Gå til innhold

Hvordan få barn som har grått mye ved legging til å godta sprinkelseng

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har spørsmål til dere som har barn som har vært litt krevende rundt legging.

Sønnen vår er ett år og har vært vanskelig å legge hele veien. Mye gråt, spesielt de første 7 månedene og nå som han beveger seg mer herjer han noe voldsomt til han til slutt gråter hysterisk fordi han er utslitt. Vi har frem til nå hatt en sprinkelseng med dropside inntill vår seng, men har innsett av vi må ta opp den fjerde kanten fordi har herjer så mye i senga og det er slitsomt å passe på at han ikke faller ut hele tiden. Han blir veldig sint hver gang jeg setter/legger ham tilbake i senga si. Leggingen tar fort en times tid. Vet at det er helt vanlig at de får ut siste rest av energi altså, så er ikke sånn at jeg prøver å få en slutt på det, men vil prøve å lette på jobben vår.

Vi har en gang før prøvd å innføre sprinkelseng, men det var ikke populært. Vi frykter derfor at det samme vil skje når vi tar opp dropsiden denne gangen. Vi vurderer å legge flere bamser/leker oppi før han sovner for at han ikke skal protestere på å være I sprinkelsengen, men er redd han kommer til å forbinde leggetid med levetid. Vi har testet å legge tidligere og senere. Har en rutine med pysj, pupp, nattabok og nattasang. Sitter inne med ham til han sovner. 

Hva har funket for dere andre med små (hissige) turnere? 

Anonymkode: adc07...1b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La oss på en madrass ved siden av en periode. 

Anonymkode: a0a91...68a

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare legge en 120 madrass på gulvet til han. Altså kutte ut seng. 

Anonymkode: 61b4f...5d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La oss på en madrass ved siden av en periode. 

Anonymkode: a0a91...68a

Hva med å bare legge en 120 madrass på gulvet til han. Altså kutte ut seng. 

Vi har ikke noen annen plass til sengen vår dessverre og vi ønsker ikke å kvitte oss med den. 

Han ville uansett bare ha krøpet ned fra den og krabbet rundt i rommet så det hadde blitt mye styr dag også.

Lar dere ungen styre på rundt på soverommet? Eller hvordan funker det?

AnonymBruker
Skrevet

Har dere mulighet til å prøve å flytte ham inn på eget rom?

Anonymkode: 1a4ef...4d8

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ikke noen annen plass til sengen vår dessverre og vi ønsker ikke å kvitte oss med den. 

Han ville uansett bare ha krøpet ned fra den og krabbet rundt i rommet så det hadde blitt mye styr dag også.

Lar dere ungen styre på rundt på soverommet? Eller hvordan funker det?

Hun har eget soverom. Hun sover på natta som regel. Hvis hun våkner tidlig finner hun seg en leke eller gjør lyd fra seg. 16 mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi lot eldste sovne i vår seng og løftet over i sprinkelsengen når hun sovnet. Hun sover tungt og kan flyttes på.

Yngste fikk vi aldr til å sove i sprinkelseng og samsov derfor i vår seng. Hun sover lett og kan ikke løftes /flyttes etter hun har sovnet.

Anonymkode: b26b0...ffb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har dere mulighet til å prøve å flytte ham inn på eget rom?

Ja. Vi har rom til ham, men har du tips til hvordan vi skal få ham til å godta sprinkelseng på eget rom? Vi prøvde det for noen måneder siden og der var helt krise.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hun har eget soverom. Hun sover på natta som regel. Hvis hun våkner tidlig finner hun seg en leke eller gjør lyd fra seg. 16 mnd. 

Men ved legging? Det er leggingen som er problemet hos oss. Har styrer på, krabber rundt, turner, prøver å ts alt han kommer over. Derfor vi ser oss nødt til å ha sprinkelseng for å holde ham i ro på ett sted. Klarer ikke å se for meg at han blir trøtt hvis han bare krabber rundt på rommet.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi lot eldste sovne i vår seng og løftet over i sprinkelsengen når hun sovnet. Hun sover tungt og kan flyttes på.

Yngste fikk vi aldr til å sove i sprinkelseng og samsov derfor i vår seng. Hun sover lett og kan ikke løftes /flyttes etter hun har sovnet.

Anonymkode: b26b0...ffb

Det hjelper ikke oss dessverre da det er leggingen som er mest utfordrende og det er da vi trenger sprinkelseng.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja. Vi har rom til ham, men har du tips til hvordan vi skal få ham til å godta sprinkelseng på eget rom? Vi prøvde det for noen måneder siden og der var helt krise.

Men ved legging? Det er leggingen som er problemet hos oss. Har styrer på, krabber rundt, turner, prøver å ts alt han kommer over. Derfor vi ser oss nødt til å ha sprinkelseng for å holde ham i ro på ett sted. Klarer ikke å se for meg at han blir trøtt hvis han bare krabber rundt på rommet.

Det hjelper ikke oss dessverre da det er leggingen som er mest utfordrende og det er da vi trenger sprinkelseng.

Jeg ville gitt gulvseng eller lav seng en sjanse. Storebror her likte aldri sprinkelseng, så vi fjernet en av sidene da han flyttet inn på eget rom. 

Legges han til rett tid (med det mener jeg når han er trøtt, ikke at han «må» legges kl 18 fordi han er ett år)? Kanskje han ikke er trøtt eller er overtrøtt? 

Noen strever dessverre mer med legging enn andre. Jeg følger kontoen Kapable barn på Instagram, hun er åpen om at de strever fælt med legging. Kanskje du kan hente noe inspirasjon der?

AnonymBruker
Skrevet

Var selv ufrivillig samsover lenge og hadde flere mislykkede forsøk på sprinkelseng. Når jeg ser tilbake på det angrer jeg på at jeg holdt på for lenge. Barnet ville sove med meg  og nå sover vi sammen frivillig. Samsoving har mange fordeler for barnet

Anonymkode: dcb6b...378

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville gitt gulvseng eller lav seng en sjanse. Storebror her likte aldri sprinkelseng, så vi fjernet en av sidene da han flyttet inn på eget rom. 

Legges han til rett tid (med det mener jeg når han er trøtt, ikke at han «må» legges kl 18 fordi han er ett år)? Kanskje han ikke er trøtt eller er overtrøtt? 

Noen strever dessverre mer med legging enn andre. Jeg følger kontoen Kapable barn på Instagram, hun er åpen om at de strever fælt med legging. Kanskje du kan hente noe inspirasjon der?

Takk for tips, skal sjekke ut kontoen.

Men hvordan gjør man det når ungen bare vil herje rundt? Lar man babyen springe rundt i rommet til den er utslitt? Skjønner ikke hvordan det skal gå 😅

Vi har prøvd å legge til alle mulige tider, ikke funnet et tidspunkt som passer bedre enn andre og han viser trøtthetstegn nesten fra han våkner fra blund to og til legging. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var selv ufrivillig samsover lenge og hadde flere mislykkede forsøk på sprinkelseng. Når jeg ser tilbake på det angrer jeg på at jeg holdt på for lenge. Barnet ville sove med meg  og nå sover vi sammen frivillig. Samsoving har mange fordeler for barnet

Anonymkode: dcb6b...378

Men hvordan gjør man det når han turner og styrer på? Det er derfor vi ser oss nødt til å begynne med sprinkelseng fordi det er vanvittig slitsomt å kave rundt i senga i en time før han sovner og passe på at han ikke faller ut. Han blir ofte hissig når vi flytter ham fra kanten.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Mange foreslår gulvseng og/eller samsoving.

Problemet er jo at han kaver rundt i oppimot en time når han legges. 

Så hvordan løser man det med gulvseng? Han kommer jo bare til å krype ut og styre rundt på rommet. Er det greit? Ser for meg han bare blir mer våken av det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nina Holm Corcoran (@barnassovnservice) på Instagram har skrevet om dette et par ganger. Her er ett eksempel: https://www.instagram.com/p/CtZEG6uqXlS/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Anonymkode: ddfea...a48

Takk for tips. Følger faktisk henne og brukte tipsene da vi prøvde sprinkelseng sist. Funket dessverre ikke. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som funket best hos oss var å amme og lese bok i stua, pysj og tannpuss og deretter legge i senga, sa "Godnatt, nå skal (navn) sove" og gikk ut. Da han bynte å gråte, ventet vi 1-2 minutter, gikk inn, la han ned og sa samme setning og gikk ut. Og gjenta ved hver gråt.

Vi var forberedt på hyl og grin i flere timer, første kveld tok det 10 min før han sov og etter det sovnet han med en gang😃 

Anonymkode: 2a15e...f66

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her.

Mange foreslår gulvseng og/eller samsoving.

Problemet er jo at han kaver rundt i oppimot en time når han legges. 

Så hvordan løser man det med gulvseng? Han kommer jo bare til å krype ut og styre rundt på rommet. Er det greit? Ser for meg han bare blir mer våken av det.

Kan hende det er gøy at dere «jakter». Når toåringen styrer på sier jeg bare at jeg går ut til han er ferdig med å leke. Han pleier å gi seg da, fordi han vil at jeg skal være der. 

Hvor mye sover han på dagen?

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende det er gøy at dere «jakter». Når toåringen styrer på sier jeg bare at jeg går ut til han er ferdig med å leke. Han pleier å gi seg da, fordi han vil at jeg skal være der. 

Hvor mye sover han på dagen?

Men det er ikke trygt når han gjør det i senga vår siden han kan falle ned. Han er bare ett år så skjønner ikke så veldig mye heller.

Så bikker det hele tiden mellom lek og gråt så det er ikke så lett å bare forlate uansett om vi hadde hatt madrass på gulvet.

Sover som regel mellom 2-3 timer. Noen ganger mindre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som funket best hos oss var å amme og lese bok i stua, pysj og tannpuss og deretter legge i senga, sa "Godnatt, nå skal (navn) sove" og gikk ut. Da han bynte å gråte, ventet vi 1-2 minutter, gikk inn, la han ned og sa samme setning og gikk ut. Og gjenta ved hver gråt.

Vi var forberedt på hyl og grin i flere timer, første kveld tok det 10 min før han sov og etter det sovnet han med en gang😃 

Anonymkode: 2a15e...f66

Oj, såpass, der høres jo helt magisk ut. Hvor gammel var han da? Sluttet han helt å gråte etterhvert?

Sitter langt inne å gå fra ham. Han blir helt hysterisk og siden han hadde kolikk i starten er jeg ekstremt sensitiv for gråten hans. Han er ikke en sånn som gråter litt, det er rett i intens hyling.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men det er ikke trygt når han gjør det i senga vår siden han kan falle ned. Han er bare ett år så skjønner ikke så veldig mye heller.

Så bikker det hele tiden mellom lek og gråt så det er ikke så lett å bare forlate uansett om vi hadde hatt madrass på gulvet.

Sover som regel mellom 2-3 timer. Noen ganger mindre.

Om du er redd for at han skal falle ut, lær han å gå ned fra sengen selv så er risikoen mindre. Legg eventuelt litt dyner/puter rundt om på gulvet, eller en madrass. 

Har hatt en slik Turner jeg også, og det gikk seg til. Var veldig bestemt på at om hun bare tullet så gikk jeg ut, og så kom jeg inn igjen når hun ville ligge fint. Gråt mye når jeg gikk ut, og gikk noen dager før hun skjønte det, men etter det ble det lettere. Gikk selvfølgelig inn igjen når hun gråt, og gjentok at hun måtte ligge fint. Hjelper også mye å ligge ved siden av og holde rundt henne, for da får hun ikke herjet så mye. Synger eller hører på musikk til hun sovner, mens jeg ligger ved siden av.

Noen barn er bare å gi opp at skal legge seg selv. Her synger jeg fremdeles for 6 åringen også til han sovner, og sitter eller ligger ved siden av (alt etter hva jeg føler for). Sovner stort sett på 10 min begge to når den rutinen kom inn, og er en fin stund for oss alle å roe ned på sammen :)

Anonymkode: 7c86b...483

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...