrt er det der du vil kjøpe? Håper du kan oppdatere med noen tall og tilleggsinformasjon. Anonymkode: 1f18a...e47 For det første bor jeg ikke helt gratis. Men er billigere å betale foreldrene for kjelleren enn å leie i byen for 20k. Jeg bor utenfor byen, og bruker dermed en del på bompenger, bensin, forsikring og måtte kjøpe meg bil. Billånet betalte jeg fort ned på, og har dermed ikke 1.2m i egenkapital. I tillegg har lønna steget, da jeg startet med 450 i lønn for 4 år siden. Så kort oppsummert, ca 200k spart i året - bil = snart 600k Anonymkode: ec522...978 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #16 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er at det ikke finnes leiligheter til den prisen. Minstepris i området er 3 millioner. Og nybygd leilighet til 30kvm koster 5 millioner, så nybygd er noe jeg ikke ser på en gang. Problemet er at hvis jeg skulle fått mulighet til å kjøpe leilighet til 3 mill, da har jeg ikke råd til å fikse et bad på tg3 med vannskader. For det første bor jeg ikke helt gratis. Men er billigere å betale foreldrene for kjelleren enn å leie i byen for 20k. Jeg bor utenfor byen, og bruker dermed en del på bompenger, bensin, forsikring og måtte kjøpe meg bil. Billånet betalte jeg fort ned på, og har dermed ikke 1.2m i egenkapital. I tillegg har lønna steget, da jeg startet med 450 i lønn for 4 år siden. Så kort oppsummert, ca 200k spart i året - bil = snart 600k Anonymkode: ec522...978 Ok, da har du fortsatt en lang vei å gå. Syns det er rart at du kjøper bil når du vil spare til bolig, men det er en annen sak. Du skriver ikke noe om hvilket område dette gjelder, men du burde ha råd til en bolig 3 mnok når du har rundt 1mnok i egenkapital. Hvis ikke, har du, nå som du tydeligvis bruker penger på bil, sett litt utenfor det området ditt? Det er nok billigere der, om det er utenfor byen. Anonymkode: 1f18a...e47 1
Vera Skrevet 13. juni 2023 #17 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde glatt heller bodd hos foreldre i byen enn på ett eller annet grisgrendt strøk. Anonymkode: dd731...9ea Man må starte en plass.. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #18 Skrevet 13. juni 2023 Må si meg enig TS. Egentlige problemet ditt er nok at du kjøpte deg en nyere bil, med billån. Slik har du forlenget perioden du skulle bo hos foreldrene med et par år. Det er jo ditt eget valg.. Men veldig greit at du har den mulighet. Anonymkode: 0374b...862 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #19 Skrevet 13. juni 2023 TS her. Når jeg sier 3m så er det utenfor byen. I byen er det umulig å kjøpe alene. Grunnen til at jeg kjøpte bil var for å kunne komme meg til jobb, da det ikke er kollektivt tilbud der foreldrene mine bor og jeg pendler. Når jeg kjøpte bil, kjøpte jeg en bruktbil gjennom forhandler, men jeg hadde så og si 0kr etter studietiden og trengte dermed å låne for å kunne kjøpe den. Hadde jeg ikke kjøpt den hadde jeg måtte leid leilighet mye mye dyrere for å kunne kommet meg til jobb, noe som ikke hadde gjort det mulig å spare 200k i året. Så nyere bil er det ikke, at jeg snart har 600 egenkapital + bil fra år 0 vil jeg si er godt gjort, da flere andre jeg kjenner er i samme klypa med nesten ingenting oppspart. Det jeg synes er dumt er at jeg havner midt i mellom, som vil si for god lønn til hjelp men for lite til å få lån. Da jeg vet jeg fint kan betjene et lån på 3m men bankene vil ikke. De eneste jeg kjenner som har fått kjøpt er de som enten er 2 eller har fått hjelp av foreldre. Anonymkode: ec522...978 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #20 Skrevet 13. juni 2023 Du vil kjøpe i Oslo? Du er bare 27 år. Det er slett ikke enkelt å få kjøpt der uten hjelp fra foreldre i så ung alder. Jeg var 35 da jeg fikk kjøpt. Hadde da nesten 1 mill i EK. Anonymkode: c2200...dd0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå