Gå til innhold

Prøver - trenger tips for å slappe av

Sommerjenta94

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og samboeren min har prøvd siden januar uten hell. Tok ut p-staven i januar, og har vært forberedt på at denne prosessen kan ta tid. Men fortsatt så klarer jeg ikke å la vær å tenke på det. Ønsket om å bli gravid er så sterkt at jeg sliter litt med å koble bort tankene. 
Tankene som surrer mest er at det skal være noe med meg sånn at vi ikke klarer å bli gravide - noe som blir ganske slitsomt i lengden. 

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet enn kanskje tips/råd eller bare for å se om det er andre som er i samme båt som meg. 

Endret av Sommerjenta94
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta en fertilitetsundersøkelse. Begge to. 

Anonymkode: f0683...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var noe man gjorde før det hadde gått 1 år med prøving?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Sommerjenta94 said:

Trodde ikke det var noe man gjorde før det hadde gått 1 år med prøving?

Det kan man gjøre presis når man vil. Høres ut som set potensielt kan ta noen bekymringer fra deg. Er det du ber om hjelp til her

Anonymkode: f0683...23a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil også anbefale deg å ta en fertilitetssjekk privat. For meg ble ting mye bedre etter at jeg fikk vite at vi ikke kunne få barn naturlig, fordi jeg slapp å stresse med EL-tester og pliktsex. Dersom alt er i orden, kan dere fortsette å prøve som før og så vil ting ordne seg etterhvert.

Jeg angrer selv på at vi ikke gjorde testene før, slik at vi kom i gang med IVF før. 

Anonymkode: fc318...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du har gptt på prevensjon lenge, kan det ta opptil 2 pr før syklusen er god nok for en eventuell graviditet. Oppsøk gyn

Anonymkode: e54ed...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er i akkurat samme båt selv. Tok ut p-staven i januar og har enda til gode å få en positiv test. Jeg har bestilt legetime der jeg håper å få tatt noen blodprøver. Hvis ikke gjør jeg det privat. Det er verdt det hvis det kan roe ned tankene mine.

Jeg har eggløsning og vi treffer eggløsning hver gang. Mistenker at det har med p-staven å gjøre, for jeg har fortsatt ikke fått en normal syklus (stabil ja, men ikke normal). 

Videre kan det være greit å huske på at det i snitt tar 7 mnd. å bli gravid. Det er dessverre normalt å prøve i mange måned.

Anonymkode: 0f2eb...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er fler. Jeg har også eggløsning hver måned. Men lurer på om vi muligens har bommet litt på tidspunkt tidligere måneder. Prøver på nytt denne måneden her. Går det ikke nå heller, så vurderer jeg å ta kontakt med legen jeg også. Er jo innstilt på at det kan ta tid. Vi har jo bare hatt 5 pp, men blir så utålmodig når ønsket er så stort. Hjelper ikke på at venninner blir gravide på første forsøk heller 🙈 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fått en normal syklus og normal menstruasjon? Det kan ta tid før syklusen etc. er normal igjen.. 

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er som om jeg selv skulle skrevet dette..  For min del er dette blitt ganske altoppslukende og jeg lurer på hvor lang tid det skal ta og hva som er galt. 

Jeg tror ikke nødvendigvis alle blir gravide på første forsøk, det bare føles sånn. Vi vet jo ikke nødvendigvis hvor lenge andre har prøvd. Det er jo nokså privat for de fleste.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du fått en normal syklus og normal menstruasjon? Det kan ta tid før syklusen etc. er normal igjen.. 

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er som om jeg selv skulle skrevet dette..  For min del er dette blitt ganske altoppslukende og jeg lurer på hvor lang tid det skal ta og hva som er galt. 

Jeg tror ikke nødvendigvis alle blir gravide på første forsøk, det bare føles sånn. Vi vet jo ikke nødvendigvis hvor lenge andre har prøvd. Det er jo nokså privat for de fleste.. 

Jeg har normal syklus og menstruasjon. Noe jeg fikk igjen ganske raskt etter at p-staven var ute heldigvis. 
Nå som månedene går får jeg også mer og mer eggløsningsslim for hver PP. 

Absolutt veldig altoppslukende. Prøver å slappe av og ikke tenke på det, men det ligger ikke i min natur 🙈 

Angående sædtest; funker hjemmetest eller bør man dra til legen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sommerjenta94 skrev (5 timer siden):

Jeg har normal syklus og menstruasjon. Noe jeg fikk igjen ganske raskt etter at p-staven var ute heldigvis. 

Absolutt veldig altoppslukende. Prøver å slappe av og ikke tenke på det, men det ligger ikke i min natur 🙈 

Da høres det jo ut som ting blir mer normalt da mtp. eggløsningsslim. Gi det over sommeren før du kontakter lege? 

Hjemmetest viser bare at det er nok svømmere. Den sier jo ikke egentlig noe om kvaliteten på svømmerne, så det må han ta hos legen for å få skikkelig svar på. Min samboer har tatt hjemmetest + at vi har sett på de i mikroskop hjemme🙈 Selv om det ser bra ut, så vet vi jo ikke sikkert om det er et problem der. Jeg har et barn fra før på 11 år, så vi vet jo at jeg kunne bli gravid da jeg var tenåring om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sommerjenta94 skrev (På 12.6.2023 den 14.02):

Hei,

Jeg og samboeren min har prøvd siden januar uten hell. Tok ut p-staven i januar, og har vært forberedt på at denne prosessen kan ta tid. Men fortsatt så klarer jeg ikke å la vær å tenke på det. Ønsket om å bli gravid er så sterkt at jeg sliter litt med å koble bort tankene. 
Tankene som surrer mest er at det skal være noe med meg sånn at vi ikke klarer å bli gravide - noe som blir ganske slitsomt i lengden. 

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet enn kanskje tips/råd eller bare for å se om det er andre som er i samme båt som meg. 

Slutt å tenke på å prøve og kos dere uten prevensjon. Beste måten å slappe av på :)

Anonymkode: f74e3...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da høres det jo ut som ting blir mer normalt da mtp. eggløsningsslim. Gi det over sommeren før du kontakter lege? 

Hjemmetest viser bare at det er nok svømmere. Den sier jo ikke egentlig noe om kvaliteten på svømmerne, så det må han ta hos legen for å få skikkelig svar på. Min samboer har tatt hjemmetest + at vi har sett på de i mikroskop hjemme🙈 Selv om det ser bra ut, så vet vi jo ikke sikkert om det er et problem der. Jeg har et barn fra før på 11 år, så vi vet jo at jeg kunne bli gravid da jeg var tenåring om ikke annet.

Ja, så krysser fingrene for at det sitter snart ☺️ 

Hehe, kanskje greit å dra til legen i stedet for å kjøpe hjemmetest da skjønner jeg. Men håper jo selvfølgelig vi får det til uten å måtte oppsøke lege etc.

Har dere tenkt til å dra til legen eller skal dere bare vente å se? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sommerjenta94 skrev (På 15.6.2023 den 8.30):

Hjemmetest kan være upålitelige. Jeg tok hjemme. Godt resultat. Men test hos legen viste at jeg ikke hadde en eneste levende sædcelle. 

Anonymkode: 09a6f...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Sommerjenta94 skrev (På 16.6.2023 den 9.36):

Ja, så krysser fingrene for at det sitter snart ☺️ 

Hehe, kanskje greit å dra til legen i stedet for å kjøpe hjemmetest da skjønner jeg. Men håper jo selvfølgelig vi får det til uten å måtte oppsøke lege etc.

Har dere tenkt til å dra til legen eller skal dere bare vente å se? 

Ja, absolutt bedre å dra til legen. Dessuten er det noen ganger nødvendig med flere tester også da spermkvaliteten kan påvirkes av sykdom og livsstil slik at man får to ulike resultat meg tre måneders mellomrom f.eks.. 

Godt spørsmål.. Vi drar nok til legen snart om det ikke blir klaff. Bedre å få sjekket ting så man vet hva man har å forholde seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 13.51):

Slutt å tenke på å prøve og kos dere uten prevensjon. Beste måten å slappe av på :)

Anonymkode: f74e3...870

Verdens beste råd det der. «Slutt å tenk på det». Tusen takk, nå tenker jeg ikke på det lenger, det var bra du sa! 😜

Anonymkode: 7f35d...da9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...