Gå til innhold

Hva gjør man med opplevelsesgaver som ikke passer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager på forhånd for litt langt innlegg:

Først av alt: jeg liker selve tanken på opplevelsesgaver, men synes det er skikkelig problematisk når gaven ikke passer til mottaker og man føler det litt som tvang å måtte delta på en opplevelse man ikke egentlig ønsker eller tåler. Opplevelser er ofte vanskeligere å bytte enn gjenstander.

Så til saken: om en ukes tid fyller jeg 40 år, og jeg har funnet ut at jeg kommer til å få en konsertbillett til en stor rockekonsert i gave fra en gruppe venner. Jeg fikk vite det av noen som visste om det og som røpet seg. Giverne er folk som kjenner meg godt, selv om jeg ikke vil kalle dem bestevenner.

Problemet er bare at jeg har kronisk fatigue. Jeg har hatt det i noen år, og det vet de som gir gaven veldig godt. De har flere ganger spurt meg hvordan ting fungerer for meg, og jeg har fortalt hvordan det er. De ser meg selvsagt bare på gode dager, og de forstår åpenbart ikke hva noe slikt som dette koster meg i etterkant, selv om jeg har snakket om alt sammen. Det handler om ekstrem utmattelse, anspenthet og slapphet på en gang, søvnløshet, sterk øresus, hodepine, konsentrasjonsvansker og generelt dårlig form i mange dager. Hvis jeg i det hele tatt holder ut selve dagen.

Hva/hvor/når konserten er, er ikke vesentlig: det er situasjonen her som er det viktige. Vi snakker om flere tusen mennesker på et begrenset område, trengsel, ingen steder å sitte, masse høy lyd, lyseffekter, reise til konsertbyen, reise til og fra selve konsertstedet, og alt sammen vil ta mange mange timer uten mulighet til å trekke seg tilbake på noe som helst vis. 

Hva skal jeg gjøre når jeg får "overraskelsen"? Jeg har ikke lyst til å skuffe dem, for jeg får meg ikke til å tro at det er vondt ment. 

Anonymkode: 8d347...f84

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være at de gir deg gaven nettopp fordi du ikke har mulighet til å dra på slike ting, og de håper at du klarer å bli med denne gangen. Kanskje de har ordnet med ørepropper og diverse?

Anonymkode: f6138...fb2

• Liker 1
Skrevet

Du må jo bare være ærlig og si det som det er, vel. Hvem har du fått høre dette av? Hvis det er en av de som planlegger dette som har fortalt deg det, få får du vel bare ta det med henne. Det er bedre å ta det så tidlig som mulig, før de har kjøpt billettene, eller mens det fortsatt er mulig med evt. videresalg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si fra på forhånd! 

":Hei kommer dere i selskapet? Og by the way ikke tenk på noe gave til meg! Som dere vet så har jeg fatique så hvis dere tenkte å gi noe er det best med noe som kan brukes hjemme fordi jeg er så lite ute og blir så sliten av ting utenfor hjemmet. " 

Anonymkode: df592...a21

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hodepine, øresus, utmattelse osv. er sjelden forenlig med å dra på rockekonsert. Såpass forstår alle med en normal porsjon empati. Når de likevel velger å kjøpe en gave som de vet at ikke passer for deg, så er de frekke og ikke gode venner. I mine øyne er denne gaven i samme gate som å kjøpe klær i str. XS til en som bruker XL. Så jeg synes overhodet ikke du skal ha kvaler for å si takk men nei takk. 

Anonymkode: 60ad1...b66

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Vær ærlig, si at du setter veldig pris på tanken, men at det dessverre ikke er mulig for deg å være med. Jeg sliter også med fatigue og andre helseutfordringer, og har etterhvert innsett at jeg må si ting rett ut og være helt konkret om hva som går og ikke - hver gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, skjønner det er kjedelig.. Har selv ME og kunne ikke orket en sånn opplevelse. Man vil jo så gjerne, men det hjelper ikke når helsen er som den er..

Tror jeg ville sagt fra til hun som røpet seg, så kan hun ta det videre. 

gratulerer med 40 ❤️

Anonymkode: f8370...051

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hodepine, øresus, utmattelse osv. er sjelden forenlig med å dra på rockekonsert. Såpass forstår alle med en normal porsjon empati. Når de likevel velger å kjøpe en gave som de vet at ikke passer for deg, så er de frekke og ikke gode venner. I mine øyne er denne gaven i samme gate som å kjøpe klær i str. XS til en som bruker XL. Så jeg synes overhodet ikke du skal ha kvaler for å si takk men nei takk. 

Enig🤨dette er like dumt som når jeg får mld med spørsmål om jeg har store planer for fredagskvelden, kl 20. Altså wtf dagen er over for min del. Er kronisk syk og delvis sengeliggende, og kjenner et sterkt hat mot desse frasene:

Koooos deg!

Fiiiina!

Noe godt i glasset!

Ha en suupergøy helg!

Slå ut håret, yihaaa!

🤢🤢🤢🤢

Er på tur i skrivende stund(skal til behandling) og ligger på hotellet, kvalm og fikk nettopp diare. Veninnen min virket misunnelig på «du som skal på tur»🙄Be my guest; jeg bytter gjerne.

Ts gi beskjed!

Anonymkode: 14e7f...793

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan jo være at de gir deg gaven nettopp fordi du ikke har mulighet til å dra på slike ting, og de håper at du klarer å bli med denne gangen. Kanskje de har ordnet med ørepropper og diverse?

Anonymkode: f6138...fb2

TS her: Du har muligens ikke lest eller forstått hva jeg skriver. Hvis jeg tåler selve dagen vil jeg uansett bli skikkelig dårlig i mange dager etterpå.
Følger man logikken i det jeg siterer kunne man også gitt dykkerkurs til en person med ekstrem klaustrofobi i håp om at personen ikke er redd akkurat den dagen. 🙄

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her: Du har muligens ikke lest eller forstått hva jeg skriver. Hvis jeg tåler selve dagen vil jeg uansett bli skikkelig dårlig i mange dager etterpå.
Følger man logikken i det jeg siterer kunne man også gitt dykkerkurs til en person med ekstrem klaustrofobi i håp om at personen ikke er redd akkurat den dagen. 🙄

👏👏👏👏Så jævlig enig. “Du tåler ikke gluten!!??” Joda, i dag gjør du det🤢

Anonymkode: 14e7f...793

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gaven. Du trenger ikke utdype med mindre noen spør der og da. Nærmere kan du fortelle at du ikke kan delta pga ....... og høre om de ønsker å gi billetten videre til en annen.

Anonymkode: b2367...247

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gaven og dagen før blir du plutselig veldig syk.. Jeg er konfliktsky og hadde ikke orka å si i fra om noe slikt. 

Anonymkode: 4deb6...f71

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater å få sjokolade og blomsterbuketter, men det er gaver, så man kan strengt tatt ikke gjøre noe mer enn høflig å prøve å fortelle hva man ønsker seg og ikke. Gi gaven til noen andre eller selg billettene på finn eller til noen andre.

Anonymkode: 4a5f1...e30

AnonymBruker
Skrevet

Du sender gaven retur med forklaringen "Kjære venner, takker for tanken, men grunnet helbredet kan jeg ikke dra på konsert. Jeg håper dere vil nyte opplevelsen i stedet." 

Anonymkode: faa1e...ad5

AnonymBruker
Skrevet

Gjetter på Springsteen, den billetten bør det evt være mulig å selge videre. Selv vi som er blodfans ser ikke frem til den med udelt glede, forferdelig slitsomt med sånne folkemengder og ingen sitteplasser. Og mulig hetebølge i tillegg. Konsertarrangørene vil bare presse inn mest mulig folk og  tjene mest mulig penger. Nå som du har fått vite om dette på forhrånd, kanskje du kan nevne det "tilfeldig" til noen, at noe sånt hadde du aldri orket å bli med på? De klarer sikkert å finne en til å overta din billett. 

Anonymkode: ccbd6...219

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å si ifra. Mulig jeg hadde takket og så sagt ag jeg var syk rett før som noen over foreslår. 

det er virkelig en uting med gaver som ikke tar hensyn til den som skal få det. Minner meg om en tidligere stemor som kjøpte enorme mengder klær i gave til meg. Hun kjøpte de bevisst i 1-2 størrelser mindre enn jeg brukte så jeg kunne ha et mål å slanke meg inn i 🙈 jeg prøvde ikke å slanke meg ig klærne ble aldri brukt. Bare trist hele greia. 

Anonymkode: c0339...ead

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle dere som ikke ville sagt noe: synes dere ikke det blir dumt om hun skal nærmest lyve for vennene sine? Selv om dette ikke er hennes aller, aller nærmeste venner, så skriver jo TS at de vet godt at hun sliter med sykdom. Jeg tenker at det er viktig at TS sier tydelig i fra sånn at vennene hennes forstår hvor syk hun faktisk er. Hvis hun lyver og ikke sier noe om sykdommen, så vil de vel bare bli forvirret neste gang TS nevner noe relatert til sykdommen. "Åja, vi trodde du var ferdige med det for mange måneder siden, du var jo på den konserten." Så da står plutselig TS i en suppe og må forklare seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Beklager på forhånd for litt langt innlegg:

Først av alt: jeg liker selve tanken på opplevelsesgaver, men synes det er skikkelig problematisk når gaven ikke passer til mottaker og man føler det litt som tvang å måtte delta på en opplevelse man ikke egentlig ønsker eller tåler. Opplevelser er ofte vanskeligere å bytte enn gjenstander.

Så til saken: om en ukes tid fyller jeg 40 år, og jeg har funnet ut at jeg kommer til å få en konsertbillett til en stor rockekonsert i gave fra en gruppe venner. Jeg fikk vite det av noen som visste om det og som røpet seg. Giverne er folk som kjenner meg godt, selv om jeg ikke vil kalle dem bestevenner.

Problemet er bare at jeg har kronisk fatigue. Jeg har hatt det i noen år, og det vet de som gir gaven veldig godt. De har flere ganger spurt meg hvordan ting fungerer for meg, og jeg har fortalt hvordan det er. De ser meg selvsagt bare på gode dager, og de forstår åpenbart ikke hva noe slikt som dette koster meg i etterkant, selv om jeg har snakket om alt sammen. Det handler om ekstrem utmattelse, anspenthet og slapphet på en gang, søvnløshet, sterk øresus, hodepine, konsentrasjonsvansker og generelt dårlig form i mange dager. Hvis jeg i det hele tatt holder ut selve dagen.

Hva/hvor/når konserten er, er ikke vesentlig: det er situasjonen her som er det viktige. Vi snakker om flere tusen mennesker på et begrenset område, trengsel, ingen steder å sitte, masse høy lyd, lyseffekter, reise til konsertbyen, reise til og fra selve konsertstedet, og alt sammen vil ta mange mange timer uten mulighet til å trekke seg tilbake på noe som helst vis. 

Hva skal jeg gjøre når jeg får "overraskelsen"? Jeg har ikke lyst til å skuffe dem, for jeg får meg ikke til å tro at det er vondt ment. 

Kjenner igjen dette. Jeg er lydsensitiv.....   

Anonymkode: 21547...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde prøvd om det var en artist jeg virkelig ville sett, tatt med øreklokker, sekk med stol, og så avbrutt konserten dersom det hadde blitt for mye. Er det en artist du faktisk ønsker å se så klarer man kanskje nedturen etterpå, er det en du ikke ønsker å se hadde jeg takket pent nei.

Jeg hadde forøvrig samme problemstilling med et nært familiemedlem som var veldig springsteenfan, men i siste fase av livet, der ble det konsert men helt slått ut 7-8 dager etterpå, men hun syntes fortsatt det var verdt det.

Hvis du føler denne konserten ikke gir deg noe så takk pent nei, kanskje dere kan dra til stedet og spise ute sammen også drar resten videre på konsert men du hviler på hotellrommet?

Anonymkode: 51c6b...0c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle dere som ikke ville sagt noe: synes dere ikke det blir dumt om hun skal nærmest lyve for vennene sine? Selv om dette ikke er hennes aller, aller nærmeste venner, så skriver jo TS at de vet godt at hun sliter med sykdom. Jeg tenker at det er viktig at TS sier tydelig i fra sånn at vennene hennes forstår hvor syk hun faktisk er. Hvis hun lyver og ikke sier noe om sykdommen, så vil de vel bare bli forvirret neste gang TS nevner noe relatert til sykdommen. "Åja, vi trodde du var ferdige med det for mange måneder siden, du var jo på den konserten." Så da står plutselig TS i en suppe og må forklare seg.

TS her igjen. Jeg vet ikke helt om jeg vil si at det er en løgn å unnlate å utlevere absolutt alt om seg selv og sine egne tanker omkring denne konserten når de allerede vet at jeg er syk. Snarere tvert imot: det får da være grenser til hvor mye jeg skal gnåle om det. De vet at jeg har hatt sykdommen i flere år, og de vet at jeg fremdeles er syk. Det er heller et utslag av konfliktskyhet.

Jeg vurderer de ulike alternativene, men hvis jeg blir med, og HVIS det blir en neste gang er det mye enklere å si f.ex: "Enda så morsomt det var forrige gang vi var på konsert ble det mye tøffere for meg enn jeg trodde det ville bli. Jeg må dessverre stå over de største konsertene heretter." Jeg kan ikke se at det skal forvirre noen, akkurat. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...