Gå til innhold

Dere som har mistet mye blod/svært lav blodprosent; Hvor slappe/dårlige var dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor lenge varte det før dere kom dere på beina igjen? 

(Mistet mye blod, blodprosent var på 9)

Jeg er bleik, sliten og null overskudd. 
Sov flere ganger daglig første dagene, nå etter en uke har jeg kommet meg litt, mye mindre søvnbehov men føler likevel meg som dritt. Orker svært lite, litt treig i nøtta, og blir veldig fort sliten. Ligger stort sett i senga, men kommer meg opp til måltider osv. 

Når kan jeg forvente å kunne ha en litt mer «aktiv» hvordag igjen? 

Blodprosenten min er nå på 12 etter nye prøver. Hva skal den ligge på normalt for en voksen kvinne? 

Anonymkode: debd3...d19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12 er ok nivå for en voksen kvinne. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

12 er helt normalt

Anonymkode: b0993...ef0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nede på 4.7 med en nyfødt. Var ikke enkelt akkurat, svimmel hele tiden, orket ingen ting mer enn omsorg for barna. Partner måtte ta alt det andre. Heldigvis mye forståelse å få, samt at jeg fikk servert mye jernrik mat døgnet rundt❤

Anonymkode: 4d0a0...9ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nede på 4.7 med en nyfødt. Var ikke enkelt akkurat, svimmel hele tiden, orket ingen ting mer enn omsorg for barna. Partner måtte ta alt det andre. Heldigvis mye forståelse å få, samt at jeg fikk servert mye jernrik mat døgnet rundt❤

Sånn jeg føler det nå, bortsett fra babydelen.. ❤️

Hvor lang tid tok det før du følte deg bedre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn jeg føler det nå, bortsett fra babydelen.. ❤️

Hvor lang tid tok det før du følte deg bedre? 

Jeg kjøpte Niferex og brukte den som anbefalt. Når den var brukt opp sjekket jeg hos lege var blodprosenten helt strålende. Begynte å kjenne en liten bedring ganske kjapt. 1-2 uker 😊

AnonymBruker
Skrevet

For meg skjedde det ikke akutt pga. stor blødning, men gradvis over lengre tid. Husker ikke hva blodprosenten lå på, men jeg fikk beskjed om at den var veldig lav. Fordi det skjedde så gradvis merket jeg egentlig lite til symptomene før blodprosenten var på vei opp igjen og symptomene bedret seg. 😅 Kroppen min er ikke så flink til å ta til seg jern, så det tok noen uker før jeg begynte å merke noe. Først seks måneder etterpå var blodprøvene fine. Men det er visstnok veldig uvanlig.

Anonymkode: 9ec0a...e33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk med lav blodprosent igjennom svangerskapet. Det gikk sakte nedover hele veien, og etter fødselen og noe blodtap, så var den nede på 9. Og jeg fikk jern intravenøst. Da føltes mye bedre få dager etterpå.

Anonymkode: af0c3...606

Skrevet

Mistet omkring 2liter blod etter fødsel.  Var dårlig lenge, men pga en elendig partner måtte jeg fikse alt fordetom. Tror det tok et par mnd før jeg begynte å bli meg selv igjen. Var slapp, svimmel, og helt vimsete i hodet. Hjalp sikkert ikke med ammetåke osv da. Aner ikke hvor lav blodprosenten min var. Men husker jeg var så dårlig på sykehuset at jeg ikke klarte å sove.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde blodprosent på 3 på det laveste, med begynnende jernmangelanemi. 

Hadde nesten ingen symptomer. Var i full jobb med tre små barn og en veldig krevende og hektisk hverdag. Hadde mistet blod over tid, og kroppen hadde derfor vendt seg til det, og lite symptomer. Jeg ble anpusten av å gå opp trappa, men trodde bare jeg var i dårlig form. 

Den lave blodprosenten ble oppdaget ved en tilfeldighet. 

Anonymkode: 3302a...88e

AnonymBruker
Skrevet

Mistet 2,5 liter blod etter fødsel. Var svimmel og hadde hjertebank, men det varte ikke så lenge. Var sliten en stund. Men etter noen uker var det bra igjen. 

Anonymkode: f93c7...31f

AnonymBruker
Skrevet

Blodprosent på 9 er noe de fleste merker i større eller mindre grad. Er du omtrent sengeliggende på 9 vil jeg si at du er rimelig dårlig rustet. Kjenner kreftpasienter som ligger på rundt 8 med et relativt normalt aktivitetsnivå men som kommer for transfusjon en gang i blant 

Anonymkode: a660a...2e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Blodprosent på 9 er noe de fleste merker i større eller mindre grad. Er du omtrent sengeliggende på 9 vil jeg si at du er rimelig dårlig rustet. Kjenner kreftpasienter som ligger på rundt 8 med et relativt normalt aktivitetsnivå men som kommer for transfusjon en gang i blant 

Anonymkode: a660a...2e4

Kan være at jeg har misforstått. Vil tro de ikke ville lagt meg inn om jeg var «grei» nok. 
I papirene står det at jeg hadde en massiv blødning og mistet mye blod. Husker ikke eksakt detaljer da hjernen tok ferie i samme slengen…. (Noe av det verste føler jeg, at jeg er/var helt korka - husket ikke fødselsdatoen min engang på sykehuset) 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er blodprosenten av disse? Fikk beskjed om lav blodprosent, men vet ikke hva av navnene som betyr dette?

Screenshot_20230612-220508_Gallery.jpg

Anonymkode: 6873e...302

AnonymBruker
Skrevet

Det er hemoglobin som er blodprosent. 

Anonymkode: f290b...9b7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok :) ble vesentlig bedre etter en uke etter å ha begynt på jern og b-vit/folat tilskudd. Går stadig bedre! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er blodprosenten av disse? Fikk beskjed om lav blodprosent, men vet ikke hva av navnene som betyr dette?

Screenshot_20230612-220508_Gallery.jpg

Du har litt lav blodprosent, og veldig lav jernverdi. Forstår ikke hvorfor referanseområdet på denne testen er satt til 6-33. Vanlig referanseområde for P-Jern er 10-33. 

Spør legen din. 

Anonymkode: ce1e6...bd5

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har litt lav blodprosent, og veldig lav jernverdi. Forstår ikke hvorfor referanseområdet på denne testen er satt til 6-33. Vanlig referanseområde for P-Jern er 10-33. 

Spør legen din. 

Anonymkode: ce1e6...bd5

Kommer an på laboratoriet og analyseapparatet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte ikke å gå på tre døgn etter første fødsel pga blodtap. Etter en operasjon , brukte jeg vel en uke på å klare å gå pga mye blodtap Kom seg når jeg fikk blodoverføring.

Anonymkode: 3c720...1cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvor lenge varte det før dere kom dere på beina igjen? 

(Mistet mye blod, blodprosent var på 9)

Jeg er bleik, sliten og null overskudd. 
Sov flere ganger daglig første dagene, nå etter en uke har jeg kommet meg litt, mye mindre søvnbehov men føler likevel meg som dritt. Orker svært lite, litt treig i nøtta, og blir veldig fort sliten. Ligger stort sett i senga, men kommer meg opp til måltider osv. 

Når kan jeg forvente å kunne ha en litt mer «aktiv» hvordag igjen? 

Blodprosenten min er nå på 12 etter nye prøver. Hva skal den ligge på normalt for en voksen kvinne? 

Min venninne mistet mye blod under en operasjon en gang, og hun var svært dårlig og slapp i lang tid. Var sykmeldt i 3 måneder. 

Anonymkode: c7fa9...16d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...