Gå til innhold

Tror jeg har Chrons/IBD og jeg orker ikke livet mer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gråter og gråter... tror nesten ikke det er flere tårer som kan komme ut nå. Jeg har lenge hatt mageproblemer, helt siden jeg var 12 år gammel. Disse problemene har vært av og på, og jeg fikk min første ordentlige smell som 13 åring når jeg var på ferie u utlandet, og ble så syk at jeg måtte bare bli igjen hjemme. Her snakker vi intense smerter, men ingen diare, eller forstoppelse osv.

I fjor fikk en intens infeksjon hvor de tok både koloskopi og endo, og jeg vite at jeg ikke tåler melk, samt hadde hemorroider. Siden har jeg  ikke spist noe med melk (prøvd så godt som jeg bare klarer)

Problemet er at det ikke ender her .Nå har jeg i nesten to uker hatt intens diare, opptil 4 og flere ganger om dagen i strekk. Jeg har vært stresset på grunn av eksamensperioden, men dette her er helt usedvanlig og fjernt for meg. Mat-rutinene mine er det samme, og jeg kjenner jeg blir ekstremt oppgitt og lei meg. Jeg merket også en hudlesjon på armen flere uker før dette, og tenkte kanskje det bare var noe annet, men nå som jeg har lest meg opp på Chrons/IBD og ser at det også er et symptom, klarer jeg ikke å kontrollere følelsene mine. 

Jeg skal til utlandet om 3 dager, og er usikker på om jeg i det hele tatt tør å dra, med tanke på om jeg må kjappe meg på do, og det ikke er tilgang. Eller om maten der bare gjør det mye verre for meg. (Jeg kjenner at jeg må på do med en gang magen, samt anus lager gurgelyder - er nesten sånn at jeg ikke kan holde meg, og det er så flaut :( )

Jeg føler meg så oppgitt. Jeg har vært så åpen til min fastlege om mine mageproblemer, og får ikke annet enn en cøliaki/allergi test, også vips, ut med døra på deg. Jeg kan ikke tro at det er slik livet mitt har blitt. Jeg som ville studere, jeg som ville oppleve kjærlighet, det å dra ut med venner. Nå kan jeg bare glemme alt det. 

Anonymkode: ed4d6...744

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må kreve videre utredning! Der finnes behandling, men du må vite mer. Bytt fastlege, stå på ditt. Det er dessverre slik helsenorge er. Fortell ny lege hvor belastende dette er for livet ditt, med fokus på alt du ikke kan gjøre. Da skal de ta deg på alvor. 

Har selv mageproblemer, og det er veldig kjipt. Jeg syns du bør dra på ferie om du kommer til å klare å slappe av, men om du føler alt blir stress og det ikke blir en pause fra hverdagen ville jeg kanskje revurdere. Bare du vet. 

Anonymkode: 8696b...918

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare for kontekst:

Jeg fylte akkurat 21

Har opplevd alt fra slim i avføring til blod, til mørk avføring

Jeg er 165 og veier 48 kg som er altfor lite 

Anonymkode: ed4d6...744

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts, jeg har ikke så ekstreme mage/tarm problem som du, men likevel ille. Jeg har tatt noen tester og har nå oppsøkt privat hjelp, da SIBO test(og generelt alt som har med gastro å gjøre) blir avvist. Håper på hjelp. Er på en kort reise, hatt diare og kvalme hele tiden. Vet hvor jævligt det er å reise med desse problemene🥺Liten forståelse å få både her og der😌

Anonymkode: 1c75c...0b9

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du? Hva har du prøvd å kutte ut bortsett fra melk?

Anonymkode: f3c05...91e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 5 stk i familien/venner med chrons og et par andre med ulcerøs kolitt. Jeg vil bare si til deg at alle lever helt greit med dette, men de måtte jo prøve å feile litt ift hva som funket og ikke da de fikk diagnosen. Så hvis du skulle hatt dette så er det på ingen måte en dødsdom, det er fult mulig å både studere, reise finne kjærligheten og alt du ønsker deg. Som en annen skriver her så finnes det behandling og masse man kan gjøre når du vet akkurat hva som er feilen. Du må rett og slett kreve å bli utredet. Jeg håper du finner ut av det og at du greier å kose deg på ferie tross alt ♥️

Anonymkode: b72b0...72b

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg har ingen direkte erfaring, men lest at i ukjente  omgivelser kan det være nyttig med en bleie som forsikring + Imodium. Romslige klær, ikke for lyse. Ekstra skift i håndbagasjen og noen plastposer.  Huff 💩stakkars.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det skulle være chrons så finnes det medisiner for det. Jeg har slitt med IBS-D i mange år, virkelig slitsomt og vanskelig å få brukt dagene til noe som helst. Sluttet på noen medisiner og ble nermest over natten frisk. Bare ett tips, kan det være medisiner eller kosttilskudd?

Anonymkode: 056ec...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å prpøve fekal transplantasjon. Ting kan også bli bedre om du finner ut hvilken mat du tåler og ikke. Har du forsøkt å spsie litt hvit ris hver dag? Ris kan absorbere vann i tarmen og redusere tendens til diare for noen. Samme med banan

Anonymkode: ef245...a38

AnonymBruker
Skrevet

Du bør gå til legen igjen, bytte lege eller gå privat. Ikke gi deg! Har du prøvd Foodmap?

Anonymkode: bb113...ca4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har crohns, og slet med det i mange år. Det som hjalp meg var ikke all verdens medisiner eller kurer ( da ble jeg bare verre) men kun å endre livsstil. Jeg sluttet i jobben der jeg jobbet dag og natt, og gikk over til kun 8-16. Det hjalp! Frokost til samme tid, lunsj og middag. Evt. kutte ut frokosten for å la tarmene hvile. Og stresse ned. Ingen stress! Jeg går turer i skogen (dog med dopapir i lomma just in case) og jeg drikker ingen kullsyreholdig drikke. Nå er jeg nesten helt fin! 

Anonymkode: fef1a...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, du må komme deg til en spesialist på dette! Be om henvisning, og vær tydelig når du ber om henvisning på hvor ille du har det!

Anonymkode: dd9cf...734

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...