Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å dø fra man slutter å spise og drikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det vondt?

Har ikke tenkt å ta selvmord, er bare nysgjerrig :) 

Anonymkode: 82f80...3f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på så mye. Hvordan er kroppens fortatning i utgangspunket? Alder, sykdom og klima er også noe som spiller inn. 

Det kan ta alt fra noen få dager til et par uker. Og ja, det er ikke en behagelig død. 

Anonymkode: fcd6b...858

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det lengste jeg har opplevd er en pasient som ikke fikk i seg mat elller drikke på 15 dager før han døde. Var alvorlig kreftsyk og fikk dermed mye smertestillende. Tror ikke han kjente ubehag eller smerter. Det blir helt annerledes for en frisk person å bruke dette som selvmordsmetode, da vil nok alle instinkter og reflekser slå inn og gi sterkt ubehag frem til man besvimer.

Anonymkode: 4e055...c61

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sult " to the bitter end" er svært smertefullt. Både fysisk og psykisk.  Leste en bok om det en gang fra en del av verden der sult foregikk da den boken ble skrevet. ( mulig jeg kommer på tittelen men det gjør jeg dessverre ikke akkurat nå, Er noen år siden jeg leste den)

Anonymkode: a6900...903

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1-2 måneder, det kommer an på kroppsfett. Men man lever kun 3-4 dager uten vann

Anonymkode: 58086...ac2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Gjør det vondt?

Pappa fikk ett hjerneblødning etter ett fall og slag mot hodet i 2021. Han ble liggende på sykehus med beskjed om at det ikke var noe mer å gjøre. Så han levde 6 dager uten mat og væske før kroppen ble blåmarmorert og så gikk det mot slutten med fryktelig til grugling og fæle lyder... noe jeg aldri kommer til å glemme.  Om han hadde vondt vet jeg ikke men det så helt for jævlig ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

1-2 måneder, det kommer an på kroppsfett. Men man lever kun 3-4 dager uten vann

Anonymkode: 58086...ac2

Neida, jeg har selv vitnet en som ikke tok kvelden før 9. dag uten vann. Men han var sengeliggende, så med vanlig aktivitetsnivå kan det sikkert stemme. 

Anonymkode: 6613f...9f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ble beskrevet hvordan kroppen tærte på seg selv.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Sult " to the bitter end" er svært smertefullt. Både fysisk og psykisk.  Leste en bok om det en gang fra en del av verden der sult foregikk da den boken ble skrevet. ( mulig jeg kommer på tittelen men det gjør jeg dessverre ikke akkurat nå, Er noen år siden jeg leste den)

Mener den handlet om Fridtjof Nansen

https://snl.no/Fridtjof_Nansen

sitt humanitære arbeid under denne katastrofen :https://no.wikipedia.org/wiki/Hungersnøden_i_Russland_1921–1922 

Mulig en av disse:

Fridtjof Nansen. Mannen og verden, Cappelen Damm 2011

Nansens kamp mot hungersnøden i Russland 1921-23, Aschehoug 2007.

Men det er jo bare å google sult-katastrofer. Sikkert mye fakta å finne slik om du virkelig lurer. Folk sulter mye i denne verden. Men det i boken jeg leste var det altså null mat på slutten.

Noe annet er vel om en er døende fra før. Da er det å ikke innta føde en naturlig ting. Kroppen trenger ikke føde da. 

AnonymBruker
Skrevet

Du dør ikke, du bare kommer til Gud

Anonymkode: d61ff...689

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager lurer du på dette, TS? En veldig mørk ting å spørre om, dersom det ikke er selvmordsplaner. Tråden er rapportert. 

Anonymkode: e741c...071

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør det vondt?

En frisk dame på 76 år var en pasient på sykehjemmet jeg jobbet. Hun bare bestemte seg for å slutte å spise og drikke. Vi prøvde å gi henne mat og drikke, men nei hun ville ikke ha. Kjøkkenet lagde den maten de visste hun var glad, men hun nektet å ta til seg noe som helst. Hun døde etter 10 dager.

Hun var ikke syk, hun trengte bare så mye hjelp at hun ikke kunne bo alene. Hun hadde en smittende latter som vi hørte over hele avdelingen helt frem til hun bare lå i sengen.

Hvorfor hun bestemte dette vet vi ikke. Hun ville bare dø.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du ts? 

Anonymkode: f9088...b4b

Skrevet

Kjære trådstarter! 

Tråden stenges på grunnlag av at temaet kan virke triggende på personer med selvmordstanker eller spiseforstyrrelser. Vi kan heller ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få.

Minner om følgende hjelpetelefoner. Der vil du treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

* Mental Helse: 116 123

* Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)

* Kirkens SOS: 22 40 00 40

* ROS - Rådgivning om spiseforstyrrelser:  948 17 818

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...