AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Hvis lønnstilbudet man får ikke er godt nok, altså hvis de tilbyr mindre enn min nåværende jobb, hva sier man da? «Jeg kan ikke godta tilbudet fordi jeg kan ikke gå ned i lønn.» «Har dere mer å gå på?» Jeg er helt grønn på dette her og syns det er så ubehagelig. Anonymkode: 0be92...768
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Jeg ville sagt at jeg dessverre ikke kan takke ja til tilbudet, da jeg ikke har råd til å gå så langt ned i lønn. Så får du se om de har et bedre tilbud, de ber deg om å komme med en sum eller lar deg gå. Har man flere kvalifiserte søkere, hvor man antar at noen andre vil takke ja til lønna, er det ikke sikkert man er villig til å forhandle, så det er mye som spiller inn her. Anonymkode: 0712a...750 1
Gjest takinova Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Det bør avklares omtrentlig lønnsnivå i løpet av samtalene før du får tilbudet. Om dere ikke gjør det, så kan du jo få deg en skikkelig positiv eller negativ overraskelse. Hvis den er negativ, så får du være ærlig å si at det "du hadde sett for deg et annet lønnsnivå - omtrent xxx 000,-. Har dere mulighet til å møte dette?"
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 «Dette er lavere enn jeg har i dagens stilling og jeg har dessverre ikke mulighet til å gå ned i lønn. Har dere noe å gå på?» Anonymkode: f95a1...942
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 Det er jo fordelen med å ta opp det tidligere. Men et forslag: - Lønnen er litt lavere enn hva jeg hadde sett for meg. Har dere noe mer å gå på? (Kan jo først legge til at du ble veldig glad for å bli tilbudt jobben da ) - Jeg hadde sett for meg en lønn mer mot (og oppgi et beløp litt høyere enn hva du egentlig vil) Sist jeg byttet jobb så hadde jeg selv vært litt pinglete når jeg ble spurt om lønnsforventinger og da jeg fikk tilbud om jobben var jeg litt usikker både på om jeg faktisk ville ha jobben og de tilbød en lønn rundt det ja sa. Da skrev jeg en mail om at jeg hadde sett litt mer på det og fordi jeg mistet andre goder (litt dårligere pensjon og andre ansattfordeler), så hadde jeg håpet på kr XX i lønn (ca 70.000 opp fra tilbudet) og det fikk jeg Anonymkode: 3e936...774
Sovushka Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 Du kan for eksempel si at denne jobben er du interessert i, men du synes lønna er litt lav og be dem komme med et nytt tilbud. Uansett hva, så er første tilbudet aldri taket til en arbeidsgiver (i alle fall i min bransje) og de klarer alltid å strekke seg litt ekstra. Det er alltid en dårlig ide å ikke forhandle, derfor kjør på og be om mer lønn. Usikker på behovet for å si at det er lavere enn din nåværende lønn da..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 Sovushka skrev (30 minutter siden): Du kan for eksempel si at denne jobben er du interessert i, men du synes lønna er litt lav og be dem komme med et nytt tilbud. Uansett hva, så er første tilbudet aldri taket til en arbeidsgiver (i alle fall i min bransje) og de klarer alltid å strekke seg litt ekstra. Det er alltid en dårlig ide å ikke forhandle, derfor kjør på og be om mer lønn. Usikker på behovet for å si at det er lavere enn din nåværende lønn da.. Å si at man ikke kan gå ned i lønn (dvs. lavere enn er man er) bør helst brukes som siste forsøk for å forhandle lønn, siden man da viser at man sannsynligvis blir der man er om ikke ny arbeidsgiver går opp. Anonymkode: ef791...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 Jeg sa det jo ikke høyt da jeg var på intervju, men jeg var helt desperat etter å få jobben:p Var litt uforberedt da de spurte om lønn, for jeg har alltid hatt fastsatt lønnsstige og lite å gjøre med det(offentlig). Så jeg sa at så lenge jeg går litt opp fra det jeg har ville jeg være fornøyd i første omgang. Gikk opp 40k i året. Når jeg sammenligner meg andre på jobb med lignende stilling, bakgrunn og erfaring så er det sånn midt på. Greit som nytilsatt, men de virkelig erfarne har jo opp i 800k. Anonymkode: ddfe9...8c8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Skrevet 12. juni 2023 Takk for kloke svar folkens! Jeg jobber turnus nå, og jobben jeg har søkt på er dagstilling. Hvis de spør hvilken lønn jeg har, skal jeg sa si grunnlønn eller lønnen inkludert alle tilleggene? Anonymkode: 0be92...768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå