AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Del Skrevet 12. juni 2023 Kanskje dumt spørsmål, men er det riktig at det skal trekkes noe fra opptjente feriepenger? På lønnsslippene mine i år har det stått "Saldo feriepenger: 55 731,32kr". I dag kom feriepengene på konto, og jeg får utbetalt 48 277,05kr. De trekkene jeg kan se på lønnsslippen min er cirka -700kr skattetrekk -700kr fagforeningstrekk, -1000kr pensjonstrekk -5000kr feriepengegrunnlag. Har begynt å følge litt ekstra med på lønnsslippen i det siste da lønnskontoret har gjort noen feil tidligere i år 🙈 Jeg har fast fulltidsjobb som jeg har hatt over flere år, 5 uker lønn og sats på årslønn (uten overtid/tillegg) i 2022 var 535100. Anonymkode: 89c5c...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Del Skrevet 12. juni 2023 Du blir trukket i lønn for all ferien du tar ut i løpet av året, så du får ikke vanlig lønn. Dette trekket i den vanlige lønna di er mer enn en månedslønn, siden du (sannsynligvis) trekkes for fem uker ferie. Dermed blir det litt mindre utbetalt enn de oppsparte feriepengene. Anonymkode: f17e8...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Del Skrevet 12. juni 2023 I juni får du utbetalt lønn for juni + skattetrekket. Men så trekkes du jo for fem ukers ferie, noe som er mer enn hva junilønnen dekker, derfor «spiser» den femte uka av skattepengene dine. Anonymkode: 03ff5...e38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 12. juni 2023 #4 Del Skrevet 12. juni 2023 Siden du har fem ukers ferie, så stemmer det. Du trekkes jo for fem uker ferie, men det er jo ikke fem fulle uker i juni. Så derfor trekkes hele juni-lønna, som tilsvarer fire uker og noe, og i tillegg trekkes det tre dager til for at det skal bli fem uker. De tre dagene trekkes derfor ifra feriepengene for å gjøre det enkelt. Hvis du ikke hadde hatt feriepengeutbetaling nå, så hadde de sikkert trukket et par dager av juli-lønna di i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Del Skrevet 12. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Du blir trukket i lønn for all ferien du tar ut i løpet av året, så du får ikke vanlig lønn. Dette trekket i den vanlige lønna di er mer enn en månedslønn, siden du (sannsynligvis) trekkes for fem uker ferie. Dermed blir det litt mindre utbetalt enn de oppsparte feriepengene. Anonymkode: f17e8...07a Jeg vet jeg ikke får vanlig lønn for ferie, jeg får utbetalt feriepenger nå 12. juni og har som sagt 5 uker ferie. Men det er altså helt riktig at man ikke får utbetalt alt det som står som "opptjente feriepenger" - det er riktig at jeg skal trekkes noe for de dagene ekstra med ferie? (Som utgjør de ca -5000kr på lønnsslippen da?) Just now, AnonymBruker said: I juni får du utbetalt lønn for juni + skattetrekket. Men så trekkes du jo for fem ukers ferie, noe som er mer enn hva junilønnen dekker, derfor «spiser» den femte uka av skattepengene dine. Anonymkode: 03ff5...e38 Du mener feriepengene regner jeg med? Nå ble jeg bare mer forvirret 😆 Just now, Hedda-78 said: Siden du har fem ukers ferie, så stemmer det. Du trekkes jo for fem uker ferie, men det er jo ikke fem fulle uker i juni. Så derfor trekkes hele juni-lønna, som tilsvarer fire uker og noe, og i tillegg trekkes det tre dager til for at det skal bli fem uker. De tre dagene trekkes derfor ifra feriepengene for å gjøre det enkelt. Hvis du ikke hadde hatt feriepengeutbetaling nå, så hadde de sikkert trukket et par dager av juli-lønna di i stedet. Takk, det var mer forståelig: Den siste resten av "opptjente feriepenger" som ikke blir utbetalt, hvor i verden havner det? Anonymkode: 89c5c...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 12. juni 2023 #6 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I juni får du utbetalt lønn for juni + skattetrekket. Men så trekkes du jo for fem ukers ferie, noe som er mer enn hva junilønnen dekker, derfor «spiser» den femte uka av skattepengene dine. Anonymkode: 03ff5...e38 Du blander skatt og ferie. Den femte uka "spiser" av feriepengene, ikke skatten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 12. juni 2023 #7 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den siste resten av "opptjente feriepenger" som ikke blir utbetalt, hvor i verden havner det? Anonymkode: 89c5c...668 Er ikke det de andre trekkene, da? cirka -700kr skattetrekk -700kr fagforeningstrekk, -1000kr pensjonstrekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Del Skrevet 12. juni 2023 1 minutt siden, Hedda-78 said: Er ikke det de andre trekkene, da? cirka -700kr skattetrekk -700kr fagforeningstrekk, -1000kr pensjonstrekk Nei, jeg lurte på hva de -5000kr for feriepengegrunnlag går til? Er det noe jeg har opptjent for mye så de går tilbake til arbeidsgiver eller kommer det tilbake til meg senere? Sikkert dumt spørsmål 🤡 Anonymkode: 89c5c...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 12. juni 2023 #9 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg lurte på hva de -5000kr for feriepengegrunnlag går til? Er det noe jeg har opptjent for mye så de går tilbake til arbeidsgiver eller kommer det tilbake til meg senere? Sikkert dumt spørsmål 🤡 Anonymkode: 89c5c...668 Vanligvis er jo feriepengegrunnlaget for en måned det samme som bruttolønna den måneden. Altså opptjening av feriepenger tilsvarer bruttolønna. Nå blir du jo trekt i lønn, og derfor reduseres også feriepengegrunnlaget. Dette trekket tilsvarer bruttolønna di for de tre dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet jeg ikke får vanlig lønn for ferie, jeg får utbetalt feriepenger nå 12. juni og har som sagt 5 uker ferie. Men det er altså helt riktig at man ikke får utbetalt alt det som står som "opptjente feriepenger" - det er riktig at jeg skal trekkes noe for de dagene ekstra med ferie? (Som utgjør de ca -5000kr på lønnsslippen da?) Du mener feriepengene regner jeg med? Nå ble jeg bare mer forvirret 😆 Takk, det var mer forståelig: Den siste resten av "opptjente feriepenger" som ikke blir utbetalt, hvor i verden havner det? Anonymkode: 89c5c...668 De trekkes sånn at du får full lønn når du har ferie så kommer ju på en måte tilbake til deg. Anonymkode: fc220...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 12. juni 2023 #11 Del Skrevet 12. juni 2023 Fem uker er mer enn en måned. I juni får du feriepenger pluss lønn for juni, så trekker de deg for 5 uker ferie. Siden trekket er større enn månedslønn, vil det spise av feriepengene 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Del Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, jeg lurte på hva de -5000kr for feriepengegrunnlag går til? Er det noe jeg har opptjent for mye så de går tilbake til arbeidsgiver eller kommer det tilbake til meg senere? Sikkert dumt spørsmål 🤡 Anonymkode: 89c5c...668 Dette trekket gjør at du ikke trekkes i lønn når du avvikler den 5.ferieuka. Hvis du avvikler 4 uker i sommer, og en uke f.eks i september, så får du allikevel full lønn i september siden den siste ferieuke er trukket i juni. Var dette noe forståelig? Anonymkode: 16847...c8c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #13 Del Skrevet 13. juni 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Dette trekket gjør at du ikke trekkes i lønn når du avvikler den 5.ferieuka. Hvis du avvikler 4 uker i sommer, og en uke f.eks i september, så får du allikevel full lønn i september siden den siste ferieuke er trukket i juni. Var dette noe forståelig? Anonymkode: 16847...c8c 14 hours ago, AnonymBruker said: De trekkes sånn at du får full lønn når du har ferie så kommer ju på en måte tilbake til deg. Anonymkode: fc220...a15 14 hours ago, newman01 said: Fem uker er mer enn en måned. I juni får du feriepenger pluss lønn for juni, så trekker de deg for 5 uker ferie. Siden trekket er større enn månedslønn, vil det spise av feriepengene Takk, nå henger hjernen min endelig med 😆 Anonymkode: 89c5c...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 13. juni 2023 #14 Del Skrevet 13. juni 2023 Helt på siden av det du spør om, TS, men jeg reagerer på det høye pensjontrekket ditt. Eller, ikke høyt, men veldig mye høyere enn jeg er vant til. Er det en spesialavtale du har med arbeidsgiver, at du sparer ekstra? Eller skriver du feil, og det skal være 100? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #15 Del Skrevet 13. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (25 minutter siden): Helt på siden av det du spør om, TS, men jeg reagerer på det høye pensjontrekket ditt. Eller, ikke høyt, men veldig mye høyere enn jeg er vant til. Er det en spesialavtale du har med arbeidsgiver, at du sparer ekstra? Eller skriver du feil, og det skal være 100? 1000 kr i mnd er da virkelig ikke spesielt høyt pensjonstrekk...? Anonymkode: 5e1af...c6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 13. juni 2023 #16 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 1000 kr i mnd er da virkelig ikke spesielt høyt pensjonstrekk...? Anonymkode: 5e1af...c6e Ikke? Jeg sparer mine egne penger i egne fond og har full kontroll, hvordan vet jeg at arbeidsgiver gjør det med mine penger? Hva er vanlig pensjontrekk da? Det er bare i det private regner jeg med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #17 Del Skrevet 13. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (4 minutter siden): Ikke? Jeg sparer mine egne penger i egne fond og har full kontroll, hvordan vet jeg at arbeidsgiver gjør det med mine penger? Hva er vanlig pensjontrekk da? Det er bare i det private regner jeg med? Jeg tjener ca 700 000 i årslønn og trekkes ca 1200 kr pr mnd i pensjonstrekk. Jeg er kommunalt ansatt. Anonymkode: 14c61...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 13. juni 2023 #18 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tjener ca 700 000 i årslønn og trekkes ca 1200 kr pr mnd i pensjonstrekk. Jeg er kommunalt ansatt. Anonymkode: 14c61...9b2 Uff, nå har jeg sporet av tråden. Da jeg jobba som sykepleier i kommunen ble jeg ikke trukket noe. Det var Oslo og de er kjent for sin gode pensjonsparing til ansatte. Jeg reagerer over at arbeidsgiver tar styring over personlig lønn og bestemmer hvor de skal spares. Er det ingen andre som syns det er rart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #19 Del Skrevet 13. juni 2023 Når du har 5 ukers ferie, har du 30 dager fri. I en måned er det 26 arbeidsdager, det betyr at du blir trukket lønn for 4 dager av feriepengegrunnlaget. I teorien får du lønn for alle ukene, og blir trukket lønn for 30 dager. Men de 26 dagene blir jo regnet mot den lønna man ikke får, så da gjenstår det bare 4 dager som skal faktisk trekkes fra feriepengegrunnlaget. Men regnestykket er: Feriepengegrunnlaget + lønn for en måned - lønnen for 5 ukenr = Utbetalt Anonymkode: 5c4bc...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #20 Del Skrevet 13. juni 2023 For ordens skyld, tillegg til innlegget mitt over: Eventuelle andre trekk skal selvsagt også trekkes fra før man får faktisk utbetalt. Anonymkode: 5c4bc...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå