AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Nå er ungen vår snart ett år, men hun sover enda ekstremt dårlig og vi får veldig lite søvn. Vi deler på nettene, men selv den som sover på eget rom får lite søvn grunnet mye hyling på natten. Den som sover med henne får 4 timer spredt søvn på en god natt (vi sliter begge to med innsovning mellom oppvåkningene hennes). Hun er også relativt krevende på dagtid så det er like tungt å være hjemme med henne som det er å være på jobb. Jeg er utslitt etter et kjempetungt første år og kjenner jeg er på reservebatteriene mine. Skjønner ikke hvordan jeg skal takle å stå i jobb, er en zombie på jobb de dagene jeg har hatt henne på natten, men føles ikke innafor å bli sykemeldt pga lite søvn, det er jo vanlig med dårlig søvn i spedbarnsfasen. Så hvordan overlever man? Anonymkode: 730c3...072
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Tja. Det er vanlig med litt dårlig søvn, men det der er jo noe verre enn de fleste. Og dessuten tåler folk søvnmangel ulikt. Synes ikke det er galt å lufte det med fastlegen. Hva har samfunnet og du å tjene på at du kjører helsa helt i grøfta? Anonymkode: 7c844...766 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Med ett barn kan det kanskje være mulig å legge inn tid for litt ekstra søvn på ettermiddag/tidlig kveld? Men ellers så kan det absolutt være innenfor med en sykemelding. Jeg fikk det etter et år med 4 timer i døgnet, fungerte ikke på jobb i det hele tatt, byttet på å sitte i halvveis koma og å gråte. Anonymkode: 4b728...b2b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Kanskje på tide å finne ut hvorfor ungen sover så dårlig ? Anonymkode: be54e...2ce 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 Vi måtte bare finne andre tidspunkter å sove på😅 Hverdager legge seg kl 20:00 uansett. Helger: ha «vakter» som passer med dere rutiner, men forslag: Fredag til lørdag: 21-03, 1 sover og 2 tar barnet 03-09, 2 sover og 1 tar barnet 09-15, 1 sover og 2 tar med barnet ut til noe familie eller annet ute av huset. 15-17, 2 får slappe av og 1 tar barnet Lørdag til søndag: 21-03, 2 sover og 1 tar barnet 03-09, 1 sover og 2 tar barnet 09-15, 2 sover og 1 tar med barnet ut til noe familie eller annet ute av huset. 15-17, 1 får slappe av og 2 tar barnet Anonymkode: c9671...199 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 Hva sier barnelegen om dette...? Anonymkode: b7e5f...188
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 Herregud det er så typisk KG å foreslå sykemelding for noe som er helt normalt! Det er ikke rart sykemeldinger i dette landet går gjennom taket når folk skal sykemeldes for noe som er helt normalt, nemlig lite søvn i en småbarnsperiode! Som en over sier, der får sove på skift andre tider av døgnet, eller så kan det jo være greit å kjøre en skikkelig skrikekur en helg og få slutt på vissvasset. Folk med kronisk insomni går på jobb i årevis, men du er på felgen etter kun et lite år, der du er HJEMME det meste av døgnet og praksis kan sove når som helst, og du har til og med en partner å dele belastningen med. På tide å ta seg sammen ts, Anonymkode: def36...679 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje på tide å finne ut hvorfor ungen sover så dårlig ? Anonymkode: be54e...2ce Det har vi selvsagt prøvd å finne ut av, men legene og helsestasjonen har ikke klart å hjelpe oss der. Vi leide også inn privat søvnhjelp for flerfoldige tusen uten av det hjalp nevneverdig. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva sier barnelegen om dette...? Anonymkode: b7e5f...188 Barnelegen sier at noen barn bare sover dårlig. Anonymkode: 730c3...072 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 Hvor mye sover barnet på dagtid? Når står dere opp om morningen og når legger barnet seg? Har dere prøvd å kutte melk? Ammer du? Anonymkode: be54e...2ce
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Herregud det er så typisk KG å foreslå sykemelding for noe som er helt normalt! Det er ikke rart sykemeldinger i dette landet går gjennom taket når folk skal sykemeldes for noe som er helt normalt, nemlig lite søvn i en småbarnsperiode! Som en over sier, der får sove på skift andre tider av døgnet, eller så kan det jo være greit å kjøre en skikkelig skrikekur en helg og få slutt på vissvasset. Folk med kronisk insomni går på jobb i årevis, men du er på felgen etter kun et lite år, der du er HJEMME det meste av døgnet og praksis kan sove når som helst, og du har til og med en partner å dele belastningen med. På tide å ta seg sammen ts, Anonymkode: def36...679 Selvsagt måtte det komme noen som vil sette meg på plass og fortelle med hvor ubrukelig jeg er. Du kjenner ikke til situasjonen vår og aner ikke hva vi har stått i det siste året. Det føles sikkert godt å sparke noen som ligger nede, men det er du som framstår som et rasshøl. Og siden du nevner det. Jeg har insomni. Psykofysiologisk insomni for å være spesifikk og jeg var i mange år avhengig av sovetabletter før jeg fiol behandling. Jeg kan fortelle deg at å klare hverdagen med insomni er vanvittig tungt. Jeg har forsåvidt "klart" det, har aldri vært sykemeldt (som tydeligvis er viktig for deg) fordi jeg har sovet dårlig, men det har selvsagt gått kraftig ut over livskvaliteten min og ofte gjort at jeg har avlyst alt av avtaler utenom jobb. Og jeg kan informere om at å ha insomni og å ha en baby er en million ganger tyngre. Bare fordi du kunne sove hele døgnet betyr ikke det at andre får det til. Insomni eller ei. Mange har barn som ikke sover lenge sammenhengende på dagtid eller som må trilles for at de skal sove. Jeg er heller ikke en som bare kan legge meg å sove når som helst. Og nå er jeg på jobb, så jeg kan med andre ord ikke bare legge meg. Jeg klarer ikke å legge med kl 20 og sovne. Nesten uten unntak sovner jeg ikke før kl 24, uansett hvor lite søvn jeg har fått. Sånn var jeg også før jeg fikk barn. Jeg sliter også med å sovne mellom opoppvåkningene. Til tross for at jeg alltid har slitt med søvnen og har en søvndiagnose ville jeg ALDRI har snakket til noen som klager på dårlig søvn på den måten du gjør, selv om de får betraktelig mer søvn enn meg. Fordi jeg vet hvor tungt det er å ikke få sove. Jeg vet at det spiser deg opp innenfra og i blant pusher grensene for hva et menneske klarer. Så vær så vennlig og ta med deg de rævva holdningene dine og gå for du aner ikke hva du snakker om. Anonymkode: 730c3...072 4 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #11 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tja. Det er vanlig med litt dårlig søvn, men det der er jo noe verre enn de fleste. Og dessuten tåler folk søvnmangel ulikt. Synes ikke det er galt å lufte det med fastlegen. Hva har samfunnet og du å tjene på at du kjører helsa helt i grøfta? Anonymkode: 7c844...766 Ja, har også inntrykket av at alle rundt oss sover bedre enn det vi gjør. Føles som om vårt barn sover sånn som andre barn gjør i unntakstilstand som ved syldom/vaksine/utviklingssprang. Takk for svar ❤️ AnonymBruker skrev (3 timer siden): Med ett barn kan det kanskje være mulig å legge inn tid for litt ekstra søvn på ettermiddag/tidlig kveld? Men ellers så kan det absolutt være innenfor med en sykemelding. Jeg fikk det etter et år med 4 timer i døgnet, fungerte ikke på jobb i det hele tatt, byttet på å sitte i halvveis koma og å gråte. Anonymkode: 4b728...b2b Takk for svar ❤️ får ikke sovet noe på ettermiddag (jeg klarer ikke det uansett) og når jeg kommer hjem fra jobb rundt 16.30 går det slag i slag med middagslaging og underholdning av grinete baby før det er langdryg leggetid. AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi måtte bare finne andre tidspunkter å sove på😅 Hverdager legge seg kl 20:00 uansett. Helger: ha «vakter» som passer med dere rutiner, men forslag: Fredag til lørdag: 21-03, 1 sover og 2 tar barnet 03-09, 2 sover og 1 tar barnet 09-15, 1 sover og 2 tar med barnet ut til noe familie eller annet ute av huset. 15-17, 2 får slappe av og 1 tar barnet Lørdag til søndag: 21-03, 2 sover og 1 tar barnet 03-09, 1 sover og 2 tar barnet 09-15, 2 sover og 1 tar med barnet ut til noe familie eller annet ute av huset. 15-17, 1 får slappe av og 2 tar barnet Anonymkode: c9671...199 Takk for svar og konkrete tiltak. Som jeg nevner til noen tidligere i tråden (skrev ikke det i hovedinnlegget) sliter jeg med søvn så å legge seg tidlig fungerer ikke for meg. Mannen min kan få det til, men når det gjelder oppvåkninger bruker vi begge lang tid på å sovne igjen. Når bedret søvnen seg for dere? Anonymkode: 730c3...072
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvor mye sover barnet på dagtid? Når står dere opp om morningen og når legger barnet seg? Har dere prøvd å kutte melk? Ammer du? Anonymkode: be54e...2ce Veldig variabel søvn på dagitd. Hun våkner stort sett kl 06 og har to blunder, de verste dagene sover hun bare en time på dagtid, men det er heldigvis sjeldnere nå. Som oftest mellom 2-3 timer. Legges mellom 18-19, men det tar alltid tid uansett hvor trøtt hun er. Kuttet melk i tre måneder uten effekt. Ammer, men ikke lenger på natten. Anonymkode: 730c3...072
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #13 Skrevet 12. juni 2023 Har dere testet medisiner for refluks? Sjekket ørene og halsen, altså hos ØNH og ikke fastlege/helsestasjon? Har barnet noen andre symptomer enn bare dårlig søvn? Sover i bananstilling, hoster mye, svelger mye, setter mat lett I halsen, mye syk, ofte lett feber, virker utslitt osv.. Har dere blitt henvist til barnelege for skikkelig sjekk? Anonymkode: aee14...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #14 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig variabel søvn på dagitd. Hun våkner stort sett kl 06 og har to blunder, de verste dagene sover hun bare en time på dagtid, men det er heldigvis sjeldnere nå. Som oftest mellom 2-3 timer. Legges mellom 18-19, men det tar alltid tid uansett hvor trøtt hun er. Kuttet melk i tre måneder uten effekt. Ammer, men ikke lenger på natten. Anonymkode: 730c3...072 Dere må først å fremst prøve med faste rutiner. Stå opp til samme tid, dupp til samme tid, ikke sove for lenge på dagtid ( her vekket vi senest 14.00), og legge til samme tid. Ville prøvd å legge tidligere.. Kan være at hu blir overtrøtt og da kan hele natten bli ødelagt, sånn var det hvertfall her. Når dere kuttet ut melk, kuttet du da ALT av melkeprotein? Sjekket du tannkremer, medisiner, ansiktskremer osv? sjekket ørene ? Anonymkode: be54e...2ce 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #15 Skrevet 12. juni 2023 Har du forsøkt å samsove? Var så heldig å ha en baby som sov natten gjennom helt til 6 måneder men så startet oppvåkningene ørten ganger om natta. Det eneste som hjalp var å samsove, amme liggende og halvsove. Oppvåkningene ble mindre etterhvert men er noen enda men babyen sovner kjapt og det forstyrrer ikke. Men umulig å ha på eget rom eller seng. Du sa du har kuttet ammingen men kanskje du burde innføre det igjen? Forstår deg godt at du er sliten. Jeg er sliten selv med mer søvn enn deg og skulle gjerne hatt en dag der jeg sov uten å vekkes og kunne sove til jeg var uthvilt. Klem til deg❤️ Anonymkode: d5cf0...4be 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #16 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, har også inntrykket av at alle rundt oss sover bedre enn det vi gjør. Føles som om vårt barn sover sånn som andre barn gjør i unntakstilstand som ved syldom/vaksine/utviklingssprang. Takk for svar ❤️ Takk for svar ❤️ får ikke sovet noe på ettermiddag (jeg klarer ikke det uansett) og når jeg kommer hjem fra jobb rundt 16.30 går det slag i slag med middagslaging og underholdning av grinete baby før det er langdryg leggetid. Takk for svar og konkrete tiltak. Som jeg nevner til noen tidligere i tråden (skrev ikke det i hovedinnlegget) sliter jeg med søvn så å legge seg tidlig fungerer ikke for meg. Mannen min kan få det til, men når det gjelder oppvåkninger bruker vi begge lang tid på å sovne igjen. Når bedret søvnen seg for dere? Anonymkode: 730c3...072 Bedret seg for oss når barnet sluttet sove på dagen. skulle ønske vi gjorde det tidligere, men var rundt 1,5 år. Så mye bedre da barnet var 2 år og nye rutiner var innført☺️ Litt slitsomt å endre det siden det er deilig med de timene for foreldre på dagtid. Men faktisk verdt det når barnet sover lengtete strekk på kveld/ natten og man som foreldrene faktisk får sove i et strekk fra 23-06👏 Anonymkode: c9671...199
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #17 Skrevet 12. juni 2023 Vi fikk melatonin av barnelege på sykehuset. Det hjalp ikke voldsomt på antall oppvåkninger for oss, men hjalp veldig på lengden av leggetiden for ham. Da fikk vi i det minste noen timer på kvelden for oss selv, så vi kunne slappe av og gjøre andre ting som ga oss energi. Ikke alle som er komfortable med å gi slike medisiner til barnet sitt, så det må man jo tenke over først. Anonymkode: e10df...5e2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #18 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dere må først å fremst prøve med faste rutiner. Stå opp til samme tid, dupp til samme tid, ikke sove for lenge på dagtid ( her vekket vi senest 14.00), og legge til samme tid. Ville prøvd å legge tidligere.. Kan være at hu blir overtrøtt og da kan hele natten bli ødelagt, sånn var det hvertfall her. Når dere kuttet ut melk, kuttet du da ALT av melkeprotein? Sjekket du tannkremer, medisiner, ansiktskremer osv? sjekket ørene ? Anonymkode: be54e...2ce Takk for råd! Står nesten alltid opp kl 06, men er ikke sånn at jeg har på vekkerklokke hvis hun sover til 06.30 😅. Vi har prøvd å duppe til samme tid, men de dagene hun ikke er trøtt til samme tid (kommer veldig an på natten) blir det bare hyling og kaos hvis vi prøver for tidlig så det er ikke bare bare å ha faste rutiner på søvnen. Og hvis hun da har en dårlig dag og kun sover en halvtime på første blund blit andre blund automatisk tidligere. Men å vekke tidligere på blund to er muligens noe som kan funke her. Hun virker aldri trøtt nok til å legges før kl 18, vi prøvde et par ganger kl 17.30, men det funket ikke 😊 Kuttet alt av melk (tannkrem, hudkrem), gjorde i samråd med lege. Lege har sjekket ørene, men vet ikke om det er noe spesielt som må sjekkes? Tenker du på veske i mellomøret? Anonymkode: 730c3...072
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #19 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for råd! Står nesten alltid opp kl 06, men er ikke sånn at jeg har på vekkerklokke hvis hun sover til 06.30 😅. Vi har prøvd å duppe til samme tid, men de dagene hun ikke er trøtt til samme tid (kommer veldig an på natten) blir det bare hyling og kaos hvis vi prøver for tidlig så det er ikke bare bare å ha faste rutiner på søvnen. Og hvis hun da har en dårlig dag og kun sover en halvtime på første blund blit andre blund automatisk tidligere. Men å vekke tidligere på blund to er muligens noe som kan funke her. Hun virker aldri trøtt nok til å legges før kl 18, vi prøvde et par ganger kl 17.30, men det funket ikke 😊 Kuttet alt av melk (tannkrem, hudkrem), gjorde i samråd med lege. Lege har sjekket ørene, men vet ikke om det er noe spesielt som må sjekkes? Tenker du på veske i mellomøret? Anonymkode: 730c3...072 Jeg ville ha satt på alarm og stått opp samme tidspunkt hver morgen til ny rutine er på plass. Samme med dupp, våkner barnet selv etter kort tid så drøyer vi til kvelden med å legge (da holder vi barnet i aktivitet, går ut å leker eller går på tur), legger heller en halvtime tidligere de dagene barnet er veldig sliten og trøtt. Du må være veldig nøye på tidspunkt, fraviker du en halvtime når rutinene er på plass er alt kjørt…. Legg inn gode rutiner på kveldsstell. Her er det vi gjør når søvn er vanskelig : kveldsmat 17.00, badet i balje 17.15-17.30, ha på pysj, pusse tenner. Finne smokk og bamse, si god natt og gå i seng til 17.45. Får en flaske MME i sengen og sovner innen 18.00. Står opp 07.00. Vi samsover , barnet sover hele natten når vi gjør det❤️ Ift ørene tenkte jeg på væske ja. Her har vi ørebarn og hatt mange runder med betennelser og væske i mellomøret, da sover barnet dårlig og smerter når det blir lagt ned (gråter, vil ikke legge seg, våkner om natten)… Anonymkode: be54e...2ce
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #20 Skrevet 12. juni 2023 Jeg la meg sammen med barnet første 1,5 året. Når vi startet med fast leggetid ved seksmåneders alder la vi oss kl. 19 (samsov). Jeg sovnet sjelden tidlig på kveld, men lå gjerne å leste, surfet, spilte spill på tlf, hørte lydbok osv, selv om jeg ikke sov fikk jeg hvilt. Mannen tok unna husarbeid på kveld etter jeg og baby var i seng. Hadde oppvåkninger annenhver time natten gjennom og jeg slet/sliter med innsovningen mellom hver oppvåkning. Sov sjelden mer enn 1,5 time sammenhengende. Det har gradvis blitt bedre (av seg selv) og nå som vi har rundet tre år er det stadig lengre sovestrekk. Vi håper det skal bli enda bedre og ikke minst korte ned leggingen når vi kutter dagsoving i sommer. Eldste startet plutselig å sove nettene gjennom et par måneder etter treårsdagen så vi krysser fingrene for det samme med minste. Anonymkode: f3736...ce3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå