memi Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Jeg synes dette er vanskelig. Jeg har hele mitt liv slitt med overvekt. Noe som i seg selv er en skam, fordi du ikke klarer å kontrollere deg selv - "Det er jo bare å spise mindre og trene mere". Vi som sliter mer eller mindre med vekta vet at det ikke er så enkelt, og det ofte er mange andre faktorer som spiller inn. Jeg sliter med selvtillit pga overvekt, og har gjort det i hele mitt voksene liv (og jeg er godt voksen). Jeg har hatt en runde for endel år siden hvor jeg via Roede klarte å komme meg til normalen. Det var deilig, man fikk mesteringsfølelse og følte seg bra. Men dette var også en periode i livet hvor ting ellers gikk bra, noe som ofte er en forutsetning for å lykkes i en slik prosess. Men som også alle vet, det å holde vekta er ennå vanskeligere. Og det klarte ikke jeg. Sakte men sikkert har kiloene dratt på seg, og etter en høst med både fysiske og psykiske utfordringer begynte kiloene å renne ennå raskere på. På kun få måneder hadde jeg lagt på meg hele 10 kilo, og da tenkte jeg at nok er nok. Jeg har etter suksessen med Roede for en god del år siden tenkt at jeg kjenner prosessen. Og i morgen skal jeg starte.. Eller jeg klarer å starte, klarer å holde det gående i noen uker, og så slipper det igjen. Jeg har prøvd igjen og igjen i mange år faktisk! Og det fungerer ikke. Dette har fått meg til å tenke. Slankeoperasjon har selvfølgelig vært i tankene, men så er jeg ikke såå stor heller. Og det å utføre en operasjon er veldig dramatisk. Det har vært med tanken, man har studert hva det innebærer, men ikke noe mer enn det. For meg er slankeoperasjon litt tabubelagt. Rett og slett fordi jeg anser det som en siste utvei på at du ikke klarer å ta de riktige valgene selv. Jeg vet det er total feil holdning, men holdningen tror jeg følger meg fra samfunnet hvor jeg er opplært til å føle tabu over overvekten, og at overvektige mennesker er dumme folk som ikke har selvdisiplin. I vinter startet jeg på wegovy/slankemedisin. Det fungerer bra. Endelig klarer jeg å holde de gode vanene jeg heldigvis har meg meg fra Roedekurs i sin tid. Medisinen hjelper meg til å stabilisere sultfølelsen, og det gjør det faktisk ganske enkelt å holde ut. Jeg har hatt noen bivirkninger, men samtidig er effekten god, og jeg føler jeg har fått litt samme evnen som tynne folk har, som rett og slett ikke er genetisk anlagt for og til enhver tid føle sult. Dette valget er noe jeg har holdt tilbake for de rundt meg. Jeg føler det er litt feigt, og er redd folk tenker det er feigt. Eller en Quick fix.. Må si jeg ble inspirert og takknemlig for serien Helsekost Furuseth da Else faktisk ender opp med å ta samme valget. Og hvor Tine Sundfør sier at "Synes du det er feit å ta blodfortynnende når du har høyt blodtrykk?". Jeg synes jo ikke det.. Og er det da feigt å søke medisinsk hjelp for fedme, når man ikke klarer å kontrollere dette selv? Jeg synes jo ikke det, fordi jeg har valgt det. Men jeg er veldig redd for hva andre rundt tenker.. Jeg føler dessverre tabu over denne løsningen, men vet innerst inne at det er min helse og min fremtid dette handler om. 1
Kalevala Skrevet 13. juni 2023 #2 Skrevet 13. juni 2023 Hvis det er skam forbundet med det, er det i så fall en fase som kommer til å gå over når medisinsk behandling av fedme blir standarden og ikke lenger er et nytt fenomen. I forskningsmiljøer er fedme nå definert som en kronisk sykdom. Legene forholder seg til det som en kronisk sykdom. Akkurat nå er disse medisinene veldig kostbare og lite tilgjengelig, men det vil endre seg, som det gjør med alle nye medisiner når de får konkurrenter og når patentet går ut så kopimedisin kan produseres rimelig i store kvanta. Alle tidligere forsøk (unntatt operasjon) på å behandle overvekt og fedme har feilet. Det er så bra at det endelig har kommet en mulighet til å forbedre helsen til så mange mennesker. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #3 Skrevet 13. juni 2023 Fedme er en sykdom. De som aldri har slitt med overvekt, forstår ikke det, men alle vi som "alltid" har vært feite uten å være i stand til å gjøre noe med det, forstår. Bør ikke være mer tabu å få medisinsk hjelp mot fedme, enn det er å få hjertemedisin. Anonymkode: 361e9...2b8 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Skrevet 13. juni 2023 Dessverre er fedmedebatten veldig preget av kunnskapsløshet, og den kunnskapsløsheten er dominerende i befolkningen generelt. Jeg har også være overvektig hele mitt voksne liv, det verste med det er faktisk ikke vekten men holdningene man må forholde seg til daglig. Jeg har brukt både Mysimba, Saxenda og nå Wegovy, absolutt ingen andre enn fastlegen min vet om det. Var nylig i utredning på sykehuset, informerte ikke om det der heller, jeg anså det ikke relevant og vet det bare skaper enda mer stigma. Grunnen til at det er tabubelagt er at folk syns det er latterlig å bruke medisiner til 3000 i mnd når du "bare" kan spise mindre. Ingen kjefter på at folk med høy bt ikke går ned i vekt eller stumper røyken, at folk med dai 2 ikke endrer kostholdet ect, men overvektige er allment akseptert å mobbe. Jeg gidder heller ikke bruke tid på å forsvare hvorfor jeg bruker 3000 kr mnd på denne medisinen, jeg har tatt på meg en ekstrajobb for å ha råd, det vedgår ingen andre. Anonymkode: 57708...d41 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #5 Skrevet 13. juni 2023 Vil si det er VESENTLIG mer tabu og være (sykelig) overvektig, enn å få hjelp til å få bort overvekten. Anonymkode: fc5e0...1f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå