Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til Danmark og syd Sverige og så har jeg tenkt litt på om jeg skulle kjørt ned til Berlin og blitt der noen dager. Kanskje dratt om Rugen. Hvordan er det for oss norske sjåfører? Kan jeg stå parkert i Berlin eller burde jeg sette igjen bilen ett sted?

Noen tips?

Anonymkode: 04659...8cd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal til Danmark og syd Sverige og så har jeg tenkt litt på om jeg skulle kjørt ned til Berlin og blitt der noen dager. Kanskje dratt om Rugen. Hvordan er det for oss norske sjåfører? Kan jeg stå parkert i Berlin eller burde jeg sette igjen bilen ett sted?

Noen tips?

Har kjørt til Berlin, og inne i Berlin. Første virkelige storbyen jeg kjørte i på egenhånd. Veldig greit å kjøre i byen. Tyskere er generelt veldig flinke trafikanter er ihvertfall mitt inntrykk, etter å ha kjørt både en del på autbahn og inn i sentrum av byer som Berlin, Munchen og Frankfurt AM. Så lett å kjøre. Var bare inne i Berlin på dagtid men fant lett parkeringshus, sjekket dog ikke om det var åpent nattestid. Bodde på et hotell i Potsdam rett utenfor Berlin, og der var det greit å parkere.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (13 minutter siden):

Har kjørt til Berlin, og inne i Berlin. Første virkelige storbyen jeg kjørte i på egenhånd. Veldig greit å kjøre i byen. Tyskere er generelt veldig flinke trafikanter er ihvertfall mitt inntrykk, etter å ha kjørt både en del på autbahn og inn i sentrum av byer som Berlin, Munchen og Frankfurt AM. Så lett å kjøre. Var bare inne i Berlin på dagtid men fant lett parkeringshus, sjekket dog ikke om det var åpent nattestid. Bodde på et hotell i Potsdam rett utenfor Berlin, og der var det greit å parkere.

Er det da greit å stå parkert i Potsdam og ta offentlig transport til og fra Berlin ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det da greit å stå parkert i Potsdam og ta offentlig transport til og fra Berlin ?

Ja går ofte tog fra Potsdam og inn til Berlin HBF. Jeg bodde på Mercur Hotel Potsdam city, dette var i 2019. Og var greit å parkere like ved hotellet den gang. Kort vei å gå til jernbanestasjonen.

I og ved Potsdam finner du og noen historisk inntresante severdigheter. Du har Cecilenhoffslottet hvor Stalin, Churchill og Truman møttes sommeren 1945 til Potsdamenkonferansen. Potsdam er jo en egen by og under den kalde krigen lå den i DDR. Ved det som var grensa mellom Potsdam og Vest Tyskland finner du Glinicker brigde kjent fra filmen Brigde of Spies. Dette var en bru som under den kalde krigen ble brukt til utveksling av spioner og disidenter mellom øst og vest.

På andre siden av brua finner du bydelen Vansee, og der finner du Villa Malier hvor tyskerne under 2 verdenskrig holdt Vansee konferansen hvor man planla den endelige løsningen på jødespørsmålet.

• Liker 1
Skrevet
Kjetil E skrev (44 minutter siden):

Tyskere er perfeksjonister når det gjelder alt kjenner ett par av disse plenen skal klippes sånn og når de er ferdig er det fram med meterstokken og måle :D 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil absolutt anbefale deg å kjøre inn til Berlin. Det er veldig lite problematisk, og byen har mange gratissoner hvor du kan parkere gratis. Jeg har kjørt elbil til Berlin to gsnger nylig og det er helt smertefritt. Kan virkelig anbefale hurtigbåten mellom Ystad og Sassnitz for å kutte ned reisetiden.

Anonymkode: 524e9...346

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøring til og i Berlin er null problem – har gjort det siden før muren falt...

Greit å sjekke på forhånd at du har europeisk veihjelp, og sjekke lufttrykk, kjølevæskenivå og olje før du legger ut på langtur på autobahn. 

Avhengig at rutevalg anbefaler jeg ferge til/fra Ystad en av veiene. Sassnitz er nevnt over. Den ferga er kjappere enn ferga til polske Swinoujscie, men vesentlig dyrere (ferga er omtrent som Superspeed mellom Norge og Danmark). Reiseveien ned til Berlin er også en halvtime/time ekstra kontra Swinoujscie.

Swinoujscie er et greit alternativ, og du kan få deg en rimelig lugar med bad. 

Anonymkode: 1be79...71f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 7.50):

Vil absolutt anbefale deg å kjøre inn til Berlin. Det er veldig lite problematisk, og byen har mange gratissoner hvor du kan parkere gratis. Jeg har kjørt elbil til Berlin to gsnger nylig og det er helt smertefritt. Kan virkelig anbefale hurtigbåten mellom Ystad og Sassnitz for å kutte ned reisetiden.

Hvor finner jeg disse gratissonene?

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar!

Hvordan skal vi komme oss hjem igjen, Kielferjen?

AnonymBruker
Skrevet

Det var kun ment for å få noen tips fra erfarne bilferieturister.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 15.51):

Takk for alle svar!

Alternativt kan dere ta ferge fra flere byer på tyske østersjøkysten som går til Syd Sverige og kjøre hjem derifra. Det er og mulig å ta Stena Line fra Kiel til Göteborg Disse alternativene gir en del mer kjøring menn er rimligere enn Colorline fra Kiel til Oslo.

Endret av Kjetil E
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 15.51):

Takk for alle svar!

FRS Baltic, Sassnitz - Ystad, er å anbefale.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

FRS Baltic, Sassnitz - Ystad, er å anbefale.

Skjønner ikke hvorfor de absolutt skal kjøre i en evighet for å ta disse "Jalla"-ferjene.   Mye bedre å ta Kielferjen ned, og Kiel - Gbg. hjem.  Kjører til Berlin på et par timer. Ta b-404/A-21 ned, så du slipper Elbtunnellen. Så rett inn på A-24 til Berlin, n enkel og grei by å kjøre i. 

Hjem kan du ta Stena til Gbg., fordelen er at den går senere på dagen (kl. 19).  Så kan man kjøre i ro og mak oppovr, uten å stresse med klokka.  Man har tid å ta litt koselige veier, å ikke bare jage på Autobahn.  Vet ikke hvor lang tid man bruker på Oslo - Gbg nå for tiden, 3 - 3,5 timer ?

Anonymkode: d649f...34a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...