Gå til innhold

eksamen naturfag VG1 plis hjelp meg kvinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei Kvinne Guider🫶🏼 

Jeg kom opp i naturfag, og fikk i oppgave å beskrive de tre viktigste næringsstoffene. Fett, karbohydrater og protein.

Fett og karbohydrater er ezzyy.

Men proteiner er vanskelig🙁 Hvordan ville du som kvinne og guide (helst naturfagslærer) beskrevet protein! 

Anonymkode: f1af2...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette kom jeg opp i tilbake i 2010. 

Et tips er at de ikke eksaminerer noe som ikke står i boken, så det er bare å begynne å lese etter protein som stikkord. 

Ellers syntes jeg youtube er en fin måte å få forklart ting på. Ville heller forholdt meg til det enn å be folk her inne å breskrive protein for deg. 

Husker jeg syntes det var vanskelig å forstå Europeisk krigføring i muntlig historie, da gikk jeg til youtube hvor jeg fikk det forklart på en morsom måte. Gav meg en 5er som jeg var fornøyd med. Lykke til! 

Anonymkode: 621b2...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut NDLA - du finner mye god informasjon om næringsstoffene på de sidene. Både om du søker på Naturfag og HO.

Lykke til!

Denne nailer du. 

Anonymkode: ebf9e...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://snl.no/proteiner

Noen proteiner er byggesteiner i kroppen vår og bygger blant annet muskler, skjelett, hud og hår. Noen proteiner er signalstoffer som sender signaler mellom celler. Noen er antistoffer som bekjemper bakterier og virus. Noen er enzymer som kan bryte ned mat eller hjelpe til å frakte oksygen i kroppen. 

Man får proteiner gjennom maten. De fleste typer mat inneholder noe proteiner, men det er mest i kjøtt, fisk, melkeprodukter, egg, bønner og linser. Proteiner består av ulike aminosyrer og i magesekken brytes proteinene ned til aminosyrer.

Disse aminosyrene bruker kroppen til å lage egne proteiner som den trenger. Det skjer inni cellene. Da brukes DNA som en oppskrift. 

Anonymkode: 09d2a...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Google it. I tillegg til funksjon bør du ha med noe om kjemisk oppbygning av aminosyrer og primær, sekundær, tertiær og kvartær struktur av proteiner. Og om proteinsyntese. Hvis dette er dekket av pensum, da. Du må starte med læreboka og læringsmål. 

Anonymkode: 53596...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Google it. I tillegg til funksjon bør du ha med noe om kjemisk oppbygning av aminosyrer og primær, sekundær, tertiær og kvartær struktur av proteiner. Og om proteinsyntese. Hvis dette er dekket av pensum, da. Du må starte med læreboka og læringsmål. 

Anonymkode: 53596...684

Heldigvis er mye av dette kjemi 2, ikke naturfag.

Det som er dekket av ny læreplan i naturfag er:

"gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv"

Det betyr at det absolutt viktigste om proteiner i naturfag er å vite hva jobben til proteiner er i kroppen - de er både kroppens viktige byggesteiner og verktøy, det er proteiner som bygger opp muskler og lar de trekke seg sammen, som gir oss ulike egenskaper som øyenfarge, og som bidrar til at ulike funksjoner i kroppen/cellene fungerer (enzymer). Proteiner er bygget opp av aminosyrer. Kroppen bygger proteiner selv, men vi trenger å spise proteiner for å få i oss de riktig typene aminosyrer (for noen av disse lager ikke kroppen selv). Og så bør du vite at man ikke får mer muskler av å spise masse proteiner, det holder med litt (søk gjerne opp antall g per kg kroppsvekt), mer enn det brukes bare som energikilde, akkurat som karbohydrater. 

Om du sikter på 4 og over er det også lurt å trekke sammenhenger til andre relevante temaer: du bør vite at proteiner er skikkelig store molekyler som må være helt riktig bygget opp for å gjøre rollen sin, derfor må de bygges opp etter oppskrift. DNA er denne oppskriften, forskjellen på ulike folk (og på mennesker vs andre arter) er hvilke proteiner vi har, som skyldes ulikt DNA. Les gjerne mer om proteinsyntesen for å se mer om dette - det nevnes ikke spesifikt at den må læres, men kan anses som en del av proteiners og DNAs rolle. Bonus om du vet at aminosyrer er en spesiell type organisk syre som man kan ha lært om i organisk kjemi-delen av faget (gjenkjennes ved COOH-gruppe)

Anonymkode: 8e9bf...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...