Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det for oss uføre å få huslån? Jeg og mannen skal flytte fra hverandre, og jeg ønsker å ta over huset. Vi har nå et huslån på ca 1,3 mill. Verdien på boligen er vel rundt 2,5 mill.

Jeg er ung ufør. Vi har to barn på 13 og 16. Har ca utbetalt nå 21.000. Men når vi flytter fra hverandre blir det vel litt mer.

Er det noen sjans for at jeg kan ta over boligen? 

Anonymkode: 1364a...df3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du kjøpe han ut av boligen 50-50? Da må du ha et lån på boligen på ca 1.8-1.9 mill. Det blir nok umulig med din inntekt desverre. Hør evt med kommunen om det er mulighet for startlån/bostltte.

Anonymkode: 00135...666

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det for oss uføre å få huslån? Jeg og mannen skal flytte fra hverandre, og jeg ønsker å ta over huset. Vi har nå et huslån på ca 1,3 mill. Verdien på boligen er vel rundt 2,5 mill.

Jeg er ung ufør. Vi har to barn på 13 og 16. Har ca utbetalt nå 21.000. Men når vi flytter fra hverandre blir det vel litt mer.

Er det noen sjans for at jeg kan ta over boligen? 

Jeg tror din eneste mulighet er at mannen din går med på at du overtar lånet slik det står og at han ikke trenger å kjøpes ut(ennå). 

AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke med mindre du får lån i vanlig bank. 

Man kan søke startlån som ufør hos husbanken men får ikke det for å overta bolig tror jeg. Har du barn har du sterkere sak. Ring kommunen din å hør om å få en saksbehandler om startlån og fort deg å søke, det er mange måneders behandlingstid. Kontakt også alle vanlige banker 

Anonymkode: d2ade...816

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei ikke med mindre du får lån i vanlig bank. 

Man kan søke startlån som ufør hos husbanken men får ikke det for å overta bolig tror jeg. Har du barn har du sterkere sak. Ring kommunen din å hør om å få en saksbehandler om startlån og fort deg å søke, det er mange måneders behandlingstid. Kontakt også alle vanlige banker 

Må legge til at startlån utbetales direkte til megler, du får ikke startlån fra kommunen for å sette pengene på konto til din eks for å kjøpe ut 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke umulig å få seg et Husbanken med tanke på hvor lite lån det er igjen på huset og at du har fast inntekt.

Anonymkode: 9ba82...02b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo utbetale eksen i tillegg til å ta over lånet. Det tviler jeg sterk på at du klarer, med mindre lånet dere har nå har lav fastrente.

Anonymkode: 17917...d11

AnonymBruker
Skrevet

Husbanken kan være en mulighet, men de har ikke mye midler for tiden. Jeg og mannen som begge har ufør (en minsteufør og en ung ufør) fikk låne 1,9 mill og det er uten barn. 

Anonymkode: ab07f...af8

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Takk for svar. Jeg får undersøke litt. Ikke hørt om startlån før.

Men skjønner jo at det kan bli mye lån å ha alene. Må vel ut på leiemarkedet da, og la han beholde huset. Men det er kanskje det mest fornuftige å.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør. Ble alene med barna da de var små. Hadde ikke råd til å beholde huset, men kjøpte noe mindre. Har ca 1,4 i lån (verdi i dag 2,5 ca). 
Det har gått veldig greit egentlig. Du får barnetillegg også, samt bidrag utifra hvor mye samvær og hva din eks tjener. Ikke bo deg ihjel om du kan unngå det, viktig å ha litt penger å leve for. Renta har jo gått opp i det siste, klart det merkes. Men det går fint. Er dyrt å leie også måt man må ha feks tre soverom! 
Til nød kunne jeg hatt med et mindre soverom og hatt soverom i stua selv.

Anonymkode: dbefb...864

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje  mest økonomisk og fornuftig å leie noe i stedet. Økonomien vil kanskje bli veldig trang. Må jo også tenke på at vedlikehold koster. Kommunale avgifter og slikt også tilkommer. Men så lyst til å beholde huset. Har bodd her i over 20 år. 

Hvor lang tid kan man få et huslån på, 25 - 30? 

Vel, jeg får undersøke litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med en rådgiver i banken. Jeg tror du kan klare det.

Anonymkode: 84e97...5b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...