AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Jeg skal snart starte på cerazette. Men litt redd bivirkninger, som å blø hele tiden, eller blodpropp. Erfaring med cerazette? Mistet du mensen? Andre bivirkninger? jeg sliter veldig med pms, vil den hjelpe mot det? Anonymkode: b3606...c03
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Jeg mistet mensen. Men fikk også to barn på cerazette 🤪 Anonymkode: 8468f...bf3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Mistet mensen og fikk ingen barn på Cerazette. Men slet med sexlysten, så det kan jo hende det henger sammen 😜 Men bedre enn Yasmin, der jeg fikk sammenhengende migreneanfall i flere måneder av gangen. jeg nekter nå alt av hormoner, så mannen får velge mellom snipp og dong. Anonymkode: e9c34...170
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Apropos det med pms - du øå bare prøve det og se om det virker for deg. det skal jo liksom stabilisere hormonene så du slipper så mye svingninger og sånt, men alle reagerer forskjellig på ulike medikament. Så jeg vil anbefale deg å prøve og se om det funker for deg. Legen vil stille deg spørsmål om familiehistorikk med tanke på hjerte/karsykdommer, og kanskje sjekke blodtrykket ditt. Hvis legen sier det er greit, skal du ikke bekymre deg så mye for blodpropp. Der er veeeldig sjeldent. Anonymkode: e9c34...170
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 Mens var regelmessig og alt normalt Opplevde ingen lettelser eller bedringen i menstruasjonssmerter. Så byttet etter en stund. Du skal bli sjekket for blodproppfare før du settes på piller. Så så lenge legen har gjort jobben sin, så slapp av. Anonymkode: 8af40...28b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 Cerazette er minipille og skal være et av de tryggeste hormonprevansjonpillene for blodpropp. Hvorfor bekymrer du deg for det? Anonymkode: bff4d...db2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 Vil legge til at jeg begynte på Cerazette nettopp pga. familiehistorikk med blodpropp og har gått på pillene i over 10 år. Anonymkode: bff4d...db2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 Jeg har gått på Cerazette i to omganger. Første gang hadde jeg ikke småblødninger og mistet mensen helt. Andre gang hadde jeg småblødninger i 6 mnd. Veldig irriterende, men jeg visste det kunne være en midlertidig bivirkning så jeg holdt ut. De ga seg jo til slutt. Jeg har ikke hatt mensen denne gangen heller. Men en annen litt kjedelig bivirkning er vektoppgang og at det er svært vanskelig å ta av disse kiloene. Dette har jeg opplevd begge ganger. Når jeg sluttet etter første gang jeg brukte de, gikk jeg ned 7 kilo på 3 uker uten å gjøre noe som helst for det. Nå har jeg gått opp 10 kilo som jeg ikke klarer å bli kvitt, så vurderer å slutte bare for å gå ned i vekt, men så har jeg så mange syklusplager som jeg helst ikke vil ha heller, så ikke lett. Anonymkode: 43568...a1f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 Går på desirett- billigere versjon av cerazette tror jeg? Og det funker perfekt! Har lett siden jeg var 16 år etter prevensjon som funker for meg, hadde alltid småblødninger av p stav, andre p piller osv og ble dårlig, og desirett funker utmerket.( er 21 nå) har mensen en gang i måneden regelmessig ikke problemer med sexlyst eller noe Anonymkode: 8edb3...286
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Skrevet 12. juni 2023 Har brukt Cerazette i 20 år. Første halve året hadde jeg en del spotting, men så forsvant mensen helt. Har kanskje en spotblødning annethvert år. Det er så deilig å slippe alt mensstyret, migrenen er borte også. Anonymkode: 246df...45c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #11 Skrevet 12. juni 2023 Gikk på Cerazette i ca 10 år. Begynte pga store blødninger. For MEG var positive bivirkninger: - ingen mensen (blødde kanskje i 3 dager sammenhengende en gang i halvåret eller sjeldnere) - Ingen humørsvingninger ved mens eller eggløsning - Ingen barn Negative bivirkninger: - Mindre sexlyst - etter ca 10 år på minipillen begynte jeg å få uregelmessige blødninger (hver 14.dag). Det passet bra å slutte, for tiden var inne for å prøve å få barn. Anonymkode: 3fff2...5ad
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har gått på Cerazette i to omganger. Første gang hadde jeg ikke småblødninger og mistet mensen helt. Andre gang hadde jeg småblødninger i 6 mnd. Veldig irriterende, men jeg visste det kunne være en midlertidig bivirkning så jeg holdt ut. De ga seg jo til slutt. Jeg har ikke hatt mensen denne gangen heller. Men en annen litt kjedelig bivirkning er vektoppgang og at det er svært vanskelig å ta av disse kiloene. Dette har jeg opplevd begge ganger. Når jeg sluttet etter første gang jeg brukte de, gikk jeg ned 7 kilo på 3 uker uten å gjøre noe som helst for det. Nå har jeg gått opp 10 kilo som jeg ikke klarer å bli kvitt, så vurderer å slutte bare for å gå ned i vekt, men så har jeg så mange syklusplager som jeg helst ikke vil ha heller, så ikke lett. Anonymkode: 43568...a1f Jeg tror også jeg har vektoppgang som bivirkning, eller iallfall nå at det er svært vanskelig å miste de kiloene kontra før. Men har ikke vært helt sikkert siden oppgangen har skjedd de siste 3 åra (+10 kg) og jeg har gått på Cerazette lenger. Men tenker at det er noe med hormonene og gjøre og at det har skjedd noe i 30-åra som gjør til at får vektoppgang på de, og at det kan være verdt å slutte for å se om kiloene raser. Men det blir litt som velge mellom pest eller kolera. Jeg har mistet mensen, og det er så herlig. Men det aller beste for min del er at jeg slipper de hersens mensensmertene. Hadde et lite opphold på Cerazette for noen år siden, og når mensen kom tilbake var smertene enda verre enn før. Så jeg kvier meg til å slutte i tilfelle det blir helt grusomme mensenperioder, iallfall at jeg blir slått ut en hel dag der jeg egentlig er så dårlig at jeg må ligge i senga. Før Cerazette hadde jeg veldig korte, men kraftige menstruasjoner. Jeg er også plaget med jernmangel selv når jeg ikke menstruerer (har kronisk tarmsykdon) og legen min sa at det var bare fra for meg å fortsette på Cerazette slik at jeg slapp å miste mer blod. Legg det på toppen av at jeg ikke kan ta Ibux pga. kronisk tarmsykdom, så jeg vet ikke helt hva jeg kan ta som kan hjelpe på mensensmertene heller. Samtidig så har jeg så lyst å miste de kiloene, så det skal ikke være lett... Er det samme plager du opplever som jeg har uten Cerazette? Anonymkode: bff4d...db2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå