AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Del Skrevet 12. juni 2023 De fleste gangene kommer jeg meg ikke engang til intervju, men de gangene jeg gjør det blir jeg i ettertid ringt for å fortelle at jeg har en god profil og gjør veldige gode intervjuer, noen ganger sier de det beste, men jeg mangler erfaring. Hvordan skal jeg få erfaring når jeg ikke får relevant jobb? Jeg bruker ca 4 timer i uka på jobbsøking. Tilsammen har jeg nok brukt nesten 70 timer det siste halvåret. Det har jeg gjort ved siden av fulltidsstudier og nesten full jobb. Hvordan løse problemet? Anonymkode: 34c7a...830 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Del Skrevet 12. juni 2023 Har dessverre ingen tips på løsning, men som jobbsøker selv nå så kjenner jeg meg veldig igjen i problemstillingen. Har studert de siste årene, jobbet ikke ved siden av studiene og den jobberfaringen jeg har er innenfor salg før jeg startet utdanningen. Utdanningen min er veldig generell, så er ikke noe som direkte er knyttet opp mot et yrke. Veldig vanskelig å søke på jobb når man ikke har mye jobberfaring, men samtidig så er det jo det man prøver å få når man søker jobb. Men så vil de ha noen med mer jobberfaring og for å få jobberfaring så må du jo få en jobb? Frustrerende greier, ville bare si at jeg føler med deg ❤️ Skulle vært noen jobber som var satt av til de med lite jobberfaring, slik at de kunne få jobberfaring... Anonymkode: 42ed2...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Del Skrevet 12. juni 2023 Hva studere du? Jeg var i samme båt som seg. Jeg ble alltid valgt bort pga manglende yrkeserfaring. For å prøve å kompensere prøvde jeg vise hvordan studiet hadde gitt meg noe av erfaringen de ønsket fra arbeidslivet. F.eks viste jeg til bacheloroppgaven og hva jeg hadde gjort der og til gruppearbeid Mitt inntrykk når man blir kalt inn til jobbintervju selv om man mangler arbeidserfaring er at de prøver å se om du har noe som kan kompensere for arbeidserfaring. At du får vist at du har evnene og kunnskapene likevel. Kanskje har du ikke alt de etterspør, men du kan fortsatt ha mye. Evne til samarbeid lan du ha fr prosjektarbeid, kundefokus kan du ha fra en deltidsjobb/sommerjobb i et annet yrke enn den du søkte på Anonymkode: 92beb...7ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Del Skrevet 12. juni 2023 Kan du ta sommer- eller deltidsjobb så du får noe erfaring? Jobbe som praktikant? Det er så vanskelig det der, «kan gjerne være nyutdanna, men bør ha noen års erfaring». Så går det noen år og plutselig er en eldre enn det de ønsker seg, men har tonnevis av erfaring. Anonymkode: 7b812...fae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Del Skrevet 12. juni 2023 Kjenner meg igjen. Jeg har vært langt oppe på innstillinger, men blir forbigått av de med mer utdanning/erfaring. Referansen min sier også at de har hatt et veldig godt inntrykk av meg. Jeg skal rett og slett ta videreutdanning. Det er samlingsbasert, så selv om jeg skulle få en jobb så kan jeg fullføre, pluss at jeg slipper å gå med hull i cv’n. Anonymkode: eeef8...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 12. juni 2023 #6 Del Skrevet 12. juni 2023 (endret) For å komme gjennom nåløyet mht jobbsøking, trenger du jobberfaring. Du kan ha et godt vitnemål og gjøre en god figur på intervju, men siden du ikke har noe jobberfaring og dermed heller ingen referanser, vil arbeidsgiver anse det som risikabelt å ansette deg. Men det som er positivt her, er at mht jobberfaring, er all jobberfaring positivt selv om det ikke er studierelatert eller direkte relatert til framtidig jobbønske. Selv om det «bare» er å sitte i kassa på Rema, så er det veldig mye bedre enn ingen jobberfaring. Så lenge du har hatt en jobb, samme hva omtrent, kan referansen da gi arbeidsgiver informasjon om hvor pliktoppfyllende du er, om du er presis, samarbeidsvillig, fleksibel, engasjert, sosial, utfører jobben på en tilfredsstillende måte, om du har mye fravær osv. Så du bør egentlig søke på hva som helst av lavterskeljobber nå som du kan ha i noen mndr bare for å få jobberfaring som du kan dra nytte av i forbindelse med jobbsøking. Endret 12. juni 2023 av Grüner 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Del Skrevet 12. juni 2023 Grüner skrev (28 minutter siden): For å komme gjennom nåløyet mht jobbsøking, trenger du jobberfaring. Du kan ha et godt vitnemål og gjøre en god figur på intervju, men siden du ikke har noe jobberfaring og dermed heller ingen referanser, vil arbeidsgiver anse det som risikabelt å ansette deg. Men det som er positivt her, er at mht jobberfaring, er all jobberfaring positivt selv om det ikke er studierelatert eller direkte relatert til framtidig jobbønske. Selv om det «bare» er å sitte i kassa på Rema, så er det veldig mye bedre enn ingen jobberfaring. Så lenge du har hatt en jobb, samme hva omtrent, kan referansen da gi arbeidsgiver informasjon om hvor pliktoppfyllende du er, om du er presis, samarbeidsvillig, fleksibel, engasjert, sosial, utfører jobben på en tilfredsstillende måte, om du har mye fravær osv. Så du bør egentlig søke på hva som helst av lavterskeljobber nå som du kan ha i noen mndr bare for å få jobberfaring som du kan dra nytte av i forbindelse med jobbsøking. Har flere års jobberfaring fra butikk med gode referanser, og har hatt deltidsjobb gjennom hele studietiden, men sliter fortsatt med samme problem som TS. Anonymkode: 91509...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 12. juni 2023 #8 Del Skrevet 12. juni 2023 (endret) Hva slags utdanning har dere som sliter med å få jobb? All sympati til dere. Det er utrolig frustrerende at noen ikke bare kan gi dere den sjansen! Jeg har selv ansatt to nyutdannede og en under utdanning det siste året, og de er helt supre. De er motiverte, lærer fort og er sultne på å vise hva de kan. Dette er noe alle arbeidsgivere burde vite. Dere må bare fortsette å søke. Dere trenger bare den éne som ser dere, så har dere en fot innafor. "It's a numbers game". Jo flere jobber man får søkt, jo større sjanse for å få napp. Jeg søkte selv rundt 30 jobber før jeg fikk min første relevante jobb. Så heng i, og ikke gi opp! Endret 12. juni 2023 av Bovina sancta 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Del Skrevet 12. juni 2023 Bovina sancta skrev (Akkurat nå): Hva slags utdanning har dere som sliter med å få jobb? All sympati til dere. Det er utrolig frustrerende at noen ikke bare kan gi dere den sjansen! Jeg har selv ansatt to nyutdannede og en under utdanning det siste året, og de er helt supre. De er motiverte, lærer fort og er sultne på å vise hva de kan. Dette er noe alle arbeidsgivere burde vite. Dere må bare fortsette å søke. Dere trenger bare den éne som ser dere, så har dere en fot innafor. "It's a numbers game". Jo flere jobber man får søkt, jo større sjanse for å få napp. Jeg søkte selv rundt 30 jobber før jeg fikk min første relevante jobb. Så heng i, og ikke gi opp! Sosionom her. Jeg søker virkelig på ALT jeg kan jobbe med, selv det som ikke er rettet mot utdannelsen. Har mange års erfaring fra butikk, med ledererfaring til og med, men får ikke engang intervjuer i butikkene her, sikkert fordi de regner med at jeg forsvinner det øyeblikket jeg får en relevant jobb. Anonymkode: eeef8...305 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Del Skrevet 12. juni 2023 Bovina sancta skrev (9 minutter siden): Hva slags utdanning har dere som sliter med å få jobb? All sympati til dere. Det er utrolig frustrerende at noen ikke bare kan gi dere den sjansen! Jeg har selv ansatt to nyutdannede og en under utdanning det siste året, og de er helt supre. De er motiverte, lærer fort og er sultne på å vise hva de kan. Dette er noe alle arbeidsgivere burde vite. Dere må bare fortsette å søke. Dere trenger bare den éne som ser dere, så har dere en fot innafor. "It's a numbers game". Jo flere jobber man får søkt, jo større sjanse for å få napp. Jeg søkte selv rundt 30 jobber før jeg fikk min første relevante jobb. Så heng i, og ikke gi opp! Har akkurat fullført master innen IT og søker på alt som har noen relevans, utenom stillinger som utvikler. Beholder deltidsjobben min frem til jeg får relevant jobb, så har heldigvis inntekt. Men det er frustrerende å ikke komme seg videre. Anonymkode: 91509...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonaen Skrevet 12. juni 2023 #11 Del Skrevet 12. juni 2023 (endret) Jeg har et tips: om de ringer for å gi deg avslag, og sier at du gjorde det godt på intervju, si at du er intr i å være vikar om de skulle trenge det. Det var slik jeg fikk jobb, uten noe særlig erfaring. Fikk alltid tilbakemelding på at jeg gjorde det bra på intervju, men andre med mer erfaring fikk den. Ble alltid innstilt som nr to. Så var det en jobb som jeg virkelig ønsket å få. Fikk avslag på telefon. Men vi hadde en hyggelig samtale. På slutten av samtalen sa jeg at jeg kunne være vikar. Og hun sa at hu skulle holde øyne og ører åpne og sende Mail eller ringe om det dukket opp noe. Så gikk det noen dager og jammen meg ringte de for vikar jobb. Da fikk jeg et ben innenfor. Fikk ikke fast jobb, men gode referanser som tok meg videre til en annen fin jobb 😊 Endret 12. juni 2023 av Leonaen 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Del Skrevet 12. juni 2023 Jeg har utdanning i helseinformatikk. Før det jobbet jeg mange år på sykehjem og sykehus Ts Anonymkode: 34c7a...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #13 Del Skrevet 12. juni 2023 Jeg søker på ulike jobber og blir forbigått av seniordesignere når jeg søker design, prosjektledere med erfaring når jeg søker det og utviklere med flere års erfaring når det er det jeg søker på Anonymkode: 34c7a...830 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #14 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sosionom her. Jeg søker virkelig på ALT jeg kan jobbe med, selv det som ikke er rettet mot utdannelsen. Har mange års erfaring fra butikk, med ledererfaring til og med, men får ikke engang intervjuer i butikkene her, sikkert fordi de regner med at jeg forsvinner det øyeblikket jeg får en relevant jobb. Anonymkode: eeef8...305 Det virker som om sosionomer sliter med å få seg jobb, i hvertfall nyutdannede. Anonymkode: fa16c...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #15 Del Skrevet 13. juni 2023 Leonaen skrev (10 timer siden): Jeg har et tips: om de ringer for å gi deg avslag, og sier at du gjorde det godt på intervju, si at du er intr i å være vikar om de skulle trenge det. Det var slik jeg fikk jobb, uten noe særlig erfaring. Fikk alltid tilbakemelding på at jeg gjorde det bra på intervju, men andre med mer erfaring fikk den. Ble alltid innstilt som nr to. Så var det en jobb som jeg virkelig ønsket å få. Fikk avslag på telefon. Men vi hadde en hyggelig samtale. På slutten av samtalen sa jeg at jeg kunne være vikar. Og hun sa at hu skulle holde øyne og ører åpne og sende Mail eller ringe om det dukket opp noe. Så gikk det noen dager og jammen meg ringte de for vikar jobb. Da fikk jeg et ben innenfor. Fikk ikke fast jobb, men gode referanser som tok meg videre til en annen fin jobb 😊 Sånn kan man risikere å havne i kategori "bra nok for vikariat, ikke bra nok for noe fast". Anonymkode: bbba5...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #16 Del Skrevet 13. juni 2023 TS, hvordan VET du at du gjør det veldig bra på intervju? Er det noe de sier til deg? Men det sier de til alle. Folk er jo veldig PK og alt skal være superhyggelig. Min erfaring er at hvis de VIRKELIG liker deg, blir de ikke skremt av null / lite erfaring. Anonymkode: bbba5...ed8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #17 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS, hvordan VET du at du gjør det veldig bra på intervju? Er det noe de sier til deg? Men det sier de til alle. Folk er jo veldig PK og alt skal være superhyggelig. Min erfaring er at hvis de VIRKELIG liker deg, blir de ikke skremt av null / lite erfaring. Anonymkode: bbba5...ed8 De tar seg tid til å ringe meg etter intervjuer og fortelle det. Vennene mine får bare en generell mail eller melding Anonymkode: 34c7a...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #18 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det virker som om sosionomer sliter med å få seg jobb, i hvertfall nyutdannede. Anonymkode: fa16c...57f Ja det gjør vi. Flere på kullet mitt sliter. Mange har fått vikariater, å bare et ytterst fåtall har fast stilling (som er sosionom relevant) Anonymkode: eeef8...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #19 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sånn kan man risikere å havne i kategori "bra nok for vikariat, ikke bra nok for noe fast". Anonymkode: bbba5...ed8 Da får man erfaring. Å ha et års vikariat setter deg plutselig før en person uten erfaring Anonymkode: eeef8...305 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #20 Del Skrevet 13. juni 2023 Har blitt innkalt til intervju neste uke. Konsulentselskap i Oslo. Er så spent! Anonymkode: 91509...3bb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå