Gå til innhold

Hva kan jeg ha i en pallekarm som kjøkkenhage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To stk skal stå i høyden. Hvilke planter kan fint vokse sammen? Ønsker at alt er spiselig.

Anonymkode: 48d59...c9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to pallekarmer, og begge har to høyder.  I den ene plantet jeg hvitløk i fjor høst.  Tidlig i vinter sådde jeg paprika inne, og de står nå mellom hvitløkene i pallekarmen.  Både hvitløk og paprika skal høstes til høsten, og da gjør jeg den samme rundgangen til neste år. 
Den andre pallekarmen er til urter.  Der har jeg gressløk, kruspersille, bladpersille, mynte og løpstikke.  Det vi bruker mest av, f.eks. persille, har fått best plass.  Jeg har timian, oregano og persille også, men trenger ikke mer av disse enn at jeg har dem i hver sin potte.  
Jeg har bevisst valgt å ikke ha grønnsaker i pallekarm.  De grønnsaken jeg vil ha, skal jeg ha i en egen liten åker.  

AnonymBruker
Skrevet

Om du setter opp et espalier, eller bare bambusstenger/tynne grener med litt lengde med tråd mellom, på nordsiden av pallekarmen kan du så sukkererter/erter der, uten at de skygger for resten av bedet :)

Du rekker fremdeles å så gulrøtter, beter, du kan så salater m.m.

Jeg holder kun på i potter og grobager. Har litt potet, gulrøtter, hvitløk, gressløk, squash (tar mye plass, så ikke bruk pallekarmen på den, sett ev. heller i en stor potte). Har forsøkt meg på paprika og aubergine også, men om det blir varmt nok for dem, det gjenstår å se - de begynner du med tidlig på året, nå er det for sent. Prøver meg også på litt beter, salater, brokkoli og noen få ting til. Dill, persille.

Anonymkode: 06a5e...01b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker planter hvor du får avling hele sommeren, ikke bare en gulrot f eks. Har flere urter, salater, agurk, squash og sukkererter 

Anonymkode: 354df...7ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det begynner å bli litt for sent dersom du tenkte å så frø. Men du rekker fortsatt å kjøpe småplanter på hagesenteret og plante ut. 

Kjøp det du liker å spise. Omtrent alt kan vokse i en dobbelt pallekarm. 

Anonymkode: 4bcb1...1b0

Skrevet

Tomater Jordbær osv :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...