Maleficenta Skrevet 13. juni 2023 #81 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg mener ikke å blande meg inn i andres saker eller noe sånt, men burde jeg si noe til henne. Jeg skulle bare kaste søppel og rydde ut av kontoret mitt, og da så jeg henne nede med konteineren mens hun røykte. Hun ble ikke stort sjokkert når jeg kom ned, og hun reagerte ikke med å kaste den heller. Ser ut som hun har gjort det under hele svangerskapet sitt. Hun er gravid i 5 mnd nå, og jeg synes det er helt uansvarlig av henne. Fordi hun er skikkelig flink til å be om mindre jobb pga graviditet, men å kutte røykingen er ikke aktuelt. Ble bare kvalm av henne Anonymkode: 7e0c4...eeb ikke gidd å si noe. Da blir hun bare sur
Maleficenta Skrevet 13. juni 2023 #82 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er bare de hjernedøde som tror at stress over å ikke få røykt, er verre enn den faktiske røyken. Så dumme er folk Anonymkode: 00114...25e mange old school leger som fortsatt tror dette også dessverre og formidler da dette til pasientene sine 3
Maleficenta Skrevet 13. juni 2023 #83 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja faktisk. Avgjørelsen ble ikke tatt av min fastlege, men av sykehuset. Høyt blodtrykk kan være farlig i graviditet. Så nei, det er selvsagt ikke anbefalt, men det finnes likevel situasjoner i menneskers liv som gjør at anbefalinger blir kontraproduktive. Var ikke planlagt. Jeg sluttet å røyke før jeg fikk de to andre barna. Anonymkode: fc6da...ca5 hvorfor begynte du igjen når du faktisk klarte å slutte før du fikk den første? 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #84 Skrevet 13. juni 2023 Samfunnsengasjert skrev (4 minutter siden): Derfor burde det vært ulovlig. Godt mulig det, men det er det altså ikke... Anonymkode: 7f533...be6 1
Rotemor Skrevet 13. juni 2023 #85 Skrevet 13. juni 2023 (endret) Samfunnsengasjert skrev (28 minutter siden): Det er jo omsorgssvikt å røyke i svangerskapet og aktivt risikere å utsette barnet for skade. Hvor god mor er man hvis man ikke engang klarer å sette barnets beste i sentrum når man er gradvid? Som «samfunnsengasjert» burde du tilegne deg litt kunnskap om individets autonomi. I en helhetlig vurdering vil dette aldri bli ulovlig så lenge tobakksrøyk er tillat. Dersom røyking blir ulovlig er det politiets ansvar. Men dette er ren utopi. Slik det også er at dette er en sak for barnevernet eller at man er uegnet som forelder pga dårlig valg. Vis meg en forelder som aldri har tatt dårlig valg..? For hvis barnevernet skal kobles på ved slike ting som røyking må vi nesten utvide det til å omfatte ca 40% av statsbudsjettet. Hilsen samfunnsORIENTERT Endret 13. juni 2023 av Rotemor 2 2
Maleficenta Skrevet 13. juni 2023 #86 Skrevet 13. juni 2023 Rotemor skrev (3 minutter siden): Som «samfunnsengasjert» burde du tilegne deg litt kunnskap om individets autonomi. I en helhetlig vurdering vil dette aldri bli ulovlig så lenge tobakksrøyk er tillat. Dersom røyking blir ulovlig er det politiets ansvar. Men dette er ren utopi. Slik det også er at dette er en sak for barnevernet eller at man er uegnet som forelder pga dårlig valg. Vis meg en forelder som aldri har tatt dårlig valg..? For hvis barnevernet skal kobles på ved slike ting som røyking må vi nesten utvide det til å omfatte ca 40% av statsbudsjettet. Hilsen samfunnsORIENTERT røyking skulle blitt forbudt all together 2 1
Rotemor Skrevet 13. juni 2023 #87 Skrevet 13. juni 2023 Maleficenta skrev (9 minutter siden): røyking skulle blitt forbudt all together Det er ikke relevant her.
Maleficenta Skrevet 13. juni 2023 #88 Skrevet 13. juni 2023 Rotemor skrev (4 minutter siden): Det er ikke relevant her. nei sikkert ikke men.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #89 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ok, nå skal jeg forklare. Med teskje. Det er sånn at kullosen fra sigarettrøyken fortrenger oksygenet fra de røde blodlegemene. Det betyr at fosteret HELE TIDEN lider av oksygenmangel. Nikotinen gjør også at blodårene trekker seg sammen så barnet får dårligere blodtilførsel. Derfor blir fosteret DÅRLIGERE RUSTET til å takle påkjenninger (blir, ikke «kan bli» altså). Barn av røykere blir oftest mindre enn andre og har trangere luftveier. De er generelt svakere og har ofte umodne lunger. Ofte henger de etter i vekst. Og ja, de har høyere risiko for å dø i krybbedød. De får lettere ørebetennelser og luftveisinfeksjoner. Så har du økt risiko for en rekke andre sykdommer. Og så blir genene som sagt påvirket. Hos alle. Dette er gener som disponerer for schizofreni, autisme, epilepsi, brystkreft, leverkreft,osv. Til og med fars røyking før svangerskapet kan påvirke barnets gener. Så jo, røyking i svangerskapet ER skadelig. Og bare det at et ufødt lite barn må lide for hvert drag er da ille nok? Anonymkode: 13f6c...a8c Ja, men det kan skje! Det har ikke vært noen utfordringer med meg. Jeg mener ikke at en skal røyke i svangerskapet for det kan gå dritt også. Men det er ikke ensbetydende med at det går dårlig heller. Anonymkode: 8d7b0...a01
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #90 Skrevet 13. juni 2023 Hadde ei i familien som gjorde det samme. Fikk tydeligvis beskjed av fastlegen at det var greit (var visst ikke bra med stresset over å ikke få røyke.. herregud), selv om jeg tviler på det. Hun sitter selvfølgelig i dag med et barn med utviklingshemming og er under utredning for autisme. Likevel klager hun akkurat som det ikke er til en stor grad selvforskyldt? Har ikke så mye empati for henne, kun for det stakkars barnet som ikke mestrer livet. Så en dokumentar for en del år siden som tok for seg mødre som røyket og viste til forsking rundt dette. De sa da at for hvert trekk du tar et det som å holde på navlestrengen til barnet ditt, det får altså ikke nok oksygen slik det skal. Er jo ikke rart de får problemer da.. men røyken er jo tross alt mye viktigere enn dems eget barn.. stakkars barn! Jeg er ikke glad i barn engang, men det er så sykt provoserende. Anonymkode: 98c21...995 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #91 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle dere som ikke merker noe på at mor røykte da hun gikk gravid med dere....har dere fått testet dere psykisk? Hun som røyker hadde jeg nok frosset ut. Stille mobbing. Anonymkode: c6934...e3a Jeg har aldri hatt noe behov får en test, da jeg ikke har slitt psykisk på noen måte. Enda i alle fall. Anonymkode: 8d7b0...a01
Maleficenta Skrevet 13. juni 2023 #92 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle dere som ikke merker noe på at mor røykte da hun gikk gravid med dere....har dere fått testet dere psykisk? Hun som røyker hadde jeg nok frosset ut. Stille mobbing. Anonymkode: c6934...e3a stille mobbing knuser psyken til en person. Svært skadelig og da går det og ut over babyen hennes... 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #93 Skrevet 13. juni 2023 Tydeligvis er drittslenging, utfrysning og mobbing bedre enn å røyke. Vet nå ikke jeg. Anonymkode: 8d7b0...a01 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #94 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Var ikke planlagt. Jeg sluttet å røyke før jeg fikk de to andre barna. Hvor blåst går det an å bli. Slutter å røyke for så å begynne igjen når barnet er ute....to ganger. Fantastisk lekkert forbilde. Anonymkode: 56acf...f8e 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #95 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hadde ei i familien som gjorde det samme. Fikk tydeligvis beskjed av fastlegen at det var greit (var visst ikke bra med stresset over å ikke få røyke.. herregud), selv om jeg tviler på det. Hun sitter selvfølgelig i dag med et barn med utviklingshemming og er under utredning for autisme. Likevel klager hun akkurat som det ikke er til en stor grad selvforskyldt? Har ikke så mye empati for henne, kun for det stakkars barnet som ikke mestrer livet. Så en dokumentar for en del år siden som tok for seg mødre som røyket og viste til forsking rundt dette. De sa da at for hvert trekk du tar et det som å holde på navlestrengen til barnet ditt, det får altså ikke nok oksygen slik det skal. Er jo ikke rart de får problemer da.. men røyken er jo tross alt mye viktigere enn dems eget barn.. stakkars barn! Jeg er ikke glad i barn engang, men det er så sykt provoserende. Anonymkode: 98c21...995 Vet om de som har fått autistisk barn med Downs som aldri har rørt hverken røyk eller alkohol også. Anonymkode: c5b48...fb0 2
Andro Skrevet 13. juni 2023 #96 Skrevet 13. juni 2023 Det er ikke en privatsak å påføre barn skader, og jeg syns det er feigt å ikke blande seg inn. Enten røyker man eller så er man gravid. Jeg er såpass hard i moralen at jeg tenker at når en røyker blir gravid så må den gravide avslutte enten svangerskapet eller røykinga. Det er ikke kombinerbart. 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #97 Skrevet 13. juni 2023 DU vet ikke hvor mye hun røyker. Hvis hun røyker en sigarett om dagen har det ingenting å si for barnets helse. Hva vil du oppnå ved å påføre henne skam - at du skal føle deg litt bedre enn henne, liksom? Pass dine egne saker. Anonymkode: 8999f...b2a 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #98 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vil bare minne om at man ikke rasjonelt kan være både for selvbestemt abort, samtidig som man mener gravide ikke bør røyke. Det er tross alt hennes kropp - hennes valg. Anonymkode: fbcb6...433 Nja... Hvis du vil ta abort gjør du det, og det er helt akseptabelt. Men velger du å beholde, så gjør du alt for at det skal ha det beste utgangspunktet for en god start på livet. Å gjøre noe midt i mellom, beholde, men ikke behandle det godt, det blir veldig feil. Anonymkode: 4b27b...cb8 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #99 Skrevet 13. juni 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Da må også alle som er tykke og blir gravide føle skam. Og samtlige som får barn med ADHD, tvangshandlinger, psykiske problemer, funksjonshemminger, hjertefeil, bipolar, lese- og skrivevansker, idioti og alt av sykdommer føle skam. Om de ikke har gjort noe feil i svangerskapet, så har de i allefall videreført dårlige gener. Så vi får begynne å shame ALLE mødre som får et barn som ikke er perfekt. Det blir et trivelig samfunn. Som et lite tilleggspoeng: generasjonen som ble født på 50 - 70-tallet med mye røyk rundt seg har vært svært friske. Lite sykefravær, få diagnoser, lite psykiske problemer. Dagens unge, som stort sett ikke har hatt røyk rundt seg i det hele tatt, er fulle av bokstsavdiagnoser, psykiske problemer, tilpasningsvansker osv. Har aldri vært så mange unge uføre her i landet tidligere. Jeg forsvarer ikke røyking, men det får da være måte på å shame sine medsøstre! Anonymkode: 23b62...287 "Dårlige gener" er det vanskelig å gjøre noe med (eller vite om, med mindre man er rik nok til å dra til utlandet for genetisk testing) Å røyke gjør man frivillig. Anonymkode: d88cf...a45 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #100 Skrevet 13. juni 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: DU vet ikke hvor mye hun røyker. Hvis hun røyker en sigarett om dagen har det ingenting å si for barnets helse. Hva vil du oppnå ved å påføre henne skam - at du skal føle deg litt bedre enn henne, liksom? Pass dine egne saker. Anonymkode: 8999f...b2a Er du dum? Anonymkode: d88cf...a45 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå