Gå til innhold

4-åring må begynne med briller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har opplevd det? Merket dere at barnet hadde problemer med synet? Merker ingenting på vårt barn, så dette kom brått på.

Anonymkode: bf12d...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi merket heller ingenting. Ble ikke oppdaget før 1.klasse 

Anonymkode: 6b009...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår begynte med briller da hun var tre. Først var det lapp i 9 mnd før briller. Hun har såkalt «indre skjeling» og ingen andre enn jeg så dette. Fordi vi har mye dårlig syn i familien på min side var jeg ekstra obs. Da hun var veldig sliten eller trøtt kunne pappaen se det også, når jeg påpekte det. Derfor ba jeg om en henvisning til øyesjekk. Helsestasjonen mente alt var normalt, men det var det altså ikke. Hun hadde mistet noe syn på det svake øyet og har også skjeve hornhinner. Om du ser på bilder du har tatt rett forfra, kan du se at refleksen i pupillen ikke er helt symmetrisk, men det er alt. Om hun ikke er svært sliten og trøtt da😅 Hun elsker brillene sine og sier at nå kan hun se alt❤️

Anonymkode: 5d7bd...293

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jenta mi fikk briller som 4-åring. Oppdaget på 4-årskontroll, såkalt "overlangsynshet". Hun vokste det av seg etter en del år (husker ikke)

Anonymkode: 7e25e...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jenta mi fikk briller etter 4-årskontrollen. De oppdaga det på helsestasjonen, vi ble henvist til øyelege, der de fastslo skjeve hornhinner og langsynt. Så fikk hun briller, og er på kontroll en gang i året. Ikke noe værre enn det.

Det er veldig vanlig at barn som er født prematurt trenger briller.

Anonymkode: 53bec...e27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk briller da han var to. Han var skjeløyd, så det var slik det ble oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var selv 3 år. Vi har mange med briller og da utfordringer med synet i familien, men normalt ikke så tidlig, og de fleste er nærsynte. Jeg var 3 år og satt helt oppi TV-en for å kunne se den. Visste seg at jeg var langsynt (4/5+), men også hadde både horisontal og vertikal skjelling (noe skjult da, og mer eller mindre helt skjult nå), og ekstremt skjeve hornhinner. Samsynet var også helt off. Siden det var så mye annet som var galt med synet så hjalp ikke det at jeg var langsynt på det å kunne se TV-en, og derfor litt i motsatt at det en normalt tenker, satt helt oppi TV-en. Siden familien har utfordringer med nærsynthet så var det det med TV-en som fikk familien til å reagere da. 

Jeg gikk til en spesiell lege for skjelling, fikk lapp, og diverse, før jeg etterhvert ble operert som barn, og det hjalp en god del på skjelingen. 

Ingen krise med briller, og det finnes så mange gode nå. Min mor var alltid nøye på tynnest mulig glass, og lettest mulig, noe jeg er glad for, for er ganske mye de må legge unn i mine glass. 

Dette går fint 💪🏻 Godt det ble oppdaget før barnet begynte med å ikke klare og lære å lese. Vet om noen som hadde den utfordringen for noen år siden, og igjen så var barnet veldig langsynt og foreldrene, oppegående og alt, hadde ikke tenkt på det oppigjennom. Barnet var ca 7 når det fikk briller. Det hjalp på både hodepine, slitenhet, læring og livet generelt også selvsagt. 

Lykke til 💚

Anonymkode: 3682a...82a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra at det oppdages tidlig. Vi fsnt det ikke før ut i andre klasse da hun kom hjem og sa at hun ikke så tavla fra bakerste rad. Hadde det hvert sånn i 2 år allerede. 

Anonymkode: 48886...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min begynte med briller like etter skolestart. Han er sterkt langsynt på det ene øyet og det ble ikke oppdaget før førskole-undersøkelsen. Jeg ble overrasket fordi jeg opplevde at han hadde godt syn og så detaljer som jeg ikke så. Han kompenserte med øyet som han har normalt syn på, der var derfor vi ikke merket noe.  Første optikeren han hadde time hos var ikke så veldig profesjonell så det ble en dårlig opplevelse men de andre  optikerne og øyelegene har vært greie (vi har møtt på ny person for hver kontroll på øyeavdelingen). Godt det ble oppdaget for det ville jo blitt slitsomt å gå uten briller sånn på sikt. Han vente seg til brillene så lett som ingenting. Briller er kult og han får heldigvis positive tilbakemeldinger fra andre barn. Går fortsatt med lapp over det gode øyet to timer hver dag for å venne seg til å bruke øyet han ser dårlig på. Optikerne er positive og sier at lappen virker men jeg er jo redd for at han aldri kommer til å få perfekt samsyn og jeg sliter med dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 04636...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste begynte med briller da han var 3. Ble oppdaget da han plutselig begynte å skjele. Viste seg at han hadde svært dårlig syn, hverken vi eller barnehagen hadde lagt merke til det. Ingen i familien som har hatt tilsvarende utfordringer. 

Anonymkode: 982f8...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...