AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Hei. Har en jente på snart 3,5 år. Hun har gått i barnehagen siden 11 mnd og er veldig sosial; elsker besøk, er helt i hundre når hun treffer bekjente, er flink til å ta initiativ osv… men hun vil sjeldent fortelle fra bhg, nevner av og til at hun ikke får være med å leke, har ingen «bestevenner» osv. Ofte leker hun alene når jeg henter henne (det gjør for så vidt de andre og, men jeg legger selvfølgelig mest merke til min egen). Jeg har spurt personale og de sier at hun leker litt med alle, og de mener det ikke er snakk om noe utenforskap eller noe sånt selv om hun ikke er en av de som har sine faste. Jeg er ikke nødvendigvis så opptatt av at hun skal ha én eller to bestevenner, men jeg synes det er sårt at hun ofte blir litt «avvist» når vi treffer barnehagevenner utenom, men det kan også skyldes at hun selv er så «på». med det mener jeg at folk ikke svarer henne, trekker seg litt tilbake. Hun er eldst på avdelingen og ligger kanskje litt fremme språklig? Vet ikke. De andre er uansett bare uker/et par mnd yngre så skal vel ikke ha så mye å si lengre. Hva tenker dere? Når fikk deres venner? Har det noe å si at de ikke har noen faste lekekamerater i barnehagen på denne alderen? Jeg bekymrer meg MYE, og kjenner jeg allerede nå tenker at dette kommer til å følge henne Anonymkode: 455c2...d3c 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Må også nevne at det er barn på «kullet hennes» som har knyttet seg veldig til en eller to andre. Ikke alle som nødvendigvis har en de er 🤞🏼 med, men noen… og det er jo kanskje det som er litt av konteksten som gjør det litt ekstra sårt Anonymkode: 455c2...d3c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Min eldste fant seg tidlig en bestevenn i barnehagen som fortsatt er bestevenn nå på barneskolen. Min yngste er 3 år og har et par stykker som han helst leker med, og som det snakkes om hjemme. Men dette er bare min erfaring, det kan jo være mange som ikke finner "sine" så tidlig. Eldste fikk nye venner på skolen også, selv om han har holdt sammen med bestevennen. Anonymkode: d0b49...92a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Kan du melde på barnet ditt på dans eller turn slik at hun treffer andre på andre arenaer? Kanskje er det andre i bhg som går allerede og at settingen blir litt annerledes slik at det blir lettere å leke sammen også i bhg? Anonymkode: 0849d...3a9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Min eldste fant seg tidlig en bestevenn i barnehagen som fortsatt er bestevenn nå på barneskolen. Min yngste er 3 år og har et par stykker som han helst leker med, og som det snakkes om hjemme. Men dette er bare min erfaring, det kan jo være mange som ikke finner "sine" så tidlig. Eldste fikk nye venner på skolen også, selv om han har holdt sammen med bestevennen. Anonymkode: d0b49...92a Hva er det som gjør at de finner hverandre da? Like interesser? Min er ikke særlig opptatt av dukker etc, så har tenkt at det kanskje skyldes det… vet ikke. I den forrige bhg hun gikk i hadde hun en skikkelig bestevenn. De leker fremdeles godt sammen når vi er sammen på fritiden Anonymkode: 455c2...d3c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kan du melde på barnet ditt på dans eller turn slik at hun treffer andre på andre arenaer? Kanskje er det andre i bhg som går allerede og at settingen blir litt annerledes slik at det blir lettere å leke sammen også i bhg? Anonymkode: 0849d...3a9 Ja, det kan jeg! Jeg kjenner foreldrene til de andre barna ganske godt, så vet at de andre ikke går på organisere aktiviteter sammen. Men det er uansett et godt tips å skape litt nettverk på utsiden sånn at vi er litt mindre «sårbare». Utover det er vi ganske flinke til å ta initiativ til play dates utenom bhg-tid, så hun får vært med de hun går i bhg med utenom også. Opplever da ofte at min er veldig kontaktsøkende mens det andre barnet vi er med søker mer til foreldre osv. men de leker jo så klart sammen da, men mer i rykk og napp; og føler fremdeles at min kanskje blir litt avvist. Men det kan som sagt like gjerne være fordi hun er veldig «påskrudd» Anonymkode: 455c2...d3c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 Hun er bare tre. Det er fortsatt tid til å finne en bestevenn 😊 https://barnehagenett.no/vennskap/ For de yngste barna, altså ett- til treåringene, skjer det store sprang på alle felt. Også i det sosiale og deres opplevelse og oppfattelse av vennskap. De går fra parallell-lek, altså det å leke med samme ting ved siden av hverandre, til å ville leke sammen med andre. Vennskap i denne aldersgruppen er mer påvirket av leken og leketøyene som blir brukt. Den er mindre påvirket av hvilke barn som er med i leken. Vennskapene barnet knytter i denne alderen er mer åpne, flyktige og fleksible vennskapsbånd da de er knyttet til spontan deltagelse og samspill i en bestemt aktivitet eller lek. Denne formen for vennskap har to funksjoner; de er viktige vennskapsbånd for barnet i den perioden, og de legger grunnlaget for barnets utvikling av inkludering, sosiale ferdigheter og vennskap med andre barn senere. Anonymkode: 4ef5f...7a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå