AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Er alene med 2 små. 1 på 6,5 år og 1 på 2,5 år. Ting har vært dårlig lenge. Rutiner glemmes, temperament koker over, leiligheten flyter over og ingen spiser grønnsaker. Livet er altfor ofte pyton. Hvordan klarer dere dere, dere som er alene med 2 små? Anonymkode: 6baf9...10d 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Jeg var i samme situasjon for en del år tilbake og du får all min sympati ❤️ Det jeg gjorde for å komme litt mer ovenpå var å prøve å planlegge ting så godt det lar seg gjøre. Feks middagslagingen kunne jeg handle inn til flere dager og faktisk gjøre en del klart kvelden før. Jeg var strikt på leggetid så lenge det var mulig, for å ha tid til å både ta et ryddetak og planlegge morgendagen samtidig som jeg fikk tid til litt alenetid. Har du noen som kan avlaste deg litt? Låne ungene en ettermiddag eller noe? Anonymkode: 1bb6c...a9d 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Jeg ble 100% alene da mine tre var under fem år. Rydd, støvsug, lag matpakker og legg frem klær før du legger deg. Ta handleturen før du henter barna. Legg deg tidlig så du får nok søvn. Anonymkode: 0fd78...64c 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Jeg ble alene med en på 2 og en på nesten fire. I starten var det helt grusomt før jeg senket kravene til meg selv. Det viktigste for meg er å være strikt på leggetid. Uansett protester. Det er mitt største råd. Bruk minst 15 min på å gi ungene full oppmerksomhet og kos rett før leggetid så roet iallefall mine unger seg mye fortere. Sett av en liten halvtime til husarbeid på kvelden. Det er ikke nødvendig å ha det striglet. Bestem middager fra man-fredag hvor spesielt mandag og tirsdag er enkle. Jeg gikk ofte for havregrynsgrøt, ostesmørbrød og tomatsuppe eller noe liknende de to første dagene i uka. Regelen for resten av uka var at det max skulle ta 30 min å lage. Dernest så ble alltid middag servert som kveldsmat. Etter bhg gikk det i brødmat eller Youghurt med havregryn så blodsukkeret kom opp. Da roet også stemningen seg blandt ungene og jeg fikk landet selv etter jobb før middag. Anonymkode: 151c9...010 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 Lag store porsjoner middag, frys ned eller spis restene dagen etter. Smør klar eventuelle matpakker kvelden før. Hold på kveldsrutiner. Hør på lydbok mens du rydder og bestem deg for at du skal holde på feks 30 min eller 60 min. Jeg rydder og ordner mye mer effektivt da. Og sist men ikke minst, vær snill med deg selv. Det å være alene med barn er tøft! Jeg synes mye er enklere nå som de begynner å bli større. Anonymkode: 4b2e3...0bc 3 1
TLR Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Er alene med 2 små. 1 på 6,5 år og 1 på 2,5 år. Ting har vært dårlig lenge. Rutiner glemmes, temperament koker over, leiligheten flyter over og ingen spiser grønnsaker. Livet er altfor ofte pyton. Hvordan klarer dere dere, dere som er alene med 2 små? Anonymkode: 6baf9...10d Hvor er barnefar med i bildet! 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 Når barna sover har du fri. Ta dem med på husarbeidet, det tar lengre tid men du får det gjort og de lærer noe, ikke prøv å vente med det til barna sover. Ellers, rutiner, lister og legg listen lavt. Det blir bedre. Anonymkode: e374a...4a1 3 2
myMa Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 Jeg er ikke alenemor men har 2 små. Vi planlegger middager for en uke av gangen og bruker oda. Oda er virkelig en lifesaver. Alt levert rett på døra. Det er super smidig. Drar jeg i butikken nå er det kun for å småhandel litt, se på tilbud osv. For å holde system så har vi ukeskalenderen til sjarmtroll på kjøleskapet. Holdt av en kolonne til middager og en kolonne er "planer neste uke". Har alltid full oversikt. Den er verdt investeringen!! 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 Dropp å brette klær. Kast alle dine bukser i en skuff/korg/haug, gensere i en annen, truser ingen tredje osv osv. Kjøp 30 like sokkepar og plukk to fra haugen - drit i å samle par. Frokostblanding går som middag på travle dager. Robotstøvsuger! Vask dusjen mens balsamen funker. Handle alene før du henter minste i bhg. Ha ungene med på den andre rydding og vaskingen. Papptallerkener kan brukes en hel dag til brødmat. Glass brukes også en hel dag. Legg frem klær på kvelden. Anonymkode: 8d719...c0d 2 3
kjærring Skrevet 13. juni 2023 #10 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er alene med 2 små. 1 på 6,5 år og 1 på 2,5 år. Ting har vært dårlig lenge. Rutiner glemmes, temperament koker over, leiligheten flyter over og ingen spiser grønnsaker. Livet er altfor ofte pyton. Hvordan klarer dere dere, dere som er alene med 2 små? Anonymkode: 6baf9...10d Planlegging. Kjøp deg en almanakk og skriv ned alt. Alt fra hvilke husarbeid du skal gjøre når. Da har du lettere oversikt og det er utrolig motiverende å krysse av på slutten av dagen. Jeg månedshandler. Planlegger middager og innkjøp en måned i gangen. Slipper så stresset med å stå på butikken å ikke vite hva jeg skal ha, og jeg sparer penger. Ikke stress så mye med grønnsaker. Server det , men ikke forvent at det blir spist. Plutselig så går det ned Om det koker så ta en timeout.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #11 Skrevet 13. juni 2023 Få nok søvn!! Jeg var 100% alene med mine allerede før nr 2 ble født… Jeg sov med ett barn på hver side i dobbeltsengen i maaange år. Kanskje kjipt, men jeg fikk i det minste nok søvn og dermed energi til å klare dagene. ukeshandling, frossengrønnsaker, og supper ble en redning. og legg listen lavt!!! Støv og rot tar ingen skade av. Sett av noen timer i helgen til rengjøring og la det flyte resten av uken Anonymkode: ca9d1...619
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #12 Skrevet 13. juni 2023 Hvis du ikke klarer å planlegge og å ha faste rutiner, så er du dessverre dømt til å ha det kaotisk. Vet du hvorfor du ikke klarer det? Ha alltid blokk og penn på kjøkkenbenken. Handleliste der du skriver opp det det er tomt for fortløpende. Ukesmenyer, og handling en gang i uka. Fast dag for husarbeid. Da blir barna også vant til at f.eks torsdag er fast vaskedag, og de vet at de må hjelpe til eller være flinke til å leke alene. Faste rutiner rundt leggetid, sånn at du kan ha mest mulig fri når de er i seng. Men om du ikke klarer rutiner og planlegging, så er det liten vits at noen gir deg råd 🙃 Anonymkode: 9db78...6ad
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #13 Skrevet 13. juni 2023 Jeg lager middag etter leggetid så vi kan spise sammen etter at vi kommer hjem fra barnehage. Lager stor porsjon og fryser ned hvis jeg kan. Ukeshandler og/eller handler via nett. Kjøper et par timer barnepass i helgen, så jeg får gjort litt husarbeid. Anonymkode: abdd1...bc5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #14 Skrevet 13. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du ikke klarer å planlegge og å ha faste rutiner, så er du dessverre dømt til å ha det kaotisk. Vet du hvorfor du ikke klarer det? Ha alltid blokk og penn på kjøkkenbenken. Handleliste der du skriver opp det det er tomt for fortløpende. Ukesmenyer, og handling en gang i uka. Fast dag for husarbeid. Da blir barna også vant til at f.eks torsdag er fast vaskedag, og de vet at de må hjelpe til eller være flinke til å leke alene. Faste rutiner rundt leggetid, sånn at du kan ha mest mulig fri når de er i seng. Men om du ikke klarer rutiner og planlegging, så er det liten vits at noen gir deg råd 🙃 Anonymkode: 9db78...6ad Lite søvn, vært mye hjemme med syk minstemann siste 6 månedene, stress. Var ikke flink med rutiner før barn heller, så det faller ikke naturlig for meg, egentlig. Anonymkode: 6baf9...10d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #15 Skrevet 13. juni 2023 Enkle middager! Eller hvert fall slik du kjøper deg litt tid de neste ukene for å få unnagjort ting hjemme. Fiskekaker, fiskeboller, kjøttboller, toro-supper, grandiosa på lørdager. Frosne grønnsaker. Ferdigkokte poteter du varmer eller 5min ris. Ferdige sauser. Legg alt i en form og varm i ovnen. Mindre oppvask med en form i stedet for stekepanne og gryter. Enkle frokoster og matpakker. Ferdig oppkjært brød. Hvis barna spiser greit i bilen på vei til barnehage/skole, så kan de få frokosten der? Polarbrød med skinkeost og bananer er enkelt. Avhengig av hvor dere kler av dere: ha en liten kurv til skittentøy i de rommene. F.eks soverom og bad. Lett å ta med for å vaske. Egne knagger til barna slik du slipper å lete etter riktig str på jakkene til barna. Prøv å skaff en barnevakt. Kanskje en tenåring som kan passe et par timer i uken? Hos dere så du kan ta en tur ut, eller ta det med ut for å leke så du kan få unna husarbeid. Kanskje 6åringen kan få litt lommepenger for å passe på/leke med 2,5åringen? I mens kan du ta en kjapp runde for å sette på/tømme oppvaskmaskinen, vaske klær osv. Anonymkode: 1e1b3...054 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #16 Skrevet 13. juni 2023 Hvis du har mulighet til å bruke noen feriedager til å komme ajour, slik at dere starter høstsemesteret med ny frisk? Eldstemann begynner på skolen til høsten? I såfall er et tips å være «på» når det settes opp følgegrupper etc, å ha et foreldrenettverk er stor hjelp. Når det kommer bursdagsinvitasjon, send en sms til de som bor i nærheten om at du gjerne kjører til, hvis noen andre kan hente. Da slipper du å ta minsten ut rett før leggetid. Og du har en følging /kjøring «til gode». Det samme gjelder faste aktiviteter, vær tidlig med å tilby det som passer best for deg å bidra med. Så kan du være ærlig om det som er vanskelig for deg som er alene. De travleste årene er det ingenting i veien for å ha en fast middagsrett hver dag. Lager du en stor gryte med tomatsaus med masse moste /gjemte grønnsaker på søndag, så har du denne til spaghetti og kjøttdeig på søndag, til hvit fisk og poteter en dag og til ris og (vegetar)kjøttboller en tredje dag. Da er det fire middager igjen; Fiskegrateng med frosne grønnsaker en dag, pannekaker og suppe en dag, taco en dag og fiskeburger med revne gulrøtter en dag. Dette er bare forslag, men gjør at en ukentlig bestilling på Oda går kjempefort. Vær nøye på leggetid, gjør en halvtimes effektiv rydding /forberedelse mens de sovner og så er kvelden fri. Anonymkode: 6e525...f5f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå