Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke å blande meg inn i andres saker eller noe sånt, men burde jeg si noe til henne. Jeg skulle bare kaste søppel og rydde ut av kontoret mitt, og da så jeg henne nede med konteineren mens hun røykte. Hun ble ikke stort sjokkert når jeg kom ned, og hun reagerte ikke med å kaste den heller. Ser ut som hun har gjort det under hele svangerskapet sitt. Hun er gravid i 5 mnd nå, og jeg synes det er helt uansvarlig av henne. Fordi hun er skikkelig flink til å be om mindre jobb pga graviditet, men å kutte røykingen er ikke aktuelt. Ble bare kvalm av henne

Anonymkode: 7e0c4...eeb

• Liker 11
Skrevet

Hun er nok fullt klar over hva hun gjør. Det vil ikke hjelpe å si fra.

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal, som du skriver, ikke blande deg. 

Hun vet at hun ikke bør røyke! 

Hva skal du liksom si til henne? Om hun ikke har klart å slutte for barnet i magen, kommer hun ikke til å slutte for deg. 

Tenk dine egne tanker privat du, og fei for egen dør. 

Anonymkode: 7f533...be6

• Liker 19
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Meld ifra til barnevernet og helsevesenet

Anonymkode: 7c1b5...469

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

men burde jeg si noe til henne. 

Nei.

Anonymkode: 68332...ef4

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meld ifra til barnevernet og helsevesenet

Anonymkode: 7c1b5...469

Det er faktisk ikke ulovlig å røyke som gravid. 

Ts, du vet ikke hva hun sliter med. Selv gikk jeg gjennom mye fælt i mitt ene svangerskap.  Jeg røkte og fikk tilslutt beskjed om å ikke slutte, kun holde antallet nede. Fikk så høyt blodtrykk når jeg sluttet at jeg ble innlagt på sykehus 6 ganger. 

Anonymkode: fc6da...ca5

• Liker 25
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts, du vet ikke hva hun sliter med. Selv gikk jeg gjennom mye fælt i mitt ene svangerskap.  Jeg røkte og fikk tilslutt beskjed om å ikke slutte, kun holde antallet nede. Fikk så høyt blodtrykk når jeg sluttet at jeg ble innlagt på sykehus 6 ganger. 

Du fikk beskjed om å ikke slutte med å røyke? Hva slags lege har du? Det er aldri anbefalt å røyke, og hvert fall ikke som gravid ?? 

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet. Du vurderte ikke å slutte å røyke før du valgte å bli gravid? 

Anonymkode: 51f85...c69

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare de hjernedøde som tror at stress over å ikke få røykt, er verre enn den faktiske røyken. 

Så dumme er folk :røyker:

Anonymkode: 00114...25e

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare sagt rett ut «i alle dager, står du her og røyker enda du er gravid? Du vet vel hvor skadelig det kan være for både deg og barnet ditt, SKAM DEG. Hvis du ikke klarer å stumpe røyken for ditt eget barn engang håper jeg du adopterer hen bort etter fødsel». Også hadde jeg sagt det til alle kolleger og sjefen. Mange mener sikkert at det er slemt men det driter jeg i. Min mor røyket da hun var gravid og jeg sliter med svært plagsomme allergier, astma og lav høyde i dag som voksen. Hele barndommen min var jeg lavere enn de andre, og svakere. Hun er en skikkelig drittkjerring og fortjener å høre det fra deg og andre kolleger. 

Anonymkode: 2fdc3...f88

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du fikk beskjed om å ikke slutte med å røyke? Hva slags lege har du? Det er aldri anbefalt å røyke, og hvert fall ikke som gravid ?? 

Det er faktisk situasjoner som gjør at mor kan bli anbefalt å ikke slutte med nikotin av hensyn til baby. Det er selvsagt ikke ønskelig, men de situasjonene finnes. 

TS, pass på deg selv du.

Anonymkode: 0d87d...045

• Liker 26
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja faktisk. Avgjørelsen ble ikke tatt av min fastlege, men av sykehuset. Høyt blodtrykk kan være farlig i graviditet. Så nei, det er selvsagt ikke anbefalt, men det finnes likevel situasjoner i menneskers liv som gjør at anbefalinger blir kontraproduktive.  

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet. Du vurderte ikke å slutte å røyke før du valgte å bli gravid? 

Anonymkode: 51f85...c69

Var ikke planlagt. Jeg sluttet å røyke før jeg fikk de to andre barna. 

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun bare røyker en røyk om dagen, eller en halv. Eller en røyk i uka. Sier ikke at det er bra men dont judge a book by its cover 

Anonymkode: 65b29...fb7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Blir ris til egen bak når ungen kommer ut med adhd og/eller autisme. 

Anonymkode: 66145...60f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg mener ikke å blande meg inn i andres saker eller noe sånt, men burde jeg si noe til henne. Jeg skulle bare kaste søppel og rydde ut av kontoret mitt, og da så jeg henne nede med konteineren mens hun røykte. Hun ble ikke stort sjokkert når jeg kom ned, og hun reagerte ikke med å kaste den heller. Ser ut som hun har gjort det under hele svangerskapet sitt. Hun er gravid i 5 mnd nå, og jeg synes det er helt uansvarlig av henne. Fordi hun er skikkelig flink til å be om mindre jobb pga graviditet, men å kutte røykingen er ikke aktuelt. Ble bare kvalm av henne

Synes faktisk røyking under svangerskapet er en barnevernssak

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Lite du kan gjøre. Men kjenner til det stinget i magen du føler på. 

Det er en skrekkelig kombinasjon rent visuellt, så man får aktivert noen emosjoner med trang til å beskytte selv et ufødt liv som ikke er sitt. 

Hun har antakelig sekken full av velmente råd fra folk rundt. Akkurat dèt ville jeg stolt på var tatt hånd om. 

Man ser det jo ikke før man tror det... ute føles kombinasjonen. Men rundt 1% røyker i svangerskapet, så det er flere enn vi liker å tenke i antall.. 

Men å reagere er humant :klem3:

Endret av Tradegy
  • Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du tar feil. Hvis det medfører mye stress å røyke, så kan man til nød røyke opp til 5 milde sigaretter hver dag. Den nikotinen sitter så kort i blodet i løpet av et døgn, at den medfører mindre fare enn en  stressa gravid som føler ille nok fra før av. Dette er sagt av legespesialist,men jeg har ikke dokumentasjon på det. Selvfølgelig bør man ikke røyke, så alle gravide bør slutte. Det er også sånn at det er uheldig og helsefarlig for mor og foster at den gravide er overvektig eller fet. Ikke mange som tar hensyn til det for tiden. Burde være stort fokus på det, siden det nok er et stort og utbredt problem i dag. 

Anonymkode: 23b62...287

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare minne om at man ikke rasjonelt kan være både for selvbestemt abort, samtidig som man mener gravide ikke bør røyke. Det er tross alt hennes kropp - hennes valg.

Anonymkode: fbcb6...433

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tar feil. Hvis det medfører mye stress å røyke, så kan man til nød røyke opp til 5 milde sigaretter hver dag. Den nikotinen sitter så kort i blodet i løpet av et døgn, at den medfører mindre fare enn en  stressa gravid som føler ille nok fra før av. Dette er sagt av legespesialist,men jeg har ikke dokumentasjon på det. Selvfølgelig bør man ikke røyke, så alle gravide bør slutte. Det er også sånn at det er uheldig og helsefarlig for mor og foster at den gravide er overvektig eller fet. Ikke mange som tar hensyn til det for tiden. Burde være stort fokus på det, siden det nok er et stort og utbredt problem i dag. 

Korrigering: mye stress å slutte og røyke, skulle det stå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vil bare minne om at man ikke rasjonelt kan være både for selvbestemt abort, samtidig som man mener gravide ikke bør røyke. Det er tross alt hennes kropp - hennes valg.

Anonymkode: fbcb6...433

Jo selvsagt kan man det. Det er mange ulike grunner som kan forsvare en abort. Har respekt for det, selv jeg personlig er imot det/ ville aldri gjort det selv. 
Er man gravid, bærer man på en liten kropp i utvikling, altså ikke bare «hennes kropp» lenger. 

Anonymkode: 02f12...5a7

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...