Gå til innhold

Hvorfor gjør kvinner som skal bli mor så mye rart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi holdt ikke på med dette da jeg ble mor. Virker veldig selvopptatt og stressende. Og hvordan syns dere som skal bli fedre at de 9 mnd er? Jeg forstår ikke at mødre orker alt dette. Men å ha besøk av besteforeldre etter fødsel er liksom for vanskelig? 

- Selskap for å avsløre kjønn 

- Kjøpe inn utstyr i enorme mengder 

- Ultralyd i hytt og pine fra første stund 

- Babyshower 

- Profesjonell fotograf for å ta bilde av magen (!) 

- Å pakke fødebag virker som et eget universitetsfag. Hvor mye trenger man egentlig for noen få dager?

Samtidig, så virker det som om mange ikke klarer å jobbe i graviditeten. Og er så redusert i mange mnd etter fødsel, at alle rundt må ta hensyn hele tiden. Helst må mannen ta alt unntatt baby et halvt års tid, for hun har jo fått barn.

Å dusje, lage mat, sette på en vaskemaskin og støvsuge litt er visst en utfordring. Nå snakker jeg ikke om de som blir syke, eller får syk baby, men vanlige friske kvinner uten noen spesielle utfordringer. De fleste fedre er jo hjemme de første 14 dagene, til ting kommer litt på stell.

Hva er det egentlig som har forandret seg så til det verre etter at min generasjon fikk barn midt på 90-tallet? Virker som om det er tusen ganger mer "styr" nå.

Anonymkode: 626ed...bc6

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: bae45...323

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bitter bestemor som ikke får komme på besøk rett etter fødsel?

Anonymkode: b0c7b...ba2

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket miljø er det du vanker i, egentlig? 

Eneste jeg kjenner igjen i den lista di er dette med unødvendig mye utstyr og en og annen babyshower (som har erstattet 90-tallets sengemat), ellers er det kun punkt jeg ser blant noen influensere og et par tråder på KG -ikke blant den gjengse kommende mor. 

Anonymkode: 8b3e8...460

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi holdt ikke på med dette da jeg ble mor. Virker veldig selvopptatt og stressende. Og hvordan syns dere som skal bli fedre at de 9 mnd er? Jeg forstår ikke at mødre orker alt dette. Men å ha besøk av besteforeldre etter fødsel er liksom for vanskelig? 

- Babyshower 

- Å pakke fødebag virker som et eget universitetsfag. Hvor mye trenger man egentlig for noen få dager?

Samtidig, så virker det som om mange ikke klarer å jobbe i graviditeten. Og er så redusert i mange mnd etter fødsel, at alle rundt må ta hensyn hele tiden. Helst må mannen ta alt unntatt baby et halvt års tid, for hun har jo fått barn.

Å dusje, lage mat, sette på en vaskemaskin og støvsuge litt er visst en utfordring. Nå snakker jeg ikke om de som blir syke, eller får syk baby, men vanlige friske kvinner uten noen spesielle utfordringer. De fleste fedre er jo hjemme de første 14 dagene, til ting kommer litt på stell.

Hva er det egentlig som har forandret seg så til det verre etter at min generasjon fikk barn midt på 90-tallet? Virker som om det er tusen ganger mer "styr" nå.

Ja, du treffer midt på spikeren, men vær forberedt på en storm av kjeft fra småbarnsmødrene anno 2023 🤓

Anonymkode: 62ce9...888

AnonymBruker
Skrevet

Vi er nok av småbarnmødre som ikke gjør noen av de tingene du lister opp.

Jeg vokste opp på 90-tallet og min mor og alle andre mødre var hjemmeværende, røykte inne og snakket i telefonen hele dagen lang. Det betyr ikke at jeg tror at alle damer på 60-70 år gjør dette. Det fantes masse raringer på 90-tallet også. De ble ikke eksponert på samme måte fordi internett ikke var utbredt enda. 

Anonymkode: 59b2b...7fd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

- Babyshower 

Jeg fødte på 90-tallet under helt andre forhold. 14 dager med avlastning fra mann var altfor lite! Vi har tross alt gjort en svær jobb og er på det mest sårbare i livet. Naturen har faktisk gjort mannen sterkere for å beskytte og hjelpe sine fødende kvinner i denne fasen i livet. Babyshower og alt dette andre er jo bare morsomt. Skulle ønske jeg hadde fått oppleve dette med mine to. Alt besøket etter fødsel som jeg ikke turte si nei til fordi det var totalt uakseptabelt. Skulle vært nå….

Nei takke meg til dagens fødende som får all den oppmerksomheten vi fortjener for å skape nytt liv. En innsats det står stor respekt av!
Og hadde jeg vært gravid i dag hadde jeg gladelig kjøpt både ultralyd på ebay og avslørt kjønn med storslått fest. For ikke å snakke om alle disse kule barnevognene🤩

Anonymkode: 6e8a4...7c3

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Liten kommentar til ultralyd i hytt og pine. mener at gjennomsnitt alder for å få barn i Oslo nærmer seg 40 år nå og på landsbasis er den godt over 30? Alle svangerskap etter fylte 38 regnes som risiko og følger et opplegg deretter.

Jeg selv er gbp operert, har genetisk høyt blodtrykk ( som har vært under kontroll ALLTID) og fikk mitt siste barn når jeg var 38. Automatisk havnet jeg inn i kategori "risikosvangerskap" selv om jeg var frisk og rask og uten plager til siste slutt. det innebar veldig mange flere ultralyder og kontroller enn vanlig, noe jeg syntes var unødvendig faktisk. 

men ts høres bare litt sutrete ut... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

- Babyshower 

Eneste som har hatt babyshower i min familie var min mor da hun fikk min storesøster på 80-tallet 😅

Overnattingsbesøk hadde de ikke før det hadde gått noen måneder(de fikk innlosjert besøkende familie på annet vis, besteforeldre sov på hotell)

Anonymkode: 300dd...8eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bitter bestemor som ikke får komme på besøk rett etter fødsel?

Anonymkode: b0c7b...ba2

TS her. Nei, absolutt ikke 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Er så sinnsykt mye styr nå! Fikk barn i 2004. Ingen holdt på sånn da

Anonymkode: 9e903...ced

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du treffer midt på spikeren, men vær forberedt på en storm av kjeft fra småbarnsmødrene anno 2023 🤓

Anonymkode: 62ce9...888

TS her. Ja, er forberedt på det. Men det må jo være lov å lure 🙂. Hadde vært SÅ spennende å høre fra nybakte fedre i denne tråden. Angrer litt på at jeg ikke formulerte meg på en annen måte, og spurte menn hva de syns 🙂. Mange blir nesten uten kjæresten sin i mange år, hvis man regner unntakstilstand under graviditet, barseltid, babytid og gjerne noen år med samsoving. Ganget med to for mange som får to barn. Nybakte fedre, er dere her 🙂? Heldigvis er de fleste nybakte mødre både friske, fornuftige og med begge beina på jorda, så er nok ikke flertallet som styrer så fælt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja da, alt var så mye bedre før og man burde aldri forandre på noenting og helst skulle vi levd på samme måte som de gjorde på 50-tallet fremdeles og bla bla bla. 

Anonymkode: 57338...ed5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Snork.

Anonymkode: ba638...ddd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja da, alt var så mye bedre før og man burde aldri forandre på noenting og helst skulle vi levd på samme måte som de gjorde på 50-tallet fremdeles og bla bla bla. 

TS her  Nå tuller du fælt 🙂. Om noe, så burde jo graviditet, barseltid og babytid være mye enklere nå, med mindre styr og stress. Er derfor jeg spør. Mer hjelpemidler til mor og barn, medisinsk eksperise har utviklet seg, likestilling, masse hjelpemidler i hjemmene, barnehageplass til alle, permisjoner for mor og far, de fleste har mulighet til avspasering osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å være gravid er fantastisk, og å bli mor er det største i livet. Det er klart man ønsker å feire dette! 

Anonymkode: ff5a8...b35

AnonymBruker
Skrevet

Internet skjedde 

Anonymkode: fde0b...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

- Babyshower 

Jeg kjenner ingen som holder på sånn og jeg er gravid nå.man må jo kjøpe det utstyret en trenger og ultralyd er da ikke noe problem. Hvorfor plager det deg at man vil ta ultralyd?

Anonymkode: 87b56...cba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i hovedinnlegget med mødre som "styrer" mye. Men derimot kan jeg si at da jeg ble født på 80 tallet så lå mor lenger på sykehuset og barnepleiere tok barna om natta osv. Mamma hadde flere søstre og alle var hjemmeværende så de hjalp hverandre. Besteforeldre var pensjonister og kom også for å hjelpe til, ikke for å overnatte, vartes opp og å bare dulle med babyen, men hjalp til med husarbeid og større barn...

Anonymkode: 70d61...22d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her  Nå tuller du fælt 🙂. Om noe, så burde jo graviditet, barseltid og babytid være mye enklere nå, med mindre styr og stress. Er derfor jeg spør. Mer hjelpemidler til mor og barn, medisinsk eksperise har utviklet seg, likestilling, masse hjelpemidler i hjemmene, barnehageplass til alle, permisjoner for mor og far, de fleste har mulighet til avspasering osv.

Nei, jeg tuller aldeles ikke. Det er ikke bare medisinsk ekspertise som har utviklet seg, men alt annet i livene våre også. Å klage på at folk velger å ta babybilder, ha babyshower eller ta ekstra ultralyder er bare tåpelig. Verden utvikler seg, sånn er det bare, men det er så typisk at det alltid er noen som skal undre seg over utviklingen og som helst ser at ting var akkurat de samme som de var før. Alle generasjoner synes sin egen oppvekst var den beste og at utviklingen er feil. Det er samme gamle regla hele veien. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...