Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I helgen spurte et vennepar oss om vi skulle møtes lørdagen for å dra ut å spise. Vi var opptatte da, men sendte melding tilbake om at vi skulle grille søndag, og at de kunne komme å grille med oss hvis de ønsket.

De takket ja og spurte hva dem skulle ta med. Vi skrev at vi kunne stå for tilbehør og dessert, men fint hvis dem kunne ta med det de ønsket å grille (kjøtt, fisk, vegetar...).

Da de kom hadde to voksne og et barn med seg 1 kyllingfilet på deling- og det var det!!!! 😰 

Var det ufint av oss å invitere til grilling uten å fikse alt av kjøtt til gjestene selv? 🫣 

Anonymkode: 35e24...dad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På en søndag, ja. Det er ofte tomt for kjøtt i søndagsåpne butikker på denne tiden av året.

Anonymkode: 17742...3b8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, når jeg inviterer gjester pleier jeg å sørge for mat til dem. 

Anonymkode: 9e2dc...6d0

• Liker 19
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig i min krets å ta med det man skal grille selv. Dere sa jo også ifra på lørdag så da burde det ikke være et problem. Hvis de hadde råd til å ut å spise så burde det ikke være noe problem å kjøpe inn noe kjøtt til grillen. 

Anonymkode: 50549...8dd

• Liker 18
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo tydelig at de ønsker å tibringe tid med dere.. jeg tenker det er litt ufint å be de over å ikke tilby mat.. om de er folk som aldri spanderer noe tilbake så stiller det seg kanskje anderledes. 

Anonymkode: 96cb8...987

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I helgen spurte et vennepar oss om vi skulle møtes lørdagen for å dra ut å spise. Vi var opptatte da, men sendte melding tilbake om at vi skulle grille søndag, og at de kunne komme å grille med oss hvis de ønsket.

De takket ja og spurte hva dem skulle ta med. Vi skrev at vi kunne stå for tilbehør og dessert, men fint hvis dem kunne ta med det de ønsket å grille (kjøtt, fisk, vegetar...).

Da de kom hadde to voksne og et barn med seg 1 kyllingfilet på deling- og det var det!!!! 😰 

Var det ufint av oss å invitere til grilling uten å fikse alt av kjøtt til gjestene selv? 🫣 

Men fikk de tilbud om kjøtt fra dere når dere observerte at de hadde med for lite, eller satt dere bare dere å kosa dere selv??

Anonymkode: 7fa3d...a88

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du blir flau. De tok med kjøtt til deg selv og tenkte vel det var nok da? Det bestemmer jo dem selv, tenker jeg. 

Anonymkode: c6885...caf

• Liker 1
Skrevet

En kyllingfilet😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde for øvrig aldri bedt noen på grillings og bedt de tatt med kjøtt. Kun hvis det var spleiselag på stranden, eller spontant så vi ikke hadde handlet nok. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor å be dem ta med kjøtt/fisk/vegetar som de selv ønsker, og at dere står for tilbehøret ellers.

Det er jo heller ikke alle som har råd til å dekke alt slikt for mange andre, men som likevel kan ønske å gjøre det koselig for andre, bidra med tilbehøret som de har råd til, og også forberedelser og tillaging.

Om de kom med bare én kyllingfilet til to voksne og to barn, da hadde min spontane respons trolig vært å le, fordi jeg ville trodd at de fleipet, og så ville jeg nok ha spurt hvor resten var.

Jeg synes det var frekt av dem å kun ta med seg en filet, når de hadde fått beskjed på forhånd. Det er helt vanlig å ha slike spleiselag. Hyggeligere også, fordi man da kan være sosial sammen oftere.

Hva skjedde videre, ts?

Anonymkode: 50385...c4b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi hadde for øvrig aldri bedt noen på grillings og bedt de tatt med kjøtt. Kun hvis det var spleiselag på stranden, eller spontant så vi ikke hadde handlet nok. 

Samme her. Er vant til motsatt, at vertskapet stiller med kjøttet, og så tar gjestene med noe tilbehør. Feks salat, foccacia... 

Anonymkode: ce447...1bd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg inviterer venner og familie til grilling, gjør jeg akkurat det samme; jeg ordner tilbehør, dessert/snacks og (alkoholfri) drikke. Ikke fordi det er så dyrt å spandere grillmat, men fordi folk er så forskjellige og vil ha forskjellige ting på grillen. Da er det bedre at de tar med det de har lyst på. Jeg pleier uansett alltid å feilberegne litt når jeg kjøper inn, så om noen har med for lite mat så har vi alltids noe de kan få.
Hvis jeg blir invitert på grilling setter jeg faktisk pris på å få ta med den grillmaten jeg selv vil ha, da jeg ikke liker typisk grillmat som grillskiver, burgere o.l. Dessuten kan man jo smake litt hos hverandre og kanskje oppleve nye smaker :)

Jeg synes ikke dere var ufine med mindre dere lot dem sitte der med kyllingfileten på deling og ikke hadde noe som helst å dele med dem. Som du sier så ordnet du jo tilbehør og det er jo halve måltidet, pluss at de fikk dessert.

Hvis de ble sittende hele familien med én kyllingfilet på deling mens dere mesket dere med masse god grillmat uten å by på så mye som noen pølser, så var dere kanskje litt ufine. Men de fikk beskjed på forhånd og burde ha ordnet mat.
Nå var det, såvidt jeg forstår, også sånn at dere i utgangspunktet skulle grille alene, men at vennene fikk tilbud om å grille sammen med dere siden dere ikke kunne møte dem på lørdag. Da ble de jo invitert i siste liten, og da kan det ikke forventes at dere skal hive dere rundt og handle inn masse ekstra mat.

Anonymkode: 4b852...c34

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette tenker jeg avhenger veldig av vennekretsen og egen økonomi.

Jeg syntes det er trist at det blir spm. om økonomi for - en - middagsinvitasjon, men har forståelse for at noen lever ekstremt trangt. I de tilfeller ville jeg vært raus med innkjøpene. 

Kunne aldri falt meg inn å invitere til grilling og samtidig be gjestene (les venner)  ta med noe. Det måtte så fall være av praktiske årsaker. Vi er forskjellige.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke frekt av deg, men hvorfor bry seg om mengden Mat de spiser ? De hadde fått beskjed om å ta med, så da syntes de vel det var nok mat. De fikk jo både tilbehør og dessert, så kanskje de ikke trengte så mye mat? Kanskje de hadde spist først ? 

Når vi griller med venner tar alle med seg det de griller selv, så er alle raus å deler om de andre vil smake. Noen har med en pølse og noen har med to pakker, men de som har med en pølse spiser gjerne bare en pølse.

Anonymkode: fe97c...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at vi allerede hadde handlet inn til grillingen. De sendte oss melding på lørdag om formiddagen (mens butikkene var åpne), og hørte om vi skulle møtes på ettermiddagen. Da var vi allerede borte. 

Så istedenfor å utsette eller "avlyse" middagen de tok initiativ til, prøvde vi heller å legge tilrette for å få til å møtes. Hvis ikke kunne det gått en uke eller to før neste gang vi hadde fått det til.

Og selvfølgelig delte vi på kjøttet da vi så hvor lite mat dem hadde med, så alle fikk en smak. Vi hadde jo også bare beregnet kjøtt til oss (to hamburgere og en flintsteik), så var ikke voldsomt til mat. Hadde heldigvis mye tilbehør da! 

Så fra min side prøvde jeg egentlig bare legge tilrette for å møtes og være hyggelig.

Men skjønner at det kanskje ble litt feil 😫

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner virkelig ikke at noen syns dette er frekt av dere. Å ta med noe når det er en spontan invitasjon til grilling, for at dere skal få til å møtes, er jo helt normalt. Om det er det ene eller det andre dere sa at de kunne ta med, er jo helt det samme, de kan jo like gjerne gå en ekstra tur på butikken som at dere skulle gjort det. 

Anonymkode: cadf7...beb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Saken er at vi allerede hadde handlet inn til grillingen. De sendte oss melding på lørdag om formiddagen (mens butikkene var åpne), og hørte om vi skulle møtes på ettermiddagen. Da var vi allerede borte. 

Så istedenfor å utsette eller "avlyse" middagen de tok initiativ til, prøvde vi heller å legge tilrette for å få til å møtes. Hvis ikke kunne det gått en uke eller to før neste gang vi hadde fått det til.

Og selvfølgelig delte vi på kjøttet da vi så hvor lite mat dem hadde med, så alle fikk en smak. Vi hadde jo også bare beregnet kjøtt til oss (to hamburgere og en flintsteik), så var ikke voldsomt til mat. Hadde heldigvis mye tilbehør da! 

Så fra min side prøvde jeg egentlig bare legge tilrette for å møtes og være hyggelig.

Men skjønner at det kanskje ble litt feil 😫

Ts

Synes ikke dere gjorde noe feil. Synes det heller var de andre som ikke gjorde som de fikk beskjed om som var frekke. Hvis de ikke synes noe om å ta med kjøtt selv kunne de takket nei i stedet for å dukke opp slik at de måtte få av deres. 

Anonymkode: 50549...8dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vis jeg blir invitert til grillings tar meg og samboer alltid med selv utenom om det er sagt fra forhånd at vi ikke trenger å ta med noe.

så nei jeg synes ikke det er frekt. Man kan ikke alltid brøfore alle

Anonymkode: b8e02...96d

AnonymBruker
Skrevet

Men spiste de mer kjøtt enn den kyllingfileten da? 

Skrevet

Nei, det var ikke ufint! Både ulik smak og økonomi gjør jo at man ikke kan forvente at folk alltid stiller med full service, etter min mening. Synes heller det var rart at de hadde med så lite kjøtt til seg selv. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...